Jump to content

Elgjakta 2013.


AHL

Recommended Posts

Hei folkens! Liten update fra meg.. Har i år skutt 3 elger..

Ble gjort en feil så de to første var dessverre ku og kalv.

 

Den tredje var en halvanne åring okse. Den låg og sov jeg kom inn på 50m og så mellom trerne at den reiste seg og kom luskende ut i en åpning og jeg fikk inn ett skudd. Den gikk rett i bakken. Da jeg kom bort til den fikk jeg sett at den ene framfoten var helt rar. Den har nokk brukket benet en gang og hadde betennelse i kneet og det var hull igjennom der det rant ut betennelse.. Vi kastet hele den bogen..

Den gikk helt vanlig så såg det ikke før jeg kom bort.

Slaktevekten på den var 95kg.. Vekten her på dyrene har godt brutalt ned.

 

fk1vnm.jpg

 

2e328fp.jpg

 

 

 

Alle 3 elgene er skutt med Browning xbolt i kaliber 300win.mag

Og hjemmeladet barnes ttsx 168 grains

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Itj nå elg på laget i helga heller... 21 dager siden sist felte dyr. to helger igjen på å skyte dobbel kalv, kvige å okse. Ble nesten okse på meg idag.. fjordokse som kom å stilte seg med brei sida til på 40m hold helt åpent, men la vær å skyte siden det var lit uenighet om hvor liten oksen kunne være. etter reglene så kunne jeg skutt den, men to av jegerne sa større en fjordokse to sa at jeg skulle ha skutt å en sa ingen ting.... Aldri skutt elg før så det var veldig nære på at jeg bestemte meg for å ta den, men det ble no ikke slik denne gangen da... Hadde to drev idag å så 2 fjord okser å ei voksen ku.

Link to comment
Share on other sites

Var bedt på elgjakt i Sverige i helga, hos en kamerat.

Det er en gjeng som leier ett "tilleggsterreng" siden de fleste har annen jakt utenom. Det har alltid vært bra med elg der, gode hunder, og jeg har sett elg hver kan jeg har vært der og elg / uttak i hvert drev...

De jaktet også fredag, de hadde skutt to okser (en 11-tagger) og sett to dyr, så optimismen var stor foran lørdagen.... Ett skår i gleden var at etter to okser de første, ble det okse-forbud inntil enslig ho-dyr eller kalv var skutt.. Men skitt au, elg er elg..!

 

Lørdagen opprant med - regn. Først tåke, så yr, så lett regn og til slutt pøsregn....

Etter tre drev i gode områder, med èn kontakt av dyr som dro rett feil vei, avbrøt lørdagen tidlig. "Gubba" hadde blitt blaute og ville hjem.... :D

Søndagen så været ut til å bedre seg, vi så fugl i vegen under rekognosering, men ingen elgspor...

To drev ble gått igjennom, uten kontakt. Uten særlig med spor... "Gubba" så frem til at det var spådd regn klokka to, og brøt av søndagen i ett-tida. J.. lig dårlig med elg var konklusjonen!

Det ble ei møkkahelg jaktmessig. Men godt kameratskap, god mat (elgskav fredag og rakfisk lørdag) oppveide litt..

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Da er turen unnagjort det ble to kalver i helga.Jeg var så heldig at jeg fikk skutt den ene. Den var ikke så stor 50kg slaktevekt. Den andre kalven som ble skutt kom alene på post og haltet. Den hadde en skade på ene bakbeinet så ut som gammelt brudd. Tror kanskje at kua til denne var tatt av noe for det var en voldsom ravnefest lenger opp i terrenget.

347hg06.jpg:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...