Jump to content

Elgjakta 2013.


AHL

Recommended Posts

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I morgen begynner elgjakta for oss som bor i de laverliggende strøk her på østlandet. Jeg tillater meg å minne om at vi tenker oss om 2 ganger før vi skyter, om at det virkelig er en elg der inni tetta.

Håper også at vi alle sammen bruker klær med signalfarer, det være seg orange caps, vest med signalfarge, enten du er postmann, hundefører eller driver så er det like viktig å synes av de andre på laget.

Vi må alle håpe og ønske at det ikke skal skje noen flere jaktulykker med vådeskudd. Postjegere: IKKE gå på los som du hører uten at hundefører har sagt at du kan gjøre det, uansett hvor fristende det er.

Jaktleder: Gi klare og tydelige beskjeder som ikke kan misforståes, er det jegere som er usikkre hvor posten deres er ikke vær redd for å si ifra, noen som er kjent vil hjelpe deg.

Politi og Oppsyn er ute, vær beviste på oppbevaring av våpen under transport, dette gjelder også passasjer i bil, det samme gjelder dette med alkohol, ha de nødvendige papirer med ut under jakta, dere som kan risikere å treffe på rovdyr som er jaktbare og som krever lisens, ha lisensjegerpapirene i orden og med dere.

Når elgen ligger der med beina i været, behandle dyret på beste måte, husk at det er en fantastisk ressurs og utsøkt mat, vær nøye under slakting, tenk hygiene, ta med dere de røde organene ut fra skogen om dere har planer om å selge eller viderforedle elgen.

Ønsker dere alle SKITT JAKT..

Link to comment
Share on other sites

Et litt lite relevant innlegg kanskje - for det handler ikke om elgfall - men om elgjakt.

 

Etter to dager i skogen må jeg bare innrømme at jeg nok er kronisk og uhelbredelig angrepet av jaktfeberen ... Så fantastisk moro det er å sitte på post, med ører og øyne på stilk, og høre at det knekker i skogen rundt deg! Kaffekoppen rundt bålet med friske jakthistorier og å traske gjennom skogen på leting etter dyr. Krysser fingrene for at neste helg også innebærer død elg ;)

 

Hilsen fornøyd førstegangsjeger på post!

Link to comment
Share on other sites

Var ute idag å igår. Gjorlaus 7 elg i går å to idag, hadde flere elg på post men pga skodde å at elgen kom i god fart ble det ikke løsnet skudd i helga. igår hadde vi, ku med to kalv, ku, okse, fjordokse å en som vi ikke vet hva var. idag var det okse å fjord okse på post. skulle ha to kalv, fjordku + stor okse. får håpe på bedre lykke neste helg ;)

Link to comment
Share on other sites

Apropos diskusjonen om jaktbilder her på kammeret. Han LIGGER oppå elgene..... :shock::lol::twisted:

Forøvrig var det snodig at en kalv kom sammen med to ungdyr....

Minnes også en som ble dømt for å skyte flere dyr på en gang....Trodde folk visste bedre enn å skryte av slikt til lokalavisa fortsatt. Var forøvrig en stolt far som skrøt av at avkommet skjøt to elger med et skudd her om dagen...

:?

Link to comment
Share on other sites

Tenkte det samme, men hjortejegeren brente vel løs uten å forsikre seg om det var nødvendig med oppfølgingsskudd, og hendelsesforløpet var dokumentert med video.. Hos Denne jegeren så så han at første dyret gikk ned. Storyen på de 2 siste fremgår ikke, men jeg kjenner ikke til noe videobevis så da blir det tungt for påtalemyndighetene.

Link to comment
Share on other sites

Har pakket som en gal i hele kveld. Styrker avgårde til fattern i morra. Kikkertmontering og innskyting. Så drar vi til Sverige på søndag. Og elgjakta starter der på mandag,skal bli ei herlig uke uten jobb og stress og mas. Får se om trettinollseksan får levert iår også. :)

Link to comment
Share on other sites

HAdde en flott dag i skogen i dag. Bra med los og det ble 2 fall, en kluftokse som kom utenom drevet.

og en kalv skutt etter 1 time los, og 5 minutter ganglos. Oksen veide 180 kg og kalven 93 kg.

 

For meg er hundearbeidet det viktigste.

 

1397397_743299925687523_26792703_o.jpg

 

PS: Papegøyevesten ligger i buskene bak, da jeg akkurat har vommet ferdig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har hatt en dag på fjellet idag, med særdeles lite elg. såg kun ku med kalv idag, vi frykter at "ole brum" har jaget store mengder av elg langt nord å inn på nabo terrenget.... Første dag i høst så hadde vi 4 elgku UTEN kalv i et drev!!! har også sett et elgkadaver som er under ett år gammelt, nabovaldet har hatt mye elg i år mens vi har slitt lit med å få tak i det vi skal ha. lurer på om vi ikke har en bjørn ruslende i terrenget... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Kalv på 93 kg skal ikke felles, det er forvaltning en driver med.

Prinsippet ditt er jeg enig med deg i, men på jakt står det ikke merkelapp med vekt,

Og det skal nå en gang skytes kalv, så da er det et av resultatet. Men i teorien er alt mulig...

Det er like feil for å følge argumentet ditt å skyte store okser og store kuer-

Hvor skal grensen gå?

Link to comment
Share on other sites

Har ingenting med merkelapp å gjøre, men det som er problemet er at det skytes for mye "feil" dyr.

Men, tar man opp dette blir det som regel enn masse skriveri og kommentarer. De fleste gjemmer seg bak det at det er vanskelig å bedømme, det skjer så fort, det er jakt en driver med også videre. Men, da skal man ikke skyte og ferdig med det...........I vårt storvald har det vært altfor mye feilskytinger, da spesielt med ku/ungdyr. Dette er vanskelig å bedømme i mange tilfeller og feil vil skje. Men, når dette gjentar seg fra enkel personer/jaktlag gang på gang er det ikke uflaks lenger, men udyktighet. Og hele året hører man at nå må noe gjøres med regler og vedtekter for å bukt på dette. Hva skjer når en tar opp dette i plenium på jaktmøte. Jo ingenting, alle bare sitter der og redd for si sin menig. Så kommer jakta og det er samme leksa igjen.

Nå viser ikke jeg til kalven på 93 kg her. Sikkert en dyktig jeger dette. Men, hvis flere jaktledere og hver enkel jeger tok mer ansvar for sine valg. Så ville en fått en bedre forvaltning, selv om en driver med jakt eller ei.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Er en ivrig jeger på 20 år som liker å filme jaktsituasjoner. Har i år skutt to elg. Den ene var en ku kalv og den andre var en årings okse. Det hadde vært veldig gøy om dere kunne tatt en titt på videoene mine på youtube! Her er iallefall to linker dere kan trykke dere inn på så kommer filmene mine opp!:)

Ku kalv:

Årings okse:

Link to comment
Share on other sites

Bra mariusvoll!

Tøft at du lokker for å få stopp på dyrene, vitner om sinsro i situasjonene. Ku med kalv kan være nesten umulig å stoppe uansett om kua har bestemt seg.

Kalven hadde fortsatt blunkerefleksen når du kom frem, noe du sikkert la merke til. I værste fall er det et takkskudd, der dyret er bare er slått bevistløst.

 

Ellers blir alt veldig langt unna med vidvinkelkamera. Prøv å find en løsning med feks 6X fast forstørring.

 

Grattis med elgfall forresten!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei. Er en uerfaren jeger på sørlandet som kunne trengt noen råd. I mitt jaktlag så har de det slik at all stor ku er freda.

Man har lov til å ta to ungdyr. kvige opp til 135 kg, og okse opp til 160 kg. Oksen har de sagt det slik at maks 2 tagger på den siden mot skytter, og skulle den ha 3 på andre så gjør ikke det noe. Vil si maks 5 tagger.

Det jeg lurer på er om dere har noen råd for å klare å bedømme vekta på kviga når den kommer forbi på post? Om det er noen enkle regler man kan følge for å være sikker på at man ikke skyter feil?

 

Kalv er lov til å skyte, men noen av de ønsker ikke å skyte de tvillingkalvene som de vet er i området. hva kan være grunnen til det? hva er fordelen med å spare de?

Link to comment
Share on other sites

Typiske tegn på fjordyr er; Kort i kroppen, nesten kvadratisk, kort hals, kort hode med liten tyngde i mule, lite graverede øyebein (beinet rundt, og da spessielt over øynene). Dessuten mindre svai i rygg enn voksen ku.

 

Fordelen med å spare tvillingkalver er å sikre fruktbare gener, samt minimere sjangsen for at kua til slutt blir skutt. Slike stasjonere kyr er gull verdt for terrenget, da de også er magneter på all annen elg.

Link to comment
Share on other sites

Typiske tegn på fjordyr er; Kort i kroppen, nesten kvadratisk, kort hals, kort hode med liten tyngde i mule, lite graverede øyebein (beinet rundt, og da spessielt over øynene). Dessuten mindre svai i rygg enn voksen ku.

 

I tillegg: Adferd. Halvannetåringer er vimsete, nysgjerrige, halvdumme. Som alle tenåringer? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

[quote name="JibragI tillegg: Adferd. Halvannetåringer er vimsete, nysgjerrige, halvdumme. Som alle tenåringer? :mrgreen:

 

Dette er også typisk for fjordyr ja, men turde ikke å skrive det, da jeg har sett mange to og et halvt år gamle kyr med typiske fjordyrfakter. Har skutt feil selv når ei lita ku turer nesten som en hara i støkkinga. Blir litt forutinntatt når det i tillegg meldes om små fæler. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var på ei ukes elgjakt i Sverige forrige uke. Fikk ei ku på 193kg den var alene og uten melk. Kom bak meg på posten og var tydelig jaget for hun var utslitt da hun kom til meg. Hun var på vei inn i drevet våres så det var ikke noen av våre hunder som hadde jaget den. Har sett elgku komme sånn en gang før og da ble det bekreftet at det var gråbein som hadde satt opp farten.Da hun stoppet opp for hun begynnte vel å ane uråd,ble det en 180grs.swift a-frame 30-06 midt i hjertet.

kalpy0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...