Jump to content

Oslo skytesenter


Torbo

Recommended Posts

Føler det er lovlig mye svartmaling her?

 

Jeg har handlet og prøveskutt der gratis, har vært med venner, som har gjort det samme.

 

Mulig det er trynefaktor ute å går? kommer langt med å være blid/høffelig stortsett. :)

 

Han ene var usikker på ruger/smith og DA, SA og hvordan revolver han skulle ha fikk prøve de 4 han vinglet mellom, de dekket til og med ammo både 38 og 357, og han betalte utelukkende prisen for revolveren, og da var de i tillegg 2000 under nærmeste konkurrent på GP100en han til slutt endte med.

 

Ref prøveskyting, har de en stor mengde utlånsvåpen, så når du prøveskyter er det jo stortsett de man prøver, men har også fått prøve helt nye om de ikke har hatt utlånsvåpen av lik type.

Link to comment
Share on other sites

Det skrives stort sett negativt her om Oslo Skytesenter, så jeg ser meg nødt til å komme med noe positivt.

 

Og parkeringen er GRATIS, hvis man leser hva som står på det kvadratmeter store skiltet ved inngangen. Og de har åpent syv dager i uken.

 

-dagvt-

 

Jada, det sto nok skiltet. Når jeg ankom stedet var det nærmest snøstorm og mørkt så jeg så verken parkeringsautomat eller skilt, jeg innrømmer at dette er egen feil. Det jeg skrev i det forrige innlegget mitt er det som jeg irriterer meg mest over.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan skrive under på erfaringen aps har postet her etter at jeg var på Oslo Skytesenter og kjøpte pistol der.

Prøveskyting blir gjort fra det ganske store lageret med våpen de bruker til kurs og sånt.

Jeg fikk skutt med Cz, Tanfoglio, Glock, S&W M&P, og Sig da jeg var der. Fikk tilogmed teste en av de ansattes private for å kunne sammenligne et customavtrekk med standardavtrekk.

Banka avgårde en haug skudd, og betalte ingenting for prøveskyting, baneleie eller ammo siden jeg endte opp med å kjøpe våpen den aktuelle dagen.

Våpenet jeg kjøpte ble tatt ut fra glassmonteren og hadde aldri vært med på prøveskyting.

Prisen de ba om for dette våpenet var også 800 lavere enn noen andre konkurrenter jeg klarte å spore opp på nett, så det var ikke snakk om at de la inn kostnaden for prøveskyting inn i våpenprisen da jeg kjøpte. Den lave prisen var den samme som var annonsert på nett.

 

Skilt om parkering står forresten også inne under tak i butikken når du kommer inn. Skal ikke være mulig å ikke få det med seg.

 

Vet blir sagt tidligere i tråden her at det er flere andre steder hvor man kan prøveskyte våpen før kjøp.

Hvor er i så fall dette? Jeg fant bare Oslo Skytesenter med et slikt tilbud. Ihvertfall i disse traktene.

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

Skilt om parkering står forresten også inne under tak i butikken når du kommer inn. Skal ikke være mulig å ikke få det med seg.

 

Anders

Det var tydeligvis mulig...

Lukker man øya ser man jo ikke så mye, uansett hvor godt man skilter. Men om man er så stressa eller opptatt med andre ting at man ikke får med seg den skiltinga de har satt opp (både på plassen eller på vei inn døra), så kan jeg ihvertfall ikke se at det er greit at folk her inne er på kanten til å omtale det som en konspirasjon mellom butikk og parkeringsselskap.

Da var det ganske enkelt snakk om uoppmerksomhet. Og det kan skje de fleste steder. Tilogmed på et omdiskutert skytesenter.

Link to comment
Share on other sites

Har jeg sagt noe av det? Jeg sa helt fra første post at det var min egen skyld, men at det var kjipt å se den gule lappen i vinduet på bilen. Det jeg kritiserte dem for var at jeg ikke fikk gratis prøveskyting ved kjøp av våpen. Skal ringe dem og høre om det har skjedd noe feil på mandag, eller om man faktisk måtte være medlem for å få prøveskyte gratis ved kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vi altså startet på den 5-siden.................

 

Kan trådstarter bekrefte om han har fått svar på spørsmålet eller om tråden

er utvidet til bygningmasse, parkering, Inngangsparti, interiør, priser, web sider, atmosfære,

farge på veggene, intensjoner, regelverk, servise, reklamasjoner, følelser, etc, etc.

 

Kan så alle andre bekrefte hva som er problemet ?

Link to comment
Share on other sites

De før nevnte grunnene... i tilegg til at konsptet slik det drives under illusjonen av at det er en del av skyttersporten, undergraver skyttersporten. I min mening. Samt at regn ingen når de går konkurs, (slik de har gjort før, og gangen før det, og før det igjen...) betales av resten av skytternorge.

Link to comment
Share on other sites

Har jeg sagt noe av det?

Nei, men andre i denne tråden har kommet med uttalelser i den retningen.

 

Jeg er ikke medlem, og betalte ikke for prøveskyting da jeg kjøpte. Han jeg snakket med først var derimot såpass fersk at han ikke hadde klart for seg alle policyene og de ulike tilbudene de hadde, så han ville først ha penger, og skjønte ikke helt hva jeg snakket om.

Så kom det en annen og rydda opp.

Tviler på at det er policy at de først skal ha en som "tar feil" før nestemann "rydder opp", så det er nok bare å ta kontakt med de for å få avklart dette.

 

MEN, en ting som kan være taktisk i en slik sammenheng, er om du har sett deg ut noe i deres varesortiment, helst noe de har inne på lager, som du trenger og som koster litt mer enn hva du betalte for prøveskytinga. Siden alle bedrifter nødig vil se penger forsvinne ut av kassa som allerede er slått inn, så vil de sannsynligvis gå med på dette så lenge du ikke ber om alt for mye. Både for å opprettholde et godt forhold til deg som kunde, samt for å sikre seg omsetningen.

Link to comment
Share on other sites

Dere?

 

Nei, den handler ikke om et kommersielt selskap slik den sporer av her, den handlet om noen hadde erfaring med å kjøpe våpen der.

 

Så hvis det skal sammenlignes med andre våpenbutikker, som ville vært naturlig opp mot trådstarter, så må man dra sammenligninger fordeler og ulemper opp i mot tilsvarende aktører og gjeldende vare. Eks, hvor mange andre våpenbutikker har skytebane hvor våpen kan prøves før kjøp? - og i den stilen.

Link to comment
Share on other sites

Dere?
Du virket veldig defensiv ja. Hvis du følte jeg antok for mye beklager jeg det.
Nei' date=' den handler ikke om et kommersielt selskap slik den sporer av her, den handlet om noen hadde erfaring med å kjøpe våpen der.[/quote']OSS er utvilsomt en butikk, ikke en klubb.
Så hvis det skal sammenlignes med andre våpenbutikker' date=' som ville vært naturlig opp mot trådstarter, så må man dra sammenligninger fordeler og ulemper opp i mot tilsvarende aktører og gjeldende vare. Eks, hvor mange andre våpenbutikker har skytebane hvor våpen kan prøves før kjøp? - og i den stilen.[/quote']Korrekt, men du etterlyste at folk skulle finne feil ved andre klubber:
Skal vi finne en annen klubb å finne feil og mangler ved? Hvis hele Norge legger hodene sammen så finner vi sikkert noen sider å fylle der også.
Link to comment
Share on other sites

Sentralt for meg betyr i en av de store byene eller at det ikke tar mer enn 45 min å kjøre.

 

En fra Moss tar heller turen til Oslo enn Dokka hvis man skal prøveskyte ett våpen.

 

Hadde Holstad hatt en skytebane så ville jeg definert dem som sentralt.

 

Men hva man vil definere som sentralt er vel egentlig veldig subjektivt. En fra Koppang vil vel si at Elverum er sentralt mens jeg som er fra Oslo ikke vil mene det.

 

Så sentralt er vel kanskje ett sted som gjør det enklest for folk flest å besøke?

Link to comment
Share on other sites

Dere i Oslo aner ikke hvor heldige dere er som har tilgang til noe slikt som Oslo Skytesenter.

 

Bør selv i en stor by hvor vi ikke har tilgang til slike fasiliteter. Vi har pistolklubb (faktisk flere) som deler på kommunalt eide baner. Får kun skyte 1 dag i uka innendørs på vinteren, og 2 dager i uka ellers når det er tilgang til utendørsbane og lys.

 

Har ingen mulighet til å bare dra på en bane å skyte når man har lyst. Alt av skytetider er strengt regulert i henhold til kommunens regler.

 

Flere her drar noen ganger på helgetur til Oslo kun for å kunne gå på Oslo Skytesenter å kose seg. Å betale 300 kr for å skyte en hel dag med tilgang til butikk og shooters lounge gjør vi gjerne.

 

Skulle gitt høyrehånden om ikke jeg hadde trengt den for skyte for permanent tilgang til slike fasiliteter.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Denne tråden er vel egentlig død, men siden den dukker opp når man søker på f.eks. Oslo skytesenter synes jeg den fortjener en kommentar til.

 

Undertegnede har skutt pistol i 15 år, i flere klubber og i flere deler av landet. Er også trenerutdannet gjennom NSF og har vært både skytetrener, skytebaneleder og undervist på sikkerhetskurs. På grunn av jobbmessige forhold hadde jeg behov for en fleksibel løsning som lot meg skyte når det passet meg, og OSS passet godt. Etter å ha skutt der i snart ett år har jeg noen erfaringer...

 

Er det dyrt? ja, det er dyrt. med klubbmedlemskap og skytebaneleie er det like dyrt som å trene på SATS / Elixia. Det du får for pengene er også omtrent det samme som du får på SATS - du kan kommer mer eller mindre når du vil. Noen andre vedlikeholder, drifter etc alt annet enn din trening. Du kommer, gjør det du skal, og kan gå hjem. Du trenger ikke vente på en skytebaneleder, du trenger ikke skyte det samme programmet som alle andre, du får frihet til å øve det du vil. Definitivt et tveegget sverd, det kan skape både veldig gode og veldig dårlige skyttere - for meg passer det perfekt. Parkering er gratis og godt skiltet.

 

Er det kommersielt? Ja, det er kommersielt! du betaler for en tjeneste, og den får du. Personlig har jeg aldri opplevd å måtte vente på bane, eller at det føles fullt. Derimot er det rent, delikat, velordnet. Ulempen er selvfølgelig at du mister et sosialt aspekt som du får i andre skytterlag - her er det ikke felles kaffe før og etter skyting!

 

Hvorvidt sikkerhetskurset godkjennes av andre skytterlag tror jeg ikke kan brukes som argument mot OSS. Med forbehold om at jeg ikke har deltatt på det selv er sikkerhetskurset her sannsynligvis iht malen fra NSF (som kom i 2013) der pensum, timebruk, organisering, powerpointleksjon og eksamen er en ferdig pakke. Men sikkerhetskurs er ment å være mer enn bare en innføring i pistolskyting, det er også ment å være en introduksjon til den enkelte klubb sine fasiliteter og rutiner - jeg har opplevd flere klubber som ønsker at nye medlemmer tar klubbens kurs for å bli kjent med disse.

 

Det er godt mulig at Storoslo skyteklubb ikke er godt representert på stevner - men det er nok en skjult faktor her. Jeg kjenner flere aktive skyttere som er medlem i, og skyter for, andre klubber som bruker Oslo Skytesenter som en treningsarena av praktisk grunner. Storoslo Skyteklubb hadde nok hatt godt av å få til et mer aktivt konkurransemiljø (selv om det skytes internkonkurranser med jevne mellomrom) - men dette er et problem veldig, veldig mange klubber sliter med. Hvordan får man med seg nye skyttere på stevne?

 

Sikkerhetsmessing (skyteteknisk) har jeg vel vært litt betenkt et par ganger. Modellen hvor skytterne selv administrerer sin egen trening adskilt fra andre skyttere med kryssfinervegger uten en skytebaneleder som har overoppsyn legger til rette for litt ugunstig fomling. Når det er sagt har jeg opplevd en god del vådeskudd, også et par som lett kunne fått fatale utfall - uten unntak er ALLE gjort av meget erfarne skyttere i anledninger hvor klare regler og gode rutiner egentlig skulle motvirket de... i så måte har jeg på ingen måte inntrykk av at OSS er noe værre enn andre skytebaner.

 

Det eneste punktet jeg virkelig tror OSS / Storoslo skyteklubb (de blir litt to sider av samme sak siden baneleie blir ekstremt dyrt om du ikke melder deg inn i klubben) bommer på er muligheten for veiledning og strukturert trening for skyttere. Man ser raskt nye skyttere som aldri kommer til å bli bedre, da de ikke får veiledning eller trening i riktig teknikk eller gode treningsprogrammer. Selv om det gjennom OSS er mulig å kjøpe "oppfølgingstimer" etter sikkerhetskurset burde det være mulig for skytterne å få trenerstøtte gjennom Storoslo Skyteklubb - noe som også ville gitt klubben bedre grunnlag for å utdanne sertifiserte trenere.

 

Kort oppsummert er mine erfaringer med OSS / Storoslo skyteklubb vært gode. De har styrker og svakheter, akkurat som alle andre skytterlag. Spørsmålet blir vel i stor grad et politisk spørsmål om hva man synes om kommersielle skytesentere. Men siden jeg ikke har noe i mot andre kommersielle treningssentre, badeland eller liknende har jeg heller ikke noe imot et kommersielt skytesenter.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Støtter siste taler 100%

 

Jeg har vært innom der et par ganger, og som flere andre her sier er det dyrt.

Så lenge du er inneforstått med, og aksepterer dette er dette en veldig fin plass for å drive litt trening.

 

Av de (få) banene jeg har vært på er det ikke mange som kan skilte med mer enn 1-2 av følgende:

 

-Skyting alle dager

-Skyting på stål. (Nå får jeg vel alle som skyter dynamisk på ryggen)

-Ordentlig og regelmessig rengjøring/vedlikehold (Snakker nå om litt mer enn kun hylsesoping)

-Kiosksalg med bittelitt større utvalg enn kun RC-cola og kvikklunsj

-Egen våpenbutikk på banen

-Skivetrekk (noe som egentlig burde vært på alle skytebaner)

-Eget personal som klargjør skytebanen før bruk/rigger ned etter endt skyting

-0 dugnadsarbeid som tidligere nevnt

 

At folk sitter her å klager fordi noen driver en kommersiel skytebane finner jeg uforståelig.

Det aller beste er vel om vi hadde fått mange flere i samme slaget slik at det ble litt "priskrig" mellom aktørene? :D

 

Eller er det slik at en del av skyttersporten faktisk skal være dugnader, skytterhus som er iskalde på vinteren grunnet strømprisene, halvdårlige og midlertidige "løsninger/patenter" på banen grunnet dårlig kassabeholdning og alt det andre morsomme som er tradisjonelt på skytebaner i Norge?

 

 

 

Og det værste av alt synes jeg er de som sitter her og klager fordi kursene der er sentrert rundt våpen..

Er ikke våpen selve sentrum av det vi driver med på skytebanen?

 

Jeg ville heller skutt ved siden av en person som har fått god opplæring i våpenbehandling på sikkerhetskurset sitt, enn en som heller har fått en innføring i de forskjellige NSF grenene.

 

Stryk forrige uttalelse, det aller værste synes jeg faktisk er de som kaller dette for en "våpeneierfabrikk" fordi medlemmene foretrekker å skyte i sitt eget tempo for seg selv fremfor å skyte med ildkommandoer og en kar bak standplassen som noterer resultatene fra "intern-konkurransen" i notisblokken sin.

 

Spørsmål 1: Er førstnevnte skytter en større samfunnsrisiko enn sistnevnte skytter? I så fall hvorfor?

Begrunn ditt svar..

 

Hvis noen av dere kommer frem til at svaret er "nei" skjønner jeg ikke hva som er problemet.

Flere skyttere er jo akkurat det vi vil ha, og som nevnt her er det jo ikke så fryktelig mange andre klubber og aktører som er like aktive på rekruttering her i landet.

 

Med enda flere skyttere kan det kanskje også hende at vi får enda mer aksept for det vi driver med hos resten av befolkningen?

Husk at ingenting godt har noen gang kommet ut av å gjemme seg bort i skyggen å håpe på at man blir oversett.

 

Spørsmål 2: Er det eneste"problemet" her at Oslo Skytesenter har for høye priser på baneleie, samt sikkerhetskurs som har "feil" fokus?

 

Hvis ja, så er jo dette egentlig glimrende reklame for våpenbutikken deres som egentlig var tema for tråden i utgangspunktet.

Unntatt et par misforståelser rundt dette med gratis prøveskyting er det vel ingen som har opplevd noe som helst negativt?

bra service og helt gjennomsnittlige priser (noen ganger bedre enn gjennomsnittet i følge denne tråden) er vel kanskje en indikasjon på at de som drifter dette ikke er heeelt bak mål?

 

Til slutt vil jeg bare nevne at jeg synes skyttere generelt er ufattelig merkelige folkeslag..

Her ser du pistolskyttere med flere pistoler til 20 000,- pr stk. skyte bort ammunisjon for mellom 3 000 - 4 000,- i måneden stå ved siden av rifleskyttere med enda dyrere rifler som skyter bort enda dyrere ammunisjon uten å blunke.

 

MEN NÅDE DEN SOM FORSØKER Å ØKE DEN ÅRLIG KLUBBKONTIGENTEN MED 100 KRONER!! :lol:

Nei, da er det bedre å skru ned styrken på varmeovnene på banen litt i vinter...

Vi er jo ikke LAGD av penger!? :?

Link to comment
Share on other sites

Medlemskap i klubb/lag og bruk av anlegg skal innen skytesporten være billig, punktum. Opplest og vedtatt. Sånn er det bare.

Om noen andre i tillegg fikser med dugnader, loddsalg, styreverv og det tøvet der er det helt perfekt. Då gjenstår bare å skyte og klage på at taket på brakka klubben fikk gratis av Olsen Spreng og Grav høsten 1973 lekker; noen må da kunne fikse det? Hva bruker klubben egentlig alle kontingentinntektene på???

Link to comment
Share on other sites

Måtte faktisk lese siste innlegg 2 ganger før jeg skjønte akkurat hva du mente, men du traff spikeren på hodet der altså! :lol:

 

Jeg klarer ikke å tenke på en eneste annen idrett hvor det er vanlig å betale så lave årskontigenter som det vi gjør på skytebanen.

 

Misforstå meg rett, jeg liker selvsagt også lave avgifter!

 

Men ikke når det betyr dugnader hvor det er de samme 5 medlemmene som stiller gang etter gangnn og innsparinger på alle områder fordi medlemmene nekter å vedta en kontigentøkning tilsvarende en pakke med 9mm av billigste sort.

 

I en pistolklubb jeg er medlem i var det faktisk flere medlemmer som meldte seg ut i protest når styret gikk til innkjøp av et elektronisk skiveanlegg.

 

Begrunnelsen var at dette selvsagt kom til å kjempedyrt for alle medlemmene, og de skulle ihvertfall ikke være der når medlemsavgiften ble mininum 4 doblet. (i følge de selv ihvertfall)

 

Året etter fikk vi tilskudd fra kommunen og frifond som faktisk dekket hele utgiften for dette skiveanlegget, så kontigenten forble selvsagt urørt. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Stryk forrige uttalelse, det aller værste synes jeg faktisk er de som kaller dette for en "våpeneierfabrikk" fordi medlemmene foretrekker å skyte i sitt eget tempo for seg selv fremfor å skyte med ildkommandoer og en kar bak standplassen som noterer resultatene fra "intern-konkurransen" i notisblokken sin.
Våpenfabrikk betegnelsen kommer vel mer av de som bare er der det absolutte minimum som er nødvendig for å få seg en "gønner", og så aldri blir sett igjen ...
Link to comment
Share on other sites

Våpenfabrikk betegnelsen kommer vel mer av de som bare er der det absolutte minimum som er nødvendig for å få seg en "gønner", og så aldri blir sett igjen ...

 

Det ser jeg og hører hele tiden i andre klubber også. Hvordan få fylt garderoben mest mulig med minst mulig deltakelse. Var det ikke nettopp også team her ang dynamiske rifler? - krever deltakelse til du har fått den så er det ikke mer krav til å beholde den (ikke slå meg for hardt om jeg skumleste for fort her for litt siden da...)

Link to comment
Share on other sites

Ser flere her kommer gang på gang med hint om gamle saker, og samme saker. Er det ekko fra andres rykter eller er det selvopplevet?

Er man kjent med kildeinnhenting/ kildesortering så er det ikke mye av dette som hadde gått under begrepet sikre kilder.

 

Hvis OSS er så forferdelig at ikke deres kurser er gode nok for "de store gutta", hvorfor er de da bra nok når det gjelder å legge igjen penger i eks Skytternytt? Seneste det jeg fikk i posten her om dagen hadde de en helsides annonse. At Skytternytt skor seg økonomisk på en aktør som påstått skal være bannlyst i samme skyttermiljø ville jo ikke tålt "VG-testen" ?

 

Og nei, jeg er ikke medlem der.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen er at ingen andre klubber, så vidt jeg vet, har kommmersielle interesser i om du kjøper våpen eller ikke.

 

Og hva er problemet?

 

Hvis eks Bogstadveien Intersport hadde hatt en skytebane man kunne betale baneleie for å få dra av noen skudd en gang i blant, skulle den da boikottes fordi de drev salg av våpen? Greier du ikke å se på det som et tilbud til å få utøve sporten din?

Link to comment
Share on other sites

Hvis OSS er så forferdelig at ikke deres kurser er gode nok for "de store gutta", hvorfor er de da bra nok når det gjelder å legge igjen penger i eks Skytternytt?
Hvem i denne tråden er det du mener er redaktøren i Skytternytt? Jeg går i hvertfall ikke god for alt som står der...

 

ææææ... det er vel det samme som å si "hvem i denne tråden er eier av OSS?" - jeg går i hvertfall ikke god for alt som de selger av tjenester....

Link to comment
Share on other sites

Hvis OSS er så forferdelig at ikke deres kurser er gode nok for "de store gutta", hvorfor er de da bra nok når det gjelder å legge igjen penger i eks Skytternytt?
Hvem i denne tråden er det du mener er redaktøren i Skytternytt? Jeg går i hvertfall ikke god for alt som står der...

 

ææææ... det er vel det samme som å si "hvem i denne tråden er eier av OSS?" - jeg går i hvertfall ikke god for alt som de selger av tjenester....

Det var du som forsøkte koble at de annonser i skytternytt til at vi burde mene de var stuerene. Kan ikke se at det er relevant med mindre du mener noen her har avgjørende innflytelse på innholdet.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...