Jump to content

VILLREINSJAKTA 2015


ctm-4

Recommended Posts

Det er flere førstegangs reinsjegere her som stiller spørsmål, men det drukner i annet vås...

 

Innbygds jegere skal selvfølgelig prioriteres, men prisen burde være den samme.

 

Har søkt i nesten 10 år, og nå endelig fikk jeg napp!

 

Jakta rådyr, og bruker da 150 grains Nosler Accubond i en 308win. På reinsjakta blir en gammel jakt Mauser etter bestefar med, men burde jeg gå opp på kulevekt til 180 grains for bedre vind stabilitet, mer skuddvirkning++? Eller kanskje prøve meg med kobber kule i 150 grains i form av e-tip og GMX.

 

Hadde satt pris på om de garva rein jegerne kunne tatt seg tid til et konstruktivt svar på dette mellom inn- / utbygds jeger diskusjonene...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 431
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skyter noe DFS, så blir ørlitt mer enn 30 pliktskudd i året og føler meg rimelig habil ut til 200 m. Men er vant til skog, der vinden som regel er under kontroll. Oppe på vidda blir det annerledes, og med litt vind så vil en 180 grains kule holde kursen bedre. 150 grains kobber kuler er lange og har bra BC, så vil òg håndtere vind bedre enn en 150 grains blykule.

 

Men takk for svar i alle fall. Skal bli artig og oppleve reinsjakt!

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at eg spurde var at ei 150 vs 180 gr kula av samme type har veldig lik vindavdrift ut t sei 200 meter. 150 gr går raskare, mens 180gr har høgare bc. Desse to faktorane oppheve kverandre på "korte" hold. To eksempel:

 

150gr accubond i 860 m/s vindavdrift ved 90 graders vind og 5m/s 109mm på 200 meter

180gr accubond i 800 m/s vindavdrift ved 90 graders vind og 5m/s 102mm på 200 meter

 

Problemet er og tolka vinden på fjellet, det er fort og bli lurt....

Link to comment
Share on other sites

 

Hei, har fått kort på Dalsiden øst. Er ein veldig uerfaren reinsjeger og aldri vore i dette området før. Nokon som har nokon tips til område å starte i? Har fått Simle/ungdyr + kalv.

Treng også tips til kor eg kan få kjøpt kart over området :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Masse info i "Villreinsjaka 2010/11/12/13/14" trådene...

 

Har akkurat bestilt kartblad 088 Snøhetta fra kartverket via njff shappa på nett, den dekker 95% av Dalsida øst. Skal du ha full dekning, ta med 087 Lesja også. Flotte kart i plast, så her trengs ikke vanntett kartlomme lenger...

 

Tenkte å drøye en ukes tid fra startdato, da det er Texas første uka etter det jeg leser.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Fekk simlekort i Dalsida aust i fjor. Om du tenker å angripe terrenget sør fra er "Gardsenden" og "Nysætre" to gode utgangspunkt. Frå førstnevnte har du kort veg til "Storhøi" og Grisunghøi" som er to fine oversiktstopper. I området rundt "Grisungen" er ofte eit gjennomtrekksområde og ligger nokså sentralt i terrenget. Du har god oversikt både nord- og sørover frå "Grisunghøi". Ikkje minst ser du bort til det området der "Kjellsungdalen" og "Mjogsjødalen" møtast vest for elva "Grøna".

 

Om det har vert nordavind over lengre tid kan du ta utgangspunkt i frå hotellet inne på "Snøheim". Dit kjem du berre ved buss som går ca 5 ganger dagleg gjennom militærfeltet. Du finner info om busstider på nettet. Bussen kjøyrer frå Hjerkin. Det er ikkje mogleg for private å ferdast gjennom dette området til Snøheim. Derfra kan du gå mot "Hettpyntan" som er eit trekkområde og vidare mot Åmotsdalen. Eit godt tips er å vente på reinen i området rundt "Langvatn". Der trekker ofte reinen forbi når han skal sør- og nordover på trekk. Du ser på kartet kvar råsa går frå "Hettpyntatn" til "Langvatnet".

 

Det er heilt sikkert også mange andre gode alternativer enn det eg har nevnt. Eg endte opp med å skyte simla i området rundt "Storhøi". Då hadde flokkane lenge stått langt nord, inne i Åmotsdalen, men hadde dagen før begynt å trekke sørover igjen, og eg valgte derfor å endre taktikk og kjørte ned frå Hjerkin og opp til Nysætre" og angreip terrenget derfra. Det var lurt den gang :D

 

 

Lykke til!!

Link to comment
Share on other sites

Skal jakte Sunndal. Har kort på simle og kalv.

 

Det er lurt å følge litt med på vindretningen, men må planlegge litt likevel.

 

Tenkte å sette av to uker. Er det noen som jar tips på hvilke dager man bør sates på? Tidlig, seint eller midt i jakta. Eller en kombinasjon tidlig og seint?

Link to comment
Share on other sites

Det er sikrest å satse på de første dagene/ukene i jomfruelig jaktterreng. Vinden har mindre betydning før dyrene har blitt jaktet på...

Etter første uka åpner imidlertid det indre fellesområdet, så kan være godt tips å satse da også...

Å vente til slutten av jakta kan være risikabelt i Snøhetta mtp. på værfoholdene.

Link to comment
Share on other sites

Da endelig etter 13-14 års søking ble jeg trukket ut ! Ikke på inatur men fikk simle på rendalen renselskap, men vi har kjøpt kort på ringebu så da blir iallefall en glad som står på reserveliste på rendalen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Host kremt.........alene :?::shock:

Det er+- ca 210 kg dødkjøtt for å si det sånn.

Er det 1 km bæring er det vel mulig, men ellers vil jeg betrakte det som et kamikazeprosjekt.

 

Et lite råd.....ikke for mye av denslags, ellers blir det fort vekk skakk rygg og lealause kneskåler ut av det.

Hvis det blir fangst på deg og om du skulle ha overskudd etter årets bæring, så trenger vi erfaringsmessig "kløvhest"

Er det mulig å kontakte deg da tror du :?:

Kan sende tlf nr på pm :wink:

Link to comment
Share on other sites

etter trekkninga på oppdal bygdeallmening endte jeg opp med fridyr på snøhetta :D

noen som vet hvor jeg får tak i kart på terrenget de har?

har aldri jaktet på snøhetta før, å er mitt andre år som reinsjeger i år, så alle tips om hvor man bør begynne taes imot med veldig stor takk!! :smile:

noen som vet når trekninga på inatur er?

Link to comment
Share on other sites

Jeg registrer at innlegget mitt om ulik pris og tilgang mellom innen- og utenbygdsboende skapte heftig debatt i tråden. Bra er det! :) Er dog enig i at diskusjonen muligens bør flyttes i en egen tråd.

 

Tilbake til villreinjakta 2015. Mange ønsker å jakte aleine i fjellet men jeg ønsker primært å jakte med kona og svigerfar. Så vi søker "alt over alt". Vi var heldige i år. Jeg fikk simle/ungdyr + kalv i Dalsida Øst. Kona står på reservelista til Sollia, og svigerfar fikk fritt under 50 i Grimsdalen. Utfordringen er at vi ønsker å jakte sammen! Ringebu Fjellstyre har en super ordning der man kan ta med inntil to gjestejegere på eget kort. Dette sikrer at man kan ha med en eller to som ikke har fått kort om man ønsker å jakte sammen. Dessverre så har hverken Lesja Fjellstyre eller Dovre Fjellstyre denne ordningen.

 

Så hva gjør man?

 

Dalsida Øst er helt ukjent terreng for noen av oss, så det hadde vært gull å fått til jakt i Grimsdalen. Spesielt siden svigers har hytte der og er lommekjent.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut til at dette er midt i blinken for dere? Dette er virkelig en eksklusiv jaktpakke i Grimsdalen, men prisen??? spør ikke meg....

 

Takk for tipset, men anbud på 5 dyr er nok litt i overkant av hva vi ser etter. To dyr på oss tre er mer enn nok. :) Svigers har innenbygdskort allerede, så jeg får nok ikke med han på dette her. Dessuten luktet det Forollhognapriser laaaaang vei...

Link to comment
Share on other sites

Jeg registrer at innlegget mitt om ulik pris og tilgang mellom innen- og utenbygdsboende skapte heftig debatt i tråden. Bra er det! :) Er dog enig i at diskusjonen muligens bør flyttes i en egen tråd.

 

Tilbake til villreinjakta 2015. Mange ønsker å jakte aleine i fjellet men jeg ønsker primært å jakte med kona og svigerfar. Så vi søker "alt over alt". Vi var heldige i år. Jeg fikk simle/ungdyr + kalv i Dalsida Øst. Kona står på reservelista til Sollia, og svigerfar fikk fritt under 50 i Grimsdalen. Utfordringen er at vi ønsker å jakte sammen! Ringebu Fjellstyre har en super ordning der man kan ta med inntil to gjestejegere på eget kort. Dette sikrer at man kan ha med en eller to som ikke har fått kort om man ønsker å jakte sammen. Dessverre så har hverken Lesja Fjellstyre eller Dovre Fjellstyre denne ordningen.

 

Så hva gjør man?

 

Dalsida Øst er helt ukjent terreng for noen av oss, så det hadde vært gull å fått til jakt i Grimsdalen. Spesielt siden svigers har hytte der og er lommekjent.

Heldiggriser. Dere er 3 og alle fikk eller havnet på reservelista.

Jeg søkte også alt over alt, og kom ikke engang på reservelista :trist:

Link to comment
Share on other sites

Ringebu Fjellstyre har en super ordning der man kan ta med inntil to gjestejegere på eget kort. Dette sikrer at man kan ha med en eller to som ikke har fått kort om man ønsker å jakte sammen. Dessverre så har hverken Lesja Fjellstyre eller Dovre Fjellstyre denne ordningen.

 

og BRA er det! Jegertettheten er stor nok fra før. Og gang på gang ser man at det blir bare rot når det blir for tett med jegere samtidig.

Link to comment
Share on other sites

og BRA er det! Jegertettheten er stor nok fra før. Og gang på gang ser man at det blir bare rot når det blir for tett med jegere samtidig.

 

Jeg aner ikke hvor du pleier å jakte men beveger man seg litt lengre ut i terrenget så er andre jegere sjelden et problem. Det kan t.o.m være positivt at det er folk ute i terrenget da de like gjerne kan støkke dyra til deg som fra deg.

 

Min erfaring fra Grimsdalen og Ringebu er at lokale jegere som driver aggressiv biljakt gir mye større "rot", som du kaller det, enn at noen få har med seg en gjestejeger.

 

Ordningen med gjestejeger er også positiv for rekruttering og opplæring.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med jegertetthet eksisterte knappt da jeg begynte min jegerkarriere. Men så kom jaktradioen... :twisted:

 

Det er altså ikke gjestejegerne som er problemet. Problemet er at en jeger får se dyr og 30 min senere kryr det av andre jegere.

Link to comment
Share on other sites

Joa reinsjakta nærmer seg så smått og det klør litt mer i tarmtottene for hver dag som går etter å komme seg til fjells.

Blir en liten runde oppe på valdet i sommerferien for å trekke frisk luft, fiske og telle reinsdyr. Så er det bare å holde pusten til den etter hvert......ikoniske uka i fjellheimen på jakt etter dyr.

Blir en stund å holde pusten, men det pleier å gå seg til :mrgreen:

 

For å korte ned ventetiden med sånn ca 5 minutter, kan dere bli med oss på reinsjakt....dvs fjorårets reinsjakt, ved å trykke

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei, du skal i utgangspunktet ikke skyte bukk med kløft i geviret... Poenget er at et ungdyr er noe som kan være litt usikkert å skille fra kategorien simle. Skikkelig kløftbukk er typisk en bukk over 2,5 år, kan faktisk være en pen bukk på størrelsen, men er oftest en yngre bukk.

1,5 åringer har ganske enkelt bare liten eller ingen kløft i geviret, og du må nok studere dyret litt for å skille det fra en simle. Fint å ta en slik om du ikke har kalvekort, men de kan ofte være mindre enn voksne simler. Kjøttet fra ungdyr derimot er ypperlig.

Link to comment
Share on other sites

Kluftbukk går i forvaltningssammenheng som bukk fra 1,5 år og oppover, kravet er at det er bukk og at den har 2 takker i krona på hver side.

Det kan være en 1,5 åring med bra anlegg, og en 2,5 åring, 3,5 år med dårlig anlegg, og returbukker, dette varierer så mye at det nesten er umulig å si noe bastant.

Noen områder anser dette for å være et fridyr med begrensning på gevirstørrelse (for å spare de store bukkene, eller de små med gode anlegg)

Andre områder har også satt krav til at det skal kun felles bukk på kortet.

Les nøye vedleggene du får med kortet samt jegerkontrakten.

Du kan skille de fra simler med at kluftbukk har noe høyere og buete gevirstenger mens simler har en mere typisk V form på gevirstengene, men ikke alltid, så ta deg god tid og studer derene nøye om du får muligheten.

 

Jeg personlig liker kluftbukkortene svært godt, for da kan jeg jakte ordentlig på ett bestemt dyr, ikke skyte det første og beste som dukker opp. og så er det oftest litt mere kjøtt på beina på en kluftbukk en på ei blå simle.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en reinsbukk kan bli kluftbukk allerede som halvannetåring, så kan man vel skyte dette på ung dyr kort?

 

For ungdyr er vel halvannet år?

 

Og jada - jeg er klar over at faren for feilskyting er stor mtp at kluftbukker gjerne er eldre enn halvannet år, men om man skulle komme nær nok til å sjekke jekslene, så skulle vel dette gå bra :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Spørs om man tar sjansen på det, da en slik 1,5 åring ser ut som en 2,5 åring og da blir den for stor/gammel for ungdyrkortet.

Det er her mekanismen med kluftbukk kommer inn, de med gode anlegg blir som oftest da spart, da ingen tar sjansen å skyte en slik.

Da kommer de bra dyra med bra anlegg iallefall ett år videre, sannsynligvis enda noen år før de vurderes som storbukk.

Link to comment
Share on other sites

Høres ikke dumt ut det. Fikk tilbud på ungdomskort på kalv (U25år). Aldri jaktet der før, så hadde vært flott med litt info om hvordan terrenget og sjangsen for dyr er

 

Terrenget i Rendalen er fantastisk fint og personlig trives jeg veldig godt der.

Relativt lettgått men du får kjørt deg der også dersom du ønsker det.

Det er mulig å forflytte seg en del i terrenget med bil da det er flere veier som fører over fjellet og det er derfor "relativt" greit å frakte dyr til vei for videre frakt.

Et viktig tips er å ikke bli sittende på veien sammen med kampingstol jegerne men gå ut i terrenget så blir sjansen for å få dyr vesentlig større.

 

Fra veien kan terrenget se flatt ut men garanterer deg at det ikke er det, mye søkk og smådaler.

Et år skjøt jeg ei simle godt inne på fjellet og på vei ut gikk jeg på en enslig kalv ( ca 200 meter fra veien) denne ble skutt og en kompis og jeg dro den ut til veien etter stengene på hodet. Der satt det en del eldre gubber som kommenterte flaksen vår og de ble litt lange i maska når jeg fortalte at de sannsynligvis hadde fått kalven dersom de hadde ruslet 5 minutter ut fra der de hadde satt seg til :mrgreen: tipper dette var en kalv som hadde fått skutt simla fra seg på det stedet den oppholdt seg :?:?

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...