Jump to content

Oslo skytesenter


Torbo

Recommended Posts

Ja, kjøpte glocken min der. :)

Fikk vel da et par hundringser avslag på en kasse 9mm siden jeg kjøpte det samtidig.

Ålreite å hyggelige folk, så trives godt i butikken der.

 

Men den "skytebanepolitikken" med treningsavgifter osv kan jeg ikke si at jeg liker så godt. Menmen, skal du bare handle er det en helt kurant plass. :)

Link to comment
Share on other sites

Så da har vi avklart at hvis man gir Oslo skytesenter penger, så gir de deg våpen og ammunisjon :winke1:

Dette er jo vell og bra. Men hva skjer om våpenet du kjøper mot formodning ikke fungerer slik det skal?

Erfaringer rundt reklamasjoner, og evne til å vise fortsatt innteresse når kunden ikke er fornøyd, er av ganske stor betydning når man skal vurdere kvaliteten på en forhandler. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Så da har vi avklart at hvis man gir Oslo skytesenter penger, så gir de deg våpen og ammunisjon :winke1:

En vesentlig bedring i forhold til et annet skytesenter i en sentral gate i forna dagar nede i den store byen med de mange tigere (eller tiggere?). Da avleverte man penger men fikk ikke våpen. Samme våpen solgt til flere personer, var det vel også? Var heldigvis aldri innom.

Det var litt andre folk enn de som driver Oslo Skytesenter.

Link to comment
Share on other sites

Kalstad sikter nok til et foretak som holdt til i Seilduksgata (nr 25 om jeg ikke husker feil). Disse var full av pågangsmot med eget blad, skytebane, forsøk på "gun shows"/ bruktmarked og importerte pistoler fra Sør Afrika. Det ble vel begjært konkurs og tvangsavvikling om jeg ikke tar helt feil.

 

Jeg var innom der et par ganger, og det var trivelig nok, men jeg kjøpte aldri noe våpen derfra.

 

Jeg kjenner ikke Oslo Skytesenter som det fremstår per i dag og jeg vet heller ikke om disse stedene har mer til felles enn navnet.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte min G34 der. God service, fikk prøveskyte før kjøp.

 

Var litt i tvil om den gikk som den skulle, så når jeg dro tilbake noen uker senere så ble jeg tatt med ned på skytebanen, både jeg og kundemottaker skjøt noen serier og konkluderte med at den gikk som den skulle.

 

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å kjøpe der igjen.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpt 2 våpen der, og ymse utstyr og annet.

 

Veldig hyggelige folk, veldig serviceminded.

 

Vet at flere av gutta der også er nylig godkjente ipsc skyttere, det er jo også gøy at de faktisk skyter konkurranser, ikke bare står bak disken og selger ting, men da kan produktene.

Link to comment
Share on other sites

Muligheten til prøveskyting før kjøp var den avgjørende årsaken til at jeg valgte å handle min første pistol derfra.

Våpenprisene (ihvertfall på de modellene jeg vurderte) matchet også stort sett de beste prisene fra andre velkjente norske aktører.

Betjeningen oppfører seg profesjonelt, og i motsetning til mange klassiske selgere har de ikke problemer med å innrømme at de ikke kan svare på alt innen alle fagfelt (men henter da inn andre i butikken som sitter inne med den nødvendige informasjonen som kan hjelpe til videre).

Prisen på prøveskyting er ikke avskrekkende med tanke på at det inkluderer bruk av bane + ammo og lån av våpen. Ved kjøp slipper man betale for prøveskytingen. Med tanke på at våpenprisene er bra fra før av er dette en veldig god service for de som har mulighet til å komme innom butikken.

 

Jeg vet at det er mange meninger om Oslo Skytesenter og deres rolle som butikk/klubb/bane, men for meg som skulle handle min første pistol var dette en glimrende løsning.

Butikken er stor og fin, og det er mye varer i utstilling. Personalet er vennlig og er satt sammen av folk med varierte interesseområder. Jeg syntes det var en fin butikk og sitter igjen med et godt inntrykk som kunde.

 

Jeg har heldigvis ikke hatt problem med våpenet mitt, så jeg har ikke hatt behov for å komme tilbake for å få hjelp i etterkant.

Kan med andre ord bare uttale meg om de to gangene jeg var innom. Før kjøp fikk jeg god veiledning og ble tatt godt hånd om, selv om jeg gjorde det klart at jeg ikke kom til å handle noe den aktuelle dagen. Ved prøveskyting var det ekstra god service, og jeg fikk tilogmed prøve et par av deres privateide pistoler for å kunne oppleve hva man kunne oppnå ved blant annet oppgradering av avtrekk.

 

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

Nå ender dette sikkert opp i en ny diskusjon, men jeg ser meg nødt til å nevne det siden du nå vurderer kurs der.

 

Sjekk tidligere tråder her slik at du får verifisert det jeg sier. Jeg mener å huske at noen var fast bestemt på at OSS sine sikkerhetskurs godtok de ikke i andre klubber, slik at nye medlemmer måtte ta de på nytt. Jeg er usikker på husken min, men dobbelsjekk det slik at du ikke må ut med penger og tid til et tilsvarende kurs en gang til om du velger en annen klubb senere.

Link to comment
Share on other sites

Fordi det er mer enn bare "våpenhåndtering 1 2 3" et slikt kurs skal bestå av.

 

Det et sikkerhetskurs minimalt skal bestå av er sikker våpenhåndtering, kommandoer, lære respekt for våpen etc etc.

 

I tillegg bør det være litt innføring av våpengrenene i NSF (og ikke bare for at de skal vite hva de må skrive for å få kjøpe flere "gønnere") og messe for at de kommer seg på approberte stevner, slik skytterne helst skal.

Link to comment
Share on other sites

Det at folk fra Stor-Oslo Skyteklubb (og tidl. Oslo Skytterklubb) må ta nytt kurs ved bytte av klubb stemmer svjv. ikke hos OKTS. Det er mulig det har vært policy tidligere, men ingen av dem jeg har pratet med som har kommet fra SOS i løpet av de siste årene har blitt tvunget til å ta nytt kurs. Hvordan ting gjøres i andre klubber i området kan jeg ikke uttale meg om.

Link to comment
Share on other sites

Fordi det er mer enn bare "våpenhåndtering 1 2 3" et slikt kurs skal bestå av.

 

Det et sikkerhetskurs minimalt skal bestå av er sikker våpenhåndtering, kommandoer, lære respekt for våpen etc etc.

 

I tillegg bør det være litt innføring av våpengrenene i NSF (og ikke bare for at de skal vite hva de må skrive for å få kjøpe flere "gønnere") og messe for at de kommer seg på approberte stevner, slik skytterne helst skal.

 

Innen NSF er det ikke fastsatt et standard-kurs - ei heller er det noen retningslinjer på hva kurset skal inneholde. (Påstand.)

 

Må gjerne rette meg - med link til NSF der dette står sort på hvitt. :)

Link to comment
Share on other sites

Nei, men et "pek denne enden mot blinken"-kurs er ikke godt nok og det er derfor andre klubber heller ikke godkjenner kurset dems. For ikke å glemme dette med kommersiell drift av en pistolklubb og masse annet. Selv gir jeg blaffen i åssen de gjør det på Østlandet, men det hadde ikke blitt gammelt rundt her :)

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha fulgt med her på kammeret en periode sitter jeg på gjerdet med følgende oppfatning:

 

Et fåtall her har av en eller annen grunn Oslo skytesenter opp i vrangstrupen. De bruker enhver anledning til å gi negativ kritikk uansett hva tråden handler om bare ordet "Oslo skytesenter" dukker opp.

 

Jeg kjenner flere som skyter der, personer som jeg anser som vettuge skyttere, og har bare lovord om stedet. De vet prisen de betaler, men pluss siden ved å skyte der overveier det for dem.

 

Jeg sitt også med en følelse av at de negative ikke nødvendigvis har innsyn i dagens Oslo Skytesenter, det refereres stort sett til eldre historier.

Link to comment
Share on other sites

Oslo Skytesenter har åpningstider jeg ikke har sett slått noe sted, gitt at de står for utlån sv våpen og bekrefter aktivitet. Det er hverken umulig eller usannsynlig at jeg bytter klubb etter et års medlemskap, men som et sted å etablere aktivitet og behov er tilbudet bedre enn hva jeg har sett hos andre.

Link to comment
Share on other sites

Epler og pærer...

OSS er et kommersielt foretak (som i og for seg er greit nok det) som driver for å tjene penger. Skytterlagene rundt om kring i Oslo driver idrett på frivillig basis. Mye av kritikken mot OSS er at de har prioritert profitt fremfor idrettt og til en vis grad har "utnyttet" nybegynner og interesserte på en litt ugrei måte, med mange rare og uffulstendige kurs, blant annet.

 

Mulig det er blitt bedre.

Link to comment
Share on other sites

Innen NSF er det ikke fastsatt et standard-kurs - ei heller er det noen retningslinjer på hva kurset skal inneholde. (Påstand.)

 

Må gjerne rette meg - med link til NSF der dette står sort på hvitt. :)

 

Jeg stilte nettopp dette spørsmålet til et styremedlem i NSF, og fikk dette svaret:

Hei! Ja, det er utviklet kurs for pistol i NSF. Kurset er av minimum 12 timers varighet, med punkter som skal gjennomgås.

Kursheftet "Sikkerhetskurs for nye skyttere" benyttes av oss; http://www.skyting.no/utdanning/Sider/Kursheftermateriell.aspx

Det er også kommet ny utgave av denne, samt eksamen

Men hvordan dette håndters ute i de ulike klubbene, varierer.

Så sant kursene fra Oslo Skytesenter følger dette, er det vel ikke noe problem. Jeg må ta et lite forbehold om at jeg ikke har vært der, men fra nettsidene ser det ut som de krever et eget grovpistolkurs og fem oppmøter på banen før man kan skyte noe grovere enn .22?

Link to comment
Share on other sites

Oslo Skytesenter er stort og opererer med priser slikt at de skal kunne tjene godt med penger på dette. Det er forsåvidt greit nok. At de dermed er en gjennomført "pistolfabrikk" er kanskje mindre heldig. Om det er idealisme eller annet som er bakgrunn for alle sære "spesialkurs" de kan arrangere lar jeg andre spekulere i.

 

Jeg for min del har ingen bruk for ett slikt sted, men kanskje det er nyttig for Osloborgere med svært lite eller ingen erfaring med våpen eller har noen i familie-vennekrets som er våpeneiere?

Link to comment
Share on other sites

http://www.skyting.no/utdanning/Sider/Kursheftermateriell.aspx

Innen NSF er det ikke fastsatt et standard-kurs - ei heller er det noen retningslinjer på hva kurset skal inneholde. (Påstand.)

 

Må gjerne rette meg - med link til NSF der dette står sort på hvitt. :)

Det finnes kurshefter, om de kan kalles "retningslinjer" må man nesten velge selv.
Link to comment
Share on other sites

Jeg må ta et lite forbehold om at jeg ikke har vært der, men fra nettsidene ser det ut som de krever et eget grovpistolkurs og fem oppmøter på banen før man kan skyte noe grovere enn .22?
Jepp, og det er her litt av kjernen til manges kritikk ligger. Hvor det bikker over til ren melking av medlemmene. Eget kurs (til x antall tusen) for å gå fra .22 til 9mm? Ærlig talt...
Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke alle klubber som har ansatte og så gode lokaler. Ei heller våpenbutikk med mulighet for å testskyte det man sikler på. Sikkert mye OSS kan kritiseres for, men ikke prisene de setter. For en travel Oslo-familiepappa så er sikkert OSS tilbud midt i blinken.

 

Sorry, men skyttere er jaggu meg en av de gjerrigste rasene jeg vet om. Og det kommer fra meg, som stort sett er raka fant :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...