Jump to content

Bikkja er borte... [Gjenfunnet 29/8!)


Dachs

Recommended Posts

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Foxterrieren er avlet for jakt under bakken , dermed er den ikke særlig flink tl å orientere seg i områder hvor den kommer vekk fra fører. Altrenativt så kan den ha funnet noe under bakken som den holder på med.

 

Hvor gammel er hunden ?

 

Håper du finner den i god behold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg peronlig synes ikke det er en god ide å ha noen som helst peiler på en hihund. Dette fordi det da er veldig stor sjangs for at den setter seg fast under bakken om den finner et revehi eller et grevlinghi. Og en foxterrier på vift som I TILLEGG setter seg fast under bakken en eller annen plass kan du nok ganske sikkert regne som tapt , med de følger det får for hunden.

 

Det beste er nok å holde den i bånd når dachsen er ute på rådyrdrev , men det tror jeg nok du har tenkt på allerede :wink::(

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke gøy nei, det kan jeg skrive under på.

Jeg var med min tysker og så etter rev for under en uke siden rundt ei søppelfylling. Da vi var påvei ned til bilen så forsvant hunden i god fart oppover ei fjellsie/ur, meget gira. I og med at det så og si var ufremkommelig og bratt ble jeg sittende og vente et par timer. Ingen hund kom! Begynte å bli irritert, for hun kommer da alltid tilbake.

Gikk ned til bilen siden det var begynt å bli mørkt, tenkte kanskje hun hadde fulgt spora mine ned.

Ingen hund der heller, ble sittende ytterligere og vente en halvtime før jeg fant ut at jeg måtte ha noe mat. Kom opp igjen etter en time i svarteste mørke. Fant så ut at jeg bare måtte bare svelge kamelen og gå 1 km inn i terrenget hvor hun forsvant og gå opp ura i mørket. Når jeg da kom tilbake til plassen hunden var borte så hørte jeg at hunden losa på over fjellet. Fikk klatret opp etter mye pes. Fant hunden helt gal bjeffende på en rev som hadde gått seg under ei steinhelle. Når jeg kommer bort, 3 meter i fra så blir hunden uoppmerksom og snur seg mot meg. Å da benytter mikkel sjansen til å springe som faen :D

Hunden drar selvfølgelig etter, men kommer heldigvis tilbake etter bare 5 min. Antagelig sliten av å stått der å bjeffet på reven i timevis. Vi kom ned kl 2 på natta!

 

Det går som regel bra. Hadde ikke hunden kommet tilbake ville den måtte sove ute :D

Link to comment
Share on other sites

Nei. Ikke funnet den. Snakket med de fleste gårder som ligger omkring i skogen der og har hatt folk som har trålet skauen i hele dag og jeg i hele kveld. Akkurat ferdig. Uten resultat. Har latt dachsen jage litt i håp om at den kom tilbake med foxen på slep, men den gang ei....

 

Det blir en ny natt uten foxterrieren. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar jo selvfølgelig at du har sjekket, men jeg vet av erfaring at feks Falken gjør minimalt for å finne eieren fort. De tjener jo mer penger på at det går noen dager...

Ellers så forstår jeg hvor fortvilende situasjon du er i, bare husk hvor ofte hundene blir funnet etter flere dager og alt er i orden!! :)

Link to comment
Share on other sites

Sitter på havet og har medfølelse for deg. Dette kan umulig være kjekt.

I fjor i november en gang, så stakk begge dachene til fatteren av når de begge to fekk fnerten av ei hjortekolle når han var på tur med dei. Var vekke i 1.5 døgn, men han fant dei heldigvis ikke så veldig langt i fra de stakk av, Men gudene vet kor langt av gårde dei har vært. Skogen er stor....

 

Håper du finner den:)

Link to comment
Share on other sites

Viktigste er å ha trua! :)

Er det forskjellige steder hunden kan ha tatt turen?

 

Jeg la ut en "savnet-annonse" her i forrige uke. En 14,5 år gammel engelsk setter ble borte under taksering. Eierne var på nippet til å gi opp etter ei uke med leting - alle lette, det ble gått manngard mm.

Søndag fikk jeg sms: Centa kom tilbake i dag, litt tynn, men i god form!

 

Edit: Ho var borte i 12 dager!

Link to comment
Share on other sites

Ingen kjente hi i nærheten der hundene jaget ?

Var det en øde plass, langt fra folk og uten særlig trafikk ?

Synes det er rart at en fox terrier har dratt langt avgårde fra der de ble sluppet.

Ikke alle som sier fra om de finner en hund, om den er snill og søt...

 

Håper den kommer til rette snart.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Føler virkelig med deg Dachs, må være veldig tungt dette her. Også med tanke på barna som midlertidig har mistet hunden sin. Håper på en rask og lykkelig løsning på dette her. Med vennlig hilsen graahund

Link to comment
Share on other sites

Uff. Det er mange tanker soom streifer i hue når bikkja blir borte. Men jeg kan av erfaring si at det i de aller fleste tilfeller går bra. Utrolig hvordan bikkjer kan "rote seg bort", egentlig. Selv mine bikkjer som har tatt flere turer til skogs hjemmefra oppsøkte folk på andre siden av åsen den gangen de var borte i dagevis.

 

Lykke til , Dachs! Jeg er sikker på at det her går fint og lille vofsen kommer hjem til far snart.

Link to comment
Share on other sites

Huff, :cry: Ikke morro det der nei, har en dachs som blei borte på fjellet om vinteren for noen år sia, blei ikke mye søvn før jeg fant den igjen nei. Det gikk bra selv om det var 12 kuldegrader om natta, neste dag kom han i ei reinsporgate, glad og fornøyd "jaff jaff" han hadde aldri sett såå mye rådyrspor på en gang før.

Håper virkelig du finner hunden fort nå, kansje du kan ringe noen som er sånn klarsynt, det kan vel ikke skade.

Har hørt at noen har funnet hunder som er på rømmen sånn.

 

Ja ja, lykke til uansett, man må bare ha trua, det går nok bra til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Hei Dachs.

Trist lesning. Aldri noe stas når vår firbeinte venner forsvinner over lengere tid.

Fortsatt ikke fått igjen bikja?

Hvis det er noe store grøfter e.l. i terrenget ville jeg kanskje tatt en titt i område rundt der. Hvis bikja er trøtt og sliten og dumper nedi der på veie hjem. Kan det være vanskelig å komme opp igjen for en liten kortbeint hund.

Lykke til med letingen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skrevet om saken og sprer budskapet på VG-Nett

:arrow:http://www.vgb.no/341/perma/355333

Ved å trykke på tommel under innlegget vil innlegget havne på ei liste over mest anbefalte og dermed nå ut til flere. Kanskje VG snapper den opp og tar den til forsida? hvem vet?

 

 

Håper at hunden blir funnet i god behold. Krysser det som krysses kan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...