Jump to content

Grågåsobservasjoner.


skarja

Recommended Posts

Hehe, angra sikkert på at dei reiste så tidlig då ja:)

Tenkte kansje dei ville komme litt seinare i år, i forhold til i fjord når det var varmerekorder heile mars er det jo ganske kaldt i år.

 

Men veit ikkje om det er temperaturen dei går etter eller om dei kjem så fort dei har tilgang til mat.

Link to comment
Share on other sites

Gåsa kom da det var varmt og isfritt her. Dersom de hadde hatt en meteorolog eller to i sine rekker ville de visst at at vinteren ikke var over. Tipper instinktene deres forhindrer en kort retur til varmere strøk. Nå har det vært kaldt her så lenge at det må nødvendigvis må være vanskelig å finne mat, så de er nok sultne...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Flere grågås sett i Herøy på Helgeland.

 

Det stemmer sikkert.

Har sett flere mindre flokker på tur forbi Brønnøysund i løpet av siste helg med kurs mot Vega og

Herøy :D

Det er også flere enkle parr som flyver laft rundt omkring her så det er vel gamle parr som er kommet tilbake og bare venter på at det skal bli snøfritt på den gamle hekkeplassen deres så de får startet med jobben med å øke bestanden 8)

Men Kanadagåsa har jeg enda ikke sett...

Link to comment
Share on other sites

Det gikk en liten flokk på 9-10 grågås nordover over nærøysundet (Vikna-Nærøy) fra retning Otterøya i 18:30 tiden og mot Ytter-Vikna.

I 20:30 tiden kom det 2 etterslengere litt lenger inn i sundet og rett over båten når vi var på tur inn etter fiske.

 

Så de overnatter vel der og fortsetter til Leka? Har desverre aldri fulgt særlig med på hverken Nord eller Sørgående trekk før nå.

Link to comment
Share on other sites

Sett og hørt endel gås fly forbi de siste dagene. Men de har vært for langt unna til at jeg kan si det var grågåsa, gås var det i alle fall. Men i dag så jeg den satt på et jorde i Rygge. Den er jo kommet lenger nord ser jeg. Men første gang jeg har sett den her i år :)

Link to comment
Share on other sites

Pilket på Atnasjøen i helga.

Det passerte tre store flokker på lørdag.

Søndag var det stor trafikk... Minst 8-10 flokker av ulik størrelse. To-tre STORE... :shock: Men det kan være jeg som ikke er vant til å se mye gåseflokker...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...