Jump to content

Priser på brukte våpen


ctm-4

Recommended Posts

Nå har jeg kjøpt og solgt et 10 talls våpen oppigjenom årene , men nå må jeg bare spørre om det har klikka for enkelte,., feks ei ny tikka t3 light koster ny 6800.- på di rette stedene ...så finner man på finn .no ei brukt ei med den billigste leupold modellen, og en utskutt demper....til 11-12000 ( følger da hvis du er heldig med:: reim og futeral fra biltema) :shock::lol: Når jeg har solgt våpen og utstyr , regner jeg ca halv pris,,(ikke på zeiss og swaro optikk da disse har noe høyere gjenkjøpsverdi). Hva synes kammerfolket om dette temaet??? Har enkelte usansynlige prisfantasier???

Link to comment
Share on other sites

Enkelte har nok det ja, men det er jo bare å stemme med pengene dine det. Ikke kjøp noe du synes er for dyrt, så er jo den saken grei. Jeg skjønner hva du mener, og jeg irriterer meg over det en sjelden gang i blant jeg også, men som oftest blir jeg bare litt lattermild. Det blir jo som all dritten som går på tv det; ikke noe å klage over, for det er faktisk bare å bytte kanal eller slå av.

Link to comment
Share on other sites

Enkelte priser seg ut av salgs verden.

Ta nå et ut av det blå eksempel.

Si at ei Tikka koster 8000,- ny, du kjøper en kikkert, (la oss si en Zeiss Duralytt) 6500,- (ok ny pris), montasjer 800,-(??), reim 299,- En billig koffert 699,- og litt diverse, boresnake, klikkpatron og sånt 1000,-

Da har man en NY totalpris på 17298,-

 

Så to nye eksempel.

1: Man kjøper dette men finner ut FØR det er brukt at man skal selge det! Da dette i kjøper sine øye vil være "brukt" siden man ikke kjøper fabrikknytt fra butikk!! Synes da man kan ta en ok pris MEN man MÅ belage seg på å tape noen tusenlapper!! Kan du forlange 14500,-?

2: Man skyter si 200 skudd, men finner ut man vil ha annet kaliber, så legger dette på finn.no, da siden dette FAKTISK ER BRUKT, synes JEG at man ikke kan forlange særlig mye mere enn ca 55-65% av nypris! Kanskje en pris da på 10500,- - 11500,- hadde vært greit?!?

(Dette er da min mening om overstående kjøp, hadde det vært en Merkel og en Swaro Z6i, eller noe sånt, ville jeg kanskje håpet på et litt mindre tap.)

 

Våpen og optikk faller i verdi med en gang det er tatt ut av en butikk!! Men god kvalitet (Swaro, Zeiss, Sako(?!), og et par til, for å ikke glemme noen :P ) faller "mindre" i pris enn noe som "bare" er av OK kvalitet (Tikka(?!), Remington(!?), Leupold, Burris).

En Swaro kikkert feks. kan falle 30% fra ny til brukt tilstand, å der kan den ligge i mange år, mens en Leupold kikkert faller kanskje 40% fra ny til brukt, og fortsetter sakte men sikkert kontinuerlig å falle jo eldre den blir!

 

MEN nå ska det også sies at dette er MIN mening, ikke kjeft og smell hvis du er uenig... :D:D

Link to comment
Share on other sites

En ting folk også glemmer, er at den pakke de har satt sammen, ikke nødvendigvis er den som en kjøper vil ha.

Eksempelvis, jeg er på utkikk etter en 10/22 som jeg vurderer å sett i en fin trestokk. Da er ikke tacticool, billig kikkert og demper det jeg trenger....

 

Men min personlige favoritt er jo de som mener jeg som kjøper må forholde meg til hva de selv ga for våpnet, når jeg påpeker at nyprisen er adskillig lavere andre steder... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser likevel at færske jegere kjøper børser på Finn til i mine øyne , alt for mye. En kompis kjøpte i fjor en Tikka T3 med laminatstokk og kikkert for 13000. Og det var ikke noen Swaro eller Zeiss på topp heller. Prøvde å forklare han at man får en ny Tikka for under 10000 , men selgeren hadde overbevist han om hvor god denne handelen var, så han slo til. Folk får gjøre som de vil med sine egne penger....

Link to comment
Share on other sites

En ting folk også glemmer, er at den pakke de har satt sammen, ikke nødvendigvis er den som en kjøper vil ha.

Eksempelvis, jeg er på utkikk etter en 10/22 som jeg vurderer å sett i en fin trestokk. Da er ikke tacticool, billig kikkert og demper det jeg trenger....

 

Og derfor er det ofte lønnsomt for selger å dele opp og selge "pakken" hver for seg. Klassikeren her er ombygd M98, der kasse+løp delvis drar ned verdien på resten av pakken. Er det en pen stokk på børsa, vil en ofte kunne selge denne til omtrent samme pris som komplett våpen med kasse og løp, rett og slett fordi det er mange der ute som har en M98 med affeksjonsverdi som de gjerne spanderer ny stokk på, men færre og færre som er interessert i å kjøpe en ferdig ombygd M98. Kasse + løp til prosjekt, til en gunstig pris, er mer salgbart.

 

Har flere ganger de siste åra fått inn slike på butikken for prisvurdering (typisk fra dødsbo), der eier har en forventning eller forhåpning om at "godbørsa hans far" er verd relativt mye penger... Mens en realistisk salgspris sjelden er mer enn 1500-3000 avhengig av stand og kvalitet på ombygging.

 

Og når det gjelder prissetting på bruktvåpen så er jo nye bruktvåpen (som fortsatt er i salg fra fabrikk) en ting, men når en kommer borti eldre modeller er det jo helt texas. Bl.a brukt Sako/Tikka av de bedre modellene, i pen stand, går jo for bortimot samme kronebeløp nå som når de ble solgt som nye for 20-30 år siden... (Og er i mine øyne verdt det...)

Link to comment
Share on other sites

Men min personlige favoritt er jo de som mener jeg som kjøper må forholde meg til hva de selv ga for våpnet, når jeg påpeker at nyprisen er adskillig lavere andre steder... :roll:

 

He he, ja det er alltid like bra. Jeg har sendt meldinger til et par selgere på Finn tidligere og påpekt at bruktprisen deres tangerer nypris. Folk blir gjerne sure av sånt. :mrgreen:

 

Husker en som skulle selge en Browning Maxus til kr. 14000,- siden den bare hadde gått noen hundre skudd (har ikke alle børser på Finn det?). Da jeg poengterte at dette var nypris hos flere forhandlere jeg hadde snakket med, f.eks. G-Max i Moss eller Rygge Våpen, da kan du tro han ble sur da. Han hadde jo tross alt gitt mye mer. :roll:

 

Men greit nok det, folk får prøve å ta hva de vil. Jeg for min del lar bare være å kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

Man må ikke glemme at det er markedet som styrer.

 

Ja det er mange som lever i en utopi av verden i forhold til hva den gamle rifla til far er verdt.

 

Men på samme gang er det en del våpen som ligger priset "lavt" (hvis man kan bruke det ordet på våpen), men som ikke er tilgjengelige til levering.

 

Se på for eksempel mini 14, ikke en eneste butikk i Norge som har dem. Mange annonser om ønskes kjøpt. Da er det naturlig at prisen blir noe høyere.

 

Våpen er noe vi som regel kjøper med følelser, og ikke alltid med hodet.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig,har en Armi Jager mod acp 80 med 30 skudds magasin som ser ut som en AK 47 i miniutgave som jeg kjøpte hos Aaserud for mange år siden.Annonserte denne på Finn.no for en tid tilbake og ble tilbydd skyhøye priser for den,kostet vel ca 2000,- i 1987.Ble ikke noe salg da den ene kjøperen etter den andre ble informert av politiet at våpenet var av militær karakter,ringte mitt lokale politikammer og snakket med de om saken og de sa det samme der.Men at jeg fikk beholde den var visst greit :? .Kanskje litt off topic men det viser at har du noe som er vanskelig å få tak i så ryker prisene i været,noe jeg ikke fikk nytte av da børsa fremdeles står i våpenskapet :lol:

Link to comment
Share on other sites

"My biggest fear is that when I die my wife will sell my guns for what I told her I paid for them"

 

Jaja, er dette noe å henge seg opp i da? Om en eller annen vil selge en T3 for 2x nypris og en ikke er interesert er det vel bare å bla videre til neste annonse? Har en så lite å drive med at en føler behov for å begynne voksenopplæring i våpenpriser (eller magasinpriser....) har en for mye fritid :!:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke at folk irriterer seg over dette.... La nå folk spørre om hva de vil for sine egne eiendeler?

Er det for dyrt så får de ikke napp, simple as.

En ting er bare verdt så mye som en enkelt idiot er villig til å betale...

 

Hvis man skal ta opp noe interessant synes jeg vi kan diskutere BRUKTBILprisene i norge, det er faktisk ganske morsomt!

Folk kjøper jo 5 år gamle biler med 100.000 på tellern for å spare 70-80.000 :lol:

Link to comment
Share on other sites

Haha, ja men det blir jo andre veien da - bolig er jo - og har alltid vært - en veldig god investering uansett hva slangeoljeme...jeg mener aksjemeglere og økonomer forsøker å fortelle deg. De vil vel helst ha deg inn i den siste "sparepakken" :mrgreen::lol:

 

Jeg betalte 1.67 for min leilighet i oslo for 6 år siden, fikk nettopp takst på 3 :shock:. 47 kvadrat!

Link to comment
Share on other sites

Det merkeligste jeg synes med bruktprisene er at det går an å få en Merkel O/U, Krieghoff, FN B25, etc. i nystand fra ca 8 (Merkel) til 18-20000. Alikevel kjøper folk nye kjønnsløse kjedenavnhagler til nesten samme priser.

Link to comment
Share on other sites

"ja, ja kjære, jeg har lagt den(m) ut for salg og gjør mitt beste. Men dessverre har responsen vært dårlig..."

 

så etter en stund når man fremdeles ikke har solgt dem:

 

"det har fremdeles ikke vært noen som vil ha dem... og da det går rimelig greit for oss økonomisk, kan jeg ikke da like godt beholde dem?" :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Lettlurte fjols (her: kjøpere) finnes for alle slags ting, selv våpen og sånt.

 

Dog er det nok en del "selgere" som Cardinal og Hydrox nevner her, de som blir tvunget av ØKH til å selge våpen for å finansiere noe som "gagner" dere begge eller sånt piss. Da legger de den selvsagt ut til en latterlig høy pris. Du må da ikke tro at ØKH finner ut av sånt, for ho vet jo ikke om Remington 700'en din er en Blazer til 30K eller noe, for det er jo ei rifle... som ser sånn og sånn ut :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hva er problemet?

-Om noen selgere forlanger noe du som kjøper mener er en for høy pris, kjøp en annen plass.

-Om noen som ønsker å kjøpe noe byr deg som selger noe du mener er en for lav pris, ikke selg det til personen.

Enkelt og greit.

 

Det er vel ikke vits å bruke masse tid på "voksenopplæring om hva man mener er en fair pris" ? ? ?

Link to comment
Share on other sites

Verdien av en gjenstand er til enhver tid hva man kan omsette den for innen rimelig tid. En brukt gjenstand er aldri verd mer en høyeste bud, om man har tapt 99% av verdien av en ting man har kjøpt på 30 minutter, så er det bare sånn, kan jo ikke hisse seg opp over at man ikke får igjen det man ga, da burde man ikke kjøpt den.

 

All verdisetting av brukte gjenstander er gjetting, noen ganger kvalifisert etter erfaring.

 

Om noen vil betale nesten full pris for noe som er brukt, kan man ikke hisse seg opp over det heller, da er selgeren rett og slett en god selger :)

 

 

Jeg solgte for noen år siden en Orginal H&K G3 for drøye 19000,- jeg ga 4500,- for samme våpen 6-7 år før, var jeg en skurk? skutt en del tusen igjennom den også.

 

Eller hva med han som selger et frimerke som kostet 5 øre for 100000,- er han en skurk?

 

Tilbud og etterspørsel styrer verdien på brukte gjenstander (og nye for den del)

Link to comment
Share on other sites

Nå lever vi heldigvis i den tidsalderen da internettet allerede er oppfunnet. Vi har historiens beste muligheter til å orientere oss om hvordan det står til med tilbud og etterspørsel, disse forferdelige og velfortjent utskjelte markedskreftene. Jeg pleide å si til men ex, når hun hisset seg opp over prisen på noe hun hadde lyst på, at hun kunne velge å la være å kjøpe. Det hjalp alltid, hun kunne da hisse seg opp over meg i stedet, som ufordragelig nok kom dragende med sannheten.

Link to comment
Share on other sites

Prisene som oppnås på svenke våpenauksjoner er på et behagelig nivå synes jeg.

Norske salgs ideer virker for optimistiske..

 

Walter Borg:

Slutpriser auktion 2012-09-30

 

410. KULGEVÄR, Svenskt, cylinderrepeter,

fabrikat: Varberger, modell 757,

kal..30-06, tillvnr. 100814, piplängd 57 cm,

plundringsbart magasin, nätskuren Montecarlo

kolv och pistolgrepp,slutstycksknopp

i bakelit, ventilerad brun gummibakkappa,

Zeiss Diavari Z 3-12x56 , löstagbara rembyglar

saknas, märke på pipan ca 5 cm från

mynningen, i övrigt Mycket gott skick.

Utropspris: 9000 - 1000 SEK

 

Salgspris 8500 SEK

 

420. KULGEVÄR, Österikiskt, cylinderrepeter,

fabrikat: Steyr-Mannlicher, modell

M, kal..30-06, vapen ID: 0130643, tillvnr.

221865, piplängd 50cm, löstagbart magasin,

bakelitunderbeslag, nätskuren kolv med

svinrygg kindstöd, ventilerad gummibakkappa,

rembyglar, monterad Helia L 1,5-6x42.

Mycket gott skick.

Utropspris: 7000 - 8000 SEK

 

Salgspris 9000 SEK

 

 

421. KULGEVÄR, Finskt, cylinderrepeter,

fabrikat: Sako, modell Varmint, kal..300

WSM, vapen ID: SE0282734, tillvnr.

887898, piplängd 60 cm, mynningsbroms,

flutad pipa, sidosäkring, plundringsbart magasin,

tumhålskolv med justerbart kindstöd

och bakkappa, ytlig spricka bakom tangen, i

övrigt Mycket gott skick.

Utropspris: 3000 - 4000 SEK

 

Salgspris 4700 SEK

 

 

445. KULGEVÄR, Finskt, cylinderrepeter,

fabrikat: Sako, modell Safari, kal..338WM,

vapen ID: 1542248, tillvnr. 569102,

piplängd 58cm, kvartsspång med fast och

fällbart klaffsikte, pärlkorn på lödd ring runt

pipan, rembygelfäste på pipring, plundringsbart

magasin, nätskuren rak classisk kolv

med kindstöd, jakaranda avslut, dubbla

rekylbultar, röd gummibakkappa, rembyglar,

hakmonterad Swarovski 3-12x50 i fyrfotshakmontage,

hakmonterad Pecar 2 3/4x20

medföljer, mindre träskador i övrigt Mycket

gott skick.

Utropspris: 15000 - 17000 SEK

 

Salgspris: 18500 SEK

Link to comment
Share on other sites

"ja, ja kjære, jeg har lagt den(m) ut for salg og gjør mitt beste. Men dessverre har responsen vært dårlig..."

 

så etter en stund når man fremdeles ikke har solgt dem:

 

"det har fremdeles ikke vært noen som vil ha dem... og da det går rimelig greit for oss økonomisk, kan jeg ikke da like godt beholde dem?" :mrgreen::mrgreen:

 

:D:D:D

Kjenner meg igjen her. Har akkurat kjøpt meg en kajakk som jeg hadde sykt lyst på, med litt dårlig samvittighet. Lovte at jeg skulle selge drillingen. Mente det også, men når den enda ikke er solgt kjenner jeg meg ikke fylt med sorg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Markedet bestemmer - "Opphypa" systemvåpen greier kan selges opp mot nypris. Det samme gjelder Sako.

Mer ukjente gode kvalitetsvåpen fra "back in the days", som f.eks Lakelander og Krico kunne en like gjerne lagt under "gis bort" på finn.

Link to comment
Share on other sites

det er soleklart at ettertrakde får høyere pris. Noe jeg tror en del av "oss" reagerer på er tonen enkelte selger tar når man f.eks forteller dem hva gjegnse pris i markdet elle nypris er. En annen sak er jo at folk stadig vekk referere til andre annonser på Finn, som en rettningslinje på pris. Men de anonsene er ofte de som er overprisede og har leigget ute lenge. :?

Link to comment
Share on other sites

Her er et svar jeg fikk fra en nisse som skulle selge ei rifle som var gått 10 skudd ( sikkert 200) og jeg la da inn et bud,,,,,,Rifla e ny så du kan heller prøve å prute oss forhandler. Det koster å kjøpe våpen. Har du ikke råd så la vær å kontakte selgere. :roll::lol:

Link to comment
Share on other sites

Enkelte personer går jo med den formening om at, dersom varen er lite brukt/ganske ny, så bør man få igjen nesten nypris.

 

Jeg ville aldri betalt tilnærmet nypris for en vare som er hatt i privat eie, uansett hvor lite/pent brukt den er. Jeg betaler heller noen kroner ekstra for å ha en butikk å gå til hvis det skulle være noe.

(dessuten får man ofte noen kroner i rabatt på butikk hvis man spør om det)

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Støtter kimjorgen - Kjøp direkte fra butikk gir alltid en ekstra trygghet/forsikring. Forsikring koster normalt sett noe.

En merkelig greie dette at noen er villige til å kun spare noen få % ved bruktkjøp. Uansett om varen er strøken er noe av 5års reklamasjonsrett brukt.

Ser forsåvidt dette fenomenet i andre marked også (foto, bil o.s.v)

Link to comment
Share on other sites

Tja, litt over halv pris.

Jeg synes ikke det er rart det ble avvist dersom rifla var skutt 10 (eller 200) skudd. Forutsatt at den var strøken da.

Og siden det er et fritt land så kan du jo kjøpe den samme rifla der du får den for det du er villig til å gi for den. :)

Link to comment
Share on other sites

En merkelig greie dette at noen er villige til å kun spare noen få % ved bruktkjøp. Uansett om varen er strøken er noe av 5års reklamasjonsrett brukt.

 

Men kjøper en ei hagle produsert på 40-tallet som fortsatt er penere i stokk, blånering og tightere enn nyhagler, da trengs det ikke noen reklamasjonsrett... :mrgreen:

 

Refererer da til et kjøp jeg selv gjorde for noen år tilbake..

Link to comment
Share on other sites

Det morsomste, er selgere på Qxl, som legger inn et startbud som er langt over hva noen ville giddi å bydd. For så å redusere dette med en 500 lapp hver uke, helt til åpningsprisen er så lav at noen gidder å by. Greit at griske folk setter en minstebudgrense, men å starte høyt beviser bare at selger egentlig ikke vet hva konseptet auksjon går ut på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...