Jump to content

Felt NM 2009


Geir Småvik

Recommended Posts

Hjelp! Jeg sliter med kronisk senebetennelse i høyre håndledd. Har vært på ferie og bært mange kofferter, og nå har senebetennelsen slått til igjen, helgen før NM. Kan ikke engang skrive her uten at det gjør vondt. Smerter kommer med en gang jeg vrir håndleddet eller belaster det med noe tyngre enn tannbørsten.

 

For at jeg skal kunne greie å skyte er jeg nødt til å stive av håndleddet med et elastisk bånd, men det står jo i regelverket at jeg ikke kan bruke noe som er ment til å stive av kroppen. Hva kan jeg gjøre?

 

Kan jeg stille vis jeg viser legeerklæring? eller må jeg skyte med horrible smerter :( ?

I de fleste idretter er det en kjent problemstilling at utøvere pådrar seg skader som påvirker deres muligheter til å prestere eller i det hele tatt delta i konkurranser. Så her er det vel så enkelt at enten deltar man innenfor de begrensningene som regelverket gir (mtp dopinglista og forbud mot avstiving) eller så må man la være. Så dersom ikke en lege eller fysioterapeut med god innsikt i idrettsmedisin kan hjelpe deg, må du sannsynligvis velge mellom de horrible smertene eller rolige dager i heimen.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 302
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg hadde gledet meg til å henge opp deltagerdiplom fra årets NM ved siden av diplomet fra NM i fjor, hos Mysen pistollag. Men i år er det ingen diplom for deltagelse, hvorfor i all verden ikke?

Når man har tatt seg fri/ordnet barnepass, betalt masse penger for deltagelse, og kjørt flere titalls mil for å delta, hadde det vært trivelig med et minne fra skytingen, til å ha på veggen. Kjipt... :(

Link to comment
Share on other sites

:x Da er årets NM avsluttet for min del. Sammenlignet med Mysen var dette helt elendig. Her sviktet vel det meste fra skilting til premiering!

Det som var viktigst fungerte heldigvis bra. Meget fin feltløype og flinke standplassledere!

(Kanskje med ett unntak.. Jeg var med på 'skandalelaget' hvor 13 av 15 skyttere skjøt før ildkommando på liggende!)

Får håpe arrangør sender ut deltakerdiplom til alle etter avviklet stevne. (De kan jo bruke litt av det de sparte inn på IKKE å gravere premiene!)

Synd hvis det kun er inntektene som skal styre dette! Skal ENESTE minne fra NM 2009 være en slankere lommebok? :roll:

Link to comment
Share on other sites

:lol: Joda! Selvsagt gjorde jeg det! 120,- for ei t-skjorte var jo ikke ille? (Måtte jo ha noe tørt etter mandagens regnvær.. I dag var det neppe mulig å bli tørr igjen, og nå kjørte de tilbud på t-skjortene (to for 200,-)! Tror ikke jeg blir så våt når jeg bader engang! Til og med været var dårligere enn på Mysen...)
Link to comment
Share on other sites

"Skandaleleget" - standplass 9 - liggende:

 

En skyter for tidlig. Ca 11 henger seg på og skyter sine skudd. Standplassleder får "blackout" og roper verken ild eller staans. 3-4 gjør som de skal: De skyter ikke i mangel av kommando.

 

Standplassleder bestemmer at det skal klistres (uten å notere treff), og alle skyter på nytt. Det blir protester. Juryen behandler denne. Det går videre til appelljuryen osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde gledet meg til å henge opp deltagerdiplom fra årets NM ved siden av diplomet fra NM i fjor, hos Mysen pistollag. Men i år er det ingen diplom for deltagelse, hvorfor i all verden ikke?

Når man har tatt seg fri/ordnet barnepass, betalt masse penger for deltagelse, og kjørt flere titalls mil for å delta, hadde det vært trivelig med et minne fra skytingen, til å ha på veggen. Kjipt... :(

Hvor er resultatene?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvordan likte folk å ikke ha mulighet for innskyting da?

 

Skandaløst spør du meg, men jeg var jo ikke der.

 

Sakset fra "tekniske regler, alle grener" : "6.5.7.4 Bane for funksjonstesting

Det skal være avsatt et eget område, uten skiver, hvor skytterne kan

prøveskyte våpnene i løpet av konkurransedagene."

 

Sakset fra "pistolreglement, nasjonale grener": "8.25.7.4.2 Det bør gis anledning til prøveskyting/ funksjonsskyting på eget område."

 

Bane/standplass for test/innskyting av våpen må være en selvfølge på feltstevner, spesielt større mesterskap der en må regne med at deltakere har reist langt og hvor våpnene kan ha vært utsatt for gladvold under transporten. Å sørge for at alle får sjekket og forvisset seg om at alt er OK, sørger for like konkurransebetingelser, noe som må være en selvfølge.

Link to comment
Share on other sites

"Skandaleleget" - standplass 9 - liggende:

 

En skyter for tidlig. Ca 11 henger seg på og skyter sine skudd. Standplassleder får "blackout" og roper verken ild eller staans. 3-4 gjør som de skal: De skyter ikke i mangel av kommando.

 

Standplassleder bestemmer at det skal klistres (uten å notere treff), og alle skyter på nytt. Det blir protester. Juryen behandler denne. Det går videre til appelljuryen osv osv.

Og hva sa appelljuryen?

Link to comment
Share on other sites

Mannen som var standplasleder på liggende burde vært fjernet etter dag 1 :!:

Makan til ufordragelig fyr skal en lete lenge etter, men så fikk administrasjonen høre det også, uten at det gjorde noe bedre :?

 

Var andre på den stpl som var fult ut kompetente til å ta stpl-lederjobben, så hvorfor denne fyren fikk herse med deltakerne slik han gjorde, er utrolig :evil:

(han klarte 5 av de 8 ganger jeg var innom der å ødelegge en fin opplevelse for skytterne, til at flere gikk frustrete og forbannet videre)

 

Ellers funket alt som på skinner :D

 

Premier diskuteres alltid, også i år :D

Er absolutt enig i at gravering er et krav, på premier i NM :!: (gjelder ikke gavepremier)

Link to comment
Share on other sites

Skjønner faktisk ikke hva dere klager over den nevnte standplasslederen etter! Er på nesten hvert stevne Larvik arrangerer, og synes de alle gjør en veldig god jobb og bidrar til en trivelig tone ute i løypa!

Hva var forresten feilen med å lappe skivene og kjøre laget på nytt? Det høres ut som det var eneste rette å gjøre i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Synes dette NM'et var stusselige greier. Mitt første NM var på Mysen i fjor, så jeg ble vel for godt vant der, og trodde alle NM ville bli i samme klasse.

 

At man ikke får tildelt et deltagerdiplom engang, irriterer meg virkelig, det er så smålig og gnient at det ikke burde gå an. Dette er tross alt et NM! Ser at flere ønsker et minne, annet enn en t-skjorte man betaler for. LSS bør ta dette til etteretning, og ettersende diplom til de som ønsker det.

 

Det var rart å si "hei!" når jeg gikk ombord i bussen, og "takk for turen" når jeg gikk av uten å få svar tilbake av sjåføren, men også her ble jeg vel for godt vant hos Mysen i fjor...

 

Løypa i år derimot, var artig! Skytelederne var ok også, selv om også på dette punktet er Mysen PL et eksempel til etterlevelse; Uten unntak ble lagene jeg var på ønsket velkommen, og ønsket lykke til videre etter endt skyting. Det opplevde jeg ikke i år. Ikke så viktig, men du verden så trivelig!

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor folk klager på standplass ledrene, de var både høflige og vennlige, og gjorde jobben sin etter reglene, har du skutt for tidlig da har du driti på leggen, og det at mange andre fulgte etter uten at det ble sagt ild er jo ikke noe st pl ledrene kan noe for, de eneste som gjorde det riktige var de 3 som IKKE skøyt. det ble et flott mesterskap men er enig det at det kunne vært et deltager diplom, og gravering på premier.

Link to comment
Share on other sites

"Problemlaget"

Jeg refererer kun. Jeg dømmer ikke.

Problemet med å klistre uten å notere viste seg etterhvert å knytte seg til pkt. 2 i appelljuryens avgjørelse. Denne hadde nemlig ikke fått med seg dette og bestemte at resultatene etter første skyting skulle gjelde. Det blr da et betydelig problem når resultatene faktisk ikke ble notert.

 

Så min vurdering: Jeg mener appelljuryen tar feil i sitt pkt 2. Siden det verken er ropt ild eller staaans, har mange gjort en feil. En vet heller ikke hvor lang tid de har brukt på skytingen. Å legge disse resultatene til grunn (unntatt for han som startet skytingen) må være feil.

I et slikt NM blr det ca 1300 ildkommandoer (2000 x 10 / 15). Ikke rart om det gjøres feil en gang eller to. Da bør både skyteledere og skyttere vise storsinn. En klistrer og tar hele standplassen på nytt. Verre bør det ikke være.

Link to comment
Share on other sites

Uten unntak ble lagene jeg var på ønsket velkommen, og ønsket lykke til videre etter endt skyting. Det opplevde jeg ikke i år. Ikke så viktig, men du verden så trivelig!

 

Uten at jeg husker hver eneste standplass, mener jeg at vi ble ønsket både velkommen og Lykke til videre på de fleste standplassene. Jeg har hørt at skiltingen kunne vært bedre på mandagen, men bortsett fra det (og dobbelbookingen av 1. etasje, slik at premiutdelingen på finfelten ble for de spesielt interresserte i teltet i styrtregnet) opplevde jeg årets NM som veldig bra.

 

Tusen takk til gutta i Larvik og Hedrum for en flott uke!

Link to comment
Share on other sites

Det var rart å si "hei!" når jeg gikk ombord i bussen, og "takk for turen" når jeg gikk av uten å få svar tilbake av sjåføren !

 

Hvilken buss var du på? Damen som kjørte den store bussen var blid som en sol hele uken hun, spøkte og lo.

 

 

Skytelederne var ok også, selv om også på dette punktet er Mysen PL et eksempel til etterlevelse.

 

Det var vel litt av hvert på Mysen også, en skyteleder fikk kritikk for feil komando, han gikk rett fra "er skytterene klare" til "start"

 

På to forskjellige standplasser under NM på Mysen opplevde jeg skyttere som skjøt for tildig, da det ble spurt om ikke disse skulle trekkes 2 poeng svarte skytelederene "nei der var ikke nødvendig for han skjøt vel i bakken"

Link to comment
Share on other sites

:) Er ikke enig i kritikken av standplasslederene. Alle (uten unntak!) oppførte seg meget bra og var reale og greie. At standplassleder på liggende 'mistet hodet' da 12 av 15 skyttere åpnet ild var beklagelig, men forståelig.. (Jeg var en av de tre som fulgte kommando.. :P ) At resultatene ble slettet var vel det eneste fornuftige, da TIDEN de første brukte var meget variabel! Værre var det kanskje på standplass 4 (tror jeg det var) hvor leder var meget skjerpet på å IKKE se noen våpen før kommando lading var gitt.. Overhørte selv at to skyttere (med kammerplugg) fikk tilsnakk fordi de hadde våpenene framme før lading var sagt.. (De hadde jo ingen annen mulighet!)

Damen som kjørte den store bussen var blid som en sol
Skjønner at du ikke satt bak i den bussen... Å ta fartsdumper i full hastighet fungerer for de som er forran, men de baki var vel en halvmeter over setet. Meget ubehagelig! Og når sjåføren NESTEN sklir inn i et bolighus ved stopp tviler man jo litt på erfaringsnivået?

Nå går det vel ikke an å sammenligne bussjåfører, men Fozzy357 fra Mysen er vel sånn en bussjåfør skal være? Blid og snill og grei (og rund)! :D

Link to comment
Share on other sites

Dette var mitt første NM i felt og det blir ikkje mitt siste, æ opplevde bare hygelige og flinke arrangørane og standplassledere, Sjåførene gjore jobben sin opplevde ikkje noe ubehagelige kjøring over fartshumpene. Kritiken min må være at det hva ingen oppmerking mandag, det gikk også veldig sakte i innskjeking og våpenkontroll på mandag og lørdag(hva bare en person til jobben) men det æ reagerte mest på hva at det hva ingen steder for innskyting av våpen, fikk en øvelse ødelagt med det (kom kjørende litt over 180 mil) baksikte hva løsnet.

Link to comment
Share on other sites

Var da utrolig mye sutring her....

 

Ref "problemlaget", her syns jeg mange av skytterne sutrer unødvendig mye. Skyter man uten ILD kommando så SKAL man trekkes, så i dette tilfellet har de flaks at standplassleder IKKE utfører sine oppgaver 100%, det som er trist er når enkelte skyttere ikke skjønner at vanlig folkeskikk også gjelder under NM.

 

Det er jo så enkelt at hører man ikke kommandoen, eller at det er noe feil med kommando på standplass så kan man bare la vær å skyte. Så kan man si ifra og få skyte på ny og riktig kommando. At man selv driter seg ut for så bli "reddet" av standplasslederens feil må vel sies å være flaks....

 

Når det gjelder innskyting så bør folk fikse dette før NM, og hvis man ikke greier å pakke ned våpen slik at de kan transporteres uten å bli skadet har man ett helt annet problem man bør fikse først.

 

At det blir kø i en våpenkontroll sier seg selv, er jo nettopp derfor man kan møte ett par timer før...så slipper man å stresse før man skal ut å skyte.

 

Nei, tror en del hadde hatt godt av å arrangert ett par mesterskap ;-) for alt blir såå mye bedre når man gjør det selv...eller?

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var en av de som var på "skandalelaget" og som skjøt ca 7 sekunder etter at kommandoen "klar" var gitt. Jeg har tidligere skutt stevner hvor jeg ikke har hørt kommadoen "ild", og opplevd å få 0 poeng fordi alle andre på laget åpenbart hørte kommandoen. Derfor skjøt jeg, for det er ikke lett å høre kommandoer når det smeller fra 12 andre grovpistoler samtidig. Dette er ikke ment som noen unnskyldning, men en forklaring på hvorfor jeg skjøt.

 

Som enkelte påpeker var det tidvis kaos på standplassen, og standplassledelsen hadde ikke kontroll. Jeg reagerte spesielt på følgende:

 

* Det ble ikke gitt noen kommandoer etter "klar". Standplasslederen ropte hverken stans eller tøm våpen. Standplassen hadde liggende skytestilling, og minst en skytter som ikke skjøt forlot våpenet med skudd i magasin og kammer.

 

* Det var ingen gode grunner til at standplasslederen skulle stoppe etter "klar" , og han sa selv at han hadde "ild" på tunga da de første skjøt. Hadde han gjennomført kommandoen kunne funksjonærene på standplass ha plukket ut de som skjøt for tidlig.

 

* Standplassledelsen gjør en dårlig jobb med å roe gemyttene. Mye av det munnhuggeriet som oppstår burde vært stoppet. Det ble også ganske patetisk når en dame som var inne i campingvogna, og som enten var funksjonær eller sammen med en av funksjonærene, begynner å rope sin mening ut gjennom døra på vogna.

 

* Juryen bestemmer at alle som skjøt for tidlig trekkes to poeng hver. Skivene klistres og laget skyter på nytt. Den siste delen er grei, for man kan ikke la seriene bli stående så lenge man ikke vet om folk har skutt innenfor oppgitt skytetid. Men hvor er hjemmelen i reglementet for juryens konklusjon? Reglementet sier to poeng per skudd som er avgitt for tidlig, men her fant juryen på sine egne regler. Det er skuffende under et NM.

 

To ting er imidlertid positivt:

* Apelljuryen tok protesten til følge. Det skulle forresten bare mangle, for feil gjort av standplassledelsen skal ikke gå ut over skytterne.

 

* Samme standplassleder var meget ryddig, hyggelig og grei da jeg var kom til standplassen i Militærfelt dagen etter. Jeg har ingen såre følelser etter det som skjedde, og vil ikke ha problemer med å møte han som standplassleder igjen. Det samme gjelder resten av standplassfunksjonærene.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder innskyting så bør folk fikse dette før NM

Jeg vil tro at lysforhold har en del å si. Det er man vel ikke herre over alltid?

 

Gratulerer med gullet.

 

Takk så mye for det :-)

 

Ang lysforhold, har man skutt inn sine våpen under normale forhold skal man merke lite eller ingen ting til dette under ett stevne. Men i feltskyting kan man få motlys, side lys og lite lys....men slikt kan man ikke ta høyde for FØR ett stevne. Eller kanskje vi skal tillate prøveskudd på HVER standplass ?

 

Vind kan til tider bli ett større problem, merket godt vind på lørdagens runde. Kanskje vi skulle innføre vindflagg også på hold over 25m ? :-) hehe

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Det er alltid beklagelig at kommandoer blir avgitt feil, men igjen…hører man ikke en kommando eller kommandoen er feil SKAL MAN IKKE SKYTE. Og man kan ikke gis 0 poeng hvis standplasslederen mener noe annet,.

 

8.25.7.9 Feil kommando på standplass

8.25.7.9.1 Hvis skytteren ikke er klar til å skyte ved kommando ”Ild”, fordi

standplassleder har gitt uriktig kommando og/eller opptrådt feil, skal

han holde våpenet i sikker retning og løfte den ledige hånd. Så

snart serien er slutt skal han informere standplassleder eller

jurymedlem.

8.25.7.9.2 Hvis påstanden godtas, skal skytteren få skyte serien på ny

kommando.

8.25.7.9.3 Hvis påstanden ikke godtas, kan skytteren skyte serien, men han

skal straffes med trekk av to (2) poeng fra resultatet av serien.

8.25.7.9.4 Har skytteren avgitt skudd etter at uriktig kommando er gitt og/eller

feil opptreden registrert, skal protesten ikke godtas.

At en skytter ikke tømmer sitt våpen kan ikke klandres en standplassleder, det er fortsatt lov å bruke hodet selv om man skyter ett NM. Men klart at det riktige hadde vært at alle kommandoer hadde blitt avgitt, men når dette ikke skjer skal man forholde seg i ro, gjør man ikke dette godtar man det som skjer i mine øyne.

 

At en standplassleder takler en slik hendelse dårlig handler nok litt mer om ”sterke” personligheter enn noe annet tror jeg, ikke like lett bestandig å holde styr på 12 mann som føler seg urettferdig behandlet.

 

Det som kanskje ikke kommer like godt frem er enkelte skytteres oppførsel i nevne lag, hvordan man belærer andre om hva som er riktig og/eller galt for så i neste skritt hoppe foran standplass for å plukke hylser når en skytter har våpenbrudd like ved. Det burde en standplassleder ha sett og bedt vedkommende pelle seg vekk.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Samme standplassleder var meget ryddig, hyggelig og grei da jeg var kom til standplassen i Militærfelt dagen etter. Jeg har ingen såre følelser etter det som skjedde, og vil ikke ha problemer med å møte han som standplassleder igjen. Det samme gjelder resten av standplassfunksjonærene.

 

Kan ikke være enig i dette :mrgreen:

 

Mitt lag på fredagen lå litt etter tidsskjemaet da vi kom til standplass 9, alle skytterne så at alle på standplassen satt og ventet på oss og vi gikk inn på standplass.

Øyeblikkelig ble vi hudflettet av nevnte stadplassleder for å ikke ha stoppet ved STOPPSKILTET

Ble kjeppjaget tilbake, bare for i neste øyeblikk bli ønsket velkommen til stpl 9 :roll::roll:

 

Hva var vitsen i dette,

-at vi fortsatt skulle ligge litt etter tidsmessig,

-eller var det for å ødlegge en fin dag i sola,

-eller var det rett og slett for å ødelegge forberedelse og konsentrasjonene til skytterne :?::?::?:

 

Ærlig talt hva gikke det av denne fyren denne uka :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er lett å ha sterke meninger om en hendelse du selv ikke har sett, Bromark. :D

 

Men mener du virkelig at de feilene som standplassleder gjorde skulle vært forbigått, og at den opprinnelige avgjørelsen om to poeng trekk for alle skulle blitt stående? Hvor hjemler du en slik avgjørelse?

 

Når det gjelder oppførsel på standplass, så synes jeg det er helt å sin plass at folk sier i fra når noen forlater et ladd våpen. Ville ikke du ha gjort det samme? Jeg sa i fra til standplassleder, og ble ikke uvenner med hverken standplassleder eller skytteren det gjaldt. Om det er meg du sikter til, så var det ingen belæring. Men jeg var en av flere skyttere som argumenterte for at det eneste riktige var å stryke serien som var skutt og skyte på nytt uten poengtrekk, på grunn av feil gjort av standplassledelsen.

 

Jeg oppfattet at det var sagt anvis, før standplassledelsen ble oppmerksom på våpenbruddet. Ifølge en av de som stod like ved de første standplassene ble ordren trukket tilbake, uten at alle oppfattet det. Jeg plukker ikke tomhylser, men jeg hentet et skarp skudd som lå 10 cm foran plata vi lå på etter en funksjoneringsfeil. Det beklaget jeg ovenfor standplasslederen, men grunnlag for bortvisning var det ikke. Noe som heller ikke var et tema.

Link to comment
Share on other sites

Hva var vitsen i dette,

-at vi fortsatt skulle ligge litt etter tidsmessig,

-eller var det for å ødlegge en fin dag i sola,

-eller var det rett og slett for å ødelegge forberedelse og konsentrasjonene til skytterne :?::?::?:

 

Ærlig talt hva gikke det av denne fyren denne uka :roll:

 

 

Nei, kan det tenkes at han ønsket å opprettholde sikkerheten for de som evt. stod og lappet på 70 - meter'n? Forholdsvis prisverdig det, vel.

Link to comment
Share on other sites

Ang lysforhold, har man skutt inn sine våpen under normale forhold skal man merke lite eller ingen ting til dette under ett stevne. Men i feltskyting kan man få motlys, side lys og lite lys....men slikt kan man ikke ta høyde for FØR ett stevne. Eller kanskje vi skal tillate prøveskudd på HVER standplass ?

 

K.

Jeg tror du undervurderer hvor individuelt synet kan være hos den enkelte, men det blir selvfølgelig bare synsing fra min side. Det utgjør nok ikke så mye hos meg heller, men jeg vet av en viss president som kan prate i timesvis om lysforhold.

Link to comment
Share on other sites

Mine meninger er basert på samtaler med skyttere som var på dette laget, en som skøyt for tidlig…faktisk først :-) og en som ikke skøyt. I tillegg gikk jeg på lag nr 3 som sto og ventet rett bak når mye av dette pågikk. Men nok om det….

 

Feilen standplassleder gjorde var å ikke gi ILD eller STANS kommando, feilen skytterne gjorde var å skyte uten kommando ILD. Hva kom først av høna eller egget? Hanen er vel svaret ;-) uansett er det enkelt å påberope seg at det var kun standplassleder som gjorde feil. Hva med å innrømme at man faktisk skøyt før kommando ILD var gitt? Siden man ikke hørte noen kommando skulle man heller ikke skutt. Eller ?

 

Hva hvis standplassleder hadde ropt ILD etter 7 sek, hadde dere fortsatt skutt? Jeg vet alt om å skyte fortidlig, som mange andre har jeg innebygget en 5sek klokke som sier ILD spesielt på liggende :-) , men under mesterskap holder jeg igjen til kommando ILD kommer, nettopp for å unngå å skyte FØR kommando avgis.

 

Jeg har skutt før ild mange ganger, men det har aldri funket å si at jeg skøyt på 5sek….og standplassleder hadde ropt på 5,5 eller 6….my bad, and my regrets ;-)

 

Det er så klart greit å si ifra når noen legger fra seg ett ladd våpen, men å skjelle ut arrangør og slenge dritt om alt mulig er upassende og barnslig. Var flere skyttere som reagerte på oppførselen til denne skytteren nettopp pga at han var ufin mot arrangøren. Om denne personen var deg vet jeg ikke og det bryr meg heller ikke.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen som helst tvil om at det ble gjort feil fra både skyttere og standplassleder. Men feilene som ble gjort fra standplassleder bidrar i dette tilfellet til at skyttere gjør feil. Derfor har det betydning om hva som kom først, og apelljuryens avgjørelse står for meg som den riktige.

 

At folk reagerer i ettertid på at det oppstår diskusjoner mellom 12 skyttere og standplassledelsen, det skjønner jeg. Jeg oppfattet ikke at det ble slengt dritt eller at noen var direkte ufin mot standplasslederen, men så fikk jeg ikke med meg absolutt alt som ble sagt heller. Selv var jeg tydelig på at standplasslederen hadde gjort flere feil, og at det eneste riktige var å skyte om og droppe poengtrekk.

 

Den eneste som jeg oppfattet som ufin var en skytter som kjeftet på meg etter at jeg plukket opp det skarpe skuddet foran standplass. Han gikk ikke til standplassleder, men direkte til meg. Selv om jeg beklaget at jeg hadde plukket opp skuddet umiddelbart, fortsatte han å kjefte. Men det får jeg tåle, selv om hele opplevelsen på standplass 9 kastet en skygge over det som ellers var et fint arrangement.

Link to comment
Share on other sites

Siden man ikke hørte noen kommando skulle man heller ikke skutt. Eller ?
Nei, her var ingen kommando gitt, og da blir det helt feil å skyte! (Hva om standplassleder hadde sett noen i nærheten av blinkene?)

At de tolv som skøyt ikke skal straffes for det blir feil. Siden ingen ildkommando ble gitt må det vel bety at de som skøyt sine seks skudd (på meget variabel tid) burde få 0 på standplassen? (Det var vel iallefall en skytter som bare løsnet ett skudd også) Etter det jeg forstår var det vel bare meg og en til som oppførte seg helt korrekt her. (Eller så korrekt som forholdene tillot da.. :oops: ) Så de tolv som alikevel fikk poeng bør jo være fornøyd mener jeg!

Ikke rart at det ble noen heftige kommentarer, så at Strand fikk en overhøvling var neppe til å unngå.. At vedkommende som kjeftet ikke gav seg men gjentok dette tre-fire ganger var derimot unødvendig!

 

Bilder:

Standplass 9:2enm82o.jpg

Rett før:8vrrde.jpg

Hva skjer nå?:2ci7586.jpg

Link to comment
Share on other sites

feilene som ble gjort fra standplassleder bidrar i dette tilfellet til at skyttere gjør feil.

Det er vel en drøy påstand, for selv om det står at det skal gå 5 sek mellom hver kommando må vi alle vente til ILD kommando kommer. Og når den aldri kom så burde ei heller skytterne skutt. At det er 1 som ligger litt hardt på kan så klart være en grunn til at andre følger på når det smeller, men å dytte alt over på en standplassleder bare for at kommando kommer forsent eller ikke kommer blir litt merkelig spør du meg.

 

Har selv opplevd at en skytter startet før ILD på Løvenskiold i 2002, veldig mange fulgte etter og ALLE som skøyt før ILD ble trukket 2poeng pr skudd. Resten slapp unna siden de fulgte kommandoen. De som ikke hørte og lot vær å skyte fikk da skyte på ny kommando etterpå.

 

Dette skjer innimellom på stevner så det bør være en grei sak, at enkelte skyttere da "forlanger" noe de ikke har rettigheter til eller begynner å protestere høylytt så skjønner jeg at andre skyttere reagerer når man "trår" over grensen.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke en drøy påstand å si at standplassleders feil utløser feil hos skyttere. Standplasslederen skulle ha ropt ild etter 5 sekunder, og så hadde de to som stod på sidene for å følge med skytterne plukket ut de som skjøt for tidlig. Dersom det hadde vært en god grunn til å ikke rope ild, skulle kommandoen "tøm våpen" vært gitt. Det er et grunnleggende prinsipp at feil som gjøres av standplassledere ikke skal lastes skytterne, og det var apelljuryen tydelig på i sin avgjørelse.

 

Jeg skjønner ikke hva du mener med at man trår over grensen, når man som skytter påpeker at det er gjort feil fra standplassleder, at juryens avgjørelse ikke er hjemlet noe sted og at det vil bli lagt inn protest etter endt skyting. Jeg skjønner heller ikke hva du mener med at vi forlanger noe vi ikke har rettigheter til. Mener du at en skytter ikke har rett til å bringe saken inn for jury og apelljury? Og er det feil å si på standplass at det vil bli lagt inn protest? Er det det som er det ufine?

Link to comment
Share on other sites

Hva var vitsen i dette,

-at vi fortsatt skulle ligge litt etter tidsmessig,

-eller var det for å ødlegge en fin dag i sola,

-eller var det rett og slett for å ødelegge forberedelse og konsentrasjonene til skytterne :?::?::?:

 

Ærlig talt hva gikke det av denne fyren denne uka :roll:

 

 

Nei, kan det tenkes at han ønsket å opprettholde sikkerheten for de som evt. stod og lappet på 70 - meter'n? Forholdsvis prisverdig det, vel.

 

Sorry evnkris her har du ikke fulgt med i timen :D

 

Vi var litt etter tidsskjemaet og fra stpl 8 er det fri sikt til langholdet.

Det var i alle fall 5 min siden det overhodet var noen i nærheten av langholdet da vi passerte "stoppskiltet"

Så dine betraktninger om at hele vårt lag driter en lang marsj i sikkerheten, i feltløypa, faller på sin egen urimelighet :wink:

 

Var det DU som var standplaslederen på stpl 9 ??? (høres nesten slik ut..)

Link to comment
Share on other sites

@Hoodrobin:

 

Min tanke var bare å antyde èn grunn til at standplasslederen stoppet deres innmarsj..........at du da velger å vektlegge andre grunner mer kan jeg leve godt med. Jeg finner de bare ikke sannsynlige.

 

Jeg vet bare at jeg ble bedt om å stoppe ved skiltet og vente på signal fem ganger sjøl, uten at jeg tillater meg å tillegge standplassleder en haug med (usannsynlige) grunner for det.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder standplassledere (Under revolver felt), var det en som faktisk ble spurt om han hadde skutt så mye at løpet var varmt, å hadde bøyd seg..... :shock:

Han bommet på en del av blinkene desverre :shock:

 

Kan vel tenke meg at det er noen som reagerer på det, der en gjør sitt beste ...

 

Men ellers en flott løype hvor transport osv. fungerte perfekt. Damen i bussen var faktisk riktig så blid :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...