Jump to content

Bikkja er borte... [Gjenfunnet 29/8!)


Dachs

Recommended Posts

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dachsen til mine foreldre forsvant for noen år tilbake under rådyrjakt. I denne perioden var det en del snø på bakken og ned mot 10 minusgrader om natta. I tillegg er det en ganske trafikkert vei i utkanten av terrenget der rådyrene visstnok har en tendens til å løpe ut for å bli kvitt plagsomme hunder. Allikevel fant vi den igjen i live den 8 dagen. Veldig tynn, men ellers i fin form.

 

Så eneste rådet jeg kan gi deg er å gå gjennom terrenget på kryss og tvers hver dag du har mulighet. Vi var ute hver dag disse 8 dagene og hadde vel egentlig gitt opp når vi fant han, men måtte ut å sjekke en dag til.

Link to comment
Share on other sites

Kan det være et tips å legge igjen f.eks ei jakke og litt tørrfôr på en lur plass? Kanskje hunden finner det og blir værende i nærheten av det...?

Blir helt dårlig når jeg hører om sånt, og spesielt når hunden er så ung. Håper det går bra til slutt. Ikke gi opp! Skulle gjerne vært med og lett hvis jeg hadde kunnet.

Link to comment
Share on other sites

Kan det være et tips å legge igjen f.eks ei jakke og litt tørrfôr på en lur plass? Kanskje hunden finner det og blir værende i nærheten av det...?

Blir helt dårlig når jeg hører om sånt, og spesielt når hunden er så ung. Håper det går bra til slutt. Ikke gi opp! Skulle gjerne vært med og lett hvis jeg hadde kunnet.

 

Ja dette med jakke er et triks jeg vet flere bruker.... men hva med å ta deg et overnattingsdøgn eller to ute i telt/lavo i området du mistet hunden? Du værsetter mye og over en lengere tid...

 

Føler med deg...

Link to comment
Share on other sites

Triste greier dette..... ville bare si at jeg føler med deg og dere. Mistet pointeren min på fjellet under rypejakt for noen år siden. Han var bare halvannet år da vi overtok han. De jeg var sammen sa at han ville dukke opp iløpet av noen timer....

 

Vi satt oss ned og ventet og ventet. Etter en stund gikk jeg rundt i terrenget, men ingen Bassemann var og se. Kveld ble til natt, og vi bestemte oss for å overnatte i fjellet. Det var kaldt om natten, og rimet la seg i gresset. Dag 2 to opprant med kaldt klart vær. Vi bestemte oss for at jeg skulle lete etter Basse, mens samboeren min skulle passe campen der han sist ble oppservert. Denne dagen gikk jeg nesten 4mil..... uten å se snurten av han. Kveld ble til natt igjen.....

 

Dag 3 var nede i bygda og pratet med turistinfoen igjen. De hadde hatt kontakt med med div. folk for å melde fra om en savnet hund. Også var det ut igjen. Men rett før jeg skulle stikke ut terrenget uten gsm dekning, kom meldingen på tlf. svarer..... "Hei, vi har funnet en hund. Kan du ringe oss på...."

 

Da hadde noen funnet han liggende ved en hytte. Dette var kun en km fra der vi parkerte bilen, på andre siden av en elv som vi ALDRI hadde trodd at han skulle klare å ta seg over. Og vi hadde lett i helt feil område. Han var i god form, litt oppskrapet. Men litt tynnere. Han hadde nok gitt opp og lete etter oss.

 

Mistenker han for å ha jagd en elg, for han har desverre en forkjærlighet for disse langbente dyra. Og da drar han gjerne litt ut..... Så ikke gi opp, hunden din har garantert bare rota seg litt vekk.

 

Har du prøvd å lete i andre områder enn dette?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...