Jump to content

Elgjakta 2013.


AHL

Recommended Posts

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 months later...

I fjor skjøt jeg min første elg. :D

Det som skjedde var at en av karene på laget skulle gå ned på en odde,der det er mobildekning,for å ringe hjem.Jeg skulle ta plass i tårnet å vente,så skulle han ta et drev gjennom et plantefelt på retur for å jage evt dyr mot meg.

Mens han sitter i tlf får han øye på dyr,og fruen,som er fra Thailand,får følgende beskjed: I see animals,og så la han på.

Deretter begynte han å snike seg mot dyret han hadde sett,dette mistet han av syne pga tett skog.Han ser like etterpå ku med kalv,noe som passer bra,siden vi har okse,ungdyr og kalv på kvoten.Disse to forsvinner desverre også.(Jeg så senere at de hadde gått langt opp i høyden).Til alt hell går han seg nå rett på dyret han så først,å begynner å drive det mot tårnet.Det går ca 10-15 minutter så hører jeg det knaker og knekker borti skogen og rett etterpå kommer 2 ungdyr ut på feltet ved tårnet.Jeg rauter di beste elglyder jeg klarer å frembringe og undrenes tid er visst ikke forbi for begge dyrene stopper.Det nærmeste på ca 40 meter hold og nr 2 på ca 100 meter hold.Jeg legger an børsa på rekkverket og tar sikte på nærmeste dyr,alt mens jeg snøfter og rauter det jeg er god for.Får korset plassert fint bak bog og tar det mest kontrollerte avtrekk jeg noengang har prøvd på....KLIKK...

Har aldri tatt ladegrep så fort i hele mitt liv.Her må jeg skyte inn at dette ble gjort fra et temmelig vinglete jakttårn bygd mellom fire kvistede granstammer på rot.Desverre er det ikke montert skråstag mellom stammene for å stive av konstruksjonen.

Ny patron i kammeret,korset blir prøvd plassert bak bog,men vingler fra ræva til fremst på brystbeinet,pga av svai i tårnet.

Der var jeg da halvt knestående i et par av de lengste minuttene i mitt liv,mens jeg prøvde å roe ned bevegelsene i tårnet,beholde elgene på plass med rauting og snøfting,samt sikte inn børsa på nærmeste elg.Ikke enkelt,men det ordnet seg da til slutt og skuddet gikk.Elgen raste ut,jeg prøvde på et fluktskudd for godt mål,men skudd på løpende elg er visst ikke så enkelt.Å fra et svaiende tårn,bortimot håpløst,det endte nok i mosen en plass.Samme kan det være,dyret sprang ca 40 meter rett frem,tok 90 grader til venstre ca 20 meter,ramlet om og endte sine dager der.Skuddet hadde gått inn bak bog,gjennom lunger,kappet hovedpulsåren og ut gjennom et ribbein.

Mens alt dette pågikk hadde jaktleder kommet seg på post ca 400 meter nærmere hytta en der jeg satt.Der er det en åpen skråning med god oversikt.Han kom på nett å lurte på hva som var skutt,jeg fikk varslet om at det var et ungdyr på tur opp mot ham.

Jeg kommer meg ned fra tårnet og møter driver mens vi rusler mot elgfallet.Han var ikke klar over at det var to dyr før jeg meldte på radio.Mens vi står der å prater sier han,tro hvis jaktleder får nr 2..BANG..Vi bryter ut i latter,snakk om troll i ord..

Så kom grumeldingen:Faen,jeg mistet dyret i krattet,det er påskutt og truffet...

Jeg og driver sprer oss ut,dyret må komme mot oss,vi har fjell på ene siden og elv på andre,det må mot oss eller jaktleder..

Vi begynner å gå sakte mot jaktleders posisjon,jeg kommer til en liten skråning og ser opp..Der ca 25 meter foran meg står dyret med hengende hodet,jeg skal til å hive opp børsa når driver skyter..Rett i halsen,knall og fall.

Antakeligvis har dyret snudd litt på seg når jaktleder skjøt.Kulen hadde iallefall pungtert en lunge,kappet hovedpulsåren,ødelagt lever og revet hull i magesekk.Fant ingen utslag så antar kula endte sin ferd i magesekken på elgen.Den forflyttet seg ca 200 meter etter skuddet.

Om det er en god historie får andre bedømme,heldigvis ble det happy ending.. :D

 

Forøvrig kan jeg nevne at jeg skjøt med en tikka m595 i 308,toppet med meopta 2000 1,5-6x42,ladet med odin blyspiss fra skytterlaget..

Jaktleder med sauer 202 i 6,5x55

Det burde åpne for debatt.... :lol:

 

I år blir det desverre ingen elgjakt,pga jobb..Synd for jeg har mulighet 2 plasser i år,i finnmark og her hjemme i nordland.. :cry:

Link to comment
Share on other sites

hallo folkens.

 

ja det nærmer seg elgjakt med store skritt. skulle ønske det var neste uke.

men ettersom jeg jakter elg i Sverige er vi nesten akkurat ferdig med jakta for denne sesongen :D

Dvs vi har elgjakt ut februar, dette er nytt for året og er hjertelig velkommen hos meg og mine jaktkompiser.

håper årets elgjakt blir hakket bedre for meg. ble ikke noe elg på meg denne gangen. operert i skulder så ble jeg en meget god bålpasser. det kom elg forbi meg, men på litt drøye hold og litt heftig fart.hadde seffern med meg 375 `n ved bålet.

 

lykke til i elgjakta til høsten til alle sammen. håpe på godvær og store kvoter :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Liten historie i mangel på bilder.

 

Etter å ha tenkt på å få slengt meg med på elgjakt i snart 8 år, fikk je endelig rota meg til å ta jegerprøva i fjor, mausern te besefar ble pussa og gjort klar, eljehail ble behøverig utført, så detta måtte jo bli bra!

 

Etter først helja var resultatet 2 sette dyr, ku og kælv i fult firsprang på 300 meter.

De neste 5 hæljene besto av kun vomming og flåing for min del, skal læres det og. Ellers foreløp dagane på post med å filosofere over de store spørsmålen, "var det vinden eller var det et dyr"

 

Den 7 helja bestov av for det meste det samme, vi mangla det siste dyre av ei kvote på 8, ein piggukse. På søndan begynte være å bli skralt,men vi bestemte oss for å prøve et driv te før vi ga oss for kvelden. Siden det var første jakta for min del så ble jeg som vanlig med jaktleder ut og plasserte meg på post 300 meter før han i rekke. Drevet går og bikkja finner spor etter ca et kvarter, losen går og bikkja og elgen tar en rund tur over det meste av terenget, er vel bortom 4 av 8 poster, men ikkje hos oss lengst opp, etter ei stund kaller den 5 posten opp, hann hadde hatt besøk av losen, var noget usikker på dyret, da han studerte det fra et horisontalt perspektiv og såg for det meste kun buken på det, da dyret hadde kommet i go fart bakfra og trampa rett igjenom posten, kan si det slik st han var noe stressa, og var mere opttatt av at børsa ikkej sku bli med losen. Etter dette ble bikkja lei og satt seg på posten og sku ha ei hvil. Imens sitter nå je og filosoferer igjen dog litt mer oppmerksom på lyder baken i fra. Men får med meg noe vind som er utpreget taktfast kl 12. Strekker nakken litt og oppdager elg på ca 300 mellom granbuskene. Legger opp børsa og korset finner elgen, pigukse :shock:

 

Mye granleggar, så følger den inn til 200 meter, da bestemmmer den for å stikke av oppover inn i ungskau mot jaktleder, f..n...

 

Trykker inn mik'n for å melde fra at det er dyr på vei mot han. Rekker akuratt si navnet hans før elgen bryter igjenom ungskauen 150 foran meg, lunter i lett trav mot meg, børsa opp igjen, joda detta e piggukse.

Følgern inn til 30 meter før jeg begynner å se sia på'n, på 15 meter har jeg etter det jeg som førstereisegutt mener er bra skuddhold

Puls i jeger, puls i børse og puls i øre hvor jakleder lurer på hva je lurer på. Skudde går, uksen stopper, ser meg i øya, hvor i helvet kom du fra?

Før han drar 30 meter oppover og rett inn på naboterrenget. Ser ræva forsvinne over ein liten fjellknaus.

 

Faen traff je ikkje,

 

Usikkerheten sprer se i kroppen. Melder i fra at je har påskutt piggukse, men at han forsvant over te naboen. Får beskjed av hundefører at bikkja har fortsatt på sporet av losen, og at ho e på vei mot posten min. Så får smøre meg med tålmodighet. Etter 5 minutter som virka som 5 timer kommer bikkja og forsvinner samme vei, over knausen. Får beskjed om at bikkje stopper og at detta e nok knall og fall..

 

Tviler fortsatt på detta da det siste je så var lang unna fall. Jaktleder begynner og gå ned mot siste observasjon, vente vente. Han kommer ned te fjellknausen, snur seg mot meg og hauker, dauare blir døm ikkje. Phuu. Viser seg at knausen kun er 1 meter høy på baksia og hoppet over var det siste han gjorde før han landa med buken, 2 meter inn på nabovalde.

 

Så da blei det elg første jakta.

 

Mauser 6,5x55

Federal TBBC

Piggukse 164kg slaktevekt

 

Kjenner at høsten ikkje kan komma fort nok i år!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Veldig gøy at folk gidder å dele jakt-opplevelser. Ingenting er bedre å sitte å lese på når det er fremdeles 2 lange måneder igjen til man kan traske ut i skogen grytidlig den 25.september på jakt etter skogens konge.

 

 

Så fortell gjerne flere elgjakt historier vist dere har på lager, det setter vartfall jeg veldig pris på. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nøyaktig 1 måned før jakta begynner for min del! Stor gledes til det! :D

 

Også var jeg ute og skulle sette opp et viltkamera ved en saltstein vi har satt ut!

Gikk fra en grus vei hvor det er 150 meter til steinen, på det lille stykket gikk vi oss på 5 elg! :D

Så lover godt dette :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Synes det var litt vell lite trafikk på tråden for i år.. savner noen gode skrøne historier fra gammelt av.. :-)

 

Men det kommer vell kanskje snart inn noen saftige bilder av storelgen i fra Finnmark, siden jakta i Kautokeino og Karasjok startet på søndag.

 

Sitter her med store abstinenser og skal en liten tur på jobb før man har 4 uker fri i den beste tida av året! Tror ikke en gang onger gleder seg så mye til lørdagsgodtet som jeg

gleder meg til klokka 05/0600 25.09.

 

Skitt jakt til dere alle som jakter både flygende og springene :)

Link to comment
Share on other sites

Skitt jakt Tråa.

jeg skal sitte klar i Trysil å lure litt på kveldstid 25. sept, se om storoksen vil vise seg i år da vi har 3 okser på kvota :mrgreen:

kvota er som følgende, 2 kalver 2 kuer og 3 okser. vet om et par tre storokser, men spørs om de andre klarer å holde finga unna avtrekkeren da :lol: noe jeg får prøve å gjøre selv i år

Link to comment
Share on other sites

sitter å mimrer over oksen min fra ifjor.

 

hadde satt meg ut på en plass det er lett for å høre om en får svar, satte meg ned og fikk målt litt avstander (der jeg hadde håpet oksen skulle komme), da det var gjort startet jeg å lokke med en gang. jeg hadde lokket i kanskje 10 min da jeg hører langt oppe i lia et litt svak åkk fra en elg, legger meg ned med tofot'n og sikter og ser om jeg ser noe, joa kommer en elg i full galopp ned lia og inn i tettskogen, da setter jeg meg fort opp igjen og gjør meg klar til skudd. Oksen kommer ut av skogen og jeg lurer på hvor den har tenkt seg, er jo feil vei fra meg jo!. gjør 4 kraftige åkk til den og da kommer den som ei kule, stopper opp på 320m (for langt med swift aframe for meg, samtidig hadde jeg ikke skutt så jeg var sikker på kulebanen) åkket 2 ganger til, da kommer den som ei kule opp på hauen jeg sitter på, jeg klemmer av, perfekt reaksjon skudd nummer 2 kommer automatisk og oksen snubler om og faller død om, så var det å få tak på noen som kan hente elgtrekken da. da jeg (+ farsan) hadde vommet den ferdig kom elgtrekken i mørket og hentet oksen, vi kom inn og fikk slaktet den, ferdigslaktet veide den 190 kg. var en pen 6 tagger syns jeg, selv om det dagen etterpå ble sett en 9 tagger som blir større i år, resten av kvelden gikk med på å å slappe av og feire at oksen var felt. (undertegnede segnet om klokka 10 på kvelden og sto opp igjen ved 0700 ca og da dro vi rett ut uten å få noe mere).

 

det er sitatet mitt fra oksen ifjor, kalven husker jeg ikke så mye da alt skjedde ila 2 sek og det skjedde fort

Link to comment
Share on other sites

Hei

Tillater meg å poste denne her, da det er lite elg-data i basen foreløpig:)

For resultater så langt, se egen tråd om Fellingsdata

 

 

Heisann.

 

I fjor var det en tråd på Facebook der folk la inn slaktevekter og kjønn på hjortekalver de hadde skutt. Etterhvert kom det inn over 100 dyr fordelt utover sesongen, og jeg la inn dataene i excel. Hadde nok data til å se forskjell på kjønnene, og også at det var vekst utover i sesongen (ca 70 gram/dag, om jeg ikke husker feil)

 

Da fikk jeg ideen til å samle litt data på en mer organisert og "analysevennlig" måte (punching fra Facebook er litt upraktisk) og lagde et forslag i Google forms. Tanken er at de som vil kan bidra ved å legge inn dyr, og alle kan laste ned dataene. Da forventes det selvsagt at de som finner noe interessant deler det med andre.

 

Her kan du registrere art, kjønn, slaktevekt, dato osv, og også kaliber, type jakt mm. Kom gjerne med forslag til flere variabler (skal legge inn fylke senere). Trenger hjelp til å utvide kaliber-valgene.

 

Vet at det er mange engasjerte brukere her, så jeg legger ut prototypen her for test og kommentar. Ta en titt, legg inn noen fantasidyr og kommenter hva du mener.

 

https://docs.google.com/forms/d/1Pvutrr ... DfmaHFzR9o

 

Mvh

Chr M

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve meg som elg/storviltjeger for første gang i år! Gleder meg! laget har kvote på 9 dyr, deriblant 2 okser. For et par dager siden var det observert en 16-tagger i terrenget! :) ku med to kalver har også hatt tilhold ved hytta mi i sommer. Ser ut til at det er bra mye elgtrafikk ut i fra spor. :)

 

Dog er jeg som nybegynner både litt redd og nervøs. Da Mtp skadeskyting, skyting av feil dyr osv. Det er vel slikt som skjer titt og ofte det, men har ikke lyst til å starte karrieren med en brøler. Derfor kommer jeg til å holde igjen skuddet om jeg er det minste i tvil. Er ikke sikkert at det blir noe skuddsjanse på meg heller da, men det hadde naturligvis vært helt topp.

 

Verktøyet blir HVA 1900 i .30-06 + Leupold European 30 3-9x50.

Medisinen blir 185grs Lapua Mega. Noen med erfaring med den?

Link to comment
Share on other sites

17 dager igjen til jeg debuterer som elgjeger med egen børse :-) Har vært med på elgjakt i mange år, men i år skal jeg endelig gå alene! Gleder meg enormt og er skikkelig spent. Kjenner pulsen stiger bare jeg sitter her og leser andres jakthistorier! Som "poliq" skriver over her er også jeg nervøs med tanke på skadeskyting eller andre brølere. Vil nødig drite meg ut når jeg endelig skal prøve meg alene. Føler kanskje ekstra på det siden jeg er jente og ikke vil ha "ubrukelig-stempelet" på meg ;-)

Wish me luck...

Link to comment
Share on other sites

Dog er jeg som nybegynner både litt redd og nervøs. Da Mtp skadeskyting, skyting av feil dyr osv. Det er vel slikt som skjer titt og ofte det, men har ikke lyst til å starte karrieren med en brøler. Derfor kommer jeg til å holde igjen skuddet om jeg er det minste i tvil. Er ikke sikkert at det blir noe skuddsjanse på meg heller da, men det hadde naturligvis vært helt topp.

 

Dette trur jeg kan være lurt siden det er første gang du skal jakte elg, er du usikker så ikke trekk av, selv om dette i mange tilfeller vil føre til litt vennskapelig mobbing fra de du jakter med. Kommer elgen løpende så er det bare å hoje og-eller plystre, stopper det ikke så sett fra deg børrsa og finn fram kamerat eller no i stedet :P

Første året jeg var med å jaktet så holdt jeg igjen skudd så mange ganger at jeg kom ut av tellinga til slutt :P Men er som jaktledere på laget jeg jakter på sa etter første dagen jeg holdt igjen på 4 forskjellige elg at "Det er en større prestasjon å holde igjen et skudd, enn å felle en elg".

 

Ønsker dere alle en god jakt og da spesielt til oss som må "vente" helt til 5.oktober :P

Link to comment
Share on other sites

. Vil nødig drite meg ut når jeg endelig skal prøve meg alene. Føler kanskje ekstra på det siden jeg er jente og ikke vil ha "ubrukelig-stempelet" på meg ;-)

Wish me luck...

 

Det høres ut som du har vøri med en stund så trur detta skal gå veldig bra ;) Bare ikke vær for kåt på avtrekkeren så ;)

Skyt på klare muligheter.

 

Jeg trur det bare er sundt at jenter er med å jakter, og det blir nok litt vennskapelig mobbing om du skulle drite deg ut eller om du feller en elg så :P

Link to comment
Share on other sites

Hei

Tillater meg å poste denne her, da det er lite elg-data i basen foreløpig:)

For resultater så langt, se egen tråd om Fellingsdata

 

 

Heisann.

 

I fjor var det en tråd på Facebook der folk la inn slaktevekter og kjønn på hjortekalver de hadde skutt. Etterhvert kom det inn over 100 dyr fordelt utover sesongen, og jeg la inn dataene i excel. Hadde nok data til å se forskjell på kjønnene, og også at det var vekst utover i sesongen (ca 70 gram/dag, om jeg ikke husker feil)

 

Da fikk jeg ideen til å samle litt data på en mer organisert og "analysevennlig" måte (punching fra Facebook er litt upraktisk) og lagde et forslag i Google forms. Tanken er at de som vil kan bidra ved å legge inn dyr, og alle kan laste ned dataene. Da forventes det selvsagt at de som finner noe interessant deler det med andre.

 

Her kan du registrere art, kjønn, slaktevekt, dato osv, og også kaliber, type jakt mm. Kom gjerne med forslag til flere variabler (skal legge inn fylke senere). Trenger hjelp til å utvide kaliber-valgene.

 

Vet at det er mange engasjerte brukere her, så jeg legger ut prototypen her for test og kommentar. Ta en titt, legg inn noen fantasidyr og kommenter hva du mener.

 

https://docs.google.com/forms/d/1Pvutrr ... DfmaHFzR9o" target="_blank

 

Mvh

Chr M

 

Dette er et kjempe tiltak, veldig enkelt å legge inn.

Kommer til å bruke dette under jakta om noen uker :D

Link to comment
Share on other sites

Dæven nå braker det snart løs!:D I morra kveld bærer det til fjells. Blir ei uke i strekk på gamle koier med et trivelig jaktlag.

 

Var ute i terrenget forrige lørdag, ungbikkja hadde stå/gang-los i halvannen time så det skal være muligheter.

 

Skitt jakt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker storebror i .338:)

 

Lite aktivitet her i tråden! Er det ingen som kan skrive en liten fellingsrapport?

Vi har 3 okser, 1 kolle og to ungdyr/kalv på kvoten. Fellte ungdyr/piggokse på 138kg første dagen og ungdyr/piggokse på 130kg i går.

Nå går jeg og håper på å få sjå ein stor stut i dag:)

 

Skitt jakt alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

To opplevelser fra årets sesong:

 

I dag gikk jeg for første gang som skytter sammen med ettersøkshund og eier. En ny og fantastisk opplevelse. Den lille strihårete dachsen tok sporet umiddelbart selv om vi hadde hatt våre egne tre hunder ute først. Gjennom tett skog og stadig retningsforandring holdt den sporet hele veien til vi fant elgen. Fantastisk :-)

EDIT: På ettersøket, i den tette skogen, ville jeg heller hatt med min S&W686 i .357Mag enn en .308. (Men det er jo ikke lov)

 

De første dagene forløp uten at vi så snurten av elg. I slike situasjoner var det mye triveligere å sitte sammen med en ny og fantastisk GRS-stokk enn med den gamle stokken. Vi hygget oss sammen time etter time :-)

Link to comment
Share on other sites

Lite bilder i denne tråden :forvirra: Legger inn et bilde av oksen som ble skutt forrige uke fin 10 spiring :)

 

Hadde 9 elg i et drev i dag, jakter på fjelle så det var uvanlig mange. skulle ha okse, to kalver å ei fjordku. fikk ku å kalv på post men den så slik til at å løsne skudd ikke var forsvarlig. fikk også en fjordokse å ei gammel ku på post.fin opplevelse, men var bare uflax som gjorde at det ikke datt elg.

 

1011956_584830748243635_928022112_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...