Jump to content

Er buejakt mot hjortevilt ok?


ejdanielsen

Recommended Posts

NOAH forbereder protestaksjon mot dette forsøket (selvsagt).

 

Jeg ble kontaktet av Jenny for at de ville bruke bildet av meg og hjorten på Svanøy som frontfigur - i det innlegget sier jeg jo at jeg skal slutte med jakt (men det var jo årets 1 aprilspøk og det oppfattet ikke de :lol: ).

 

Jeg svarte naturligvis NEI til å bli frontet i den aksjonen!

 

Jeg har ingen spesiell kunnskap om bruken av pil og bue i jaktsammenheng, men det er jo velprøvd og mye brukt i andre land. Selvsagt stiller det særlige krav til jegeren, så det er nok ikke for hvem som helst.

Jeg er spent på hva forsøket på Svanøy resulterer i - gleder meg til å lese rapporten etter hvert!

Link to comment
Share on other sites

Pil med egnet jaktspiss som treffer med akseptabel hastighet i hjerte/lunge området er like effektivt som (om ikke mere ) enn en kule fra ett egnet jaktvåpen...

 

Men jakt med bue har også mange negative sider, og mange svakheter opp mot de jaktvåpen som er lovlige til jakt i Norge idag...

 

Feil og dårlig jaktadferd fra jegere (lange hold, dårlig plassert skudd, stress, osv) gjør buejakt kontroversiellt og vil trolig resultere i langt flere skadeskutte dyr...

 

Lovmessig kan ikke buejakt prioritere eller ekskludere jegere...det må lages regler ala skyteprøve som alle kan ta... Dette vil utvilsomt åpne for buejakt for buejegere som ikke er egnet,mmen som i gode øyeblikk kan klare en skyteprøve...

 

Ser ikke behov for buejakt i Norge og ønsker at buejakt ikke blir lovlig.

 

Bue er fantastisk morsomt på blink, la det være med det i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både bue,rifle drilling og hagle. Og er uten tvil når det gjelder disse verktøyene når det gjelder efiktivitet.

Men det er som med så mye annet og de må brukes riktig for å kunne prestere optimalt. Og du ma ha et trenigsgrunnlag som passer type jakt når det gjelder håndterig av våpenet/bue. avstandsbedømmelse ol.

 

Det mases her inne om at buejegere må ha en streng prøve for å kunne bruke den. Men småvilt og rådyr jegere med hagle slipper dette. Når det er sagt er jeg tilhenger av et minimums trenigsgrunnlag for å kunne utføre hagle jakt. Feks 100skudd på bane i året.

riflejegeren er pålagt 30 trenigsskudd og 5 skudd innenfor en sirkel på 30cm på en reinsfigur. Ikke så veldig bra trenigsgrunnlag det.. Burde kanskje ha vært 100 skudd trening med et minimum at 50skudd skulle vært avfyrt i andre stillinger en liggende. Og kanskje et par serier på løpe elgen.

Jeg skyter ganske aktivt med bue og ser at dette er vanskeligere og holde formen i og prester jevnt. Men det er ikke spesielt mere vanskelig og treffe vitalt område på et rådyr på 20m med bue en en rein på 100m med rifle.

20m på rådyr er nok den paraktisk teoretisk maks avstand med bue.

 

Bue har bare en pil. Og liten mulighet for oppfølgings skudd. Ja det stemmer. Men det er ingen som roper høyt når noen drar på jakt med en enkelt løper hagle eller rifle for den saks skyld. Det er faktisk kvaliteten på det ene og første skuddet som teller.

Et dårlig skudd med kulevåpen eller pil spiller ingen rolle. Dem blir ikke mere eller mindre skadeskutt uansett type prosjektil.

 

Vi har nå mange forskjellige hagel matrialer som også krever mere av oss hagle jegere når det gjelder avstands bedømmelse. Det er ikke med litt trening så vanskelig å bedømme avstand. Og med nyttige hjelpemidler er det ganske lett.

Link to comment
Share on other sites

Eg synes RolfKr oppsumerer ting veldig bra her.

 

Eg er sjølv buejeger,riflejeger,haglejeger,driv med fellefangst og er jegerprøveinstruktør.

På jegerprøvekursa våre fokuserer me mykje på etikk og moral. Eg likar ikkje utrykket human jakt men synes etisk forsvarlig jakt, er eit bedre begrep.

Dei fleste som jakter og kommande jegerar har/får jegerprøvekurs som inngang til jakta.

 

Så det er med undring eg les på Kammeret, er att når ein jeger får ein bue i handa, kaster vedkommande alle tankar om etisk forsvarlig jakt tilside og er nesten for utilregnelig å regne for enkelte?

Men når samme person byttar ut bogen og nyttar våpen dreve av krutt, vert han for moder theresa å regne og oppfører seg heilt slavisk til gjeldande lover og regler?

 

Det er heldigvis ikkje kva våpen som vert nytta, men den enkelte jegar sine haldningar som betyr noko......

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok feil å sammenligne muligheter til oppfølgningsskudd mellom pil&bue og enkeltskudds rifle&hagle. Med sistnevnte har du raskt en ny patron i kammeret.

 

Feil blir det også å påstå at det sjelden er behov for oppfølgningsskudd ved jakt med skytevåpen. Heldigvis ikke vanlig, men ikke sjelden.

 

Alle må få lov til å ha en mening om dette , og fra mitt "ståsted" håper jeg at buejakt ikke bli tillatt med mindre buejegeren er i stand til å gjøre jobben like effektivt som jakt med skytevåpen, herunder oppfølgningsskudd, ettersøk og fangskudd. Alternativet kan være at egnet skytevåpen medbringes.

 

I motsetning til dere dedikerte må våre folkevalgte og deres byråkrater se dette i en større sammenheng. Blir buejakt tillatt blir det vanskelig å ikke tillate jakt med enhånds skytevåpen når den søknaden kommer på bordet. Vår urbefolkning, samene, må få tilbake sin rett til å avlive rein med krumkniv, og muslimene må få ha sin halalslakting i fred. Bruk av krumkniv og halalslakting er tross alt tradisjon, kultur og religion. Jeg unngår å nevne jakt med spyd.

 

Så var det mitt "ståsted". 56 år gammel "surpomp" med friluftsliv, jakt, hunder, skyting og ettersøk som livsstil.

Link to comment
Share on other sites

Njaaa.. er vel ikke så sikker på at det er argumenter som; religion, tradisjon osv som avgjør om dette blir lovlig.

Jeg har faktisk hatt håndvåpen som jaktvåpen lovlig i Norge, S&W M29 innvilget på rådyrjakt :D

 

Var håndvåpen brukandes ? neiii var vel ikke det..ser vel ikke rådyr som det upperste viltet for buejakt heller.. lite, sky og rask i bevegelsene.. blir marginalt bruksområde, selv om de fleste buejegere ikke er enig med meg.

 

Har jaktet mye rådyr de siste 25 år, og kan vel si at så mange skuddsjangser med bue har ikke åpenbart seg.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg har også jaktet rådyr ganske mye de siste årene , og ett terreng jeg jaktet på her på nordjæren er ett rent jordbruksterreng. Bare flate jorder, forballer, hus og traktorer. Samme hvilken retning jeg vender meg mot har jeg enten ei ku, ett hus , en unge på sykkel eller biler på veien som bakgrunn. Så det er "strictly shotgun only" , og neida , slug tør vi heller ikke bruke. Er det lett ? Nei. Vi må ha dyret under 25 meter og det er ikke mye skjul. Noen steingjerder, og forballer er det eneste. Er det umulig? Nei. Vi får noen sjanser av og til, og alle dyrene vi har felt der har også vært på skuddhold for en buejeger. Jeg tror ikke buejegerne velger buen fordi det da er letter å få fylt fryseren. Jeg tror de velger bue fordi det ikke er lettere. De fleste vil nok fortsatt velge rifla med god optikk på, for de vil ikke handikappe seg sjansemessig, selv om buejakt ble tillatt. Jeg tror bare de litt i overkant interreserte vil prøve å jakte med bue. Jeg vil ikke bry meg om å tilegne meg ferdigheten som er nødvendig for å jakte med bue, men for de som vil det: Go for it...

Link to comment
Share on other sites

Hvordan fikk du til og få innvilget 44'n til rådyrjakt 'flyfisher' :?:

Søkte på vanlig måte.. :D men vi må skru tiden tilbake til 1987...! hårsåtene på damene var høyt, hockysveisen absolutt... og våpenkontoret innvilget hva det skulle være..AR15 til jakt feks. var pice of cake..

Link to comment
Share on other sites

Pil med egnet jaktspiss som treffer med akseptabel hastighet i hjerte/lunge området er like effektivt som (om ikke mere ) enn en kule fra ett egnet jaktvåpen...

Men jakt med bue har også mange negative sider, og mange svakheter opp mot de jaktvåpen som er lovlige til jakt i Norge idag...

Feil og dårlig jaktadferd fra jegere (lange hold, dårlig plassert skudd, stress, osv) gjør buejakt kontroversiellt og vil trolig resultere i langt flere skadeskutte dyr...

Lovmessig kan ikke buejakt prioritere eller ekskludere jegere...det må lages regler ala skyteprøve som alle kan ta... Dette vil utvilsomt åpne for buejakt for buejegere som ikke er egnet,mmen som i gode øyeblikk kan klare en skyteprøve...

Ser ikke behov for buejakt i Norge og ønsker at buejakt ikke blir lovlig.

Bue er fantastisk morsomt på blink, la det være med det i Norge.

Så du mener at straks jeg får en bue i hånda og jakter med den, oppfører jeg meg plutselig helt anderledes enn jeg gjør når jeg jakter med rifle?

 

Motargumentene dine mot buejakt er rimelig svake for å si det mildt.

Alt du argumenterer med mot buejakt, kan like godt sies om jakt med rifle og hagle.

 

Lange hold, dårlig skuddplassering, stress mm.

Hvilken som helst riflejeger kan være heldig på reinsfiguren og flakse inn 5 skudd innenfor ringen i et godt øyeblikk... Saklig argument ikke sant?...

 

Alt er avhengig av den enkelte jegers holdninger i forhold til å utøve en etisk jakt. Samme hva slags våpen denne jegeren velger å bruke.

 

Det er faktisk ikke et poeng å lage en skyteprøve som alle kan ta.

Man skal ha en skyteprøve som beviser at du er god nok med buen til å treffe dyret korrekt for en rask avlivning.

Klarer du ikke det, har du ikke noe på jakt å gjøre. Så enkelt er det bare.

Riflejakt og evt buejakt er naturligvis og helt riktig eksluderende. Ikke hvem som helst skal kunne jakte. De må først bevise at de innehar du ferdigheter som trengs før de får lov, og klarer de ikke det, må de bare la vær å jakte.

 

Vi ønsker for all del ikke slike tilstander som det er i enkelte stater på andre siden av dammen, hvor hvem som helst kan kjøpe seg en rifle eller bue og jakte uten noen som helst opplæring eller krav til skyteferdigheter.

 

Hebbe, jeg vet ikke hva slags jakterfaring du har, men jeg vil si at behovet for oppfølgningskudd fra meg og de jeg jakter sammen med er rimelig sjeldent.

Personlig har jeg skutt ca 400 hjortevilt med rifle og har kanskje skutt 5-6 oppfølgningskudd tilsammen. Jeg vil kalle det rimelig sjelden.

I tillegg har jeg skadeskutt 6 hjortevilt hvor jeg ikke har klart å gi oppfølgningskudd og som jeg så gikk ettersøk på og fikk avlivet 5 av dem.

Et skadet dyr kom seg desverre unna da det er mange år siden og ettersøkshund var et rimelig ukjent begrep den gang.

 

Jeg liker å tro at jeg har de samme jaktetiske holdningene når jeg jakter med bue som når jeg jakter med rifle og jeg avfyrer ikke en pil uten at jeg føler meg like sikker på utfallet som når jeg jakter med rifle og klemmer inn avtrekkeren.

Link to comment
Share on other sites

det viktigste er vel avstandsbedømming og skuddplassering. er man dyktig nok så er sikkert bue effektivt forutsatt at man setter noen krav til kraft/hastighet på utstyret der også . det eneste jeg pr i dag ser på som et mulig problem er hvis tyvjegerene får øya opp for dette. en dempet rifle støyer vel mer enn en bue formoder jeg?- ps, før noen føler at jeg mistenkelig gjør noen så sier jeg IKKE at bueskyttere tyvjakter, bare så den saken er avklart. bare at det kan være vanskeligere å spore tyvjegere med totalt lydløst utstyr,god camo for å komme nærme nok,samt ingen tomhylse. enig eller bare fantasi rør fra meg?

Link to comment
Share on other sites

Selv en moderne bue / jaktpil har åpenbare svakheter ved jakt på eksempelvis rådyr sammenlignet med enkeltskuddsrifle eller hagle...

 

Buen/pil vil uansett lage noe "lyd" slik at dyret i de fleste skuddsituasjoner vil reagere med en bevegelse... Bevegelsen vil åpenbart medføre økt skadeskyting relatert opp mot rifle/hagle.

 

Buejakt har også åpenbare svakheter mot moderne våpen der dyret er påskutt men i bevegelse...

 

I en perfekt situasjon der pil treffer vitalt område er selvsagt en pil med god jaktspiss minst like effektiv som en riflekule.

Link to comment
Share on other sites

så sier jeg IKKE at bueskyttere tyvjakter, bare så den saken er avklart. bare at det kan være vanskeligere å spore tyvjegere med totalt lydløst utstyr,god camo for å komme nærme nok,samt ingen tomhylse. enig eller bare fantasi rør fra meg?

Bare rør vil jeg si. En bue kan gjøres så og si helt lydløs, det er rett. Men forskjellen på å ikke høre noe på 10m hold, oeller 50m hold eruivesntlig for å oppdage tjuvjegere.

Bueskytteren legger ofte igjen signaturen sin i skogen - pila... Skadeskyting = DIN pil fast i et dyr som løper rundt, Gjennomskyting = DIN pil som står igjen i skogen - kan du finne den om natta?

Din pil, det er så få bueskyttere, buejegere, og piler har man så få av, og har de så lenge - jeg ville aldri helvete ha tjuvjaktet med pil og bue iallefall. Tomhylser er lette å ta med seg, de er jo i rifla.

Det er jo også mye vanskeligere å montere nattsikter på buer.

 

Pilene er jo også et slags "etisk kontrollorgan", iallfall når man jakter flere sammen: "jeg ser du bare har 5 piler...? Har du mistet ei pil?" Pila kan også bli funnet, og selvsagt avsløre at du har skutt på noe, eller være blodig, og avsløre at du har skadeskutt noe, osv.

Alle ser umiddelbart om man har avfyrt skudd, og alle vet umiddelbart at en ikke skjøt et testskudd på en stein, slik iallefall jeg ofte gjør med rifle.

 

Tjuvjegere bryr seg jo heller ikke om det er lov til å jakte eller ikke - hvorfor skulle de da begynne å jakte med bue når det blir lov? Ville de ikke ha begynt lenge før? For alt jeg vet er det allerede utbredt :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

høres fornuftig ut det du sier m67. da er det forhåpentligvis muligheter ang buejakt selvom det går noe tregt med nye ting hær på berget. personleg har jeg alldr sett på pil og bue som noe jaktvåpen etter steinalderen... men hvis erfaringer sier at dette er humant så hvorfor ikke?

Link to comment
Share on other sites

Spørs om du går for en compundbue eller langbue i andre enden av skalaen.

Regn med 12-14'+ for alt du trenger ved compoundbue, om du vil av en god en, kanskje 6-10' for alt inkl. om du går Traditional med langbue..

 

Dersom man trener så mye at man virkelig blir god, så er jo langbuen er fornuftig jaktredskap hvor det er lite som kan komme uorden i felt. Vær forberedt på kort maksimalavstand...

 

Den videoen det er linker til lenger opp er rett og slett imponerende! Den viser hva som er mulig med mye trening og talent til å begynne med!

 

 

Blir spennende å se hvilke krav som evt stilles til jaktbue.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I prinsippet kan en jo ta sin øks og sin kniv og gå ut i skogen og lage seg en langbue, og piler og hele sullamitten, og det hele gratis - men i praksis... Men det er jo et eget kick da, jakte, og felle, med bue og pil en har laget selv - fra scratch.

 

Regn med 12-14'+ for alt du trenger ved compoundbue, om du vil av en god en, kanskje 6-10' for alt inkl. om du går Traditional med langbue..

12-14k så får du topp utstyr, kanskje ikke "aller øverste hylle", men topp. Jeg brukte vel 11-12k på bue og utstyr for et par år siden, nytt alt sammen, og føler at skal man høyere i kvalitet så er en på "feinsmecher"-nivå. Det er hauger av tråder på Kammeret om kjøp av buer, sikkert min egen også.

En kan tyne "ny jaktbue" under 500USD om en vil.

 

Trad/langbuer er billigere, men så blir en snobb også er de ikke billigere likevel - men en KAN få en tradbue billigere.. Besparelsen er at en ikke trenger sikte, stab, hylle, release etc. En har sin bue og sine piler og er good to go - men en må påregne en 1000ggr så mye trening... minst. Men som Kiwi sier - det er langt mindre som kommer i uorden. Med compoundbuen så føler jeg ofte at jeg ikke bør (eller iallefall de første par årene, følte) komme så alt for langt unna et godt sett umbrakonøkler.

 

Skal en jakte med tradbue, så føler jeg at en bør trene type 1-2 ganger om dagen i 2-3 måneder forut for jakta, i tillegg til grunnformen basert på trening 1-2 ggr i uka - et par slike raptuser med trening 2ggr om dagen en stund gir forøvrig god uttelling i lang tid framover.

 

 

Piler er en kostnad som mange ikke regner med, det koster fort 1000-2000,- for et sett gode piler med spisser, eller mer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...