Jump to content

sako trg m10 til det sivile markede


blyfylt

Recommended Posts

Dette er jo ei lang magnumlåskasse med sluttstykke, løp og magasiner for 308. Er SAKO litt smarte lager de magasin og løp til 6,5x55, 30-06 og 280rem.

 

Her er bilde av magasinene til 308, 300wm og 338:

 

m10_tech_4.jpg

 

Sammenlikner man prisen med en Blaser R8 er det vel ikke så dyrt..

 

PS: på tuben har jeg sett videoer med lange løp i 308 så jeg forstår ikke hvorfor denne skulle være "forbudt" I Norge?

 

Oppdatering:

 

I følge Sako selv er totallengden på M10 94cm med kolben foldet inn med pipelengde på 65cm.

 

Her er dataene: http://www.sako.fi/pdf/specs/TRGM10chart.pdf

Link to comment
Share on other sites

Har den ikke omtrent samme type løpsbytte system som på Sauer 200str, hvor rust kan ha fest mellom løp og låskassa dersom man ikke tar av løpet og tørker etter regnvær for deretter å skyte inn siktet på nytt? Det var av den grunn jeg valgte å investere i en TRG42 til møkkavær.

Link to comment
Share on other sites

Ville anta at de har tenkt på det på ei rifle tiltenkt det bruket. I 2014 har man kommet ganske langt mtp. diverse overflatebelegg for å holde ulumskheter borte, det kan jo tenkes at det er belagt med noe som virker. Saueren funker den og. SSG3000 er jo ca. en STR... Så noe digert problem tror jeg ikke det er. Er ikke det som hadde vært det jeg tenkte mest på med ei sånn børse.

Link to comment
Share on other sites

Saken med Winge er vel debatert opp ned og i mente.

De legger ut ting i sin nettbutikk for og generere interesse og trafikk i butikk og på nettsiden.

De er utallige ganger avslørt på og markedsføre produkter og varer med på lager, uten og noen gang ha hatt varen i butikk.

Dette finnes det utallige eksempler på.

Når noen så ønsker og kjøpe disse imaginære lagerførte varene har de de mest fantastiske bortforklaringer og varte opp med.

Nei Winge har for lang tid siden passert det stadiet at de kan beskrives som en seriøs aktør, så min oppfordring er og styre godt unna denne aktøren.

Med ny ledelse friskt kapital og en fornuftig og sannferdig driftsform vil de muligens kunne krabbe seg opp fra den smørja de har satt seg fast i.

 

Mvh

NM149

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Jeg har en sauer 200 str jeg bruker til felt-skyte børse. Den pusses etter regnvær, snøvær, osv. Men den demonteres (løp ut, totalpuss, og kontroll av innskyting) en gang i året. Etter 23 år er det fortsatt ikke oppdaget rust mellom løp og låskasse.

Selvfølgelig kan man få rust der om man utsetter børsa for nok vann. Men de ferreste av oss sivilister har børsene med på 2-4 ukers feltøvelser, eller leker marinejegere med børsene.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

Hmm, hvis man liner opp 10 stk forskjellige serieproduserte "sniperrifler" i 308 med 10mm presisjon ( i snitt på hele produksjonsserien) har jeg litt problemer med å se hva denne er unik på i skyteegenskaper og feltmessige egenskaper. Dette begynner å se ut som en glimrende løsning på et ikke eksisterende problem til prisen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg aksepterer fullt ut at noen bruker så mye penger på en fabrikkrifle. Med det budsjettet hadde jeg heller ordnet den største Hansen kassa med en 30" Lothar pipe og en custom laget chassis.

 

Etter en viss kroner på budsjett, skjønner jeg ikke hvorfor man heller ikke velger custom og får nøyaktig det man vil istedenfor.

 

Men rifla så jo kul ut da.

Link to comment
Share on other sites

å joika..

 

Det er altså definitivt ikke jeg som har satt prisen på den der..... :shock::lol:

 

Snasen børse,men 95k+sikte+++... Neppe med min økonomi,men klart ringer de fra hamar på onsdag så.... :twisted:

Hadde nok heller blidd et custombygg,ja...

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke det at jeg hadde brukt så mye penger på denne rifla men hvor mange her inne har ikke skapet fult av rifler til 10-15-20000 som sjelden blir brukt ?

Hvorfor ikke selge de og kjøpe seg drømme våpenet å bli god til å skyte med akkurat det i steden for bob bob med alle de andre ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...