Jump to content

Politiets krav til ny sniper rifle


Ho-ward

Recommended Posts

hvis forsvaret har valgt HK 417 ser jeg det klokt å ta det med i beregningen.

Det er jo en del fra Forsvaret som søker seg over i Politiet.

Hadde vært interessant å høre din begrunnelse for at det gir noen gevinst for politiet. Mener du at det er så mange folk med forsvarsbakgrunn som har benyttet HK417 som søker politihøgskolen, for så å komme inn i utrykningsenheten (UEH), for så igjen å bli utdannet til skarpskytter, at dette vil gi noen gevinst? - calling BS -

Link to comment
Share on other sites

Skarpskytteropplæringen består av mange krevende momenter både psykisk og fysisk der den rent våpenspesefikke opplæringen er en begrenset del.

Det om omskolere en 417 skytter til et hvilket som helst annet skarpskyttervåpen om det er bolt eller halvauto vil være en enkel affære, så den argumentasjonen bortfaller.

 

Samtidig skal det sies at en god boltrifle alltid vil være mere presis kontra en halvauto, så opp mot oppdragene til politiet vi en boltrifle være et bedre valg mener jeg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

våpenspesefikke opplæringen

Enig, det tar ca. en kveld å lære en hvilken som helst unge å lære å bruke ei gitt rifle. Evt. litt mindre. Et kvarter for eksempel.

 

HK 417 ser jeg det klokt å ta det med i beregningen.

Det er jo en del fra Forsvaret som søker seg over i Politiet.

Slik jeg ser det så må en vel omtrent være forsvarsansatt for å i det hele tatt trenge egen opplæring på et moderne våpen :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

våpenspesefikke opplæringen

Enig, det tar ca. en kveld å lære en hvilken som helst unge å lære å bruke ei gitt rifle. Evt. litt mindre. Et kvarter for eksempel.

Å lære seg det grunnleggende tekniske ja. Å blir fortrolig med våpenet når bruksområdet er litt mer krevende enn å ligge i et lærhylster på oppvarmet skytebane derimot...

 

Forsår det slik at omskoleringskurset fra AG3 til HK416 er ganske omfattende.

Link to comment
Share on other sites

Var vel engang noen MG skyttere som hadde nær tre år utdanning på sitt våpen. Da får man også verdens beste MG skyttere. Enkelt.

 

For øvrig noen her inne som må finne frem norskboka fra barneskolen og slå opp sarkasme og ironi som språklige virkemidler. Går vel ikke an å bli fyrt opp av alt vel? Hvis dere leter etter en krangel så dra på byen da.... Er det mulig....

Link to comment
Share on other sites

jeg var såpass heldig at jeg fikk gå igjenom forsvarets utstyr sammen med forsvaret i sommer som var

der iblant H416 og Hk417 flotte børser var det men ikke veldig sikkerpå om Hk417 fyller de samme kravene til presisjon som andre boltrifler nevnt i tråden her

er vel kansje en grunn til at politiet har utelukket en semi

Link to comment
Share on other sites

Forsår det slik at omskoleringskurset fra AG3 til HK416 er ganske omfattende.

Hehe. Jeg har lært folk som er opplært på ag3 til hk416, og omvendt til å skyte mtp 7 eller bedre på mindre enn en økt på banen, så om jeg har omgått programmet til Forsvaret, beklager jeg, men etter min erfaring er det ikke så omfattende. Kan man ett skytevåpen, er veien kort til å kunne operere flere.

Link to comment
Share on other sites

jeg var såpass heldig at jeg fikk gå igjenom forsvarets utstyr sammen med forsvaret i sommer som var

der iblant H416 og Hk417 flotte børser var det men ikke veldig sikkerpå om Hk417 fyller de samme kravene til presisjon som andre boltrifler nevnt i tråden her

er vel kansje en grunn til at politiet har utelukket en semi

 

Med NM258 så har skyttere hatt sub-MOA samlinger ut til 800 meter med HK417.

 

Så jo, den børsa er relativt god.

Link to comment
Share on other sites

våpenspesefikke opplæringen
Enig, det tar ca. en kveld å lære en hvilken som helst unge å lære å bruke ei gitt rifle. Evt. litt mindre. Et kvarter for eksempel.
HK 417 ser jeg det klokt å ta det med i beregningen.

Det er jo en del fra Forsvaret som søker seg over i Politiet.

Slik jeg ser det så må en vel omtrent være forsvarsansatt for å i det hele tatt trenge egen opplæring på et moderne våpen :wink: K

Det er en vesentlig forskjell mellom å kunne "bruke" en rifle på banen, og det å kunne bruke den i situasjoner som soldater kommer opp i.

Krever en vidt forskjellig grad av mengdetrening og type trening.

Link to comment
Share on other sites

Men har ikke politiet brukt Sig Sauer SSG3000 i mange år?. Det var jo det som ble brukt på Torp flyplass i 1994 under gissel dramaet der etter postranet i Larvik (Deadline Torp).

Var ikke det skarpskyttere fra politiets delta gruppe som deltok?.

I så fall, hvilket våpen har politiet brukt som sniper rifle frem til nå?

Link to comment
Share on other sites

Det er en vesentlig forskjell mellom å kunne "bruke" en rifle på banen, og det å kunne bruke den i situasjoner som soldater kommer opp i. Krever en vidt forskjellig grad av mengdetrening og type trening.

Var et forsøk på å erte dere den der - og det klarte jeg visst til gangs :wink: Sårt punkt, eller hårsårhet... Uansett, Selvsagt har du rett, men jeg kan likevel ikke helt forstå at det skal være et vesentlig punkt i utdanningen om en har den ene eller den andre rifla? Kan en skyte, så kan en skyte.

Hvor stor andel av slik utdanning er helt våpenspesifikk, og må gjentas om en bytter våpen? Jeg trodde slike avdeliger trente hele tiden, og at et bytte av våpen skulle gli nesten ubemerket inn i mengdetreningen? Er jeg helt på jordet?

 

Må få legge til at det jeg har sett av våpenbruk (på sivile baner) fra militært eller politipersonell som ikke også er aktive skyttere på fritida - det er nokså nedslående, så mitt inntrykk er vel litt farget, og gir iallefall ikke inntrykk av noen mengdetrening å snakke om :roll: Det en observasjon, av et utvalg tilfeller/personer, og jeg håper den er feil eller utypisk.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

så om jeg har omgått programmet til Forsvaret, beklager jeg, men etter min erfaring er det ikke så omfattende.
Det formelle kurset er vel på ca. en uke og omfatter nok litt mer enn å lade våpenet, peke på noen skiver og trykke av...
Kan man ett skytevåpen' date=' er veien kort til å kunne operere flere.[/quote']I ordet "operere" kan man legge så mangt....
Link to comment
Share on other sites

Svenske Piketen , Politiets Utrykningsenhet , Ikke nationelle Innsatstyrkan , brukte Sako TRG 22 i kompakt utgave, men de fikk ikke bruke den av byråkratene på oppdrag , da de ikke brukte den nok ..?? De jobber med å få det tilbake av byråkratene igjen . Nå er den bare som trening og for referens. Ellers bruker de HK rifler i 5.56. NI bruker TRG og andre rifler, da de skrøt fælt for en stund siden på en særdeles og uhøflig arrogant måte i et Veckans Brott program. At de hadde Prickskytte kapabilliteten og de hadde fått fjernet det fra Piketen, pga at de hadde best kompetanse, men desto lenger respons tid til et oppdrag .

Link to comment
Share on other sites

Kravspec'en til ny rifle er grei.

 

Kravet om sikring som skal sperre tennstempel og trykkpunktavtrekk eliminerer vel de fleste unntatt AI.

 

Personlig synes jeg det der en ulempe at de ikke fortsetter med SSG3000 med tanke på hvor mange potensielle kandidater som har STR/SSG3000 i ryggmargen både skytemessig og teknisk.

 

Jeg mener, som M67, også at norsk politi og militære trener alt for lite. Uansett hvilken rifle Politiet/Delta blir utstyrt med bør de ligge på en variert treningsmengde som er skyhøyt over det de opererer med idag. Politiets skarpskytterne burde feks kunne ligge blandt topp 25 i NM jaktfelt med tjenestevåpenet basert på grunnleggende skyteferdighet selv om det ikke har noe med deres tjenesteoppdrag å gjøre. Et slikt mål/krav eliminerer forresten alle våpen med hane..

 

Jeg har en kompis, som tjenestegjorde i FFL 2.Rep, som nesten kom igjennom nåløyet til GIGN i Frankrike (han ble eliminert pga synsskade på et øye). GIGN trente da, ca 1990, 30 - 40000 skudd pr år pr mann med forskjellige våpen.

 

På tidlig 80-tall trente jeg med og konkurrerte mot amerikanske skarpskyttere i sivile programmer. Noen hadde erfaring fra Vietnam. Disse kom fra US Shooting Team i Fort Benning De var rene proffer og trente utrolig mye både i sivile og militære grener.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvilken rifle Politiet/Delta blir utstyrt med bør de ligge på en variert treningsmengde som er skyhøyt over det de opererer med idag. Politiets skarpskytterne burde feks kunne ligge blandt topp 25 i NM jaktfelt med tjenestevåpenet basert på grunnleggende skyteferdighet.

 

Jeg har i forhold tydligvis til mange faktisk sett Delta trene med sine SSG3000 og må innrømme at jeg var mektig imponert over hvor gode de var.

Så jeg vil anbefale å være litt forsiktig med hvordan man slenger kritikk over andres kompetanse og kunnskaper, når man ikke har nødvendig grunnlag.

UEH har jeg ikke veldig god kjennskap til så vil ikke kommentere disse.

 

Om man har som jobb og ligge bak en SSG3000 så regner jeg med at man er kurert for å også delta på stevner i jaktfelt ol.

 

En annen ting er antallet treningskudd avfyrt som refereres til 30-40000 for franske SOF operatører noe som høres lite imponerende ut for meg.

Norske SOF miljøer ligger helt i værdenstoppen og skyter vesentlig mindre på et gjennomsnittlig år. Man har valgt og legge seg på kvalitetstrening og ikke å forbruke mest mulig ammo.

Link to comment
Share on other sites

Kritikk og kritikk..

 

Jeg mener bare med jaktfelteksempelet at det kan være greit å få et referansepunkt hvor man ligger an i løypa. Som antydet kan man jo bare glemme å bruke ei halvautorifle og det kan jo gi en viss input til rifleseleksjonen.

 

Det er sikkert mange av Deltagutta som er veldig gode med SSG3000 som man kan bli imponert av. Men hvor gode er de i en referansesituasjon? Ut av en referanse kan man lære noe nytt hvis man henger etter. Det gjelder bade mann og utstyr. Jeg forstår heller ikke hvorfor man skulle bli "kurert" mot deltagelse i konkurranser. De amerikanerne jeg konkurerte mot var i hvertfall ikke kurert.

 

Det franske eksempelet er som sagt 25 år gammelt. Dengang var det 10-gangeren av det norske. Hva GIGN driver med idag vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg det der en ulempe at de ikke fortsetter med SSG3000 med tanke på hvor mange potensielle kandidater som har STR/SSG3000 i ryggmargen både skytemessig og teknisk.

 

Jeg mener, som M67, også at norsk politi og militære trener alt for lite. Uansett hvilken rifle Politiet/Delta blir utstyrt med bør de ligge på en variert treningsmengde som er skyhøyt over det de opererer med idag. Politiets skarpskytterne burde feks kunne ligge blandt topp 25 i NM jaktfelt med tjenestevåpenet basert på grunnleggende skyteferdighet selv om det ikke har noe med deres tjenesteoppdrag å gjøre.

Opplys oss Torf, hvor mye trener politiets skarpskyttere i dag? Syntes forøvrig det du skriver om topp 25 i NM jaktfelt er skikkelig bambus! Jeg pleier ofte å lese dine innlegg fordi jeg har hatt inntrykk av at du har peiling. Virkelighetsbildet forandrer seg raskt når "ekspertene" snakker om ting en har peiling på selv...

Link to comment
Share on other sites

De aller fleste militære og politi personell som deltar i internasjonale konkuranser hever lønn og tillegg for deltakelse i konkurranser, da man i all hovedsak er beordret til denne tjenesten.

Jeg har også i mine yngre dager brynet meg mot militære skatpskyttere ved flere anledninger, både i USA og Europa forøvrig.

Denne typen konkuranser benyttes av mange nasjoner for og vise frem vor gode de er slik at de sender de beste, ikke ulik det vi selv gjør. :shock:

 

Om du tror at Delta`s tjeneste bare består av og ligge komfortabelt på en standplass og skyte på en sirkelskive så tar du feil. Med tanke på antall skudd så tror jeg de prioriterer kvalitet over kvantitet noe jeg annser som fornuftig. Jeg tror også de får de mengdene med amunisjon og treningstid som de selv føler er nødvendig for og opprettholde sit gode nivå.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg snakker om Politiets skarpskyttere. Forsvarets har andre hensyn å ta.

 

Til Cruiser og Colt1914 vil jeg si at jeg ikke forstår hvorfor en skarpskytter i offentlig tjeneste i Norge ikke skal teste seg mot sivile? Jeg er helt sikker på at alle parter har noe å lære på dette. Jaktfelt var ment som et eksempel hvor en skarpskytter kunne få testet seg utenfor komfortsonen. Man blir ikke dårligere skarpskytter i tjeneste ved å utvide horisonten en smule.

Link to comment
Share on other sites

Interessant at du sier sivile også kan lære av etatene!

Mener du DFS'ere og Jaktfeltskytter bør delta på forsvarets og politiets treninger og at de får noe ut av dette? Jeg lurer fortsatt på hvor mye politiets skarpskyttere trener? Du sier jo at de trener alt for liter, så hvis man skal ta innlegget ditt seriøst, opplys oss! Mistenker at både du og M67 for en gang skyld ikke har peiling på hva dere prater om.

Link to comment
Share on other sites

Minner om dette fra forumreglene;
Vil vi ikke ha:

- Diskusjoner eller postinger om våpen brukt eller ervervet i selvforsvarssammenheng, bæring av våpen for bruk i selvforsvar, eller andre våpenrelaterte tema som beveger seg utenfor våpen brukt i fredelige sammenhenger, altså jakt og sportsskyting.

- Diskusjoner om våpen brukt eller ervervet for aggressive og aktive sammenhenger, som opprør, borgerkrig, styrting av regjeringer, leiesoldatvirksomhet, skyting mot andre mennesker osv. Unntaket her er skyte- og våpentekniske temaer innenfor forsvaret i Norge eller andre land, dog kun i de formene som både i våpenteknikk og utførelse har klare paralleller til tilsvarende norske sivile skyteformer og våpen.

 

Diskuter det tekniske, men ikke la det skli over i uønsket tema.

 

Minner om denne... Skjerpings... :!:

Link to comment
Share on other sites

Cruiser:

 

Sivile har plukket opp tofot, mildot og laser avstandsmålere for å nevne noe.

 

Når det gjelder "kvalitetstrening" håper jeg toppgutta trener 12 -15000 skudd i året med Saueren. Den jevne mann håper jeg ligger på 5-6000.

Jeg skal hoppe av denne tråden nå, men du understreker poenget mitt. Nå håper du de trener 12 -15000, respektive 5-6000.

Hvis du ikke vet, blir det rart og litt provoserende å si det du sa:

Jeg mener, som M67, også at norsk politi og militære trener alt for lite.

Dette er påstander du og M67 kan komme unna med fordi dere har masse kompetanse, men noen ganger er det kanskje greit å være tydelig på når man både antar, tror og vet noe.

Link to comment
Share on other sites

-The rifle MUST have a firing pin safety.

Høres ut som de ønsker seg en NM149 med annen kikkertmontasje..

En moddet M98K igjen? Som å sette magnesiumfelger på en utgammel T-Ford...

 

Virker som PFT tror denne ordren blir stor nok til at aktuelle fabrikanter skreddersyr rifler etter de oppgitte spesifikasjoner. Er ikke så sikker på at noen tar seg bryet med det.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se hvorfor ikke feks forsvarets og politiets skarpskyttere kan lære ting fra sivile skyttere og dem av politi/forsvar. Etterstreber du å bli best er du åpen for å ta til deg nye ting og andre måter å gjøre ting på enn sånn du gjør det i dag. Alltid åpen for en revurdering eller komplettering av dine kunnskaper.

 

Og det trur jeg våre (eller ja, deres beste, jeg er jo svensk) beste innen politi og forsvar er klare over. Ydmykhet er noe de beste som regel har, de som ikke har det stopper som regel opp og lærer seg ikke mer og forblir kun "bra".

 

Hvilken rifle som er best eller ikke får dem selv bestemme, men sannsynligvis hadde de beste innen faget i Norge hadde klart seg på de aller fleste oppgavene med min bane Krag.

Link to comment
Share on other sites

Mistenker at både du og M67 for en gang skyld ikke har peiling

Du skal jammen slippe å mistenke at jeg ikke har greie på dette temaet :wink: Det kan jeg bekrefte at jeg ikke har. Jeg lurer, tror og mener - bare vas altså. Egentlig.

 

Men jeg tror faktisk at jeg har prøvd de fleste riflene som kan være aktuelle, så akkurat den biten vet jeg faktisk litt om. Og jeg tror Kalstad har rett. Og den eneste jeg kommer på som er iht, spec. er AI. AI har noen aldeles fine rifler, som jeg tror vil være et godt valg, som tjenestemennene vil være fornøyde med - og det er viktig. Kanskje er specen skrevet av en som vil ha nettopp AI? Ellers er det ingenting galt med en TRG 22, eller en SSG 3000, men de har altså ikke "firing pin safety".

 

Trening og taktikk for disse enhetene, vet jeg ingenting om - utover at jeg vet at det politiets skarpskyttere (utenom Delta) har skutt opp til nå, er gassflasker, istapper, og et par hunder - dette er ting man finner i media - og får høre av de aktuelle politimenn. Og at de alle klager på lite trening. Jeg vet de klager på lite trening, så da tror jeg dem.

De vanlige politi-skarpskytterene har jeg inntrykk av trener rifleskyting ca. like mange ganger i kvartalet, som jeg og ungene trener i uka... Og vi er ikke gode engang.

Men det kan være feil, det er uansett inntrykket jeg har fått, fra representanter for politi-skarpskytterene, og fra andre politimenn. For å fortsette å tro, så tror jeg uansett at fantastiske skyteferdigheter er langt ned på prioriteringslista til disse, som tross alt er vanlige politimenn til daglig. Jeg tror og håper de er mye bedre konfliktløsere enn skyttere. Og der må jeg nevne min tvil om hvorvidt det er så gunstig at forsvarspersonell "omskoleres" til politi i stor skala? Det er da VIDT forskjellige oppgaver og prioriteter?

 

Jeg skulle forresten gjerne høre Torfs mening om hvordan man skal skyte bra med en SSG3000, stående på lang arm. Jeg får det ikke til :oops:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dere skal jo ikke se bort fra at de som satte opp denne rifle spesifikasjonen har mest lyst på en rifle fra AI.

Og at de viste at det stort sett var AI rifler som har denne tennstempel sikringen.

Sikkerhet vil jo være noe de fleste som skal være med å bestemme rifle er (må være) positive til. Hvorvidt denne sikkerheten har betydning for bruken eller ikke.

 

B

Link to comment
Share on other sites

Vil spesifisere at dette er snakk om nye rifler til UEH/IP3, og ikke Delta. UEH har brukt NM149 variant i mange år. Delta kan man for øvrig via åpne kilder kan finne ut at har både SSG3000, 417 og en 338LM variant til disp. Mye av diskusjonen gikk på om de skulle velge halvauto eller bolt, ref denne artikkelen som sikkert noen har postet før meg:

 

http://www.politiforum.no/no/nyheter/20 ... 2lDY1u.ips" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...