Jump to content

Straight pull AR-15??


Sør-jeger

Recommended Posts

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg kan helt ærlig ikke begripe hva slags fordel en AR har over en Sauer?

Den er vel noe lettere, så stående skyting blir noe mer gjennomførbart? Jeg forstår det også slik at det er dårlig med 30-skudds magasiner til Saueren. For de som allerede har en AR vil det nok ikke koste så mye å få lagd seg en anordning med påsveist ladearm som kan smettes inn ved deltakelse i manuelle stevner, for andre vil det være langt rimeligere å kjøpe en Sauer og to-tre kasser ammo.

Link to comment
Share on other sites

Har de fjernet bare gassen som driver bolten ?

 

høres jo ut som du har så innmarig god greie på det så forklar oss som kansje ikke har det.

 

Beklager hvis jeg virket nedlatende, men blir bare litt.. oppgitt.. :oops: når jeg får inntrykk av at man prøver å diskutere om en rettrekker er halvautomatisk.. Synes det blir litt som å diskutere om skiskytterne bruker halvautomatiske våpen, siden de lader så raskt..

 

Men skitt au! Kjenner greit til AR, og vil gjerne dele litt kunnskap :D Straight pull versjonene fra England har jeg ikke så god kjennskap til, men fraværet av gassrør-systemet er nok den viktigste forskjellen. På en halvautomatisk AR-15 brukes gassen som kommer tilbake gjennom gassrøret til å gi sluttstykke-bæreren fart bakover slik at sluttstykket roterer og låses opp. Grunnen til den forsinkede opplåsingen er at man må vente til kammertrykket har kommet ned til et trygt nivå før den brukte patronen blir trekt ut. Dersom man tar bort eller tetter igjen gassrøret er den eneste måten man sitter igjen med å åpne det roterende sluttstykket på at man drar ladearmen manuelt tilbake.

 

Ante ikke at den varianten Lindskog linket til eksisterte, men den finurlige mekanismen blir en annen diskusjon på siden av disse rettrekkerne. Personlig synes jeg den gir for stort konkurransefortrinn. Derimot vil jeg tro at en vanlig AR uten gassrør konkurrerer ganske likt med en Sauer, og holder faktisk en knapp på at Saueren er raskere å operere. Minuset med Saueren er at man må bytte magasin oftere, og det hadde vært spennende å se hvordan de konkurrerer mot hverandre. Kanskje det går an å lage større magasiner til Saueren? :)

 

Lett vs. tungt våpen blir vel innenfor visse grenser litt smakssak. Et tungt våpen er mer stødig og sånn sett lettere å treffe godt med, mens et lett våpen er raskere å bevege.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser hvordan det nå diskuteres, så hadde det kanskje ikke vært så veldig dumt med en skikkelig definisjon på manuell allikevel? :winke1:

 

Må du flytte en hånd for å røre ved en ting/gjenstand/spak/knapp/bolt/lever/pumpefortre/tralalala for at det skal komme en ny patron inn i kammeret etter avfyrt skudd er det en manuell rifle.

 

Hvis begge hender holder seg helt i ro, og et avtrekk ikke bare medfører at skudd blir løsnet, men at en ny patron kommer inn i kammeret (og fjøra/hanen/tralalala er spent for nytt skudd) er det en eller annen for for automatisk lading, ergo halv- eller fullauto.

 

Sånn omtrent.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet en må spørre tror jeg er:

Manuel, må du bevege bolten manuelt både opp og igjen, eller er det tillat med et låse/åpne system med enten gass eller fjær?

 

Er det nok med bare å berøre bolt, spak eller knapp før det skjer noe?

 

Eller må bolten føres manuelt tilbake for så å føre en patron manuelt inn i kammer?

 

Definisjonen på halvauto er en ting, definisjonen til ipsc for manuel divisjonene er en helt annen ting.

Link to comment
Share on other sites

Den engelske produsenten til denne ar 15 gassopererte ikke halvauto har ilag med britisk politi utarbeidet våpenet slik at den tilfredstiller kategori section1 sivil til de strenge våpenlovene de har i UK mot semiauto. Da er den manuell. Ironisk er forskjellen til en vanlig ar kun avtrekkersystemet. Skal bestille meg en sånn i .223rem til harejakta.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du får godkjent de som repeter her.

 

Våpenforskriften har følgende definisjoner:

Enkeltskudd, repeter med magasin defineres som en funksjoneringsmetode på et våpen som har et magasin, hvor våpenet må lades manuelt med en ny patron etter hvert avfyrt skudd, og hvor våpenets avfyringsmekanisme må spennes opp med en ekstern kraft på nytt etter hvert enkelt skudd.

 

Enkeltskudd, halvautomatisk defineres som en funksjoneringsmetode hvorav våpenet lades og spennes automatisk etter hvert skudd ved hjelp av den energi som genereres av våpenets ammunisjon eller annen tilført energi, og hvor man med et enkelt avtrekk kun kan avfyre ett skudd fra våpenet.

 

Mekanismen møter ikke definisjonen av hverken repeter eller halvauto, det blir derfor opp til forvaltningen å avgjøre. Og da er vel saken allerede avgjort.

Link to comment
Share on other sites

Definisjonen i våpenforskriften fikk jeg inntrykk av egentlig var ganske pen og ryddig. En vanlig rettrekker AR uten gassrør kommer der inn under enkeltskudd repeter med magasin, ettersom man spenner avfyringsmekanismen ved hjelp av muskelkraft når man drar sluttstykket bakover. På Lever Release Action av Southern Gun Company blir derimot avtrekker-mekanismen spent opp av energien fra den avfyrte patronen vha. et blow-back system, som er mulig å bruke siden kaliberet er 9 mm.

 

Manuel, må du bevege bolten manuelt både opp og igjen, eller er det tillat med et låse/åpne system med enten gass eller fjær?

 

En fjær må lades med energi. Vanlig halvauto AR er ikke blowback, men forsinket opplåsing med gass-system og roterende sluttstykke. Grunnen til dette er som sagt at man med kaliber som .223 må vente til kammertrykket har kommet ned til et trygt nivå før den brukte patronen blir trekt ut. Uten gass-systemet (eller med systemet strupet igjen med justerbar gassblokk) vil bufferfjæren kun ligge i ytterstilling både under og etter patronen er avfyrt. Fjæren kan ikke bare plutselig lades opp med energi uten at noen krefter virker på den, og her må brukeren dra ladehendelen manuelt bakover av egen muskelkraft. Den totale energien man bruker på å dra bufferen, bufferfjær og sluttstykke tilbake for så å slippe vil være totalt større enn energien man måtte brukt frem og tilbake hvis bufferfjæren ikke var den. Akkurat hvor mye energi dra-bevegelsen krever avhenger av stivheten på fjæren og vekten av buffer, sluttstykkebærer og sluttstykke. Som regel vil man ha en ganske stiv fjær for å sikre pålitelig kamring av neste skudd.

 

Hvis man prøver en AR uten buffer og bufferfjær vil ingenting holde igjen sluttstykke og sluttstykkebæreren når det får fart bakover (enten det skjer via et gass-system eller manuelt) og sluttstykket vil kile seg fast i buffer-røret..

Link to comment
Share on other sites

Det jeg etterspør er ikke virkemåten av en ar, men hva som kan kalles en manuel bolt som skal skytes i ipsc.

Hvor langt kan en strekke dette?

Dette kan man vel ikke besvare med hverken virkemåten på ar eller pod sitt regelverk/versjon av manuel eller semi, siden det fremdeles skytes under ipsc sitt regelverk?

Da må en se det ut i fra ipsc sitt regelverk mener jeg.

 

Så, hva skal en gjøre? Hva kan en tolke det til?

Er en manuel boltrifle en børse som bolten må åpnes, mate kule og lukke bolten for hånd?

Link to comment
Share on other sites

Nå står det slik i IPSC MAO regelverket:

MANUAL ACTION OPEN DIVISION

 

1 Minimum power factor for Major 320

2 Minimum power factor for Minor 150

3 Minimum bullet weight N/A

4 Minimum cartridge case / bullet diameter N/A

5 Minimum caliber for Major N/A

6 Minimum trigger pull N/A

7 Maximum firearm length No

8 Maximum magazine length No

9 Maximum ammunition capacity No

10 Max. distance of mags/speed loaders from torso No

11 Restriction on action type Yes, Manual action only

12 Restriction on position of pouches and magazine retention devices and other equipment No

13 Optical/electronic sights permitted Yes

14 Compensators, sound and/or flash suppressors permitted Yes

15 Ports permitted Yes

16 The use of bipods and similar allowed Yes

17 Vertical front grip allowed Yes

 

Det er altså ikke nevnt "bolt" i det hele tatt. Spesifikasjonen går på at det skal være en manuel mekanisme. Betrakter man dette bruken av normerte begreper i våpensammejnheng så er i det altså mekanismer som ikke er selvvladende på noe vis. Jeg mener, helt klart - at mekanismer som bruker energi fra skuddet er en eller annen form for selvlader. En mekanisme som låser sluttstykket, er vel i bunn å grunn å regne som en slags "kvartauto". Men manuell repeter er det ikke.

I m oitsettning til Pumpe, rettrekker, bolt, Lev eraction osv. (så det store spørsmålet blir vel da om en gatling gun er manuel, eller ikke.. ;) )

Link to comment
Share on other sites

Enig med Hassel. Så lenge gass/rekyl ikke har noe med omlading å gjøre, og all nødvendig energi tilføres av skytterens muskelarbeid er mekanismen manuell. En revolverrifle eller en gatling er manuell.... Den mystiske britiske kontrapsjonen er halvautomatisk med sperre. Og vil kanskje tvinge IPSC til å komme med en definisjon, noe som tydeligvis har vært unødvendig fram til nå.

Link to comment
Share on other sites

Det er vanlig med ett skudd per skive i Manual. Egentlig tror jeg arrangøren kan spesifisere om 1 eller 2 skudd trengs i papirskiver uavhengig av divisjon, men at det er vanlig med 1 per skive i manual og 2 per skive i semi. Noe som kanskje underbygger dette er 1.2.1 General Courses of Fire hvor det både står spesifisert hvor mange skudd som kan kreves for henholdsvis short, medium og long course både med opplegg for 1 og 2 skudd per skive.

 

Så også at reglene for shoot-off legger opp til ett skudd per skive for manual: 1.2.2.2 Shoot-Off – An event conducted separately from a match. Two eligible competitors simultaneously engage two identical and adjacent target arrays in a process of elimination (see Appendix A3). Each target array must not exceed 6 rounds for manual action Divisions, and 12 rounds for semi auto Divisions and each competitor may be required to perform a mandatory reload between shooting at his first and final targets.

 

Faktorkravene er de samme.

Link to comment
Share on other sites

Ordlyden i rifle

Unless otherwise specified in the written stage briefing, scoring paper targets must be shot with a minimum of one round each, with the best hit to score. Scoring metal targets must be shot with a minimum of one round each and must fall or otherwise react to score.
er ørlitegranne forskjellig fra i pistol
Unless otherwise specified in the written stage briefing' date=' scoring paper targets must be shot with a minimum of one round each, [u']with the best two hits to score[/u]. Scoring metal targets must be shot with a minimum of one round each and must fall to score.
I rifle er 1 skudd standard mens i pistoler det 2 skudd (min understreking). Dette er uansett divisjon og kan endres etter arrangørens ønske.

 

Det er som nevnt vanlig med 1 i MAO/MAS og 2 i SAO/SAS.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ja der står det sort på hvitt.

 

Vi skyter jo alltid to i hver både med pistol og rifle - jeg ville trodd at det ville vært spesifisert for rifle som for pistol i reglene, men altså ikke. Muligens bortsett fra manuell klasse.

 

Minimum rounds hjelper vel heller ikke helt, man kan jo gi på med 10 skudd i den siste hvis man har satt ett skudd i hver av de foregående..?

 

Sorry off topic.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

For å vekke en gammel tråd til livet:

 

Mon tro om dette med å bygge en halvauto til rettrekker kan være en måte å få beholde sine dyrt anskaffede våpen nå som nytt halvauto-forbud ligger på trappene?

-Det synes jo helt urimelig at herr stat bare skal kunne inndra og lage spiker av lovlig ervervede våpen fra lovlydige borgere, tilogmed uten kompensasjon.

 

Er det noen som vet om man kan få bygd om en halvauto til rettrekker hos våpensmed og få omregistrert våpenet til ikke-halvauto?

Link to comment
Share on other sites

Skal man først gjøre det bør man gjøre det på et våpen hvor ladehendel er plassert greit og er grei å få tak i etter hvert skudd. Venstre side er greit for stående og sittende skyting, skal en ligge og skyte med bakstøtte er det greiest med høyrebetjent lading.

Enkelte våpen uten særlig primærekstrasjon (AR og FAL - AR med småskitten og treig hylse fast i kammeret er helt jævlig) er også å styre unna. Greit å slippe spenntak for å få ut hylsene. Godkjenning er nok det verste praktisk sett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...