Jump to content

Straight pull AR-15??


Sør-jeger

Recommended Posts

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bare tre ting?

-Noen tenker på at det å ha en manuell AR kan gi dem en fordel på manuellstevner.

-Noen lurer på IPSC regler rundt manuell rifle, og om det holder å ta av gassrøret for å få en AR til å bli en manuell rifle.

-Noen lurer på om det er lovlig.

-Noen får en fiks ide om at de kan omgå karantereglene.

-Noen andre blir redde for at karantenereglene kanskje kan omgås slik.

-Noen høres gretten ut pga.at det i det hele tatt finnes andre som er intr. i å snakke om og vurderer å skyte manuell rifle.

 

Her er det jo mange morsomme problemstillinger :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Så det finnes altså lokale varianter i andre land, på reglrolkninger også altså... :)

 

En Pumperifle på AR (eller annen presis plattform) vil nok være den enkleste måten til å kjøpe seg til seier på, og sette en standard...

 

Den standarden vil nok ha to-tre sannsynlige utveier. Manuell miljøet er såpass lite at enten gidder man ikke arrangere manuell lengtre, om man også må bruke masse penger på børse for å henge med. Det er jo ferdigheter i skyting som det er gøy å kappes om. Ikke lommebokas størrelse. Vi som skyter MAS/MAO har kost oss med rimelige våpen, og nogenlunde samme plattformer så lenge og hatt gøy med det. En annen mulighet er jo at alle kjøper seg pumperifler og man fortsatt konkurrerer på likt nivå, bare dyrere , og man gjør innfallsporten til dynamisk rifle litt dyrere. :forvirra:

Men det er selvsagt mulig at andre ting vil skje også... :?:

Link to comment
Share on other sites

Han mener nok at pumperifler er generelt forbudt i England (UK), ikke at de ikke er tillatt i manuell.

 

Jeg tviler på at det blir et problem at folk prøver å kjøpe seg til seier. De som er såpass aktive at de finner på å bruke ørten tusen på en ekstra manuell upper - en god del dyrere enn å kjøpe en ekstra semi-upper - vinner uansett. Og hvis en noob kjøper seg en slik rifle til 30-35k inklusive optikk vinner han/hun ikke uansett.

 

For øvrig trenger man vel ikke det beste utstyret for å komme gjennom inngangsporten til noen skytesport? Jeg tenker det er helt andre forhold enn om rettrekker-AR er tillatt på stevne eller ikke som styrer rekrutteringen til dynamisk.

 

PS. Englenderne lager rettrekker-AK også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Om man ikke liker at deltagerne kjøper/bygger det mest egnede utstyret for å vinne konkuransen, fordi det vil gjøre det mindre spennende for dem som synes det viktigste er å få luftet museumsgjenstandene sine, har man ikke forstått at IPSC er en sport, og at DSSN er ikke en våpensamlerforening.

Uten at det diskvalifiserer noen fra å bruke sin M98 i manuell divisjonene.

Ser stadig våpen som kanskje ikke er blant de mest optimale i SAO og SAS også, uten at det ser ut til å gå utover gleden over å delta.

Hvis man er ute etter norske særregler eller å se ned på dem som bruker det mest egnede utstyret, bør man kanskje begynne å se på om man kansje heller skulle bruke energien på å få inn noe som ligner på "sivilpistol" for rifle i DSSN sitt program.

Link to comment
Share on other sites

Som generell kommentar vil jeg nok si meg enig med siste taler. At noen blir grinete (sorry, Hassel :mrgreen: ) er i seg sjøl ikke et argument i diskusjonen. Er det ingenting som spesifiserer våpentype i reglementet, så er det tillatt. Jeg kan da ikke klare å se annet. Og at skytesporten trenger flere klasser er det ingen tvil om. Ikke fordi folk skal ha masse våpen, men fordi flere kan konkurrere med det de har lyst til å bruke uten å ligge sist på lista hver gang. Hvis man leser revolvertråden jeg startet ser man kjapt at jeg ikke har noen intensjoner om å vinne noe som helst, men jeg skal da ha det artig. Og så lenge "artig" ikke er grunnlag for erverv i Nørje, så får man overleve uten pallplass.

Jeg kunne gjerne tenke meg å delta i manuell rifle med en Krag. Fordi Krag er kult. Så får heller noen andre blåse uante summer på et våpen med reversert teknologi. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er heldigvis plenty av andre som ikke er helt ennige med de to siste talere :D

Og saken har definitvt fler sider. Men så lenge vi kan sysle med dette fordi vi syns det er gøy, så kan de som påberoper seg sport - holde på med det. For det er lov å bedrive idrett med fokus på at det skal være gøy å delta.

 

Men som jeg skrev tidligere i tråden, enten skjønner man det, eller så gjør man det ikke :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har ingenting imot at man deltar uten ambisjoner om annet en å ha det gøy, da hadde sporten fort blitt fattig.

Samtidig kan jeg ikke forstå hvordan man kan kalle stevnet en IPSC rifle match om man ikke skal få lov til å bruke våpnene som faller innenfor divisjonen uten å bli beskyldt for å ødelegge for de andre eller rett og slett bli nektet å starte.

Om man har en AR med justerbar gassblokk, er det bare å skru den igjen, så er riflen like manuell som noen mauser i forhold til regelverket om man ønsker å delta i den aktuelle matchen.

Link to comment
Share on other sites

Og da begynte den litt ugreier sammenblandingen av diskusjoner å bli ugrei.

 

For jeg har da vitterlig aldir sagt annet en at vi kommer til å skule på de med større magasine en oss... om folk har lyst å løpe rundt å trekke AR ladearm i øyet sitt, så for all del for meg. Men diskusjonen om hvor smart det er å kjøpe straightpull AR eller ikke, er på siden av det. Altså to diskusjoner.

Link to comment
Share on other sites

uhumm.. jeg mins da vitterlig å ha lest noe herinne om en viss "Dødens Mauser"??? var ikke det en 20 skudds skyttergravs "min er større enn din" da Hassel?? :lol:

 

Det var ingen ubetinget suksess i 1VK, og det har vel heller ikke blitt noe rush i manuell rifle, så magasiner er ikke alt.

En god NO3 MK I derimot, med et upassende antall løse magasiner, wicklers og stiff upper lip derimot...

Link to comment
Share on other sites

Blir litt bestyrtet av å lese i tråden.

 

At man kan stille med hvilken som helst repeter rifle i MAS/MAO er jo en selvfølge (IPSC reglementet tillater ikke å sile våpen merker/modeller). Funksjonerer rifla som repeter er den teknisk lov å bruke i nevnte program, ferdig diskusjon.

Og.... enhver som prøver å nekte skal sanksjoneres så det ryker fra DSSN sin side. Slikt piss skal ikke engang viskes om.

 

Heteste rifla til MAS/MAO er forøvrig (Etter mitt syn), STR med kappet matchløp til MAO eller lenger løp til MAS, og stokk som egner seg. Skytemaskin på alle hold, for å si det pent. Skal man nekte de som har en slik å skyte fordi den uten tvil gir ett konkurranse fortrinn? Selvfølgelig ikke.

 

Om det er noe å tjene på høykapasitets repeter rifler basert på AR i MAs/MAO?

 

I MAS har det absolutt ingen betydning, selv har jeg Mauser m96 fra 1911 med clips og en Ruger GSR (M/10sk mag for bruk i MAS 10). Mauseren gir uten tvil best scoore og er like rask/litt raskere å bruke, mens Rugeren har en liten fordel i å kunne bytte til toppet magasin ettersom det passer. Men siktelinje og skytbarhet går nok den gamle krigerens vei. (Med 76cm løp holder det å peke på alt innen 20m for å få Alfa treff :lol: ). En AR repeter kan kanskje utligne litt eller det meste av den gamle Mauserens fordeler, men ikke på en slik måte at den kan sies å gi ett konkurransefortrinn.

 

I MAO er det klart det er en fordel med stor magasin kapasitet, uten at det bryr meg filla. Open er Open. Og da er gamle krigere like gjerne utstyrt med svære magasiner som noe annet våpen. Stiller man i Open, er moroa å komme på de beste løsningene, om det koster eller ei har ingen betydning.

 

Jeg ser likevel kun to gode grunner til å bruke AR repeter til MAS/MAO: 1 Fordi en har en AR og vil bruke den til alt for treningens del, 2 Fordi en har lyst.

Begge er mer enn godt nok for meg. :wink:

 

 

Det som virkelig er idiotien, er at man fra forbundets side har dratt 1/2 autos ervervs begrensningen over på manuell divisjonene. Fremfor å aktivt bruke manuell divisjonene til rekrutering til rifle divisjonene. Den beslutningen henger ikke på greip.

 

Uansett, jeg mister ikke nattesøvnen over tanken på å møte en AR repeter i MAS. Jeg har det først og fremst gøy når jeg skyter. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Igjen det er minst tre forskjellig temaer som diskuteres blandet...

Men jeg tror stort sett at jeg er enig med siste taler.

 

Det triste her, og det er virkelig trist og dumt - er at entusiasme og skyteglede, som gjør at noen velger å arragnere et helt eget stevne for repeterdivisjonenen i Dybamsik, avstedkommer såpass mye edder og galle. Sporten vår trenger inkludeering og å dra sammen, plass for alle. Fra hilde naklikg til oss som vurderer webeley til sivilpistol 4.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke så mye edder og galle her, så mye som det er å poengtere at et level 2 stevne må følge reglene, selv om det er et stevne av og for manuell entusiaster. Jeg synes ikke det er urimelig å hverken forvente eller forlange.

 

Hvis jeg hadde dratt igang et level 2 stevne hvor jeg f.eks. ønsket å nekte 2011-varianter i Standard, da hadde jeg nok fått hørt det ja. Og det hadde vært rett, og skulle bare mangle.

Link to comment
Share on other sites

Det triste her, og det er virkelig trist og dumt - er at entusiasme og skyteglede, som gjør at noen velger å arragnere et helt eget stevne for repeterdivisjonenen i Dybamsik, avstedkommer såpass mye edder og galle. Sporten vår trenger inkludeering og å dra sammen, plass for alle. Fra hilde naklikg til oss som vurderer webeley til sivilpistol 4.

 

Inkludering og plass for alle bortsett fra de som har manuell AR da.

Link to comment
Share on other sites

Det triste her, og det er virkelig trist og dumt - er at entusiasme og skyteglede, som gjør at noen velger å arragnere et helt eget stevne for repeterdivisjonenen i Dybamsik, avstedkommer såpass mye edder og galle.

 

Det må bero på en misforståelse. Etter det jeg kan forstå er det ikke entusiasme og skyteglede som avstedkommer "edder og galle", men at noen i strid med regelverket vil nekte en deltaker med en manuell AR å stille til start i stevnet, all den stund det arrangeres etter DSSNs regler.

 

Men nå skal jeg la dynamisk-folket slæst i fred, da jeg ikke driver med slikt :mrgreen: Venter bare på tråden som dukker opp etter at førstemann har krekt seg ut på jaktfeltstevne med rettrekker-ARen sin...

Link to comment
Share on other sites

Jepp, kun brudd på reglementet det reageres på.

 

Stilte på stevne (MAS) med nevnte Mauser i 6.5x55 og 76cm løp, og en kompis stilte med M98 i 3006. Ingen hadde det mer moro enn vi, og en hel haug gubber som hadde skutt L2 pistol først (To stevner fortløpende). Sto og måpte bestyrtet, kommentaren gikk hele tiden på at de ikke var klar over at Mauseren kunne brukes i MAS. Pluss en heldel bannskap da det virket som om nesten samtlige hadde en M98 i skapet ett sted, og ikke hadde kommet på at den kunne de ha brukt.

 

Jeg tror der er ett stort uforløst potensial i MAS/MAO divisjonene, men folk har ikke aning om hvor billig de kan delta og være konkurransekraftige. Virker som om de fleste tror det kun er 1/2 auto som kan brukes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bare poengtere at alt jeg bare har lovet å skule på dem med straightpull og pumpe AR'r (før jeg spør om hvor mye den kostet og hvor den ble kjøpt :D ) Jeg har ikke på noen måte sagt at jeg støtter en nekt som er regelstridig. Jeg støtter bare skuling (og litt velment sjalusi) :):wink:

Link to comment
Share on other sites

Så kan jeg ta meg av skulinga på de som eventuelt måtte dukke opp med MVP, Remington pumper og andre kreasjoner som tar laaange magasiner (skulle gjerne hatt en sånn MVP selv egentlig, i 308 så den klarer major, gitt at de har endret til en vettug magasinutløser på den). ;-) I mangel av den slags verktøy selv for det stå til med Sauer'n i år igjen.

 

Spøk til side: Det er som nevnt et stort uforløst potensiale i MAS og MAO, som utstyrsmessig er et lavterskeltilbud. Til dere som er på vippen ang Vinterbolten, eller tror det kan være artig: Meld dere på og ta turen, det er utrolig morsomt. Jeg er sikker på at dere får skyte uansett så lenge børsa er tillatt eller ikke forbudt i IPSC regelverk.

 

All ære til GPK (praktiskgruppa, ikke nødvendigvis øvrige) som drar i gang for tredje år på rad; dette stevnet er for min del et av årets definitive høydepunkter!

NM MAS / MAO 2015: Count me in!

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg var påmeldt til Vinterbolten, og hadde planer om å stille med AR, men etter at jeg fikk høre at det KUN var tillatt med bolt sendte jeg en mail til arrangørene, og fikk som svar at AR var bannlyst. Her skulle de kun ha bolt.

 

Greit nok det, jeg gidder ikke bry meg så mye mer enn at jeg meldte meg av stevnet og respekterer ønsket til arrangøren, selv om jeg vet at de ikke kunne nektet meg å stille.

 

Men til NM 2015... Da sees vi 8)8)

Link to comment
Share on other sites

Poenget med et boltstevne er jo nettopp at det skal konkurreres i de manuelle divisjonene som alltid havner i baksetet ellers, så det er etter min mening fair dersom du tenkte skyte semi med den. Åpner man for semi så er det fort det folk skyter, og da ryker hensikten med stevnet. Å skyte manuell med en ar uten gassrør ser jeg ikke problemet med jeg heller, det bør være opp til den enkelte sålenge regelverket ikke hindrer det.

Link to comment
Share on other sites

Sant som Lindskog sier, planen min var selvsagt å skyte manuell med AR.

 

Forøvrig så var jeg velkommen til å skyte auto også om jeg ville, men ikke bli scoret i matchen. Så jeg kjøper intensjonen til arrangøren og ønsket og å blåse støv av manuell riflene rundtomkring, og gidder ikke krangle meg inn på matchen selv om jeg vet jeg kan det med regelboka i hånda. Dette er jo bare et lite LVL 2 stevne med fokus på morro.

 

Men som sagt. NM2014 skal jeg skyte manuell AR uansett hva noen måtte mene om den saken. Jeg har tilogmed planer om å vinne :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Siden regelverk sier det skal vere manuel rifle, men blir en ar uten gassrør manuel ?

 

Siden den da ikke har manuel luking/låsinge av bolten ?

 

Når det står manuel rifle så skal vel opplåsingen å låsinge skje manuelt?

 

Pumpe rifle i ar type der må du vel gjøre 2 bevegelser å ikke 1.

 

Ar uten gassrør trenger du 1 bevegelse.

 

Så en ar uten gassrør å buffer fjær er lov spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Siden regelverk sier det skal vere manuel rifle, men blir en ar uten gassrør manuel ?

 

Siden den da ikke har manuel luking/låsinge av bolten ?

 

Når det står manuel rifle så skal vel opplåsingen å låsinge skje manuelt?

 

Pumpe rifle i ar type der må du vel gjøre 2 bevegelser å ikke 1.

 

Ar uten gassrør trenger du 1 bevegelse.

 

Så en ar uten gassrør å buffer fjær er lov spør du meg.

 

 

Hva med en Blaser R93/ R8? Er det også en halvautomatisk rifle?

 

For å lade en manuell-AR trenger du dessuten flere enn bare 1 bevegelse. 1 for å låse opp ladearmen, 2 dra bak ladearmen, 3 slipp frem ladearmen. 4 hvis du legger til at du må slippe fingeren av avtrekket, og 5 at du avfyrer et nytt skudd. Når jeg leser denne tråden blir jeg skremt av at det er mange som ikke vet hva et halvautomatisk våpen er for noe..

 

Man kan jp prøve (helst ikke) å ta et ladegrep på en AR uten bufferfjær. Sluttstykket setter seg fast i bufferrøret, og stokken må demonteres før man kan ta nytt skudd. ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Regelverk sier manuel rifle.

Da må alt skje manuelt.

 

Får å snude det lit om da. Om du manipulere ei halvavto til å stå i bakre stilig etter skudd. Er den da manuel siden du må slipefram bolten manuelt ?

 

 

Å det at noen er raske til å bevege bolten/ slutstyke under skyting har bare noe med trening å gjøre. Den må fremdeles lukes manuelt.

 

 

Det slipper du med en AR uten gassrør. Å da er den ikke manuel. Eller ?

Link to comment
Share on other sites

Som stor tillhenger av spakoppererte dynamiskrifler designet for over 110 år siden... så kan jeg ikke være enig i den tolkningen av manuell. Så lenge bøarsa ikke repterer av seg selv, dvs bruker energi fra rekyl/gass til å gjøre no mikk mak i mekanismen, så er den manuel.

 

Stort magasin er en stor konkuranse fordel (ermm... dvs... når de virker... :oops: )

Men hurtigladning med klips er way cooler

Link to comment
Share on other sites

Får å snude det lit om da. Om du manipulere ei halvavto til å stå i bakre stilig etter skudd. Er den da manuel siden du må slipefram bolten manuelt ?

 

En vanlig definisjon på halvauto våpen er at det bruker kraften av den avfyrte patronen til å lade en ny patron, som regel helt inn i kammeret. Et eksempel på at neste skudd ikke behøver å bli matet helt inn i kammeret finner vi på en del beltematede rifler. Så oppfinnelsen du skisserer hvor man manipulerer en halvauto rifle til å henge seg opp i bolt-catch hver gang, ville nok blitt definert av IPSC som "ansees som halvauto" litt på samme måte som striker-pistoler ansees som double action pistoler i IPSC-regelverket.

 

Et forslag til definisjon av manuell mekanisme kan være "mekanisme hvor kraften fra skuddet man avfyrer ikke spenner noen mekanismer som er med på å lette lading". Men, jeg skjønner ikke helt hvorfor vi diskuterer dette når man i England bruker manuelle AR-rifler i IPSC Manuel Action. :)

Link to comment
Share on other sites

 

Pumpe rifle i ar type der må du vel gjøre 2 bevegelser å ikke 1.

 

Ar uten gassrør trenger du 1 bevegelse.

Hva med å repetere en høyre ar-15 rettrekker dersom jeg er venstrehendt kontra det å pumpe? Kunne vel bruke kun høyre tommel til å trekke bakover i èn bevegelse uten å slippe pistolgrepet og forgrepet, mens bufferfjæra kammrer.

Link to comment
Share on other sites

Så nettopp ar lever release filmsnutten til Lindskog. Skjønner ikke helt at den går under section1 når en kan holde rundt pistolgrepet og tom finger på avtrekker hele veien i repeteringa. Går den rifla fullauto dersom tommelen holdes ned på release knappen? :mrgreen: Men et flott alternativ til straight pull og pumpe er den med stor sikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...