Jump to content

Ruger mini 14 til jakt?


Royalshark

Recommended Posts

Lurer litt på å anskaffe en mini 14 til småviltjakt. Skal hovedsakelig bruke den til rype og hare, muligens rev og fugler ellers. At den er artig på skytebanen skader heller ikke, men klarer ikke å forsvare investeringen uten at den er brukenes til jakt. Noen som har erfaring med jakt med dette våpenet? Syns jakt med rifle på småvilt er spennende :-)

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du Mini,så styr i alle fall unna Remington UMC trenings-ammo. Klarer jo fa** ikkje å dra ut tomhylsene engang! Må visst modifisere utdrageren ,som andre før meg også har måttet gjøre på sine Mini rifler...

 

Du får nok et slags hat/elsk (med trykk på hat!) forhold til desse ;)

Link to comment
Share on other sites

De gamle (f.eks. min) har for tynt løp. Dette løses med accu-strut eller pipesvingningskompensator.

Min treffer ikke en pizza på 100 meter sånn "rett-ut-av-esken".

Med påskrudd vekt/demper treffer den snusboksen. (Tok bever med den i vår.)

 

De nye lider vel ikke av det samme syndromet har jeg skjønt, men jeg har aldri prøvd en sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Eg har den nye med tjukkere løp,men måtte ha accu-strut på den for at den skulle gå akseptabelt på 100m. Vart rundt 25 klikk justering på siktet etter montering,og veldig merkbar presisjonsøkning!

 

Eg hadde faktisk denne for salg før eg monterte denne rørbiten,nettopp pga for dårlig presisjon. Nå er det kun den hersens utdrageren som irriterer :roll:

Link to comment
Share on other sites

http://www.gunblast.com/Ruger_RanchRifle.htm" target="_blank

 

Her er en manns testskyting.

 

Er du ute etter en rifle som skyter hull i hull på 100 meter + + + så er mini 14 ikke noe for deg. Hvis du er ute etter en rifle med høy drift sikkerhet og som du kan "felle" blink av grei størrelse med, så fungerer den helt fint. Egen erfaring med denne riflen er av sugerørtypen som ble laget før. A5 ark på 200-250 meters hold treffes uten den helt store anstrengelsen med tofot og kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har hørt rundt om, er at mange av disse riflene har blitt "tvunget" til å spise billig og dårlig ammunisjon. Den nevnte skytingen på 200-250 meter ble utført med den type ammunisjon, mener det var Barnaul. På 50 meter kose skyting ligger alle skudd innenfor A8 ark. Div dyrere ammunisjon på 100 meter med avkjøling av rifleløp krymper ned til ca en 20-kroning (elektronisk skive), hvor noen til tider hull i hull.

Link to comment
Share on other sites

På min mini 30 var min første erfaring med wolffammoen. De datt på mystisk vis ut av lomma og rett i en annen dimensjon. Ikke ville de avfyres og ikke ville de treffe.

Fikk børsisen til å bestille inn sellier og bellot ammo. 0 problem og god presisjon på 100m.

 

Har nå i ettertid fått på ny kikkert, accu-strut og hogue overmolded stock. Håper å få testet igjen da.

Børsa er 189xxx serie.

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har av og til hatt lyst til å kjøpe en mini14 for å ha det litt moro med store magasiner og bly i lufta, men har slått det fra meg da jeg har hørt rykter om at den er notorisk upresis. Og skulle jeg ha en slik så måtte den også kunne brukes på fugl.

Googlet litt rundt og så at en norsk forumbruker rapporterer om at 1/4 moa grupper er dagligdags med disse børsene. http://www.reddit.com/r/guns/comments/31jikm/molded_mag_pouch_for_mini_14_magazines/cq2uf5v

 

Da blir jeg plutselig litt interressert. Tikkan min i 223 med tung og lang pipe i 1/7" twist er slitsom å dra med seg, litt kjedelig og leverer ikke bedre enn 10-11mm 5 skudds samlinger om jeg ikke har litt flaks. Dersom jeg kan klare bedre enn dette med en halvauto med store magasin så vil jo neste vinters istappskyting over fjorden bli en ny opplevelse :overrasket:

 

Hvilken twist er det vanligvis i mini14? Takler den skikkelige kuler som kan brukes på litt hold?

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere nevnt her er nok mye av mytene rundt disse børsene fra tiden når disse ble levert med tynne løp og/eller når du benytter billig ammunisjon.

 

Min mini-14 får samlinger på størrelse med et A4 ark dersom du bruker Bernaul, men med hjemmeladet samler den godt innafor snusboksen med jernsikter. (100 meter selvsagt)

 

Driftsikker som fy, og en veldig artig rifle som det burde vært flere av her i landet. :D

 

En annen ting er at dersom du skyter dårlige samlinger er det veldig lett å skylde på at det er en mini-14 du bruker.

 

For det kan da umulig være jeg som gjør feil!?!? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Lader man akkurat riktig ammunisjon, som har akkurat riktig harmonisk svigning... og har viet halve livet på å finne denne ladningen, så KAN den med litt godvilje kalles ok presis. ;) Men ikke mer enn det.

 

Men ett godt våpen samler greit med det meste, ikke bare en heldig treskudds serie som det med iver rapporteres om på internett forum.

Viktig da å prøve selv, fremfor å lese hva andre skriver. Tipper en del er blitt skuffet etter å ha prøvd mini, med mindre det er den første rifla man eier.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg tolker det, så har razumny sett dette på banen.

Da har han nok like liten forståelse av presisjon som folk flest. En og annen tett samling kan alle få, spørsmålet er hva den vil samle innenfor hver gang. Ikke dagens beste eller 1 av tre. Og du får meg ikke til å tro at en standard mini klarer 8mm pålitelig, jeg tviler på om de klarer det selv med flaks, medvind og bestefars lykketruser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å ha knekt koden når det gjelder mini og presisjon. Har dere lagt merke til at nyere mini ofte har en stokk som ikke går fullt så langt inn i gassblokka som før? Jeg kjøpte ny orginal syntstokk pg satte på min som ble kjøpt ny i 1996. Den gikk alt annet enn langt inn i gassblokka og gjorde underverker. Har ikke tenkt å fortelle samlinga med umc dere tror meg ikke uansett. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg tolker det, så har razumny sett dette på banen.

Da har han nok like liten forståelse av presisjon som folk flest. En og annen tett samling kan alle få, spørsmålet er hva den vil samle innenfor hver gang. Ikke dagens beste eller 1 av tre. Og du får meg ikke til å tro at en standard mini klarer 8mm pålitelig, jeg tviler på om de klarer det selv med flaks, medvind og bestefars lykketruser.

Jeg behøver ikke "få deg til å tro" en eneste ting. Men jeg har sett tre femskuddsserier på rad innenfor tieren på hundre-metersskive. Om jeg ikke husker feil, måler den seks centimeter i diameter. Dette var med god-ladningen til skytteren det gjelder. Om jeg ikke husker feil, var det snakk om 52 grains Nosler CC.

 

Skytteren det gjelder er ikke på forumet, men jeg skal høre med ham om han gidder å dele bilder av herligheten. Den er ikke stock out of the box, men har fått påmontert accu-strut, ny stokk og en del andre snasenheter. Han har altså i tillegg tatt seg tiden til å utvikle en godladning, og da får han de samlingene.

 

Personlig har jeg forventninger til at min skal holde seg innenfor det sorte på hundre meter, og gjør den det, så er jeg godt fornøyd. Det gjenstår å se hva den faktisk presterer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble overrasket over presisjonen i min mini, etter å ha lest mye negativt om den her inne. Den samler 2,5-3 cm på 100 meter med kikkert og sandsekk. Dette er 62 grs Barnaul, og en nyere versjon med 41 cm pipe. Har ikke fått ladet meg en godladning enda, men jeg har tro på at jeg skal klare å krympe samlingene ytterligere.

25x25 cm stålgong sittende på 200 meter med åpne sikter er enkelt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at jeg må ha enten forregnet meg eller husket feil da jeg postet det innlegget på Reddit ja. Det sagt, så tør jeg påstå at samlinger i tieren er akseptabel presisjon for enhver. Jeg gleder meg til å se hva min presterer før jeg gjør noe med den.

 

Om jeg husker rett, var den beste av de tre seriene i innertieren, mens de to andre var innenfor tieren.

 

Jeg har korrigert innlegget på reddit.

Link to comment
Share on other sites

Ruger Mini-14 ble produsert fra 1974 til 2004, med "pencil barrel" eller "blyantløp" fritt oversatt. Ruger Ranch Rifle har blitt produsert fra 1982 og lages ennå, det er den alle kaller "Mini-14" selv om den ikke er det. Denne hadde også blyantløp fram til slutten av 2007, da det nye tykkere løpet overtok. Samtidig ble kravene til toleransene på maskinering av låskassen og tilpassninger skjerpet sånn at riflene som er produsert etter den tid har bedre presisjon. Begge er kamret slik at de kan skyte .223 Remington og 5.56×45mm NATO ammunisjon, og siden 5.56 er den lengste av de vil 223 få lengre friflukt og miste litt presisjon.

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen:

 

Neeei, noen vinner på toppjakta blir du neppe med en Mini. Men til ting som rev, gås og rådyr trenger en sjelden match-presisjon.

 

... du skal kanskje ikke på toppjakt, og helt sikkert ikke i "Renbetesfjellän i Jämtlands län", men obs på at "endast kulgevär klass 3 och 4 medföras och anvendäs"...

 

En Ruger #1 i .22 Hornet (som er den sprekeste i klass 3) ville vært topp, men den finnes nå bare som brukt, og er sjelden her på berget.

 

Da har vi dette interessant alternativet fra Ruger:

 

7204.jpg

http://www.ruger.com/products/rotaryMagazine7722/specSheets/7204.html

Link to comment
Share on other sites

Minien er fin til jakt. Den er ikke benchrest-presis, men så driver ikke vi med benchrest heller da. De miniene jeg har skutt (nye og gamle) har samlet i 8/9-eren på DFS 100 m skiven. Når jeg skyter i 9-eren med Mauser M67 (omtrent like bra/ eller dårlig) tror jeg ikke presisjonen er så verst som noen skal ha det til. Pipen vrir seg imidlertid litt når den blir varm slik at gruppene åpner seg (f.eks. etter 20 skudd), men skyter man så mange skudd på jakt vet man ikke hva man holder på med. :P

Link to comment
Share on other sites

Skyter man til pipa blir varm på jakt aner jeg ikke hva man holder på med, og mitt inntrykk er at for de fleste praktiske formål vil uansett ikke presisjonsendringen ha så stor innvirkning. Største feilen er som regel skytteren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...