Jump to content

Politiets krav til ny sniper rifle


Ho-ward

Recommended Posts

Ser på Doffin i dag at Politiet har en kungjøring på innkjøp av ny sniper rifle.

 

Her er et utklipp av kravspesifikasjonen:

 

• REQUIREMENTS FOR SNIPER RIFLE 23.12.2014

 

Prepared by Tom Saghei

 

Equipment types included in this tender

 

• Rifle included

o Hard carrying case for storage and transportation

o Suppressor

o Bipod

o 5 magazines

o Cleaning kit

o User’s tool kit

o User’s manual

• Inline Light amplification

 

Abbreviations

PFT Politiets fellestjenester (Norwegian Police shared services)

MPI Mean point of impact

MOA Minute Of Arc (1/60 degree)

N/A Not Applicable

 

4. Mandatory requirements for the Rifle

 

-The rifle MUST be in calibre .308W

-Barrel length and twist MUST match bullet weights ranging from 150-180 grains. (Service ammunition that will be used for testing is:

.308 WIN SAKO 480A TAC 165 gr bullet)

 

-Standard deviation MUST be <1 MOA (Service ammunition that will be used for testing is:

.308 WIN SAKO 480A TAC 165 gr bullet)

 

-Minimum barrel life MUST be 4000 rounds.

-The rifle MUST be possible to dismantle in main parts for proper field- and base-maintenance without any significant loss of precision and accuracy when assembled again

 

-The weapon MUST be of a bolt action type. No semiautomatic weapons will be considered!

 

-The rifle MUST have a firing pin safety.

 

-The Rifle MUST have a muzzle brake/flash hider and a suppressor. (The documentation shall include documented lifetime expectancy and noise reduction values.)

 

-When mounted, the suppressor SHALL not give a significant change in the mean point of impact (MPI).

The change must not exceed 5 MOA.

 

-There SHALL not be a significant change in MPI between each time the suppressor is attached/reattached.

The change must not exceed 1 MOA.

 

-The magazines MUST be detachable and must have a capacity of minimum 5 rounds.

 

-The operator SHALL be able to operate all controls and adjustments on the rifle when wearing winter gloves.

 

-The weapon MUST have a two Stage trigger mechanism or similar with an adjustable trigger pull.

 

-The test weapon MUST be delivered with a trigger pull of 1.5 Kg. (This is to ensure a better comparison of the trigger systems between the rifles.)

 

-The mounting rail for the riflescope MUST be a MIL-STD 1913 accessory rail (picatinny) or equivalent.

The rail system must be long enough to fit the riflescope and an inline night vision attachment.

If the front grip is used to extend the mounting rail for the riflescope, the rail MUST be aligned with the rail for the riflescope for inline night vision.

(The Scope that will be used is:Model: 3-20X50 PMII LP cm cw DT/ST NAF w/o MTC index RAL8000.

With mount: ERA-TAC short version BH17 34mm T2014-0017)

 

-The rifle MUST be delivered with a bipod with individual length adjustments on both legs

 

--------

Precision test:

 

Will be shot at 100 meters and 300 meters range.

 

5 series of 7 shot series were the best and worst shot will be removed leaving 5 shot series.

The best and the worst 5 shot series will also be removed leaving 3 series of 5 shot series as the qualifying result.

 

Will be tested with both sandbag and bipod.

 

Will be shot by the test group and the results from all shooters will be added together to form a final result for the specific rifle.

 

----------------------------------------

Blir spennende å se hvem som oppfyller kravet og vinner.

Link to comment
Share on other sites

-The rifle MUST have a firing pin safety.

Hvilke aktuelle kandidater har noe sånt?

 

Steyr har vel dette. Så det er jo en mulig kandidat. En Steyr Tactical eller SSG04 gjør vel jobben?

 

 

edit:

Denne oppfyller vel alle kravene vil jeg tro:

b54d4ea4bf.jpg

Steyr SSG 04 A1

Link to comment
Share on other sites

Hele greie er jo helt nedsnødd, og har allerede vært kraftig kritisert internt. Og det med god grunn.

 

Hvorfor i alle dager binde seg opp til opp til en bolt-action mekanisme? Eller 308 istedenfor 223 for den del? Jeg syns det ser ut som anbudet bærer preg av å være laget av noen med et gammeldags og statisk syn på sks-rollen, og med unntak av tjeneste på Gardermoen etc ville de fleste hatt mer behov for et mer allsidig konsept enn tradisjonell/gammeldags tungt drog av en boltrifle med tilhørende stjernekikkert. Det har men forsåvidt allerede med VS94P, som forresten ikke er SÅ dårlig til akkurat den oppgaven.

Link to comment
Share on other sites

Skarpskyttere i politiet har en ganske annen rolle enn skarpskyttere i Forsvaret, og søker å være så nær målet som mulig. Mener å huske å ha lest at Amerikanske SWAT Snipers generelt sett opererer på avstander opp til fem hundre meter, og sjelden lenger. Normalavstand for skudd mener jeg huske lå på cirka 70 meter.

Link to comment
Share on other sites

Skarpskyttere i politiet har en ganske annen rolle enn skarpskyttere i Forsvaret, og søker å være så nær målet som mulig. Mener å huske å ha lest at Amerikanske SWAT Snipers generelt sett opererer på avstander opp til fem hundre meter, og sjelden lenger. Normalavstand for skudd mener jeg huske lå på cirka 70 meter.

 

...men bruker ikke dem mye 300 wm i sine rifler eller tar jeg feil ? Leser at SWAT har muligheten til å innhente passende gevær til enhver anledning, også 50 Cal.

Link to comment
Share on other sites

Det de skulle gjort var å legge en "krav til utstyr"-liste og uavhengig av både kaliber og mekanisme, testet de under, la oss si 5 forskjellige, scenarioer. Eventuelt flere, som den typiske "skyt en propantank"-oppdraget de pleier å ha.

 

1: Vanlig dagslys på 100m.

2: Dårlig lys på 100m.

3: Maks avstand de tror de kommer til å bruke børsa på.

4: Tester ved å ta av og på lyddemper og sånt, for å sjekke forskjellene.

5: Forskjellige temperaturer.

Link to comment
Share on other sites

Minner om dette fra forumreglene;

Vil vi ikke ha:

- Diskusjoner eller postinger om våpen brukt eller ervervet i selvforsvarssammenheng, bæring av våpen for bruk i selvforsvar, eller andre våpenrelaterte tema som beveger seg utenfor våpen brukt i fredelige sammenhenger, altså jakt og sportsskyting.

- Diskusjoner om våpen brukt eller ervervet for aggressive og aktive sammenhenger, som opprør, borgerkrig, styrting av regjeringer, leiesoldatvirksomhet, skyting mot andre mennesker osv. Unntaket her er skyte- og våpentekniske temaer innenfor forsvaret i Norge eller andre land, dog kun i de formene som både i våpenteknikk og utførelse har klare paralleller til tilsvarende norske sivile skyteformer og våpen.

 

Diskuter det tekniske, men ikke la det skli over i uønsket tema.

Link to comment
Share on other sites

Kan de ikke bare kjøpe seg en palle med Sauer200STR, kappe og gjenge for demper og skru på en skinne da?
-The rifle MUST have a firing pin safety.
Hvilke aktuelle kandidater har noe sånt?

Høres ut som de ønsker seg en NM149 med annen kikkertmontasje..

Det blir litt kunnskapsløst å etterspørre boltrifler ( sylinderlås) med sikring av tennstempelet. jeg har ikke sett én eneste konstruksjon som har dette. De som er nærmest har en sikring som låser hanestykket, slik som på Mauser M98 etc. Dvs, brekker tennstempelet, går skuddet av. Derimot har de fleste pistoler en sikring som stopper tennstempelet.

 

Om man har en avtrekkermekanisme med vippestykke, vil én sikring som blokkerer dette, være en mye mer brukervennlig løsning, og en svært god løsning. Sikringer som blokkerer vippestykket, er normal konstruert slik at de også blokkerer avrekket. Jeg har ikke sett noen konstruksjon av sikringer som blokkerer hanestykket som er dobbeltvirkene.

Link to comment
Share on other sites

Vi velger noe vi vet fungerer, sier POD

Fra denne artikkelen:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/vil-stoppe-vaapenkontrakt-med-politiet/a/117551/

 

Det er jo i utgangspungtet smart å velge noe man kjenner til, og vet fungerer. Samtidig er det jo ikke spessielt fremtidsrettet. Det åpner vel heller ikke for å være inovativ...

 

Men det er jo normalt i både forsvaret og politiet at doktrine og taktikk utvikles av folk som har lagt opperativ tjeneste "en småbarnsperiode, eller to" i fortiden...

 

 

Med fare for å være kynisk, misstenker jeg vel at kravspesifikasjonen ble utviklet i en billig "demo-brukt" Merchedes, på vei hjem fra Bertel O Sten. Etter at innkjøperen kom til å se en brosjyre på ett nytt våpen BOS har fått agentur på...

Begge deler helt tilfeldig - Selvsagt :twisted:

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/vil-stoppe-vaapenkontrakt-med-politiet/a/117551/

Link to comment
Share on other sites

Kan de ikke bare kjøpe seg en palle med Sauer200STR, kappe og gjenge for demper og skru på en skinne da?
-The rifle MUST have a firing pin safety.
Hvilke aktuelle kandidater har noe sånt?

Høres ut som de ønsker seg en NM149 med annen kikkertmontasje..

Accuracy International AT308 har vel "firing pin safety". Tipper denne rifla er et hot tips...

Link to comment
Share on other sites

Hvis forsvaret har valgt HK 417 til skarpskytter rifle

så vil det være fornuftig å velge det samme til Politiet.

Da har de rikelig tilgang på ferdig trente skarpskyttere i ett knipetak hvis det brenner og ei gassflaske er truet.

 

Vedde imot? Nei, det gidder jeg ikke. Jeg har nok med penger stående til negativ rente. Dessuten - Jeg er oppdradd til at gambling er stor synd. Da er langsiktige investeringer i aksjer med substans å foretrekke. Folk skal vel ha mat, byggematerialer og annet nyttig framover - forhåpentligvis.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Hvis forsvaret har valgt HK 417 til skarpskytter rifle

så vil det være fornuftig å velge det samme til Politiet.

Da har de rikelig tilgang på ferdig trente skarpskyttere i ett knipetak hvis det brenner og ei gassflaske er truet.

Du tror at skarpskytterne til Delta ikke er kapable? :lol:

Tror nok de gutta klarer det de "vanlige" skarpskytterne klarer + litt til :)

HK 417 holder vel greit til det politiet har behov for skulle man tro.

Etter hendelsen på Torp kom det vel opp at politiets skarpskyttere sjeldent skøyt på mer enn 300 meter :)

Men at de har folk som er kapable til å skyte på drøye hold er vel hevet over en hver tvil!

Link to comment
Share on other sites

Kan det tenkes at politiet vet hva de driver med?

Det var mange forståsegpåere i denne tråden, og skal vi tro på dem så er alt galt med denne forespørselen.

Før en uttaler seg bør en tenke gjennom hvilke oppgaver dette våpenet skal løse.

308 er en kjedelig patron, men den løser alle politiets oppgaver, den er billig å trene med, lett tilgjengelig og dermed et fornuftig valg.

På samme måte kan vi se på de andre kravene, er de gode nok for de oppgaver som våpenet skal brukes til?

 

Det eneste kravet jeg synes er tøvete er kravet til sikring. På et slikt våpen er det nesten slik at en ikke behøver sikring.

Det er sjelden nødvendig å lade før det skal skytes.

Link to comment
Share on other sites

Du tror at skarpskytterne til Delta ikke er kapable? :lol:

Bare le du.

Norge er ett vidstrakt og tynt befolket land.

Kanskje man står der med rifla men plutselig mangler mannen

til å betjene rifla.

Da er det et godt sjakktrekk å velge ei rifle som flere er opplært på.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror kaaanskje det er langt flere som er opplært på, og ikke minst vedlikeholder ferdighetene med generisk "boltrifle med kikkert" enn med HK417. Og det skal snø tett på varme steder før politiet ber en eller annen tilfeldig forbipasserende eksmilitær overta et skarpskytteroppdrag.

 

Kapabilitetsgapet kritikerne i politiet peker på (lite fleksibilitet) tror jeg løses bedre nedenfra med å a) skifte ut MP5 med karabiner i 5,56, og/eller b)kjøpe inn en håndfull MP7 som selvforsvarsvåpen for skarpskytterne.

 

Bare b) blir vel billigst.

Link to comment
Share on other sites

hvorfor det vet jeg ikke aldri spurt dem...men skulle jeg tippe

så er det vel forde Pm2 er et eldre sikte...og det er ikke bare min personelige mening som sier at V8 er bedre enn Pm2

 

http://www.optics-trade.eu/shop/en/cata ... are/index/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

men hva politiet går for til sist er det bare politiet som vet

Hva når det gjelder politiets bruksområde er V8 bedre til?

PMII er mer robust enn V8

PMII er i FFP, V8 i SFP

Lysgjennomgang er underordnet pga lysforsterkningsutstyr i ny sats.

Vekt og lengde på PMII er selvfølgelig langt innenfor.

 

Hjelp meg med å forstå Litago... Forresten, har du Z V8 selv? Tipper du har det, eller har lyst på en.

Link to comment
Share on other sites

om jeg har en V8 selv? ja det har jeg..uten at jeg kan forstå hvor relevant det skulle være..

uansett hva du måtte mene er og blir V8 en bedre optisk kikkert

hvor vidt Pm2 er mer robust enn V8 er det ingen som igrunn vet da dette ikke er testet opp mot hverandre i en seriøs test..

Link to comment
Share on other sites

Kanskje man står der med rifla men plutselig mangler mannen

til å betjene rifla.

Da er det et godt sjakktrekk å velge ei rifle som flere er opplært på.

Da ville det vel vært bedre om politiet brukte skarpskytterutgaven av AG3 da? ;)

Tror nok de fleste innen politiet som ville blitt satt på en slik jobb "helt plutselig" har hatt opplæring på AG3

og ikke HK 417 ;)

Link to comment
Share on other sites

om jeg har en V8 selv? ja det har jeg..uten at jeg kan forstå hvor relevant det skulle være..

uansett hva du måtte mene er og blir V8 en bedre optisk kikkert

hvor vidt Pm2 er mer robust enn V8 er det ingen som igrunn vet da dette ikke er testet opp mot hverandre i en seriøs test..

Nå er vel ikke en V8 og PM2 helt sammenlignbare, forskjell på appelsiner og sitroner selv om begge er runde,

Link to comment
Share on other sites

En del personer fra den etaten har kompetanse og erfaring i bruk av H&K 417 fra egen etattjeneste allerede :overrasket:

Sikkert, men å bruke det som ett argument for å velge HK 417 blir for meg litt dumt!

Og det å ha opplæring på ett våpen til det å bevisst skyte ett menneske er så langt fra hverandre at folk som ikke har opplevd det

ikke kan skjønne det!

Link to comment
Share on other sites

Sikkert, men å bruke det som ett argument for å velge HK 417 blir for meg litt dumt!

Og det å ha opplæring på ett våpen til det å bevisst skyte ett menneske er så langt fra hverandre at folk som ikke har opplevd det ikke kan skjønne det!

Politiets skarpskyttere har vel og skyte på personell som et moment i oppdragsportefoljen sin.

 

Momentet med og skyte mennesker har mere med mental trening en med hvilket våpen de burde anskaffe.

Link to comment
Share on other sites

Da ville det vel vært bedre om politiet brukte skarpskytterutgaven av AG3 da? ;)

Slike valg overlater jeg til de som skal bruke verktøyet.

 

Selv ser jeg ikke på HK 417 som ett utpreget skarpskyttervåpen.

Jeg synes HK 417 passer best i blanding med HK 416 med 10-20% andel for HK 417.

HK 417 ansees som bedre enn AR-10 blant mange, men prisen er deretter.

 

Jeg skulle helst sett at det ble valgt en naturlig etterfølger til Våpensmias løsning, men hvis forsvaret har valgt

HK 417 ser jeg det klokt å ta det med i beregningen.

Det er jo en del fra Forsvaret som søker seg over i Politiet.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...