Jump to content

Inndrar førerkort for fyllebråk og våpenkort i samme slengen


DoctoRoy

Recommended Posts

"Lensmann Arnold Nilsen på Finnsnes truer med å ta førerkortet fra flere ungdommer som bråker i fylla.

 

- Dette er ikke nytt i Troms politidistrikt, men vi har nå et større fokus på å forebygge kriminalitet på denne måten. Vi vil gjøre det mer systematisk. Vi vil påse at de som ikke har god nok vandel mister førerkortet, og det samme gjelder også våpentillatelse, sier Nilsen."

 

http://www.nettavisen.no/nyheter/vil-ta ... 26285.html" target="_blank

 

Da var vi på'an igjen.........

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke helt problemet med at noen som gjentatte ganger havner i slåsskamp og er dømt for legemsfornærmelse når dem er på fylla og lager kvalm på byen får inndratt våpnene sine, er jo ikke edruelig holdning. Men å bli fratatt førerkortet er ett alvorlig overtramp fra politiet sin side.

Link to comment
Share on other sites

Dere må også påregne at våpenkort "ryker" i slike saker. Og det er nok lettere å piske opp en opinion mot politiet når det gjelder førerkort enn om de henter våepnkort! Så dere som freventere dette nettstedet, husk det gamle jungelordet: "Det er smart å ikke lage bråk i fylla!!"

 

Nå nylig var det en i nærmiljøet som fikk besøk av "Onkel" på grunn av festbråk i bopel. Patruljen hadde før de dukket opp fått vite at det fantes våpen registret på adressen ( Dette er standard prosedyre ved husbråk!!! ) De ville se våpenskapet og detvar selvsagt helt tomt og alle våpen lå løse i leiligheten. Gjett hva som skjedde?? Kortversjonen: " I beste fall blir det noen som får kjøpe billig!"

Link to comment
Share on other sites

Men hva er "fyllebråk".

 

Er det høy musikk, høylytt prat "festens skratt" som svensken synger? Eller er det slåssing, "så bloder renner i rygende fosse" som kjerringa vitnet?

 

At en sart nabo ringer politiet til stadighet og kaller det hele "bråk" bør ikke være grunnlag for inndragelse av noe som helst. Og det er vel 99% av alt "bråk"?

Hva en politiaspirant, høy på adrenalin etter forrige oppdrag (som sikkert var rimelig oppheta), og gira etter et sentralens gjengivelse av telefonsamtalen fra naboen, kan ha som utgangspunkt når han kommer til en fest - kan en faktisk vanskelig tenke seg...

Skal en da miste førerkort og våpen om en svarer som han spør?

 

Involverer man derimot vold, trusler og fyll der en ikke kan beherske seg, så trenger en kanskje ikke våpen? Og førerkort er heller ikke en menneskerett - vi er vel generelt for tolerante overfor uakseptabel oppførsel, bare den er i fylla?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Glemte å lime inn link til saken jeg refererte til... Han her hadde bare høylytt festing på samvittigheten ingen vold eller fyllekjøring.

Å ikke rette seg etter hva som Politiet sier kan jo være mindre smart, "Fuck the Police" holdninger er sikkert kult til de bruker det mot deg :wink:

 

https://www.google.no/search?redir_esc=&hl=nb-NO&safe=images&oe=utf-8&q=mistet%20lappen%20etter%20h%C3%B8y%20musikk&source=android-browser-type&qsubts=1420300562026&devloc=0

 

Hva som er rett og galt skal ikke jeg blande meg inn i.

Link to comment
Share on other sites

Nå svarte vel lagmansretten med å oppheve dommen mot Nodland og refse politiet i Egersund for dypt mangelfull forståelse av loven.

La oss håpe at politiet i Finnsnes ikke lider av den samme mangelfulle forståelsen for lovene de er satt til å håndheve.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder de to som allerede har blitt fratatt førerkortet er begge blitt straffet for gjentatte tilfeller av legemsfornærmelser og ordensforstyrrelser begått i ikke-edru tilstand.

 

Da kan jeg forstå at førerkortene røk, og ville forventet at eventuelle våpenkort hadde blitt tilbakekalt rimelig umiddelbart.

Link to comment
Share on other sites

Forstår lensmannen Nilsen slik at han ønsker å få prøvd en slik sak for Høyesterett. Det kan bli svært så interessant da det vil få betydning for hvordan lovforståelsen skal være. Koblingen mellom førerkortbeslag og inndraging av våpenkort vil nok også bli vurdert.

 

@Bluto

Husker du årsaken til at saken du viser til ikke ble anket til Høyesterett?

Link to comment
Share on other sites

Når noen mister førerkort i forbindelse med "dagen derpå" promille - er det da uproblematisk at våpenkortet blir inndradd i samme slengen?

Da spør jeg tilbake: Er det uproblematisk at han som ligger ved siden av deg på skytebanen har litt "dagen derpå" promille?

Link to comment
Share on other sites

Da spør jeg tilbake: Er det uproblematisk at han som ligger ved siden av deg på skytebanen har litt "dagen derpå" promille?

 

Det er en sak for standplassleder.

Hvis du opplever det som problematisk tar du selvsagt kontakt med standplassleder og gjør ham oppmerksom på det - regner med at du er en samfunnsbevisst og ansvarlig skytter.

Hvordan du skal klare å bevise at vedkommende har promille eller om det hele bare skyldes manglende tannpuss er en annen sak.

I forbindelse med kjøring er "dagen derpå" promille en politisak.

Link to comment
Share on other sites

"Dagen derpå promille" kan faktisk være en ganske "kilen" sak. Selvsagt BØR man ikke delta i skyteaktiviteter hvis man ikke er i form, men jeg tror ikke noen av forbundene har noe helt spesifikt i sine reglementer om dette. Det finnes vel hos alle en eller annen pasus om alkoholforbud i forbindelse med skyting, men "dagen derpå" blir på en måte noe annet. Og det er vel ikke noe sted man finner spesifike promillegrenser i samband med skyttersport.

 

I værste fall risikerer man vel å ryke på problemer med dopingreglene. Og det kan faktisk få "interessante konsekvenser" hvis man får uttrykke seg slik. Selv om jeg ikke på noen måte tror man skyter bedre med "dagen derpå" promillerester så er vel alkohol definert som en ulovlig stimulans.

 

Når det kommer til generell "fyll og fest" så er det ganske klart at innehaver av våpenkort har fått dette på blant annet det grunnlaget at han er "edruelig". Hvis "Hr. Politimesteren" finner at vedkommende ikke lenger er edruelig er det nok liten tvil om at våpenkortet kan inndras, på samme måte som dette kan forhindre innvilgelse til å begynne med.

 

At retten nok vil være noe mer restriktiv til slik inndragning når det kommer til førerkort for bil er ikke så vanskelig å forstå da inndraging av førerkort på et slikt grunnlag vil ha dramatisk større konsekvenser både for den enkelte og samfunnet. I mange sammenhenger vil man se at tap av førerkort vil føre til tap av jobb og permanent overføring til NAV. Og det er faktisk ikke noe som er sammfunnsmessig ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

Tja, hva er egentlig "edruelig"..

 

Ser vi på mange av norske lover med litt alder så er hindring av regelrett flatfyll målsetningen. Det er ikke så lenge siden fylla var et veldig mye større problem enn den er i dag.

 

Min påstand er at kravene til "edruelighet" er et gjenslep fra svunne tider når folk gikk fulle til dagens arbeide i landbruk og by, og drakk seg verre i løpet av dagen. Valgloven, regulering av salg av alkohol og helligdager osv. er slike gjenslep.

 

Lensmannen i denne saken mener nok godt for alle. Både samfunn og de som virker å ha et problem med alkohol. Lensmannen burde alikevel forholde seg til lovverket som omhandler strafferett og ikke blandet inn sin forvaltningsrolle i sakene.

 

Promille på standplass.. Helt uakseptabelt for meg. Samme med promille på jakt.

 

 

Når politiet tar fram regelverket og tolker det "slik de vil" på tvers av rettsoppfatning så bryter de mot opprettholdelsen av loven. En viss dynamikk skal det være i dette forholdet. Alikevel skal ikke politiet, slik enkelte virker å tro, finne opp sin egen fortolkning av loven og skjule seg bak at domstolene har ansvaret for å si om fortolkningen var riktig eller gal. I så fall kunne vi droppet undervisning i strafferett på Polithøyskolen hvis jeg skal være litt ironisk.

 

At forvaltningsvedtak også fungerer som dobbelt straff utenfor rettssystem er en konsekvens av motviljen til å innrømme borgerrettigheter etter min mening. "Samfunnskontrakten" er signeres stort sett av en part når lovgiver er inne i bildet :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det blir litt for mye politistat synes jeg.

 

Er det grunnlag nok å miste lappen/våpenkort kun for at man "raver på fylla" uten å slåss etc, ja da har det gått for langt imho. Om man raver på fylla og slåss med noen gjentatte ganger, da skal jeg heller være bittelitt enig i med våpenkortene men førerkort for bil? Ingen relevans.

Link to comment
Share on other sites

I mange sammenhenger vil man se at tap av førerkort vil føre til tap av jobb og permanent overføring til NAV. Og det er faktisk ikke noe som er sammfunnsmessig ønskelig.

 

Har forstått det slik at man ikke er automatisk varig uskikket til å inneha førerkort selv om man har "tapt" det.

Praksisen er vel at man får et tidsbegrenset tap?

 

Uten å ha statistikk foran meg så mener jeg å huske at det er færre som har forulykket som følge av kombinasjonen skytevåpen/rus enn av bilkjøring/rus.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel saken den at en inndraging på et slikt grunnlag ikke har noen tidsbegrensing. Den som blir utsatt for det kan selvsagt søke på nytt, men for å få det innvilget må jo lensmannen være av den oppfatning at vedkommende har blitt "edruelig". Kan tenke meg at de vil forlange at man "oppfører seg" i 3-5 år før man får det igjen. Og hvis da tap av førerkortet har ført til tap av jobb så er man "for all practical purposes" arbeidsløs for resten av livet.

Link to comment
Share on other sites

Men det burde man vel tenkt på før? Det er et krav til å være edruelig for å få førerkort i første omgang. Og det er et krav hvis du fortsatt vil ha førerkort. Så enkelt. Du har dessuten arbeidet ganske iherdig for å komme i politiets søkelys pga fyll. Rekk opp en hånd her inne hvor mange av dere som har vært skikkelig fulle? Rekk så opp en hånd dere som gjorde så mange dumme ting i fylla at politi var nødt til å gripe inn overfor deg? Ikke så mange?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder førerkortet utenom og snakker kun våpenkort...

 

Trur samfunnet er tjent med at folk som viser seg å ha dårlig vurderingsevne og/eller impulskontroll revurderes ift våpenkort. Tenker først og fremst på vold, aggresjon og utagering. Det er ikke til å stikke under en stol at maaange mennesker blir fullstendig ufyselige i fylla. Vi kjenner vel alle noen som skifter personlighet, og som fra tid til annen framstår som ustabile med promille. Det må ikke bli sånn at det er en menneskerett å ha våpen hjemme.

 

Jeg er ganske sikker på at Søndre Buskerud pd, med våpenkontor i Drammen, har kjørt en strict linje i omkring 10år. Dette gjaldt i hvert fall folk som måtte overnatte på stasjonen. Saker som vold og ordensforstyrrelser var ting som ble tatt tak i. Kanskje det er publisert tall og resultater fra dette politidistriktet. Trur de var først ute med denne praksisen.

Link to comment
Share on other sites

Det blir litt for mye politistat synes jeg.

 

Er det grunnlag nok å miste lappen/våpenkort kun for at man "raver på fylla" uten å slåss etc, ja da har det gått for langt imho. Om man raver på fylla og slåss med noen gjentatte ganger, da skal jeg heller være bittelitt enig i med våpenkortene men førerkort for bil? Ingen relevans.

 

Er flere som kjører i fylla og skader noen enn det er episoder med fyll og våpen ... og i tilfellet det refereres til så har det forekommet gjentagende klanderverdig oppførsel og gjentatte straffereaksjoner før førerkortet røk ...

 

Det er i første rekke unge gutter/unge menn vi snakker om og for de er førerkortet ganske viktig, å inndra førerkortet som forebyggende aktivitet overfor folk med gjentagende klanderverdig vandel er etter min mening godt innafor ...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dette har min støtte uforbeholdent. Mange med alkohol og rus bør definitivt ikke ha hverken førerkort eller våpen.

 

Om ikke annet enn trusler kan utløse en usikker hverdag.

Det er lite gøy å høre trusler fra folk du vet har våpen hjemme at de skal f eks ta deg, banke deg etc.

Selv om det er en slenger i fylla.

 

Jeg vil sågar fremme at hvorvidt folk har våpen registrert på seg bør være tilgjengelig for helsepersonell. (Ikke hva de har, men at de har).

Den psykiatriske gruppen vil kunne være tjent med at de blir oppbevart til man er ferdig behandlet.

 

Det samme med folk som sverger hevn etter å ha blitt slått ned på byen....

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes her er alt for mange som er redde for at våpen skal ryke om de har drukket litt en helg. Dette kan en ta med knusende ro. En skal faktisk være ganske full og ufyselig før politiet gidder å ta alt arbeidet med å innbringe deg.

 

Om en innbringes for fyll en gang blir det nok ikke utslagsgivende. Om det er noe som gjentar seg er det en helt annen sak. Ender du jevnlig i fyllebråk eller arresten har du vist at du ikke kan stoles på. Om en ikke skal stole på deg med en spritflaske, hvorfor skal en stole på deg med bil og våpen?

Lapper du til noen i fylla er dette faktisk en voldssak, og skal føre til reaksjoner i retning våpenkortet ditt uavhengig av lensmannens skjønn. Her vanker det inndragelse og karantenetider på mange år.

 

Edruelig. Pålitelig. Dette er to av de sentrale kravene for å få lov til å ha både våpenkort og førerkort. Om kravene ikke er tilstede skal og bør kortet ryke.

Link to comment
Share on other sites

Vi er vel alle tjent med at folk med dårlig impulskontroll i fylla blir fratatt våpen før de gjør noe dumt med disse våpnene. Rekker de det risikere vi alle å bli "straffet" for det en idiot gjør! I Finnamrk har de drevet med dette en god stund allerede. Og som skrevet over holder det ikke at du blir plukket opp dritings på byen. Du må være ufyselig og sette deg til motverge før det blir sak av det. Så lenge du er full og trivelig og gjør som Onkel Blå ber deg om er det ingen fare! La meg legge til at Finnmark er plaget med mye "uprovosert vold i fylla" og det ser ut til at dette virker slik at det faktisk blir mindre fyllevold!

Link to comment
Share on other sites

Pratet med en jeger fra drammens området nylig, som måtte levere inn både rifler og hagler, grunnet kjøring i beruset tilstand. Har hørt rykter om at han er tatt noen ganger før, for samme forhold, uten at jeg vet dette med sikkerhet. Kjenner folk som jakter med han og jeg har aldri hørt om noe uforsiktighet med våpen.

 

Så langt jeg vet, har det ikke vært vold, trusler, o.l., inne i bildet.

 

Jeg har jo ikke sett Vedtaket, men synes dette er undelig. Karen kunne ikke refferere pressist hva som var begrunnelsen. Håper saken går til retten og at jegeren får tilbake våpnene. At han straffes for fyllekjøring er greit, men Våpenkortet?

 

Er det noen rettsavgjørelser, på en slik praksis?

Link to comment
Share on other sites

Edruelighet er en forutsetning for å få våpenkort. Kjører man i fylla flere ganger er man ikke edruelig! Selv om det ikke er "greit" kan man forsåvidt forstå en "dagen derpå" promille, men lærer man ikke og er veldig forsiktig etterpå viser man med all tydelighet at man ikke har den nødvendige vurderingsevne for å være berettiget til å inneha våpen. Så flere ganger fyllekjøring er slik jeg ser det grei grunn til å inndra våpnkort.

 

En som flere ganger blir "sendt hjem" eller kjørt hjem av politiet på grunn av beruselse for så å "toppe" dette med en fyllekjøring bør ikke ha våpen. Å kjøre bil i fylla er vel sammenligbart med å misbruke "farlig redskap". Mange ser jo også på bil som like farlig som skytevåpen. Slike synspunkter frontes ofte i diskusjoner om fyllekjøring.

 

Blir man tatt for bråk og slåssing i fylla viser man at man under påvirkning av alkohol ikke har nødvendig impulskontroll. Dette er ikke en grei egenskap for en våpeneier!

 

Det er for sent at politiet griper inn mot våpeneiere når det er våpen de misbruker. Det er både for sent for et eventuellt offer for galskapen og ikke minst er det alt for sent for andre våpeneiere som blir rammet av restriksjoner som uvergelig vil komme i kjølvannet av vedkommendes misbruk av sine våpen! Det er dessverre slik at innskjerpinger i våpenloven kommer som følge av at noen, kanskje din jaktkompis, har gjort noe dumt med et våpen! Maset om å forby halvautovåpen ville aldri ha kommet nå om det ikke var på grunn av en lyslugget rasistisk idiot som er kjent som ABB!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at mange framhever risikoen for misbruk av skytevåpen ved manglende "edruelighet" og forsvarer politiets "påslagsstraff utenfor domstol" på den basisen.

 

Nå har ikke jeg noe til overs for folk som mister kontrollen på seg selv i fylla, lager kvalm osv. Alikevel finner jeg det merkelig at ikke statistikkene flommer over av fyllebasert misbruk av skytevåpen.

 

Edruelighet slik den brukes i lovverket er i mine øyne et gjenslep fra svunne tider hvor flatfyll og alkoholmisbruk var et mye større problem enn i dag.

 

Det politiet driver med her i sin "forvaltningsrolle" er enkelt greit. Det er ekstra straff uten dom og en grei grunn til å løfte våpenkontoret ut av politimesterens kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Enig. Problemet her er ikke at det stilles krav til oss våpeneiere, det er et spørsmål om hvilke rettigheter vi har.

 

Prinsippet bak Tromsømodellen er slik jeg forstår det at alle tillatelser politiet kan gi kan de også ta tilbake uten noen videre prosess. Siden våpenkort eller førerkort ikke er en grunnleggende rett er ikke tilbakekall av dette noen straff. I sin ytterste konsekvens trenger ikke politiet noen grunn til å tilbakekalle slike tillatelser siden de ikke var pålagt å gi deg de i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Maset om å forby halvautovåpen ville aldri ha kommet nå om det ikke var på grunn av

Åjoda, mindretallet i utvalget som reviderte våpenloven ville nok gått inn for innskjerpelser uansett. Det finnes ingen byråkrat, og knapt noen politiker, som ikke ønsker å regulere bare litt til. For vårt eget beste, selvsagt. Det er naturlig - det er slikt som skaffer dem mat på bordet.

 

Jeg syns det er et interessant poeng at det er lite fyllerelatert misbruk av våpen. At folk drikker såpass at de ikke kan gjøre rede for seg er selvsagt uheldig, men skulle vi tro på de som mener dommedag er nær på grunn av alkohol og vold, burde det nærmest være ukentlige shoot-outs på Finnmarken.

Link to comment
Share on other sites

Tror det er noen som "overtolker" lovens bokstav, om edrulighet her! Eller er det andre motiver, vet jo bl.a. at det finnes politifolk her. :) Håper det ikke er forsvar, for egene rekker, som blir utrykt i tråden.

 

Tviler sterkt på at meningen med edrulighet (i denne sammen heng), bør gjelde for folk som er edru på jobb daglig, i all behandling av våpen, ikke er truende ovenfor andre. For meg, er dette en edrulig person. At moralen har sviketer en, eller noen ganger i løpet av mange ti-år, mener jeg ikke skal ha betydning, da all omgang med våpen tilsynelatene er bra. Straff gjerne de som kjører i beruset tilstand hardere. Men jeg mener det blir feil, å frata folk våpnene og hobbyen i slike saker. Kanskje det er en grunn til at dette ikke har vært praksis tidligere, uten nye instrukser, eller endret lovtekst.

 

Ja bil, kan brukes bevisst som våpen, spessielt i fylla. Men tror de fleste jegere og skyttere er forsiktig med skytevåpen, både for egen og andres del. Så jeg ser ikke på en som har drukket 2 halve plis (og kjører bil), som noen potensiell morder med skytevåpen. Og de fleste av norges befolkning (også skyttere og jegere), inntar alkohol nå og da. Er de mere edrulige? Hvis det går på edrulighet, burde vel ikke bilkjøring i beruset tilstand ha betydning, men at folk "drikker"! Kunne sikkert utbrodert dette temaet, men det er ikke poengt med mitt innlegg.

 

Jeg er mest interessdert i, om det finnes rettspraksis på området.

 

Editt: Personlig så synes jeg det er mange jegere og skyttere (inkl. politifolk og militære), som budre blitt fratatt våpnene, på grunn av uforsiktig omgang (les; peking, fekting, l.o.) med våpen både på bane og på jakt. De er en stor sikkerhetsrissiko med tanke på vådeskudd. Ikke ufalig det heller. :)

Link to comment
Share on other sites

DoctoRoy,

 

 

når ble politiet omgjort til leger med spesialisering innen psykiatrien, siden du bruker det til nå ikke diskuterte begrepet "utilregnelig"..

 

"Edruelighet" og "skikkethet" er de noe vage begrepene som er brukt. Politiet har masse å tjene på å forholde seg "edruelig" til egne oppgaver i forhold til lovverket istedenfor å si som det ble sitert tidligere her "rettsapparatet får avgjøre om det vi gjør er lovlig".

 

Den høyt besugne beskyttelsen politiet oppnår med å bedrive denne praksisen kan jeg ikke se gjenspeiler seg i statistikk?

 

Ta for all del våpnene fra folk som er uskikket, men la det være kontrollert av en objektiv instans med kompetanse istedenfor som ekstra straff som skal virke "prevantivt", dvs. skremme folk.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg er forøvrig helt enig i at man skal være "edruelig og pålitelig" for å ha rett til å erhverve våpen, folk som stadig slåss i fylla eller blir tatt for fyllekjøring gjentatte ganger er hverken pålitelige eller edruelige, de viser også at det har null respekt for lovverket..

 

Har forøvrig en bekjent som fikk 6mnd utsettelse på førerkortet pga gjentatte fylleslagsmål, dette er vel 20 år siden så dette har blitt gjort flere ganger her i byen, har en annen bekjent som vraket bilen sin i fylla, han fikk beholde hele jaktgarderoben, dette er også rundt 20 år siden.

Link to comment
Share on other sites

... politiets "påslagsstraff utenfor domstol" på den basisen.

 

Det er her jeg ikke henger med. Inndragelsen av våpenkortet er ikke en straff. Det er en berettiget reaksjon grunnet ditt bortfall av egenskaper som var utslagsgivende i at du fikk våpenkortet. Det er spesielt ved fyllekjøring dette er relevant.

Kravet for å ha førerkort er blandt annet at du er "edruelig og pålitelig". Om ikke politiet kan lite på at du holder deg unna bilen i fylla bortfaller førerkortet. Det ypperste beviset på at du ikke kan stoles på er om du blir tatt for rattfyll.

Kravet for å ha våpenkort er blandt annet at du er "edruelig og pålitelig". Ser du et mønster her? Om du ikke var til å stole på med bilen, hvorfor skal politiet anta at det er annerledes med våpen?

Link to comment
Share on other sites

Inndragelsen av våpenkortet er ikke en straff.

Og det er vel der uenigheten ligger.

 

Poenget her er at man i praksis ikke har noen særlig rettsbeskyttelse mot slike forvaltningsvedtak. Loven gir deg faktisk ikke rett på hverken våpen- eller førerkort, selv om du har plettfri vandel. Det betyr også at dette kan tilbakekalles uten noen kvalifisert grunn, er du uenig må du i praksis gå til retten for å bevise din uskyld.

De fleste tar det for gitt at politiet har et rimelig grunnlag for å gjøre slikt, og selvfølgelig er det nok også slik i de aller, aller fleste tilfellene. Men det er ikke poenget. Det ER en grunn til at vi har et rettsapparat fremfor å la politiet stå for både etterforskning og dom.

Link to comment
Share on other sites

Det er en berettiget reaksjon grunnet ditt bortfall av egenskaper som var utslagsgivende i at du fikk våpenkortet. Det er spesielt ved fyllekjøring dette er relevant.

Jeg vet at vi nå snakker straff etter lovens definsjon. Men hvis vi ikke gjør det; Hvis jeg mister muligheten til å bedrive min lidenskap, ser jeg på det som straff. Jeg ser ikke at det du skriver her er en motpol til "straff".

Link to comment
Share on other sites

Lovbrudd er bortimot en folkesport. Litt over grensa på E18, en flaske ekstra gjennom tollen, en liten jobb som det egentlig skulle vært betalt MVA på, lista blir fort lang. Hvor skal lista egentlig legges? Og hvem skal legge den? Er det opp til politiet å sette de etter eget godtbefinnende? Denne saken er mye mer kompleks enn hvorvidt en bør miste våpnene om en lapper til noen i fylla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...