Jump to content

Registering av lovlig uregistrerte hagler


Ken Adams

Recommended Posts

Halden Arbeiderblad hadde i uken en stor artikel, og som hovedsak på fremsiden av avisen at politiet nå ønsker etterregistrere de uregistrerte haglene. Det opplystes ikke om noen tidsperioder og hele artikkeln var skrevet som at politiet ønsket, ikke krevde at det skule registreres.

 

Vi vet jo at dette kommer, men har noen annen fått med seg noe i avisene runt om i Norge, eller om noen har hørt noe fra POD/Politiet at order nå har gått ut om dette?

Link to comment
Share on other sites

Registrerte nettopp et par hagler for å komme påbudet i forkjøpet. Etter godkjenning ba jeg om en utskrift av hva som var registrert på meg. Jammen stod det ikke svart på hvitt at haglene var frivillig etterregistrert og at de ikke var en del av våpengarderoben 8)

 

Edit: Trodde dette var side x av en annen lignende tråd. Uansett, påbudet kommer utvilsomt ila 2013.

Link to comment
Share on other sites

Denne saken ble diskutert før jul i denne tråden. (Den lå under "Våpenkammeret - Hagle")

 

Jeg registrerte mine to 12-kalibre før nyttår - mest for å kunne overføre dem til neste generasjon på lovlig vis (jeg skal, før eller siden, til Brescia og få tilpasset et dobbelhagleløp i kal. 20 til kombien). Det gjenstår jo å se om de blir reknet med, eller ikke, i "garderoben".

Link to comment
Share on other sites

På det lokale våpenavsnittet viste de til et rundskriv som sa at det tas sikte på å innføre registrering i løpet av første halvår 2013.

De ville lese av våpennr, fabrikat , type selv, dessuten skal de ha løpslengde, så jeg måtte framstille våpen.

Skrev frivillig etterregistrering på "søknaden" (fylte ut på plassen) og fikk innført dette i våpenkortet. Ikke noe å betale for dette så langt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vel, dei som registrerte hagler ved dei forrige amnestia der dei blei lova at haglene ikkje skulle vere med i garderoben har kanskje litt forskjellige erfaringar? Eg meiner det at POD har med sin oppførsel opp gjennom åra demonstrert at ein ikkje kan stole på lovnader frå dei. Eg trur det er naivt å forvente at etterregistrerte hagler ikkje blir ein del av jaktvåpengarderoben etter at prosessen med etterregistrering er over. Det er ingen grunn til å tru på POD som er klare på at det er "makta som rår".

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale alle å vente til siste mulige dag med å etterregistrere hagler, helst 10min før stengetid. Gruppen som har haglene er over førti og har oppført seg godt nok til å ikke bli fratatt alt av våpen. Null problem! Derfor, 10min før stengetid.

 

Når det gjelder jaktvåpengarderoben er det bare å krangle lengst mulig. Poenget er at du på oppfordring har etterregistrert våpenet, helt frivillig, da skal du (f... s... h...) ikke ha noen ulemper av den grunn. Politidirektoratet mener det anderledes, de om det.

 

Jeg får også dårlig magefølelse ved at dette kjøres nå. Vi venter på en ny våpenlov, og den vil kunne påvirke viljen til etterregistrering av hagler. Intrykket blir da at "vi kjører dette først" for sikkerhets skyld. Et eksempel er om det kommer høye årsgebyr pr våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med hagler som ble ansett som antikke pga. Modell og ikke alder.konsberg rolling block hagler lagd på 50tallet f.eks.?

 

Desse haglene er vel ikkje "antikke"?. Registreringspliktige desse etter det eg kan forstå? Kvifor trur du dei blir ansett som antikke?

Link to comment
Share on other sites

Nå får jeg sikkert kjeft, men la gå... Synes faktisk dette er en usedvanlig smidig framgangsmåte av POD. Det er bra at politiet får oversikt over hvem som har hva av våpen. Noen har nytt et gode av å ha våpen utenom garderoben på en lovelig måte ( meg sjøl iberegnet), det kan man fortsette med hvis man frivillig etterregistrerer de. Alternativet er å vente til det blir tvungen etterregistrering. Da kan de registreres (Teller i garderoben har jeg forstått), eller bryte våpenloven og inneha en uregistrert ulovelig hagle. POD kunne like gjerne ha innført tvungen registrering inn i garderoben, men har vel insett at en smidigere framgangsmåte er mer hensiksmessig. Hvis de nå i tillegg prøver å oppdatere registeret sitt bla. få oversikt over hvor våpen registrert på avdøde personer befinner seg. Og i tillegg plusse på med et amnesti og godvlije overfor personer som vil innlevere/registrere våpen som "dukker opp", så kan det bli bra det.

Link to comment
Share on other sites

Tror heller ikke at dette fører til mindre våpenrelatert kriminalitet. Men det er en mulighet for oss til å score politiske poenger, samtidig som det at vi har uregistrerte våpen ikke kan brukes mot oss. Jeg mener politiet heller bør bruke de muligheter eksisterende lovverk gir, enn at lovverket innstrammes yttligere. Da trenger de et velfungerende våpenregister de kan bruke for å inndra våpen fra f.eks personer som dømmes for grov vold etc. Enig i at info manger, da jeg snakka med saksbehandler ved våpenkontoret hadde de ikke hørt om dette. (Ca. 1 mnd siden), de hadde heller ingen forslag til hvordan dette kunne gjøres.

Link to comment
Share on other sites

En enda enklere og bedre måte ville ha vart at man får alle hagler registrerte, samtidig som man øker jaktgarderobe til la oss si 10 våpen og da teller med haglene. Uten å ha noe som helst å ta på men, de fleste jegere har nok ikke 4 uregistrerte hagler så det ville da bli en grei løsning der alle gir og får.

Samtidig bør det vare våpenamnesti (burde egentligen alltid vare våpenamnesti)

MEN allt dette burde gjøres etter at et nytt våpenregister er på plass.

 

Men det viktigste er vel ikke gjort her, og det er at POD IKKE har gitt klare rettningslinjer og garantert at de etterregistrerte haglene aldrig kommer at regnes inn i våpengarderoben.

Link to comment
Share on other sites

Et evigvarende generellt amnesti synes jeg ikke noe om, slikt bør det ikke være behov for på noe vis. Det vi burde ha er helt klare og tydelige regler for innregistrering av våpen funnet i dødsbo (de fleste av disse finnes nok i regiseret men så var det tilstanden på registeret da..)

Link to comment
Share on other sites

Evigvarende amnesti blir fort en sovepute, slik at folk tenker "tar det i morgen / neste uke / neste måned" osv.

Dagens praksis med amnesti i blandt, og en solid dose skjønn om noen dukker opp med noe som må registreres/destrueres er slikt sett en god ting.

Link to comment
Share on other sites

Tror heller ikke at dette fører til mindre våpenrelatert kriminalitet. Men det er en mulighet for oss til å score politiske poenger, samtidig som det at vi har uregistrerte våpen ikke kan brukes mot oss. Jeg mener politiet heller bør bruke de muligheter eksisterende lovverk gir, enn at lovverket innstrammes yttligere. Da trenger de et velfungerende våpenregister de kan bruke for å inndra våpen fra f.eks personer som dømmes for grov vold etc. Enig i at info manger, da jeg snakka med saksbehandler ved våpenkontoret hadde de ikke hørt om dette. (Ca. 1 mnd siden), de hadde heller ingen forslag til hvordan dette kunne gjøres.

 

Dersom du tror at det er mulig for oss å score politiske poenger på dette, må du ha trodd det samme som NJFF trodde når de støttet blyforbudet....

 

Jeg har generelt ikke noe imot etterregistrering av hagler, men det gjør ting veldig vanskelig for mange med tanke på den idiotisk lille jaktgarderoben som vi har nå.

De burde uten tvil øke den til 10 våpen.

Link to comment
Share on other sites

Et kjapt spørsmål som eg har lurt på: min far har ei hagle(lovlig uregga) som eg skal overta på arv. Skreiv i søknaden under andre opplysninger at dette var ei lovlig uregistrert hagle.

 

Kan eg dermed forvente å få denne utenom jaktgarderoba?

Eller gjelder dette kun for personer som kjøpte hagla i sin tid og som får den registrert på seg sjøl(1 eiers hagler)?

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er naiv, eller har formulert meg litt uklart. Men vi scorer i allefall ikke noe på å følge nei, nei, nei og vi kan ikke godta noe linja. Kunnskapsbasert saklig informasjon og konstruktive forslag er det som når fram i samarbeidsutvalg og forhandlinger med myndighetene. Ved å frivillig etterregistrere hagler kan vi fremstå på en mer positv måte enn vi gjør hvis vi venter til det kommer et påbud, det kommer jo uansett i løpet av kort tid. Og medieutspill fra våre meningsmotstanere om "500000 uregistrerte hagler" (Uten at det blir opplyst om at dette er lovlige våpen) og "Det er skremmende hvor liten kontroll myndighetene har", utspill som kun er framsatt for å skape en irrasjonell frykt for våpen i befolkningen. Vil lett kunne på en sakelig måte argumenteres mot når dette er gjennomført. At jaktvåpen garderoben er for trang er jeg helt enig i. Ang blysaken der NJFF burde ha kjempet mot forbudet, istedenfor å konsenrere seg om alternative haggel. Mener du at vi og alle skytter organisasjoner skal kjempe hardnakket for å få lov til å beholde uregistrerte lovlige hagler?

Link to comment
Share on other sites

Ok,da blir den registrert i jaktgarderoben i mitt tilfelle. Hadde egentlig regnet med at det var slik det fungerte,men greitt å få sikre svar :wink:

Dette er nemlig ei hagle eg vil kunne bruke på bl.a rypejakt,derfor ville eg ikkje ha den som affeksjon.

 

Har allerede en Krag Jørgensen etter min farfar registrert slik,så var klar over at slik affekt-registrering er mulig for å holde de utenom garderoba.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det slik da at den som velger å etterregistrere før et påbud kommer får ha disse haglene i tillegg til garderoben.

 

Dersom jeg har forstått mitt våpenkontor riktig, så må det registrerte våpenet være i våpengarderoben for at man skal kunne bruke det lovlig på jakt.

Selv om det/de kommer i tillegg til de 6 man allerede har, så blir situasjonen en helt annen om man ønsker å kjøpe at annet jaktvåpen.

Da må man selge seg ned til 5 jaktvåpen før man får tillatelse til å kjøpe et nytt.

 

Den runden har jeg allerde hatt med dem når jeg hadde 8 registrerte jaktvåpen og ønsket å kjøpe meg et nytt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har fått beskjed fra mitt politikammer at disse etterregistrerte haglene ikke kommer inn under jaktgarderoben men at det likevel er fullt tillat å bruke dem på jakt.Jeg påsto da at det var flere som hevdet noe annet og fikk da som svar at de ikke visste hva de snakket om og at reglene var helt klare på det området.

Link to comment
Share on other sites

Dersom jeg har forstått mitt våpenkontor riktig, så må det registrerte våpenet være i våpengarderoben for at man skal kunne bruke det lovlig på jakt.

 

Da har enten du forstått feil eller ditt våpenkontor misforstått. Last ned og les rundskrivet og ta en tur dit igjen. Er de fortsatt vanskelig, be ta kontakt med POD og få klarhet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gjelder fra første våpen, uansett:

"Fra 1. juli 2010 gjelder kravet alle registreringspliktige våpen, og lovlige uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990."

https://www.politi.no/asker_og_barum/ak ... 8762.xhtml" target="_blank

 

Edit: Eventuelt låse inn vital del i FG-godkjent skap. Vær obs på at forskjefte til hagler i noen tilfeller ikke regnes som vital del:

Sitat fra lenken over:

"Størrelser og priser

Skapene forhandles av sportsbutikker, Felleskjøpet og andre. Prisene ligger normalt på 3000-5000 kroner og skapene kommer i forskjellige størrelser, men alle med plass for mer enn ett våpen. Merk at det ikke krav om at hele våpenet må oppbevares i våpenskap, det er tilstrekkelig med vital del.

 

Som vital del regnes:

 

Sluttstykke, låskasse og pipe for rifler

For hagler og kombivåpen hvor mekanismen spennes ved at våpenet brekkes, regnes forskjeftet, pipe og kolbe med avtrekkermekanisme.

For enkeltløpete hagler regnes ikke forskjeftet som vital del.

For pistoler regnes rammestykket, pipe, sleide og sluttstykke.

For revolver regnes ramme, pipe og sylinder."

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har fått beskjed fra mitt politikammer at disse etterregistrerte haglene ikke kommer inn under jaktgarderoben men at det likevel er fullt tillat å bruke dem på jakt.Jeg påsto da at det var flere som hevdet noe annet og fikk da som svar at de ikke visste hva de snakket om og at reglene var helt klare på det området.

 

Mitt politidistrikt uttalte nøyaktig det samme for to veker sidan, då eg etterregistrerte to hagler.

Link to comment
Share on other sites

Jaktvåpen garderoben er i grunnen feil lagt opp.

Den burde vert differensiert, og med ett utgangspunkt på inntil 10 våpen uten nærmere behov.

Hvorav inntil 6 Sentertente rifler, inntil 6 hagler, og inntil 6 randtente rifler.

 

Dette vil gi de aller fleste mer enn nok rom til å manøvrere, samt ivareta myndighetenes interesser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...