Jump to content

Politiets krav til ny sniper rifle


Ho-ward

Recommended Posts

M67:

 

SSG3000 på lang arm er ikke noe problem. Denne rifla er jo ei helt vanlig elgbanerifle. Så det er bare å trene, trene, trene og trene..

 

Jeg har to juniorer i klubben nå som brukte 6k på luftgeværkuler i 2013/ 2014.. 11 åringen(!) har allerede vunnet et ganske stort elgbanestevne totalt til mange senior A-skytteres store fortvilelse :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper de velger Brugger & Thomet APR 308

Er ikke det egentlig en PGM som prøver å høste markedsføringspoeng med å ha sveitsisk navn? Hva er forskjellen på de to, sånn bortsett fra navnet?

 

K

 

Det er noen forskjeller... I all hovedsak: Tre-punktssikring på APR'en og noe kosmetikk. PGM har hurtigbytte av løp, og et stort utvalg av løp i diverse dimensjoner tilgjengelig.

 

PGM's sikring låser tennstiften... Selv om den er to-punkts! Mye snakk om AI her som en av få med tennålssikring, men det er ikke spesifisert at det skal være trepunktssikring i utlysningen....

Link to comment
Share on other sites

Litt historie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Br%C3%BCgg ... Thomet_APR" target="_blank

 

Mvh

Jim114

 

Refereres ofte til at det er en videreutvikling av PGM sin Ultima Ratio, men det franske opphavet er også videreutviklet siden 2003. For eksempel har franske PGM også utviklet 10-skudds magasinversjon. APR'en største forskjell ligger i sikringen og PGM'en har hurtigbytte av løp (en feitere mer solid utgave av Sauer:-) ) og er mer modulær. Tviler på at det er noe særlig forskjell i presisjon. En markant forskjell på riflene er "intervention" modellen til PGM som har 25mm tykt 24" løp med den karakteristiske oljefylte kjølehylsa med radiatormønster. Opplever min UR som utrolig stabil med dette løpet - kaldskuddet har jevnt over samme treffpunkt. Den er både mer stabil og kvassere presisjonsmessig sammenlignet med TRG'en jeg hadde tidligere. Får original demper og nytt "commando" løp til uka og blir morsomt å teste ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hmmm.... Tipper jeg rett når kravet om bolt og spesifikt IKKE halvautomat ligger i høytstående tjenestemenns bastante meninger om at halvauto er sånn der krigsgreier?

I mine øyne burde politiets skarpskyttere være utstyrt med halvautomatiske rifler for å kunne beskyte mer enn et mål når de engasjerer. Ikke sikkert at de andre teamene har klart skudd, derfor kan det bli opp til et team å ta ut mer enn et mål når ildordren gis. Dette er mye, mye vanskeligere med manuell repeter enn med et halvautomatisk våpen.

Halvautomatiske skarpskyttervåpen kan utstyres med 5-10 skudds magasin for å få lav nok profil på skytter.

Optikkvalg for de korte hold man antar politiets skarpskyttere brukes på... et ballistisk retikkel er relativt enkelt å bruke kontra et sikte hvor man må skru på tårnet. Jeg ville helt klart foretrukket å bruke et max 12x sikte uten paralaksejust med et retikkel med flere siktepunkt for forskjellige hold.

Hva er i veien med å ha feste for nattoptikken på siktet? Dette har vi god erfaring med i en parallell faggruppe i Norge.

Presisjonskrav til halvautomatiske rifler er ingen problem, sivile AR kloner med tung 50cm pipe oppnår 1/3 moa når de fores med god ammunisjon. Dette utsagnet baserer jeg på egen observasjon ved gjentatte anledninger og med flere våpen jeg har sett og prøvd.

Hvorfor skal man velge et kaliber(7,62) som skyter gjennom et eller flere hus bare for å skyte gassflasker? Kan man ikke for pokker bare ha en alminnelig presis jaktrifle på kammeret til dette og så utstyre skarpskytterne med f.eks. kaliber 223 som jo er mer enn godt nok til hovedformålet?

Ingen kalibre vi har prøvd er særlig stabile etter skudd gjennom glass el.l., 7,62 tumler etter min erfaring, det samme gjør 9mm og 5,56. Nå har jeg ikke vært med på tester med hundrevis av skudd på dette, vi testet det på instruktørkurset for HK 416 og ingen av prosjektilene var stabile ved skyting gjennom diverse tynne hindringer( totalt ca 10 skudd hvor alle tumlet) så mitt statistiske grunnlag er tynt.

Snakker man om gjennomslag så er det så vidt meg bekjent ikke så stor forskjell på 5,56 og 7,62. Uansett bruker noen andre land match hullspisskuler både militært og til politibruk. Dette er ikke definert som ekspanderende prosjektil og er derfor vurdert til å være lovlig i h.h. til Geneve konvensjonen som forøvrig ikke gjelder for andre politistyrker enn den Norske(?). Uansett er jeg mer engstelig for overpenetrasjon i urbane settinger enn for manglende penetrasjon.

Når politiet enda bruker helmantel ammunisjon i håndvåpen så blir jeg litt oppgitt.

Jaja, god helg.

Link to comment
Share on other sites

Og de skyter ofte på litt lengre hold en det politiet gjør.
Begge skyter på det hold den enkelte situasjonen til enhver tid krever, hverken mer eller mindre :)

 

At halvauto blir sett på som en uønsket millitarisering av politiet av enkelte er ikke en helt usannsynelig teori.
Neppe noen i JD/POD som har tenkt tanken engang...

 

Det er ingen grunn til å skyte på lengre hold en det situasjonen krever :D ,men nå er det nå slik både oppgavene og arbeidsmiljøet er ganske så forskjellige for politiets og forsvarets skarpskyttere.De aktuelle holdene for politiet ligger stort sett på 70-100 meter.

 

Teorier om hvorfor de ikke vil ha halvauto er vel akkurat det,nemlig teorier,all den tid det ikke er gitt noe begrunnelse for det.

Link to comment
Share on other sites

At halvauto blir sett på som en uønsket millitarisering av politiet av enkelte er ikke en helt usannsynelig teori.

 

Hvis skarpskyttere med halvauto er uønsket militærisering, hva med det faktum at "vanlig" politi har brukt maskinpistoler som en del av standardutrustningen i årevis?

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen grunn til å skyte på lengre hold en det situasjonen krever :D ,men nå er det nå slik både oppgavene og arbeidsmiljøet er ganske så forskjellige for politiets og forsvarets skarpskyttere.De aktuelle holdene for politiet ligger stort sett på 70-100 meter.
Ser ikke hvordan dette bryter med det jeg sa :mrgreen:

 

Uansett påvirker det neppe sterkt valget av rifle(mekanisme).

 

Teorier om hvorfor de ikke vil ha halvauto er vel akkurat det,nemlig teorier,all den tid det ikke er gitt noe begrunnelse for det.
Nettopp, og jeg ga min teori :)
Link to comment
Share on other sites

Det er nå strengt tatt ikke helt ulogisk at oppgavene/aktuelle scenarioer faktisk skal ha betydning for valg av mekanisme.

I den sammenheng kan det jo bli spennende å se om den kommende politireformen og dagens/morgendagens trusselbilde vil resultere i et "tyngre" utstyrt politi i deler av landet.

Link to comment
Share on other sites

Så vist annbudskriteriet skal være at det aktuelle våpenet aldri skal ha hatt et klikk eller en delebrekkasje så blir hva valgt??

Har forøvrig etter x 1000 skudd med Ag3/Hk416 aldri opplevet at noe på våpenet har sviktet,ei heller at deler på noen andre sitt har sviktet.

Link to comment
Share on other sites

Så vist annbudskriteriet skal være at det aktuelle våpenet aldri skal ha hatt et klikk eller en delebrekkasje så blir hva valgt??

Har forøvrig etter x 1000 skudd med Ag3/Hk416 aldri opplevet at noe på våpenet har sviktet,ei heller at deler på noen andre sitt har sviktet.

Har i motsetning til deg erfart flere brekasjer med AG-3. 416. P-80 MG3 osv. Både egne og andres.

Så og påstå at en boltrifle er mer driftsikker er det etter min mening ingen tvil om.

Link to comment
Share on other sites

Så vist annbudskriteriet skal være at det aktuelle våpenet aldri skal ha hatt et klikk eller en delebrekkasje så blir hva valgt??
Nei, tror nok driftssikkerhet bare er EN av mange kriterier.

 

Har forøvrig etter x 1000 skudd med Ag3/Hk416
Samme her, så dette
aldri opplevet at noe på våpenet har sviktet' date='ei heller at deler på noen andre sitt har sviktet.[/quote']tillater jeg meg å tenke mitt om...
Link to comment
Share on other sites

Hva med null rekyl HK PSG1 som er laget for politiets skarpskyttere? Den veier 3 kg mer enn mr308/417 og har bull barrel. Skal man beskytte samfunn må politi få seg ordentlig utstyr. Kan ikke se for meg at noen tar sånne seriøs som mener at politiet ikke burde få våpen av militær karaktér. Hva med mp5en som allerede ligger i kjerra? Det er jo snakk om sikkerhet og ikke jaktanseelsen. Ang driftsikkerhet bolt vs auto så kan ammo klikke i boltrifla som også alt annet kan gå galt. Det finnes alltid restrisiko i dette yrket.

Link to comment
Share on other sites

Begge deler er helt sikkert driftsikkert nok for hva det skal brukes til.At jeg personlig ikke har hatt brekkasje på de halvautoene jeg har hatt til disp er faktisk tillfelle,men det er ikke ensbetydning med at det ikke har skjedd med andre.(alle som har betjent Mg 3 har vel hatt snags)

At de ikke vil ha halvauto kan være så enkelt som at de ikke ser behovet for det(noe som mest sannsyneligt er riktig)og derfor vil kutte ned på anntall kandidater for å spare tid.

Link to comment
Share on other sites

At jeg personlig ikke har hatt brekkasje på de halvautoene jeg har hatt til disp er faktisk tillfelle
Nå tolket jeg dette i farten slik at du aldri hadde behøvd å korriogere feil (ved ildhåndgrep, noe som hadde gjort deg til NATOs heldigste mann :) ), siden vi snakket om funksjonssikkerhet, men da skjønner jeg hva du mener.
Link to comment
Share on other sites

Er ikke Nato's heldigste mann dessverre :D Matefeil pga at magasinet ikke var skikkelig satt i har jeg selvfølgelig hatt,samt en og annen dobbelmating,men aldri deler på våpenet som har sviktet.Hk 416 har en tendens til å dobbelmate vist man får skade på magasinleppene,har måtte bytte et magasin pga det.417 har polymermagasin,men om det er bedre en stål har jeg ikke noe basis for å uttale meg om.

Anntall rifler som skal kjøpes inn her er vel heller ikke av en slik mengde at de ikke kan supleres

med eventuelle halvautorifler vist politiet skulle se behovet for det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er blitt fortalt at politiets bruk av helmantel i sin tid hadde bakgrunn i en tolking av Geneve konvensjonen. Dette er vi vel alle skjønt enige om at er en foreldet og ikke korrekt tolking av samme konvensjon. Beklager at min halvsure sarkasme om hvem som følger Geneve konvensjonen ikke ble oppfattet av alle.

Allikevel ser vi en utstrakt bruk av helmantel ammunisjon i politiets våpen, også i dag. Spør en polititjenestemann hvilken ammunisjon han bruker i sin P30, finn så frem en magnet og test ammunisjonen hans med magneten.

Å trekke inn gamle utslitte AG3, nye HK 416er som håndteres feil og sågar MG3(er den en skarpskytter rifle? har i så fall ikke fått det med meg) i en diskusjon om driftsikkerheten til dedikerte halvautomatiske skarpskyttervåpen er i beste fall en avsporing fra temaet.

Vi har forøvrig oppdaget at HK416 magasiner kan lades feil, noe som kan føre til dobbelladning. Den kanalen som er bakerst i magasinet kan låse en patron som da ikke treffer magasinleppene når den kommer til topps i magasinet. Den vil da sprette opp i mekanismen og bli skjøvet frem sammen med neste patron som faktisk traff magasinleppen. Denne tendensen så jeg tidlig ved innføring av HK416 og alltid/oftest ved bruk av laderammer uten bruk av medfølgende hurtigladeapparat. Jeg er usikker på om det bare er lading av en og en patron ned i magasinet for hånd som faktisk eliminerer denne funksjonsfeilen. Er dette en feil ved våpenet eller en brukerfeil? Det kommer ann på hvilke kriterier for bruk man legger til grunn for våpensystemet.

Ser man på bolt kontra halvauto, så tror jeg at andre skudd er raskere avfyrt med halvautomatisk gevær. I tillegg vil jeg tro at man kan ligge fokusert på målet gjennom skuddet og påfølgende automatiske ladesekvens med halvautomatisk gevær. Med manuell repetering vil det være vanskeligere /umulig å unngå å ta blikket fra målet ved repetering. Med lyddemper med rekyldemping på begge våpen, så tror jeg at forskjellen blir større i halvautoens favør. Jeg legger mine egne erfaringer til grunn for synsingen min.

Mitt personlige syn er derfor at en halvautomatisk skarpskytterrifle vil være best til politiets alminnelige skarpskyttere i de fleste tilfeller.

Nå tror jeg ikke at noen i politiet bryr seg om hva jeg mener, eller til og med synes jeg skal slutte å mene noe om deres valg av skarpskyttergevær.

Hvordan det nå enn er så får alle ha en fortsatt god dag.

Link to comment
Share on other sites

Minner om dette fra forumreglene;
Vil vi ikke ha:

- Diskusjoner eller postinger om våpen brukt eller ervervet i selvforsvarssammenheng, bæring av våpen for bruk i selvforsvar, eller andre våpenrelaterte tema som beveger seg utenfor våpen brukt i fredelige sammenhenger, altså jakt og sportsskyting.

- Diskusjoner om våpen brukt eller ervervet for aggressive og aktive sammenhenger, som opprør, borgerkrig, styrting av regjeringer, leiesoldatvirksomhet, skyting mot andre mennesker osv. Unntaket her er skyte- og våpentekniske temaer innenfor forsvaret i Norge eller andre land, dog kun i de formene som både i våpenteknikk og utførelse har klare paralleller til tilsvarende norske sivile skyteformer og våpen.

 

Diskuter det tekniske, men ikke la det skli over i uønsket tema.

 

 

For tredje og siste gang... Ikke la denne skli ut...

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...