Jump to content

3D printede våpen - lureri?


wheelgunner686

Recommended Posts

Den saken jeg har sett, så er det snakk om en enkeltskudds pistol, og veldig tykke løp....

Altså ikke noe som du ikke kan gjøre med litt gaffe, rikit jernpipe og tre...

(ammo er og blir problemet)

 

Ser FRP har slagnt seg med AP over hvor forferdelig dette er....

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke all verden som skal til, hvis man ikke bryr seg om at løpet eroderes til ubrukelig stand etter noen få skudd. Historisk sett har man brukt kanoner og bombekastere laget av eller forsterket med materialer som tre, tauverk, papir og lær. Da som oftest med en tynnvegget løpsliner av jern eller bronse, noe dette plastikkrælet mangler.

 

Jeg ser ikke helt problemet med printede våpen, ikke på juridisk nivå i alle fall. Hjemmelagde skytevåpen er omfattet av våpenloven enten de består av stål eller plastikk, og det er ingen som prøver å forby dreiebenker. Dagens lovverk er fullt ut dekkende og adekvat for å håndtere denne "nye trusselen".

Link to comment
Share on other sites

*For det første så er dette IKKE lureri

 

*For det andre og som nevnt noen ganger nå så dekker eksistrende lovverk både produksjon, eierskap og bruk

 

*For det tredje så lurer jeg på hvem som vil bruke så mange tusen på en 3D printer for å lage noe søppel du høyst sannsyneligvis bare kan avfyre en gang hvis du når du står der i det hele tatt tør å bruke den

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke helt problemet med printede våpen, ikke på juridisk nivå i alle fall. Hjemmelagde skytevåpen er omfattet av våpenloven enten de består av stål eller plastikk, og det er ingen som prøver å forby dreiebenker. Dagens lovverk er fullt ut dekkende og adekvat for å håndtere denne "nye trusselen".

 

Godt poeng. P.t er også 3d Printere forholdsvis dyre. Selv om dette vil endre seg vil dette uansett være verktøy for spesielt interesserte.

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng. P.t er også 3d Printere forholdsvis dyre. Selv om dette vil endre seg vil dette uansett være verktøy for spesielt interesserte.

 

Nå ja, men etter noen års utvikling vil de være uunværlige for oss alle.

De som tror noe annet mangler rett og slett fantasi :)

Link to comment
Share on other sites

ThomasS: De har vel lagd en lower til AR, den ser ikke store belastningen sett opp mot løp/sluttstykke/låskasse.

 

Jeg ser ikke helt problemet med printede våpen, ikke på juridisk nivå i alle fall

Det er to sider av denne saken. Vi har riktignok lover som regulerer slik tilvirkning, men de kan ikke hindre folk i å bryte den eller engang vanskeliggjøre slikt. Dagens lovverk er til dels basert på at ulovlig tilvirkning er et marginalt problem, ny teknologi kan endre på det. Om alle hjem skulle få teknologi som kunne tilvirke våpen ville dagens lovverk være helt meningsløst, hvordan våre folkevalgte og ikke minst embedsverket skulle reagere på dette er ikke godt å si.

Link to comment
Share on other sites

NRKbeta lager mange interessante artikler om forskjellige emner. De er på en måte lekekassa til NRK, og noen vil sikkert ergre seg over hva lisenspengene våre går til. Jeg personlig betaler heller en slant ekstra for dette enn Idol, Skal vi danse-hoppe-stupe, eller gud-vet-hva.

 

Last ned en pistol fra internett!

http://nrkbeta.no/2013/05/04/last-ned-e ... more-25554" target="_blank

 

NRKbeta: "Når de andre krisemaksimerer angående det syke anarkiet som skal oppstå fordi alle printer våpen hjemme kan du komme hit for å lære, bli inspirert og få overblikk."

 

T.o.m Teknisk Ukeblad tråkker rett i salaten; http://www.tu.no/it/2013/05/05/lager-pi ... 3d-printer" target="_blank

"Aldri har våpen vært så lett tilgjengelig. Justisdepartementet vurderer tiltak."

 

Som guttunge dreide jeg et lite kanonløp på dreiebenken til bestefaren min. Lada med tennsats fra fyrstikker og kula fra en .22-patron. Det er fremdeles høl i taket på gutterommet, og jeg smiler hver gang jeg ser det.. Den samme bestefar reparerte urverk på si. Støpte deler, dreide, freste osv. Lenge før noen hadde hørt om CNC. Noen tiår tidligere lagde han håndgranater. Og for det hang det en takk fra Kongen på veggen.

Link to comment
Share on other sites

Det er fullt mulig å printe ut en AR-15. Du trenger to printere, en plast- og en stålprinter.

 

Plastprinterne er allemannseie allerede.

 

Stålprinterne er grisedyre, og mates med spesialfremstilte stålkuler på 20 mikrometer. Som gjør teknologien enda mer utilgjengelig for hvermannsen. En CNC-maskin er billigere, og gjør akkurat samme jobben - bare omvendt; den carver bort metall istedet for å legge på lag på lag med metall.

 

Derimot er printede plastvåpen som tåler ett (1) skudd muligens lettere tilgjengelig for åndssvake hobbyanarkister som mangler fantasi til å lage en "Use-A-Gun-To-Get-A-Gun" på metallsløyden. Og hvis man vil være avansert: En Sten-gun kan lages på ethvert mekanisk verksted. Så hvorfor gjør vi det da ikke? Kan det ha noe med at vi har rimelig lett tilgang på de våpna vi trenger til skyting og jakt? Jeg skulle mene det.

Link to comment
Share on other sites

Erlend, de fleste hjem har i dag nok teknologi til å lage like dårlige skytevåpen som den enkeltskudds plastikkpistolen. Drill, fil og litt annet enkelt håndverktøy er nok til å lage noe som smeller minst en gang og sender kula ut i riktig ende. Krever ikke stort mere innsikt eller innsats heller, de fleste slike printere er foreløpig nokså fiklete i bruk og man må jobbe en del med dem før de er godt nok innstilt til å gi brukbart resultat.

 

Forøvrig er ulovlig tilvirkning i dag ikke noe mere marginalt problem enn andre måter å skaffe seg ulovlige våpen. Salong-adaptere til signalpenn florerer, og er minst like effektive som den plastikkpistolen. Reaktiverte, tidligere plomberte maskinpistoler som stenguns, suomi og madsen er det også plenty av i visse miljøer. Jeg er mer bekymret for eks-plomberte 9mm helautovåpen i kriminelle miljøer enn for enkeltskudds .25 acp eller hva nå den plastgreia er kamret for.

 

Jeg gjentar: dagens lovverk er fullt ut dekkende og adekvat for å håndtere denne "nye trusselen".

Link to comment
Share on other sites

Hele prosjektet med å lage lower til AR var vell for å vise at den delen som ikke selges fritt i usa er den enkleste å lage selv. Som de sier selv så er ikke printinga noe sensasjon siden folk har laget lower i tre osv.

Er vel bare at nå kan selv en kløne som med å trykke download og print bare må vente på delen vokser fram. Men er ikke store problemet her i norge siden de som har interesse for AR ikke får kjøpt alt utenom lower fritt over disk.

Men det kan jo brukes til mye annet fornuftig også. Nytt gebiss på timen mens du venter :D

 

Kansje jeg er helt på bærtur og har misforstått hele greia med lover og regler må jeg legge til.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig burde vi omfavne denne teknologien med glede.

 

Tenk følgende scenario: To dager til jaktstart og magasinet på rifla går sundt. Selvfølgelig ei ukurant amerikansk rifle. Kompisene flirer, naturligvis, jeg som ikke ville ha Tikka kan ha det så godt nå. Nå finnes det ingen vei utenom å trygle SkytebaneKongen om lov til å skyte opp med kompisens HV-mauser. Sånn allernådigst. I beste fall kommer det bestilte magasinet før neste års jakt.

 

Men det var før 3D-printingen kom. For nå mailer jeg bare våpenkortet og bestillingen min til den norske importøren. Han har ikke lenger et kapitalslitende delelager, men en 3D-printer og en datamaskin med alle slags tenkelige og utenkelige deler på. Han finner fram det rette magasinet, printer det ut, duracoater det og sender det tilbake til meg samme dag.

 

Det hadde vært noe det!

Link to comment
Share on other sites

Men det var før 3D-printingen kom. For nå mailer jeg bare våpenkortet og bestillingen min til den norske importøren. Han har ikke lenger et kapitalslitende delelager, men en 3D-printer og en datamaskin med alle slags tenkelige og utenkelige deler på. Han finner fram det rette magasinet, printer det ut, duracoater det og sender det tilbake til meg samme dag.

 

Det hadde vært noe det!

 

Eller enda bedre, du laster ned open source modell selv, og printer ut uten å sponse fordyrende mellomledd :)

Link to comment
Share on other sites

De fordyrende mellomleddene vil nok eksistere frem til det blir allemannseie med høypresise printere, og dessuten for deler som er større enn en brødrister eller deromkring. Men vi har jo allerede kuttet en god del mellomledd med en slik løsning. Den logistiske ulempen er at delemakeren må ha flere ulike typer polymer på lager, og helst satt opp i separate printere for å slippe utgifter til rensing av maskiner. Eventuelt system met utskiftbare munnstykker.

 

Fremtiden er morsom, bare så synd menneskets mentalitet fortsatt holder seg i steinalderen i altfor mange tilfeller...

Link to comment
Share on other sites

Men det var før 3D-printingen kom. For nå mailer jeg bare våpenkortet og bestillingen min til den norske importøren. Han har ikke lenger et kapitalslitende delelager, men en 3D-printer og en datamaskin med alle slags tenkelige og utenkelige deler på. Han finner fram det rette magasinet, printer det ut, duracoater det og sender det tilbake til meg samme dag.

 

Det hadde vært noe det!

 

Eller enda bedre, du laster ned open source modell selv, og printer ut uten å sponse fordyrende mellomledd :)

 

Jeg kan godt sponse fordyrende mellomledd når jeg sparer totalt 1,5 mill i utgifter til sært datautstyr. :mrgreen:

 

Er enig i at eksempelet halter i og med at jeg skrev om et magasin. Det kan jeg jo lovlig lage selv, og som oftest med en plastprinter. Men valg av eksempel skyldes vel egen smertefull erfaring :roll: Det er vel særlig reservedeler i metall som det er noe å vinne på her, og noen av dem er jo registreringspliktige. Det aller vesentligste er uansett at norske importører får en veldig forbedret leveringsdyktighet. Norge er jo Det Glemte Land for våpenprodusentene. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Holder aldri i retten med det ordkløveriet og detaljfokuset de har i jussen der borte. Fyren kommer til å få nesten alt han ber om av penger til å dekke advokat, og siden det han distribuerer fint går inn under den delen av grunnloven som går på ytringsfrihet (spredning av informasjon), så kommer forsvaret til å hyle om brudd på både første og andre grunnlovstillegg til rutene sprekker i resonans...

Link to comment
Share on other sites

Noen har allerede påpekt (husker ikke hvor jeg las det) at for noen år siden prøvde FBI å "fjerne fra nettet" (like naivt som i dag med andre ord) et program som lett krypterte epost. Da slo vel en av høyesterettene fast at source code var dekket under ytringsfriheten, så det samme bør jo gjelde her og?

 

Og så er det jo så naivt da. Filene ligger jo overalt på nettet nå.

Link to comment
Share on other sites

Eg tykkjer det er ganske talande at dei kallar den Liberator...oppkalla etter ein eingongs sinkbøttepistol frå andre verdskrigen som amerikanarane tenkte å teppebombe det okkuperte Europa med. Idéen var at ein skjør enkeltskotspistol ville ha null verdi for tyskarane, men vera verdifull for motstandsrøyrsle og andre, sidan dei då kunne skyte ein einsleg tysk vaktpost og ta børsa hans.

Link to comment
Share on other sites

Har lenge vært nysgjerrig på 3d printingsteknologien og i den siste tiden har det vært prat rundt det at man kan printe en fungerende pistol.

Hvordan kan man gjøre det lovlig i Norge og er det i det hele tatt sannsynlig at det vil tillates av politiet selv om man søker ?

 

http://techcrunch.com/2013/05/15/the-constitution-and-the-3d-printed-plastic-pistol/

 

§ 21. Den som vil tilvirke skytevåpen eller våpendeler til eget bruk, må ha fylt 18 år og ha tillatelse fra politimesteren i det distrikt hvor han er bosatt. Det samme gjelder den som vil tilvirke til eget bruk ammunisjon som nevnt i § 3 for så vidt ammunisjonen ikke går inn under lov om eksplosive varer.1

Bestemmelsene om våpenkort gjelder også for våpen tilvirket i medhold av første ledd.

Endret ved lov 14 juni 1974 nr. 39.

1 Lov 14 juni 1974 nr. 39 er, unntatt for Svalbard, opphevet ved lov 14 juni 2002 nr. 20 (brann- og eksplosjonsvernloven).

 

 

En annen ting jeg brått stusset litt på er teksten som beskriver at man må ha tillatelse for å tilvirke ammunisjon til eget bruk. Trenger man det ? Lader litt selv og ingen jeg kjenner som lader har nevnt noe om dette ? Såvidt jeg forstod kan man kjøpe og eie ladekomponenter som passer til våpen på eget våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting jeg brått stusset litt på er teksten som beskriver at man må ha tillatelse for å tilvirke ammunisjon til eget bruk. Trenger man det ? Lader litt selv og ingen jeg kjenner som lader har nevnt noe om dette ? Såvidt jeg forstod kan man kjøpe og eie ladekomponenter som passer til våpen på eget våpenkort.
Våpenkort teller som tillatelse.
Link to comment
Share on other sites

Det er bare en tegning på et format som er lett lesbart for en datamaskin. Resultatet avhenger nesten helt og holdent av hva slags redskap som brukes til å produsere den fysiske gjenstanden ut fra disse tegningene. Litt som gamle dagers valg av materialer og verktøy i snickarboden, med andre ord.

 

Hightech rådyre saker kan lage ting som kan konkurrere med maskinerte deler av (billig) stål, men for en galning på budsjett er det bedre å handle deler og verktøy på biltema enn å fly etter dette her. Det koker ned til folk som ser termometeret i saunaen og skriker opp om global oppvarming...

Link to comment
Share on other sites

[...] Det koker ned til folk som ser termometeret i saunaen og skriker opp om global oppvarming...

Det handler egentlig ikke om våpen i det hele tatt, men om kontroll. Akkurat som når myndigheter over hele verden (men først og fremst USA) fikk full panikk over wikileaks for ett par år siden, så godt som ingenting farlig/kritisk/viktig ble avslørt men panikken kom likevel da "de" ikke lenger hadde kontrollen på hvem som fikk lese hva. Nå med "ett våpen du kan laste ned fra internett" er kontrollen borte igjen, i tillegg er det ett våpen "som ikke oppdages av metalldetektorer" altså enda mindre kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Dere må jo huske at 3d-printing er i sin spede barndom fremdeles. Snart blir det nok fullt mulig å printe i kraftig polymer eller annet sterkt materiale som herder over tid.

 

mS skrev det som behøvde skrives, så jeg skal ikke gjenta han, men liberalisten i meg applauderer alt som betyr litt mindre makt til overformynderiet.

Link to comment
Share on other sites

Man 'printer' jo med metallisk materiale allerede. Smelter ned lag for lag.

Ett av problemet er at det slår seg, og finish er jo ikke som en maskinert flate.

 

Det er ikke nytt i dette med 3D printing vs. maskiniering av deler. Den som vil lage

ting får det laget uansett metode. Forskjellen er at fagkunnskapen rundt det å

lage ting flytter seg fra maskineringsteknikk til 3D modeleringsteknikk.

 

Og innføring i 3D modelering er i dag obligatorisk på alle videregående skoler som

er teknisk relaterte, for å ikke snakke om at det er basis i alle bedrifter som

driver konstruksjonsarbeide.

 

Men media blåser dette opp som noe nytt og skummelt fordi dem ikke skjønner

noen ting. Dem tror dette opner opp for noe nytt og skummelt som ikke har hatt

mulighet til fra før.

 

Enklere for mange som har tilgang til en slik printer kanskje.......tja.......det er

vel det eneste det kan koke ned til. Men det er enda et stykke frem før man kan

få et velfungerende løp ut av en slik greie. Tror ikke det er noe 3D printet løp i

den videoen, men infrastrukturen rundt er nok printet......og den knakk.

Link to comment
Share on other sites

Det handler egentlig ikke om våpen i det hele tatt, men om kontroll.
Meh, jeg tror ikke at dette fører til noe mindre kontroll. Hvem som helst har jo i flere titalls år kunnet kjøpe et rør og en plugg på jernvaren, litt kruttlapper eller fyrstikkhoder på Mega og en klinkekule på nille. Er bare folk som er hysteriske over ting de ikke forstår. På lik linje med disse "pulearmbåndene" som var salgstrikset til tabloidene for en åtte-ti år tilbake, eller "elgitar er satans fele" om vi går litt lengre bakover...
Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er noe 3D printet løp i

den videoen, men infrastrukturen rundt er nok printet......og den knakk.

 

Joda, løpet og :) Eneste som ikke var printet var en stift og en liten blokk med metal som ikke hadde annen funksjon enn å gjøre den lovlig i junaiten.

Link to comment
Share on other sites

Da var det i så fall metallisk nedsmeltet løpsprint.

 

Synes det så for tynt ut til å vere epoxy materiale. Det er tross alt begrenset hva tynnvegget

rør i epoxy eller plast tar av trykk. Men teknologien går jo fremover på dette også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri forstått hvorfor media hisser seg opp over dette. I alle år har man fritt kunne kjøpe signalpistoler i plast i de fleste sports- og båtutstyrsforretninger i USA. Stort sett like lenge har kammerinnlegg for pistolpatroner for disse vært tilgjengelig. Resultatet er det samme: lav ildhastighet, bedriten presisjon og ikke særlig mange skudd før våpenet destruerer seg selv. Det blir mye det samme som de konverterte signalpennene i .22LR man så i Norge i gamle dager.

 

Dette blir stort sett bare en dyrere måte å lage et provisorisk våpen.

Link to comment
Share on other sites

Den jevne journalist kan uheldigvis veldig lite om dette. NRKbeta har vel egentlig vært veldig fornuftige her, som eksperter på teknologi og 3d-printing, og et tilbakelent syn på resten, siden de driver blogg, og ikke tabloid. Resten har vært mest interessert i klikk og reklameinntekter...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...