Jump to content

Oslo skytesenter


Torbo

Recommended Posts

Nei, jeg forsøker å forklare han at denne karantenetiden er en direkte konsekvens av at det er blitt kjøpt langt flere rifler enn det konkurransedeltagelsen i etterkant tilsider at det er behov for.

 

Altså et eksempel på at hans påstander om at så lenge man ikke bryter noen lover kan det ikke ha konsekvender er feil.

 

Så argumentet er gyldig for tilfellet, og ikke noe personangrep, selv om det sikkert kunne vært bedre formulert.

Link to comment
Share on other sites

Forbudet kom som en konsekvens av at mange uttrykte bekymring over at det var langt flere selvladende konkurranserifler der ute enn det som aktivitetsnivået på stevner tilsa.

 

Det er korrekt at det er en intern besluttning i DSSN, men neppe noe styret gjorde uten å ha tatt "øvrighetas" holdninger til saken med i beregningen. Så alle honør til disse for å ha hindret at dette kom som forskriftsendring...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selvsagt lest hele delen, det skjønner du også. Saken er at du bare siterte den delen som passet deg, derfor kom jeg med resten. Hadde du vært ryddig og sitert HELE teksten så hadde jeg ikke behøvd det.
Ha ha, den er god...

 

Jeg siterte den delen av teksten som du "overså", fordi den ikke passet din ønskede tolkning, og som klart fremhever at det er konkurranseaktivitet som er grunnlaget også for rekreasjonsskyting.

 

Det stemmer ikke. Jeg "overså" ingenting. Du siterte først den delen som passet deg, så kom jeg med resten. Det står svart på hvitt over her, så der kommer du ikke langt med å påstå noe annet.

 

Du skrev:

 

Fra våpenrundskrivet er definisjonen av rekreasjonsskytter:
Skyter fra tid til annen' date=' mest trening men [u']deltar også sporadisk på stevner[/u]. Forholdsvis beskjeden aktivitet.
(min understrekning).

 

Du vil ei heller få godkjent en søknad uten å påstå at den skal bruke til konkurrranser, kun trening er ikke godkjent.

 

Det er imidlertid korrekt at det ikke er spesiellt store aktivitetskrav.

 

Så skrev jeg:

 

Minst 4 fremmøter pr år (organisert trening eller stevne) i pistolklubb (evt gruppe i pistolklubb) som er tilsluttet det forbund som har skyting med det aktuelle våpen på sitt program. Ved medlemskap i/tilslutning til flere forbund kreves det minst 4 fremmøter (organisert trening eller stevne) pr år pr forbund.

 

Hva gjelder meg og min skyting så har dette ingenting i denne diskusjonen å gjøre overhodet, men er du nysgjerrig så er det svært enkelt å sjekke navnet mitt opp mot resultatlister fra NSF og DSSN.

Link to comment
Share on other sites

Hva gjelder meg og min skyting så har dette ingenting i denne diskusjonen å gjøre overhodet, men er du nysgjerrig så er det svært enkelt å sjekke navnet mitt opp mot resultatlister fra NSF og DSSN.
Som du kan lese over er det meget gode grunnet til at dette retoriske spørsmål ble stillt.

 

Resten av posten krever ingen kommentar, den blir bare for dum.

Link to comment
Share on other sites

Resten av posten krever ingen kommentar, den blir bare for dum.

 

Enklere utvei når det er noe man ikke vil høre har jeg sjelden sett. Greit det, fortsett sånn du.

 

Til de andre som fortsatt ønsker å diskutere litt, som Telefonoperatør (var det vel?) etterlyste her tidligere så skulle jeg også gjerne hørt litt konkret om det sikkerhetskurset til OSS. Føler det blir mye rykter her, og å bare slenge dritt fordi man har hørt det er dårlig blir litt ensidig i lengden. Noen her som har tatt det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kurset folk som har kommet fra forløperen..... men det de fortalte meg holder vel ikke? Dog, det er mange år siden. Det kan muligens ha blitt bedre.

 

Hører gjerne på andrehåndsinfo også jeg, men tenkte mer på om det var noe nå nylig. Evig eies tross alt kun et dårlig rykte sies det, men noen ting kan jo også bli bedre med åra. Jeg vet ikke fra eller til, er kun nysgjerrig.

Link to comment
Share on other sites

Det er føvrig langr mer en 10 år med historie her... 20-25 år minst. OSS er på ingenmåte "nytt" eller "innovativt"

Det kan så være at de ikke er nye eller innovative; førstnevnte er korrekt selv om de kun har ti år på baken, sistnevnte kan jeg ikke uttale meg om. Det synes dog hevet over rimelig tvil at de utdanner flere nye skyttere enn noen andre i Oslo, og derfor også er Oslos største rekrutterer av nye skyttere?

 

Det alene kjøper dem en del goodwill hos meg. Jeg har kun vært innom to ganger; en gang ifm. et utdrikningslag (mer om det straks), og en gang for å kjøpe CCI MiniMag. Sistnevnte gang fikk jeg god og rask service, og prisen stemte med det jeg mener å ha fått tilbudt hos min vanlige pusher, som var tom for MiniMag.

 

Førstnevnte besøk var svært bra. Vi var en gjeng på seks stykker som ramlet innom, ble tatt i mot, og fikk utlevert hørselsvern og briller, før vi fikk en ti-minutters sikkerhetsbriefing, der innholdet var omtrentlig som følger:

1: Farlig ende

2: Trygg ende

3: Hvordan lade opp revolver

4: Hvordan tømme revolver

5: Hvordan lade opp pistol

6: Hvordan tømme pistol

7: Hvordan sikre revolver og pistol

8: Kommandoer på standplass

9: Hva gjør man ved klikk

 

Deretter var det skyting og morro, i kontrollerte og rolige omgivelser. Alt i alt en svært positiv opplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Det kan så være at de ikke er nye eller innovative; førstnevnte er korrekt selv om de kun har ti år på baken, sistnevnte kan jeg ikke uttale meg om. Det synes dog hevet over rimelig tvil at de utdanner flere nye skyttere enn noen andre i Oslo, og derfor også er Oslos største rekrutterer av nye skyttere?

 

Vel

det er vel nettopp der ankepunktet er. For med mindre mye har endret seg siden jeg satt i styre og stell i en realtiv stor og sentral pistolklubb i Oslo, så er det nettopp det de ikke gjør. De rekrutterre ikke nye skyttere. De skaper ny kunder og våpeneiere. Jeg skyter F.eks en del felt i oslo og akershus. Det er Langt mellom de gangen (if ever) jeg ser skyttter fra OSS oppført på resultatlistene. Og når man da ikke informerer om konkkuransekytings former osv på skytesenteret, så komme rikke folk seg ut for å skyte....

 

Det kan (forhåpentligvis) ha blitt bedre, men det er ikke slik det var den gangen jeg bodde og skjøt mye i Oslo.

Link to comment
Share on other sites

Gjør obs på at OSS er fortkortelsen for 2stk i oslo, så den bør kanskje ikke brukes?

 

OsloSportsSkyttere som holder til på løvenskiold også, og som vel ikke har noen tilknytning til tråden eller noe kommersielt.

 

OSS på listene er vel nettopp OsloSportsSkyttere

 

Aner ikke hva oslo skytesenter er egentlig, det er vel ikke egen klubb man konkurrere for det er vel storoslo? Noen andre her vet sikkert, men er enig med hassel, ikke sett de på listene...

 

Jeg har dog sett hassel på listene :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Hassel Som jeg skulle sagt det selv :)

 

Det er selvfølgelig mulig at mange raskt gå over til andre klubber, men denne tilhørende Stor Oslo Skyteklubb (OSK) kan jeg ikke se at fyller opp listene nå om dagene heller.

 

Hvis de utdanner 180 nye skyttere i året burde jo ihvertfall noen komme seg ut på et stevne eller to? Hvis de i det hele tatt informeres om at dette er mulig?

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke snakke for andre men en av fordelene med skytesenteret er at det er lett tilgjengelig med kollektivt og det er ikke bare å komme seg ut til Oppegård, Løvenskiold eller andre skytebaner som ligger midt i skauen og veldig langt unna offentlig transport. De eneste feltstevnene jeg har fått vært med på i år er hvis en jeg kjenner som har bil også skal dit. Skal også klaffe med arbeid, samboer og andre fritidsaktiviteter som også foregår på helger, ellers så hadde jeg vært på langt flere stevner. Jeg vil vel tippe at jeg ikke er alene om å ha det sånn.

Link to comment
Share on other sites

Det er skytebaner både på Sognsvann, i Ekeberghallen og i Skedsmohallen, såvidt jeg vet er det en klubb som har noe på Nationaltheatret stasjon også.

 

OKTS anlegg i Maidalen, på Tåsen og St. Hanshaungen er også greit tilgenngelige vis offenlig kommunikasjon.

 

Det er nokså mange klubber i Oslo skytterkrets, så det er sikkert mange andre muligheter også.

 

Men ja, skyttermiljøet er elendig på nyrekruttering. :(

Link to comment
Share on other sites

For min del er det avgjørende i denne fasen av min karriere som pistolskytter å få tatt sikkerhetskurs raskt, slik at jeg kan få begynt å bygge meg opp aktivitet. Av hva jeg har funnet så langt, er OSS langt foran de andre i klassen på det.

 

Det er helt riktig at mange klubber har ventelister. I Oslo (uten Stor) Pistolklubb kjører vi heller litt færre kurs fordi vi ikke føler vi klarer å ta vare på nybegynnerne på en god nok måte hvis vi tar i mot for mange om gangen. I tillegg til sikkerhetskurset får de også oppfølging på banen i ettertid.

 

Jeg tok selv mitt sikkerhetskurs i OPK og mener ventetiden var verdt det. Kurset var som følger:

 

Fredag kveld: 4 time teori. Mest fokus på sikkerhet men også en del om de forskjellige konkurranseprogrammene i NSF samt litt om hva slags annen skyting som finnes der ute (DSSN, SWS osv).

Lørdag: Skyting hele dagen.

Søndag: Skyting mesteparten av dagen inkludert et finpistol-program. Litt teori og eksamen.

 

Klubben stilte med 4 skyteledere på lørdagen og søndagen. Vi var 12 deltagere. Ville vært artig å vite hvordan dette er i forhold til opplegget til Oslo Skytesenter.

 

Når jeg senere tok Dynamisk kurs hos OKTS var dette også meget bra: To hele dager med teori og masse skyting. Vet at en del fra OSK tok dette kurset men da måtte de tross alt ta kurs hos OKTS uansett.

Link to comment
Share on other sites

Det kan så være at de ikke er nye eller innovative; førstnevnte er korrekt selv om de kun har ti år på baken, sistnevnte kan jeg ikke uttale meg om. Det synes dog hevet over rimelig tvil at de utdanner flere nye skyttere enn noen andre i Oslo, og derfor også er Oslos største rekrutterer av nye skyttere?
det er vel nettopp der ankepunktet er. For med mindre mye har endret seg siden jeg satt i styre og stell i en realtiv stor og sentral pistolklubb i Oslo, så er det nettopp det de ikke gjør. De rekrutterre ikke nye skyttere. De skaper ny kunder og våpeneiere. Jeg skyter F.eks en del felt i oslo og akershus. Det er Langt mellom de gangen (if ever) jeg ser skyttter fra OSS oppført på resultatlistene. Og når man da ikke informerer om konkkuransekytings former osv på skytesenteret, så komme rikke folk seg ut for å skyte...
Den implisitte påstanden er at man ikke er skytter om man ikke deltar på stevner og konkurranser. Til tross for at det er en gyldig holdning å ha, finner jeg lite støtte for den i lovgivningen.

 

Våpenlovens § 7 setter krav til behov for våpen, men definerer det ikke nærmere. Våpenforskriftens § 13 har overskriften "Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting", og lyder som følger:

 

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.

 

Skytterorganisasjonen skal være godkjent i samsvar med § 24. I tillegg skal den, i henhold til lovlig program utarbeidet av skytterorganisasjonen, arrangere årlige, terminfestede og organiserte skytinger med den våpentype som det søkes tillatelse for.

 

Tillatelse etter første ledd gis kun til slik våpentype som lovlig kan brukes innenfor de lovlige skyteprogrammer som vedkommende skytterorganisasjon administrerer. Det er kun tillatt å erverve og inneha ett våpen per program. Hvor skytterorganisasjonens krav til spesifikasjoner på våpen til øvelses- og konkurranseskyting er identiske for flere programmer i samme eller andre godkjente skytterorganisasjoner, tillates det kun å erverve og inneha ett våpen til bruk i disse programmene.

 

Politidirektoratet kan gi nærmere retningslinjer om kravet til aktivitet for å erverve og inneha flere våpen av samme type.

 

Politimesteren kan dispensere fra første ledd, annet ledd og tredje ledd første punktum dersom særlig grunner foreligger. Politimesteren kan også dispensere fra tredje ledd annet og tredje punktum dersom søkers aktivitet tilsier det.

 

Heller ikke her er det noen spesifiserte krav til hva som må til av aktivitet.

 

Den siste spikeren i kista er at selv POD (i rundskriv 2009/009) ikke krever konkurranseaktivitet; det som kreves for å opprettholde et behov er fire fremmøter per år. Strengt tatt behøver man ikke en gang skyte. Forøvrig; før dere kommer med argumentet om at det i samme rundskriv står at "...men deltar også sporadisk på stevner..."; så faller det argumentet på sin egen urimelighet; den rubrikken er beskrivelse av skytterens aktivitetsnivå, neste rubrikk er beskrivelse av hvilke krav som stilles til aktivitet.

 

Hvordan vet vi dette? Det vet vi fordi neste trinn opp krever stevneaktivitet, nærmere bestemt "Minst 4 stevner pr år (tilstrekkelig med deltakelse i klubbens terminfestede klubbstevner) innefor forbundets reglement."

Link to comment
Share on other sites

For min del er det avgjørende i denne fasen av min karriere som pistolskytter å få tatt sikkerhetskurs raskt, slik at jeg kan få begynt å bygge meg opp aktivitet. Av hva jeg har funnet så langt, er OSS langt foran de andre i klassen på det.

 

Det er helt riktig at mange klubber har ventelister. I Oslo (uten Stor) Pistolklubb kjører vi heller litt færre kurs fordi vi ikke føler vi klarer å ta vare på nybegynnerne på en god nok måte hvis vi tar i mot for mange om gangen. I tillegg til sikkerhetskurset får de også oppfølging på banen i ettertid.

Utvilsomt verdifullt for skytterene. Den eneste grunnen til at jeg stresser litt med det, er at vi venter (nok et) barn til sommeren, og at jeg gjerne vil ha storparten av aktivitetskravet oppfylt før det skjer.
Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har ingen formell kompetanse. Juss har dog vært emne både da jeg gikk yrkesfaglig videregående skole (Elektro og elektronikk), da jeg var lærling (serviceelektronikk) og under mine pågående bachelorstudier.

 

Der jeg uttaler meg konkret, slik jeg har gjort i denne tråden, er det fordi jeg mener loven må tolkes slik jeg påpeker. Jeg stiller meg alltid åpen for at jeg tar feil, og har erkjent feilen når så har skjedd.

Link to comment
Share on other sites

Når man leser lov, forskrift og rundskriv så er vel ikke den tolkningen så veldig radikal at det gjør noe? Personlig synes jeg det er rart at det skal være så mange andre måter å lese det på. Støtter Razumny.

 

Angående hobbyjurister så må vi alle, uansett utdannelse, forholde oss til lover og regler. Er det noe man lurer på så må man lese det som står, og prøve å forstå hva som menes. Er de aller fleste av oss hobbyjurister da, enten vi vil eller ikke?

Link to comment
Share on other sites

Man må vel ikke være jurist for å tolke (følge) loven. Har man satt seg inn i paragrafer for omhandler noe man lurer på er man vel i god tro. Et viktig punkt innen norsk lovgivning er at lovens intensjon er tellende i en rettssal, så det vil skjeldent nytte å flisespikke på ord, setninger og ordlyder. Jeg er enig i Razumny´s tolkning. Øvelses- OG konkurranseskyting, det tolker jeg som en setning det er lagt litt tanke bak, nettopp for å tillate "øvelsesskyting" (les, bare skyte for å bli bedre til å skyte, uten ambisjoner om stevner). Jeg finner det litt sært at kammeret nå går så kraftig ut mot Oslo Skytesenter for å benytte seg at dette smutthullet som ser ut til å være plassert med overlegg. Jeg kan ikke huske å ha hørt kritikk fra skyttere vedrørende inaktive medlemmer som betaler kontigent, skyer på banen i ny og né men som likevel ikke reiser på stevner. Dette har altså ikke vært en problemstilling tidligere, så hvorfor er det et problem nå som noen tjener penger på det? At man har så mange som mulig av våpeneiere vil jo bare gjøre det vanskeligere politisk å komme med innskrenkinger. Jeg tror også det hadde blitt et lite hel*ete her inne dersom nytt rundskriv påbød stevneativitet for å beholde våpen. Skal vi si 4 stevner i året, for hvert gren man har våpen? Da tenker jeg vi hadde fått plenty med grining fra mange ryttere av høye hester her inne...

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har ingen formell kompetanse. Juss har dog vært emne både da jeg gikk yrkesfaglig videregående skole (Elektro og elektronikk), da jeg var lærling (serviceelektronikk) og under mine pågående bachelorstudier.

 

OK- da stiller vi ganske likt, bortsett fra at jeg har vært med litt lenger enn deg, og forsøkt å følge med i jungelen av forskrifter or rundskriv som har kommet og gått de årene jeg har vært med. De to-tre siste årene har jeg gitt litt opp å følge med i forskriftsjungelen, det siste jeg har lest var rundt 2012.

 

Det jeg forsøker å meddele er at dine skråsikre tolkninger av våpenloven virker temmelig bastante, og at du strengt tatt ikke har kompetansen til å uttale deg bastant.

Noe av problemet med tolkning våpenloven er at det oppigjennom årene har eksistert en bråte med forskrifter og rundskriv, nye og gamle, som skal utfylle og oppheve hverandre, og politifolk og jurister på våpenkontorer rundtomkring i det mer eller mindre bebygde landet vårt er ikke alltid enige i hvordan ting skal tolkes.

Jeg har gitt litt opp å få med meg alt, og endt opp med at jeg henvender meg til folk med bedre kompetanse enn meg når jeg lurer på ting, og da helst ikke på internett hvor alle som vil kan være ekspert.

 

MITT bastante råd er dermed: slutt å komme med bastante lovtolkninger når du ikke bestitter kompetansen til å gjøre disse tolkningene :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ting sklir litt ut, uten at jeg gidder kommentere noe rundt det.

 

Vi kan vel uansett være enige om at kortpang i norge er for konkurranse, og de fleste vil vel helst ses at de brukes nettop til det, både skytterene selv, og politiet.

 

Kortpang konkurranser er kjempegøy, vesentlig morsommere enn å stå og trene for seg selv.

 

Kortpang konkurranser har ofte god tilgang på vafler! (viktig å få med)

 

Så til de som kanskje ikke har gjort det så mye, eller har så god tilgang på bil blir med, veldig mye hyggelige folk og generelt god stemning. Som nybegynner havner dere i egen klasse, så dere slipper skyte mot de som har gjort dette i mange år og skyter absolutt alle stevner i året.

 

Til mr medic uten bil, flere av oss her inne bor relativt sentralt, så får sikkert til noe, i de fleste klubber rullerer man også på kjøringen, og jeg har ofte hatt med folk uten bil, i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg har lest gjeldende regelverk gjennom opptil flere ganger, tør jeg påstå at jeg har nettopp kompetansen som trenges. Det er heldigvis ikke slik at man må ha juridisk embetseksamen for å tolke lovverket. Naturligvis står min tolkning svakere enn f.eks. PODs juristers, men all den tid de ikke har uttalt seg lurer jeg på hva du vil fram til.

 

For god ordens skyld; med "gjeldende regelverk", mener jeg i denne sammenhengen Våpenloven, Våpenforskriften samt PODs rundskriv 2009/009, slik samtlige fremstår per i dag på Lovdata og Politiets sider.

Link to comment
Share on other sites

Den siste spikeren i kista er at selv POD (i rundskriv 2009/009) ikke krever konkurranseaktivitet; det som kreves for å opprettholde et behov er fire fremmøter per år. Strengt tatt behøver man ikke en gang skyte. Forøvrig; før dere kommer med argumentet om at det i samme rundskriv står at "...men deltar også sporadisk på stevner..."; så faller det argumentet på sin egen urimelighet; den rubrikken er beskrivelse av skytterens aktivitetsnivå, neste rubrikk er beskrivelse av hvilke krav som stilles til aktivitet.

 

Hvordan vet vi dette? Det vet vi fordi neste trinn opp krever stevneaktivitet, nærmere bestemt "Minst 4 stevner pr år (tilstrekkelig med deltakelse i klubbens terminfestede klubbstevner) innefor forbundets reglement."

 

Jeg er vel ikke mer jurist enn nestemann, men jeg må si meg litt uenig med razumny her. Kravet Rundskrivet setter for rekreasjonsskyttere er (min utheving):

Minst 4 fremmøter pr. år (organisert trening eller stevne) i pistolklubb (evt gruppe i pistolklubb) som er tilsluttet det forbund som har skyting med det aktuelle våpen på sitt program.

 

Ved medlemskap i/tilslutning til flere forbund kreves det minst 4 fremmøter (organisert trening eller stevne) pr år pr. forbund.

 

Helt greit at man ønsker å ha et tilbud der man kommer, betaler, skyter og går, men jeg tolker ikke det som "organisert trening eller stevne", og ville ikke sette penger på at våpenkontoret gjør det heller. Men for all del, hver sin lyst.

 

Og som andre har nevnt før, konkurranser er gøy, vaflene pleier å være gode, kaffen varierer litt, og noen steder er det også pølser og andre godsaker ;-)

Link to comment
Share on other sites

Stevner og konkurranser er kjempekult, skyt stevner! Må man skyte stevner? Nei, som rekreasjonsskytter holder det med å delta på treninger, også hos Oslo Skytesenter.

 

Men bli med på stevner, stevner er kult. Og det er som regel vafler. :winke1:

 

NB. Jeg har null utdanning innen juss, så ta det over med en klype salt. Unntatt vaflene.

Link to comment
Share on other sites

Nå handlet tråden om kjøp av våpen hos Oslo Skytesenter, ikke om juridiske kvalifikasjoner eller mangler på slikt hos folk her, eller om det å skyte med våpene(til det fins det mange andre gode tråder her )

La oss holde oss til tema her .

Og fortsatt gledelig jul til folket

BRM, moderator

Link to comment
Share on other sites

og så vidt meg bekjent er det eneste aksepterte argumentet for å eie håndvåpen i Norge er at man skal drive konkurranseidrett.

Sånn sett er det litt rart at de ikke har noe som helst til klassisk "olympisk" baneskyting, men kun våpen egnet til felt og praktisk og denslags som skyter med revolvere og militærlignende pistoler.

Ehm, hva mener du her? Alt du lister opp her er likeverdige som konkurransegrener, men du får det til å høres ut som kun "klassisk "olympisk" baneskyting" er bra nok?

Dette var absolutt ikke hensikten med mitt innlegg. Poenget mitt var at Oslo Skytesenter har et svært rikholdig utvalg av håndvåpen som er egnet til alt annet enn klassisk baneskyting. Siden de også har et veldig bra testanlegg med 25 metersbane med motorisert skivetrekk i tillegg til at de driver kurs og klubbvirksomhet, synes jeg det er synd, og litt rart at de ikke tilbyr noe som helst til skyttere som ønsker å drive tradisjonell presisjonsskyting.

For min del ønsker jeg begge deler, så jeg testet og handlet pistol for dynamisk/militærfelt på Oslo Skytesenter, men ble nødt til å oppsøke andre bransjeaktører for å finne en egnet finpistol for de klassiske baneprogrammene.

 

I andre tråder har det vært en del snakk om Mec-Gar magasiner. Oslo Skytesenter har dette til forholdsvis fornuftige priser, så jeg kommer nok til å svinge innom der igjen når det blir på tide å kjøpe inn flere.

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Har blitt det men de har gratis parkering for de som skal til senteret, er vist han som eier bygget som har satt i gang ett prosjekt med betalt parkering så er ikke de som står bak.

 

Fant ut detta på den kjipe måten etter å handlet våpen og satt meg i bilen så jeg at turen hadde blitt 760kr dyrere enn planlagt. Veit det var min egen feil som ikke så parkeringsautomaten, men kunne ønske det var litt tydeligere informasjon om dette. Det virket ikke som ett sted det ville være avgiftsparkering.

 

Også måtte jeg betale 450kr for å prøveskyte 50 skudd noe jeg ble ganske overrasket over da de reklamerer med gratis skyting ved kjøp av våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hvor naiv går det an å bli? Selvsagt drives Oslo Skytesenter etter forretningsmessige prinsipper. Gjerne da også i samarbeid med et "parkeringsselskap".

Tillater meg å komme med det råd å komme seg inn uinder vingene til "frivillige" klubber under NSF.

Hvorfor oppsøke kommersielle klubber når det finnes "frivillege" (non-profit) alternativer?

"Så ikke parkeringsautomaten"? :mrgreen:

Vel,vel....

Link to comment
Share on other sites

Det skrives stort sett negativt her om Oslo Skytesenter, så jeg ser meg nødt til å komme med noe positivt.

 

Jeg er medlem av en klubb utenfor Oslo, og har beholdt medlemskapet der selv om jeg har flyttet inn til byen. Klubben har aktivitet fra mai til oktober, om vinteren er det ikke organisert trening. Det er IKKE kos å kjøre fire mil en vei for å skyte i -13 på en dårlig opplyst bane etter å ha gravd sti fram til skivene.

 

For halvannet år siden var jeg innom og tok en titt på Oslo Skytesenter, og kjøpte medlemskap og klippekort der og da. Kr 2170 for medlemskap, og kr 1400 for 20 klipp. Det vil si at jeg skyter så lenge jeg vil for kr 70 + skive (medlemskap i tillegg). Synes ikke det er dyrt. Jeg skyter i gjennomsnitt 1 gang i uken (+), og har ALDRI noen gang måtte vente på ledig standplass. Og parkeringen er GRATIS, hvis man leser hva som står på det kvadratmeter store skiltet ved inngangen. Og de har åpent syv dager i uken.

 

Oslo Skytesenter har en grei våpenbutikk, og det er anledning til å prøveskyte før kjøp. Hvem andre kan tilby det?

 

Og så en ting til. Arbeidsgiveren min oppfordrer til og gir stønad til personlig trening for ansatte. Jeg overbeviste arbeidsgiveren at håndvåpenskyting faktisk er idrett, og jeg må trene for å holde meg i form til stevner og mesterskap (man kan stille i Birken rett fra sofakroken, men det blir ikke vakkert). Og nå er medlemskapet i Oslo Skytesenter dekket.

 

Altså, hver dag er det alltid en ledig standplass innendørs mindre enn 15 min unna, der jeg kan skyte så lenge jeg vil for kr 70, og parkeringen er gratis.

 

Har ikke mer tid å kaste bort på dette her, skal ut å handle og skyte...

 

-dagvt-

Link to comment
Share on other sites

Jeg får litt sånn flashback til dengang da jeg var medlem i pistolklubb; alle hadde meninger om alt som skulle fikses og ordnes og klubben måtte ha/gjøre; når det kom til årsmøte ble alle forslag om økt kontingent stemt ned mens stemmekveget åt Japp og drakk Cola fra bensinstasjonen 50 meter fra banen; den horrible økningen var ca lik kostnaden for nevnte sukkervarer.

 

Hadde jeg kunne valgt mellom dugnadsbasert-halvbra-billig og betal-skyt-hadetbra er det veldig liten tvil om hva jeg ville gått for

Link to comment
Share on other sites

Si man er der 1 gang i uka, minus ferier - 40 klipp pluss medlemsskap, koster det faktisk "bare" 125kr pr skyting. Skyter man oftere, går snittprisen ned. (Deler medlemsskapsprisen på flere skytinger)

 

Ja, det er billigere andre steder, men ikke veldig mye.

Man skal vel ikke se bort fra at dersom klubbene rundt om skulle betalt lønn i forhold til det arbeidet enkelte ildsjeler legger ned, ville det kostet omtrent det samme. For min egen del er jeg medlem i to skyteklubber i Oslo, og sønnen min i en tredje, og betaler omtrent like mye samlet som medlemskapet i Stor-Oslo Skyteklubb koster, og kun ammunisjon og stevneavgifter utenom.

Link to comment
Share on other sites

Det skrives stort sett negativt her om Oslo Skytesenter, så jeg ser meg nødt til å komme med noe positivt.

 

Oslo Skytesenter har en grei våpenbutikk, og det er anledning til å prøveskyte før kjøp. Hvem andre kan tilby det?

 

Og så en ting til. Arbeidsgiveren min oppfordrer til og gir stønad til personlig trening for ansatte. Jeg overbeviste arbeidsgiveren at håndvåpenskyting faktisk er idrett, og jeg må trene for å holde meg i form til stevner og mesterskap (man kan stille i Birken rett fra sofakroken, men det blir ikke vakkert). Og nå er medlemskapet i Oslo Skytesenter dekket.-dagvt-

 

 

Nå drives ikke OSS som en idrettsklubb, du glemte også å skrive prisen på "sikkerhetskurset" de arrangerer som i bunn og grunn kun lærer folk å lade en pistol og hvilken ende som er farlig.

OSS drives av engasjerte folk, men de jobber ikke gratis og det er forståelig.

Det er et skytesenter som krever godt betalt, ikke en idrettsklubb.

Det er flere andre som tilbyr prøveskyting UTEN å kreve 300.- for det.

At man ikke må vente på en ledig standplass skjønner jeg godt, det er grisedyrt der.

Til sammenligning betaler vi i min klubb 40.- på innebane med elektroniske skiver.

På utebanen 0.- og man har egen nøkkel.

 

Medlemskap ca 500,. inkl NSF

Baneleie 40.-

Sikkerhetskurs 500.- inkl materiell og diplom

 

 

OSS krever folk for minst 4500.- før du i det hele tatt får bevege deg ut på banen og i tillegg

betaler de uten våpen for leie av våpen, kjøpe skive, lapper etc.

Blir fort 250-300 pr kveld. Markedet er der da folk er tydeligvis desperate.

Å lære å skyte gjør man ikke. Det verserer også historier om ansatte med våpen i hylster ute i butikken...sært.

Jeg hører ofte "men jeg har råd til det..." og tenker så mitt om det.

Kast gjerne penger i dass, det finnes faktisk klubber for nybegynnere hvor man har engasjerte instruktører som lærer bort ett og annet....

 

Edit; lagt til lenke. http://osloskytesenter.no/Kategori/213/Sikkerhetskurs

og disse kursene er mildt sagt elendige, kjenner flere som har vært på "kurs" hos de.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...