Jump to content

Er buejakt mot hjortevilt ok?


ejdanielsen

Recommended Posts

Vel... i jaktgruppene på Facebook kommer det ganske tydelig frem at det er delte meninger om buejakt blant storviltjegerne. Noen skjønner ikke hvordan i huleste man kan tillate en slik anakronisme i 2013. Andre kan ikke fatte hvordan buejakt kan være et problem fordi valgt våpen er likegyldig når hjorten blør i hjel på få sekunder....

 

På Norsk Hjortesenter er vi åpne for resultatet, i forkant av høstens store vitenskapelige undersøkelse. Direktoratet for naturforvaltning (DN) og Statens naturoppsyn (SNO) spesifiserer det meste i forhold til hvordan dette skal foregå. Vi er fasilitator og har omgivelsene :)

 

http://www.hjortesenteret.no/index.php? ... m&Itemid=1

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke skjønne at det er noe å diskutere. Hjorten dør av høl lunger, hjerte og andre blodførende kanaler - hva som lager hølet er fullstendig uvesentlig.

 

K

 

Ja......

223 på hjort f.eks? why not?

mye annet som lager høl i lunger, hjerte og andre blodførende kanaler også. Rådyr med 17 HMR?

Pil & bue......kan ta steget helt ut å bruke spyd slik som buskmennene i afrika gjør? Er som med pil å bue, funker bare man kommer nært nok.

Link to comment
Share on other sites

Pil & Bue...........

Direktoratet tester vel kanskje på 25m?

Kva med å teste en S&W 460 fra 25m på hjort??? Gjør garantert vei i vellinga på en stor elg okse også.

 

 

Kvifor skal bue på død å liv tillates å ikke revolver??

 

Jeg vil ha revolver jakt i norge...

Link to comment
Share on other sites

Om 30.06 var forbudt til elgjakt, så hadde jeg forventet at de testet det nøye før man opphevet forbudet :)

Faktabasert lovgivning er aldri en dårlig ting, det skal mye til å teste noe for mye.

 

Moderne buer er meget utprøvd og akseptert jaktvåpen i mange land, må le litt av kommentarene om steinaldermennesker i skogen.. :D

 

Men,men .. blir greit når de ser hva en bue kan gjøre.. jeg har sett og prøvd det :D

Link to comment
Share on other sites

Den dagen håndvåpenjegene danner forbund og kjemper i flere tiår for å få dette godkjent til jakt så kan det hende dette går igjennom. Nytter ikke å sitte i sofaen og håpe på at DN tillater det.

Til trådstarter: Treffsikkerheten og kraften i en bue er mer en god nok så det skal bli spennende og se det vitenskapelige resultatet av dette prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

[...] hva som lager hølet er fullstendig uvesentlig.

Og jeg vil tro det er akkurat det de skal teste: om det blir stort nok hull og om hullet havner der vi vil ha det, som f.eks kan måles (indirekte) ved å undersøke skadeskytingsprosent, presisjon og fluktstrekkninger.

Link to comment
Share on other sites

Kan de ikke se til erfaringer fra Danmark når det gjelder effektivitet og skadeskyting? Jeg synes det er sløs med ressurser når vi skal finne ut dette selv, når slike tester mest sansynlig allerede foreligger.

Litt OT, men diskusjonen rundt om 140gr ammo i 6,5 holder til storvilt blir jo litt rar når en skal vurdere om pil er greit :roll:

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men diskusjonen rundt om 140gr ammo i 6,5 holder til storvilt blir jo litt rar når en skal vurdere om pil er greit :roll:

 

Vekt har mye å si for penetreringsevne, og en pil veier veldig mye mer enn 140grs.

Så man kan ikke sammenligne antall joule direkte på noen fornuftig måte, disse pilene er kraftige saker til tross for lav joule.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke lenge til vi møter neandertalere i skauen.

Vi behøver ikke i skauen for å møte dem, det er mange nok av dem her på kammeret.

Det som gjorde slutt på neandertalerne var vistnok manglende evne til å ta til seg ny kunnskap og følge med i teknisk utvikling.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er det ikke.

 

Jo, det er det.

Buejakt er tillatt andre steder i verden, og ei jaktpil funker som snus.

Som absolutt all annen jakt, så er det jegeren som må ha kompentansen.

Ei pil med et digert blad som går tvers gjennom en elg skaper nok et blodtrykksfall til hjernen,

så jeg tror det holder i massevis. Dette er både testet ut og brukt i praksis mange, mange ganger før, så jeg ser ikke poenget med å blånekte for ørtende gang.

 

Neandertalere? Steinaldermennesker?

Pil og bue, og for den saks skyld armbrøst, har gått gjennom en like stor utvikling som kruttvåpen.

Kunnskap er ikke konstant, den utvikler seg hele tida. Ei moderne jaktbue, av tre eller syntetiske materialer, er ikke det samme som den bua jeg spikka meg når jeg var liten.

 

Og ja, håndvåpenjakt burde vært tillatt. Men det er en annen diskusjon.

 

Og for å ha nevnt det, det er masse andre tråder der dette har vært diskutert...

Link to comment
Share on other sites

Er ikke lenge til vi møter neandertalere i skauen.

Vi behøver ikke i skauen for å møte dem, det er mange nok av dem her på kammeret.

Det som gjorde slutt på neandertalerne var vistnok manglende evne til å ta til seg ny kunnskap og følge med i teknisk utvikling.

 

Mohaha :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Testing og sammenligning av effekten på piler og kuler er ikke så lett som noen tror.

Forsøksbetingelsene gir ofte muligheter for å styre svaret til det man ønsker skal være resultatet.

Det er fint at DN setter i gang dette, men jeg vet enda ikke om testene er lagt opp slik at de gir et objektivt riktig bilde av effekten.

Hvilken kule og kaliber er valgt som er standard, hvor mange dyr skal skytes for å etablere en gjennomsnittstid før dyret dør? Skal dyret beite rolig, eller skal det være oppmerksom på skytteren? Hvilke skuddhold skal brukes?

Hvilke piler og spisser skal velges til testen, hvilke dravekt og hvilke hastigheter skal pilen ha, og hvilke skuddhold velges.

Hva er ønsket treffpunkt, favoriserer det rifle eller kule?

Skal det skytes oppfølgingsskudd dersom dyret ikke dør innen rimelig tid?

Som de fleste forstår er det mange måter å få det resultatet man ønsker fra en slik test bare ved å justere forsøksbetingelsene.

Link to comment
Share on other sites

223 på hjort f.eks? why not?
Jeg har før lansert ideen om ei "mellomkalibergruppe" for riflekalibere, til hjortevilt unntatt voksen elg, kronhjort og reinsbukker, og tilsvarende for andre grupper "storvilt". Problemet er nok, i tilfelle, at man da måtte plassere 6,5x55 i denne "mellomkategorien" :shock:

 

Det er jo litt underlig at man kan jakte råbukk med 222 Rem, mens man må ha kaliber for "elgokser" for å skyte reinskalver, som ofte er mindre enn råbukker!

 

Det skal bli interessant å se opplegget for dette forsøket - blir det "vitenskapelig holdbart", bør noe slikt også kunne brukes til evt. å vurdere kaliber-, energi- og kulevektgrenser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at pil og bue funker snus på f.eks hjortejakt, men det gjør 140gr 6,5 også, og 55gr 223 om så er. Men dette er ikke lovlig, så ser liksom ikke for meg at sidrompa norske styresmakter skal gå for pil og bue.

Når det er sagt, synes jeg det er synd. En skyteprøve alla storviltprøven vil allikevel sile ut useriøse buejegere.

Link to comment
Share on other sites

Før jeg begynte å interessere meg for hjemmeladig jaktet jeg rein og hjort med federal fusion i nettopp 6,5x55. Må tilføye at løpet på rifla måler snaue 53 cm :wink: Hadde hørt fusion var billig å bra, så gikk for den. Tenkte aldri over regler om anslagsenergi osv.. Denne kula skuffet meg ALDRI i felten, rein og hjort datt på stedet. Muligens en av de mest presise jaktkulene jeg har brukt til storviltjakt.

Egentlig angrer jeg på at jeg begav meg utpå hjemmelading. Oppspritet jaktammo for 6,5x55 med div kuler har ikke tilført en dritt i positiv retning i forhold til Fusion som jeg brukte før, eneste fordelen er kanskje billigere mengdetrening selv om den allerede svinbillige sellier & bellot helmantelen var vel så bra til mitt bruk.

Langt utenfor topic, men ønsker som Jegermeisteren ei mellomkaliber gruppe, men 6,5x55 hører hjemme i kategori "opptil Elgokse" :!: (dog med 10,1 grams kule) 243. på reinjakt? Du verden.

223 til reinkalv, helt topp.

 

 

Ønsker Pil & bue velkommen, tar tilbake alle tullete komentarer om buen. Kommer nok aldri til å begi meg utpå den sporten uansett...

Men mener fremdeles at mye annet burde vært tillatt før Pila :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Støtter alle de som ikke bryr seg hvordan hullet i hjerte og lunger blir laget. Og selvfølgelig de som er enige i at man burde få jakte med alle de skytevåpnene som tilfredsstiller krav satt til anslagsenergi. Om man kan holde det med en hånd eller må holde det med to... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen sterke meninger og heller ingen erfaring med buejakt. Det vi vet er at det er forblødning som forårsaken døden på storviltjakt med normal skuddplassering. Jeg har tittet litt på div. filmer hjor buejakt blir praktisert og er blitt forbauset over hvordan dyrene tar ut etter treff. Da vi begynte med lyddemper midt på 80tallet så vi ofte at hjorten ikke forstod hvor skuddet kom ifra og de gikk litt rundt seg selv før de falt. Skulle tro at ei pil hadde samme virkning? Ulike arter kan nok oppføre seg ulikt også?

 

Der må vel finne mye godt materiale på pilens virkning bl.a. i USA, der har de jo holdt på med dette nær ubrutt i 12000år. Der må nok finnes masse forsøk der borte både fra produsenter og andre må man anta.

 

Jeg er redd vilttettheten her tillands er for liten til at særlig mange får noe utbytte av buejakt i praksis men hvis de er flinke nok og hvis der kreves skikkelig opplæring og skytekvalifikasjoner, så hvorfor ikke.

 

Vi har hatt endel merkelige lover om våpen til storvilt her i Kongeriket, i 1908 fikk vi Kaliberloven som forbød jakt på rein (mulig andre storvilt) med kaliber mindre enn 12mm (.50kal - 12,7). Dette var fordi Kragen viste seg å være uhyggelig effektiv og folk skjøt inn i flokkene så lenge de så disse. De hadde jo klaffsikte opp til 2200m :oops:

Har ikke funnet eksakt når denne loven ble fjernet, antar 1920tallet engang. I 1974 ble Kragen som våpen igjen forbudt da man satte kravet til anslagsenergi så høyt på 300m at den ble for svak. Altså først for god og så 66år senere altfor dårlig.

Jeg har lest om mange episoder som satte Kragen i et dårlig lys fra 1894 til 1908, men det var jo "jegerne" der var noe galt med, kanskje "brukerne" er et bedre ord her.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, buejakt er helt ok.

Forutsetningen er at kunnskap og utstyr matcher det viltet en er ute etter.

Har sett buejakt på nært hold i Sør Afrika da jeg delte camp med 8 buejegere fra New York.

Det ble diskutert, demonstrert og praktisert på en måte som ihvertfall tok bort all tvil fra min side.

Vilt nedlagt varierte fra små duiker til kudu.

 

På samme måte som jakt med pistol/revolver, kreves det noe mer av disse enn av oss riflejegere, men med dedikerte jegere er dette absolutt gjennomførbart, effektivt og "humant" hva en nå legger i et slikt begrep.

 

At DN vil ha en norsk rapport basert på fysiske og kontrollerte tester er greit nok, og det får de nå før saken tas over av politikerne.

Link to comment
Share on other sites

Hva defineres som "maksimal" avstand med ei skikkelig pil og bue ? Regner med dette varierer ifra person til person (skyteferdigheter), spør fordi jeg har ingen anelse, har aldri skutt med annet enn hjemmelaget, hehe. Lurer på hvor kraftig og effektive de skikkelige buene er.

 

Ellers så er det vel typisk Norsk og forby/ikke ønske velkommen noe man ikke interesserer seg for selv, derfor tror jeg det er veldig positivt at DN gjennomfører et objektivt og faktabasert eksperiment..

 

Jeg har også "reagert" på hvor kraftige utrasene er til dyrene på filmer jeg har sett hvor de har blitt skutt med bue, kan dette ha noe med at dyrene oppfatter all bevegelse svært raskt og klarer og oppfatte hvor pilen kom fra/retning på bevegelsen og setter fart motsatt vei ? Typisk skudd på beitende dyr med 6,5 med skikkelig demper er jo at dyret blir stående og trippe før det faller om, evt rett ned hvis du treffer ryggrad. Det er også vanlig hvis flere dyr beiter sammen at andre dyr kan bli stående såpass rolig at man kan ta ett skudd til, noe som gjenspeiler at dyrene ikke klarer og rettningsbestemme lyden skikkelig.. Ikke vet jeg.

Link to comment
Share on other sites

Skuddreaksjon på dyr påskutt av rifle kan ikke settes som parameter for bue, til det er egenskapen for ulike.

 

En pil dreper veldigt anderledes og er svært komplekst til å forklare, hovdesaken er trykkfall i blodsystemet/oxygenbrist til hjernen ...enkelt forklart.

 

Ei riflekule har andre skadepotensial som feks sekundærskader med fragmentering.

 

Å bedømme om ei pil er like effektiv som ei kule, så blir det feil fordi de er to veldig forskjellige ting og kan ikke sammenliknes.

 

Stort sett det eneste de har til felles er at begge to passerer en dyrekropp og dyret blør.

 

Anslagsenergi osv er ikke relevant i dette og det er kan være svært avgjørende med feks. treff i senteralnervesystemet.

 

Ei pil fragmenterer ikke som ei riflekule og således påvirkes ikke de nervebanene i samme grad, det er som regel ikke ønskelig å sette ei pil i sentralnervesystemet (høyt i bogen/langt fremme) fordi dette er marginale skudd.

Link to comment
Share on other sites

Husk at de fleste dyr blir skutt på hold mellom 5 og 20 meter med bue. Det betyr at de hører buestrengen godt. De oppfatter bevegelsen også, dersom de ser i retning jegeren når pila går. Derfor har man uttrykket "jump the string". Det betyr at dyrene reagerer på lyd/bevegelse. Nå rekker de ikke å hoppe (jump), men ofte rekker de å huke seg ned før pilen treffer. Det betyr også at dyr som reagerer slik ofte blir truffet høyt. Så regelen er lavt siktepunkt rett bak bogen. Skrå bakskudd er greit, skrå frontalskudd er ikke bra, mens rene sideskudd er å foretrekke. Et godt treff medfører ofte et raskt utras på 30-100 meter, før dyret stopper opp og faller. Av og til kan man se at dyr stopper opp etter utraset og begynner å beite før de faller om. De merker altså ikke at pila har gått igjennom før blodtrykket blir så lavt at bevisstløshet inntrer. Skuddplassering er alltid viktig på jakt og enda viktigere med bue. :smile:

Link to comment
Share on other sites

@flyfisher, virker som du har peiling på dette. Hva vil du si kan sies å være maks avstand du ville skutt på en hjort med skikkelig utstyr? Eller for å si det på en annen måte, hva burde en skyteprøve ala oppskytingen med rifle inneholde for bue, reinsirkelen på hvor mange meter ? :)

 

Edit, takk wolverine for en opplysende post, hvis pila treffer eks bog benet på en elg, vil det gå igjennom ?

Link to comment
Share on other sites

Edit, takk wolverine for en opplysende post, hvis pila treffer eks bog benet på en elg, vil det gå igjennom ?

 

Ja, men bogknoken på en elgokse er tjukk og det betyr at et treff der vil medføre dårlig penetrasjon. Selve bogfjøla er ikke noe problem (gitt at man bruker tunge nok piler og skarpe jaktspisser). Det ideelle er treff rett bak bog. Da vil pila gå igjennom selv en voksen elgokse.

 

hqdefault.jpg

 

Vance

Link to comment
Share on other sites

@flyfisher, virker som du har peiling på dette. Hva vil du si kan sies å være maks avstand du ville skutt på en hjort med skikkelig utstyr? Eller for å si det på en annen måte, hva burde en skyteprøve ala oppskytingen med rifle inneholde for bue, reinsirkelen på hvor mange meter ? :)

 

Edit, takk wolverine for en opplysende post, hvis pila treffer eks bog benet på en elg, vil det gå igjennom ?

 

 

I september går turen til syd-afrika for buejakt, jeg har satt meg mål til å felle Blue wilderbeest som går for å være hardskutte, jeg setter min egen begrensning til 25 meter og kommer til å bruke et sikte innskutt på 23 meter, da har jeg litt +- å gå på for å treffe vitale orgener. For meg som er erfaren bueskytter ( jeg kjøpte min første bue i 1982) vet jeg min egen begrensning.

 

Med litt trening er det realistisk å treffe fem skudd innefor ringen på reinsfiguren på 50 meter med stor sikkerhet, dette er derimot ikke en grei jaktavstand, det viser bare presisjonen i våpnet.

 

Forleden tok jeg frem buen min (Bowteck migthymite) for å demonstrer for en gjest her, og satte opp en jaktfeltfigur av en tiur på 12 meter, jeg hadde ingen problem med å sette ei pil i hodet på denne figuren fra denne avstanden og det er et par år siden jeg trente litt ..

Ei pil fra ei normal compoundbue i dag går gjennom elgen og kanskje en elg til...

Mye av vurderingen en buejeger må gjøre, er å se at det ikke står dyr bak det som skal skytes på, dette er veldigt viktig ved postering ved vannhull etc hvor mange dyr er samtidigt.

 

Når det gjelder elg er vel det dyret som egner seg best å jakte med bue i dag i Norge, den er stor, treig og ikke veldig sky og det er mange av dem, treffområdet er som ei låvedør..

Link to comment
Share on other sites

Det var artig å høre at forsøk faktisk vil bli gjennomført nå til høsten. Var litt bekymret for at dette ville ta fryktelig lang tid å få gjennomført. Norsk Hjortesenter er vel et av de beste stedene de kunne valgt for å teste ut dette. Får bare håpe at forsøksdyrutvalget ikke trenerer saken.

Som alle buejegere vet finnes det det tonnevis med dokumentasjon vedr pilas evne til å drepe et vilt raskt. Problemet med mye av denne dokumentasjonen er at den stammer fra USA, et land hvor dyrevelferd er et fremmedord i svært mange stater. Jeg kan godt forstå at norske myndigheter ikke ville benytte amerikansk dokumentasjon.

Dansk dokumentasjon ble vurdert uten at denne ble særlig vektlagt.

For å få aksept fra befolkningen for å tillate noe såpass kontroversielt som buejakt må man ha gode data å vise til, hva er da bedre enn et eget norsk forsøk ?

Det er selvfølgelig lett å manipulere et slik forsøk, men jeg velger å være såpass naiv at jeg stoler på de som skal gjennomføre forsøket og forventer at representanter fra Norges Buejegerforbund blir invitert for å overvåke forsøkene.

Årsaken til at dere ser (sannsynligvis på Youtube) at dyrene stikker etter at de er truffet ligger i selve buejaktas natur, du må så nærme at dyret vil høre at pila slippes. Buer lager faktisk litt lyd når pila slippes. Men fluktavstanden er sjelden mer enn 100-200m. En flyktende hjort bruker ikke mange sekunder på å tilbakelegge en slik avstand....

På veldig mange av de amerikanske innslagene dere ser skytes det alt for langt bak, de som de kommenterer som perfect heart shot egentlig er treff i lever.... Anatomi er vanskelig det ! :shock:

Jeg har 25-30 m som maks avstand som en gylden regel. Har ikke problemer med å treffe på legre avstand, men på lengre hold vil pila bruke lengre tid på å nå målet og da begynner ting å bli usikkert.

Jeg har felt et ikke ubetydelig antall afrikansk vilt med bue og har i de fleste tilfelle opplevd knall og fall på dyr t.om kudu.

Vi som har pasjon for buejakt vil bruke buen på jakt hvis det blir tillatt, men buejakt i norge er noe annet enn i utlandet. Vilttettheten er ikke like stor og man skal være både dyktig og ha en god porsjon flaks for å lykkes.

Jeg er forøvrig ening om at elg sannsynligvis er det dyret som det vil være enklest å jakte med bue. Den er relativt enkel å komme innpå. Andre arter må nok jaktes fra jakttårn eller blinds. Hjort og rådyr er det gode muligheter for, men det gjelder å plassere tårnet i et aktivt tråkk. Beverjakta vil og være en god mulighet, de fleste beverne jeg har skutt har vært innen bueavstand. Buen må da settes opp med snelle for å få inn bever. Ved bueskudd vil nok de aller fleste bevere vil rekke å hoppe i vannet før de dør og da er det greit å kunne fiske de inn. ( egentlig samme utstyr som brukes ved buejakt etter fisk)

Til dere som ønsker å få jakt med håndvåpen lovlig så er det bare å komme seg ut av sofaen, organisere seg og søke, jeg ønsker dere lykke til og vet at mange av dere skyter jaggu like bra som mange jeg har sett på skytebanen- med kikkertsikte.

Jeg er egentlig tilhenger at de fleste jaktformer så lenge de avliver dyret rakst og effektivt. For øyeblikket er jeg ikke videre interessert i å løpe i skogen med håndvåpen. Til det skyter jeg på langt nær godt nok . Har mer enn nok med å holde skyteferdighetene ved like med rifle og bue.

Link to comment
Share on other sites

Har nå jaktet med bue i 6 år og har bare positive erfaringer med dette....skuddplassering er superviktigt og ikke minst å kunne alle ja og nei vinkler på skuddplassering.Avstandsbedømmelse er også viktig.Nedla en Livingstone eland for 2 år siden og den gikk totalt 45 meter før den datt overende... :wink: Dette er verdens største antilope art med levendevekt opp mot 1000 kg.En elg skulle være enkelt hvis man sammelikner med en eland... :mrgreen:

2010100529.jpg

En kompis av meg skjøt denne her også 1 skudd og ca 80 meter før den var død.

74070448286206246732026.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det blir ikke lov til å jakte med håndvåpen i Norge før Norges Håndvåpenjaktforening eller noe sånt har arbeidet for det i noen år...

 

For å få aksept fra befolkningen for å tillate noe såpass kontroversielt som buejakt må man ha gode data å vise til, hva er da bedre enn et eget norsk forsøk ?

Det er selvfølgelig lett å manipulere et slik forsøk, men jeg velger å være såpass naiv at jeg stoler på de som skal gjennomføre forsøket og forventer at representanter fra Norges Buejegerforbund blir invitert for å overvåke forsøkene

Jeg må tilstå at jeg ikke ser på dette som noe annet en å skulle fabrikere data for kunne si at det ikke er humant. Det finnes for mye data og tester rundt om kring til at en har noe reelt behov for slike tester med mindre man har en agenda eller simpelthen nekter å ta fakta innover seg.

Det vil være lett å manipulere et slikt forsøksopplegg, og enda lettere å gjøre feil slik at en får gale resultater. Uten topp erfarne buejegere som rådgivere og helst utførende ledd, med buer tunet og piler kvesset, osv. så er det nytteløst. Jeg tror simpelthen ikke at hverken DN elles SNO (som begge tradisjonelt er imot buejakt) har den nødvendige kompetanse til å gjennomføre en slik test på en god nok måte.

 

En helt annen debatt er hvilke arter en skal kunne jakte på. Her fokuseres på hjort. Men hva med småviltet? Det tør være hevet over tvil at ei jaktpil avliver en hare eller en tiur mer effektivt enn noen hagl litt tilfeldig plassert - men vi ser ikke argumenter hverken for eller imot dette?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke i tvil om at en pil dreper, men jeg er heller ikke i tvil om at det kan bli behov for ett eller flere oppfølgningsskudd. Hvordan har dere tenkt å løse dette ved praktisk jakt her i Norge?

 

Der hvor jeg har jaktet, og hvor det er tillatt å bruke pil&bue, så er PH'en klar med rifle der det er behov for oppfølgningsskudd. Finnes en del unntak, men det er i land som vi ikke ønsker å sammenligne oss med når det gjelder jaktmoral- og etikk.

Link to comment
Share on other sites

Førsteskuddet bør telle som for all jakt. :winke1: Kommer i farta på ganske mange jaktsituasjoner der oppfølgingsskudd ikke har vært mulig, selv med rifle...Ved eventuelt ettersøk blir nok rifle benyttet, men det fremskaffes jo like raskt som en ettersøkshund og tiden organisering av ettersøk tar. :D

Link to comment
Share on other sites

Ser den, men likevel er det noe som skurrer i mitt hode, og som gir stikninger i mitt jegerhjerte. Magefølelsen er også dårlig.

 

Tillater meg derfor et forsøk på en aldri så liten sammenligning med riflejegeren. Han skal bare felle en hjort, og han er så dyktig at han bare tar med seg en patron. Akseptabelt? Javel! Akseptabelt også dersom selv den beste er uheldig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at utrykken "jeg mener" går igjen i mange av innleggene her , og det er vel greit , hvis dette er ment som en meningsmåling. Hva med dokumentasjon? Finnes det? Det blir litt som nattjakten. Utrolig mange meninger der også. Men der finnes det dokumentasjon som forteller at det er prosentvis mer skadeskyting under hjortejakt i dagslys, enn under nattjakt. Og da er jo saken grei. Hvis det ikke finnes dokumentasjon på at buejegere skadeskyter mer enn riflejegere, så er det ingen logiske dyrevelferdsmessige argumenter lenger for ikke å tillate jakt med bue. Men det vil nok være mange som vil mene allverden likevel. Akkurat som mange mener at all jakt bør forbys, siden dyr dør av det...

Link to comment
Share on other sites

Akseptabelt? Javel! Akseptabelt også dersom selv den beste er uheldig?

Oppfølgingsskudd er uvanlig innen buejakt, ofte av samme grunn som at de fleste oppflgingsskudd med rifle er unødvendige. Jeg jakter endel med enkeltskuddsrifle - er det uakseptabelt?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vi skal ikke gjøre det for vanskelig. Har man en mulighet og er innstilt på det vil det oftest gå bra. Selv den beste kan feile selv med lomma full av patroner. Poenget er å kjenne sin begrensing og det er likt samme hva man jakter med. :winke1: Myndighetene tillater jakt fullt bevisst på en kalkulert risiko for skadeskyting. Spørsmålet blir da hvor stor den kalkulerte risikoen skal være. Vi må ikke komme dit at den risikoen skal være null eller ned mot null for da kan vi legge all jakt på hylla, ikke minst småviltjakta. Så får vi heller jobbe for å senke skadeskytingsfrekvensen. Her kommer opplæring og innarbeidet etikk inn i bildet. Skadeskytingsfrekvensen med bue er alt for høy i USA etter vårt syn (den er det for rifle også), mens den er nede på eller under frekvensen for riflejakt i Danmark. Opplæring og en heller vanskelig skyteprøve er forskjellen. I USA kan du jo i praksis kjøpe deg ei bue og en "tag" og sette i gang, selv om buejegerprøve brer om seg der også (heldigvis). :D

 

PS Vi bør ikke sammenlikne oss med et land der, det i flere delstater er FORBUDT med hund på ettersøksjakt.... :shock:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I USA kan du jo i praksis kjøpe deg ei bue og en "tag" og sette i gang, selv om buejegerprøve brer om seg der også (heldigvis).

Kanerene regulerer i stor grad jakttrykket med jakttider istf. kvoter. Du kan mange steder ha en 10ggr så lang jakttid med bue som med rifle, så mange kjøper bue av den grunn. Uten noen krav, forutsetninger eller noe - og likevel går det forholdsvis bra.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Holder enda på at vårt naboland Danmark er greit å sammenlikne oss med når det kommer til jakt med bue. Synes å huske fra et tv-program om dette at de hadde ganske strenge krav til både teoretisk prøve, og ikke minst praktisk prøve hvert år. Jeg forstod det slik at det ble en jaktform for entusiastene, de som brukte mye tid med buen. Skadeskytingen var lav, og det var langt fra alle buejegerne som felte rådyr hvert år.

Jakt med bue er like "etisk" som riflejakt om den som utfører det vet hva han holder på med. Problemet er om enhver kan kjøpe utstyr å gå på buejakt, da er jeg redd vi får flere stygge nyhetssaker. Dårlig sammenlikning, men jeg husker en nyhetssak om en sau i sirdalen som gikk rundt med en pil i seg for noen år siden :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...