Jump to content

Hull i hull


Blaser_308

Recommended Posts

Ser det er mange som skriver.

 

-Rifla skyter hull i hull!

-Gull ladningen bla bla bla, går hull i hull!

- Hull i hull med alt av fabrikk ammo! Yeah right, da har man ikke prøvd ALT!

 

 

Hva defineres som hull i hull? D er jo veldig individuelt vil jeg tro! For noen vil det vel også være den svarte delen av 1/2 meter skiva!

 

Så d store søndags spørsmålet er da, hva er hull i hull? Hvor går grensen for å kalle det hull i hull?

 

Sånn jeg ser det, og etter d jeg har lest og tolket. Er det mange som må sitte på ei jakt slash benchrest rifle her inne.

Link to comment
Share on other sites

hull i hull kan jo sies på mange måter ja,når jeg sier hull i hull skal det være 3 skudd i samme hull som vokser litt,men ikke 3 kløver som henger sammen,er ikke så mange ganger i året det skjer men fult mulig med 2 fot og støtte,er vel helst flaks det kalles :D hører jo mange si rifla skyter hull i hull men kan ikke si jeg selv har hatt rifler som går hull i hull mange ganger,og jeg har hatt nokså mange rifler løp oppigjennom :winke1:

Link to comment
Share on other sites

min selektive mening er hull i hull da er det et stort hull av en samling

for meg er ikke nødvendigvis rundt lengere, men har man 5 kuler på en stripe er det ikke hull i hull selv om det er et sammen hengende hull.

 

men kan du dekke 3 skudd med en kliste lapp er det en hull i hull samling :)

Link to comment
Share on other sites

Dette definerer jeg som bortimot så bra som jeg greier å skyte med en god Sauer 200 STR. Fra benk, med gode ladninger og sola i ryggen. Om det er hull i hull er jeg ikke sikker på. :wink:

 

5 skudd @ 100m.

2011-08-28_11_49_32_(Medium).jpg

 

Nei.

normal_2011-01-23_21_30_21.jpg

 

Nja, ikke helt nei.

2011-08-25_11_06_39_(Medium).jpg

 

Ikke her heller.

normal_2012-08-08_13_54_23.jpg

 

3 skudd jeg tok med macchiato sin X-Bolt 308 @100 meter. Bra, men bare 3 skudd.

20121114_144539.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dette blir bare synsing.

En serie er 5 skudd. Har mange serier som er helt fantastiske med 3 skudd men så skjer det noe på de 2 siste.

Hull i hull på en serie er for meg under en kulediameter spredning.

Hull i hull børse er ei som presterer under 10mm hele dagen i greie forhold. Stort sett bare reine BR børser som klarer det.

Ei veldig god børse presterer under 15mm hele dagen. Stort sett matchbørser eller spesialbygg.

Ei god børse holder under 20mm hele dagen. Her finner man en del fabrikk varmintbørser og noen gode jaktbørser.

Under 30mm finner vi de fleste jaktbørser.

Klarer ikke børsa under 30mm så vil jeg vurdere skifte av løp eller å bytte børsa.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Dette er min beste definisjon av en hull i hull ladning. :wink:, men skyter du flere skudd en 3 og de resterende også går nærmest i samme hullet/ hullet blir bare litt større. Så er dette meget bra etter min definisjon.

 

3 skudd 308.Win/ 168 grain TTSX

2hohid4.jpg

 

3 skudd 338.LM/ 225 grain TTSX

241sb44.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skyter man nok 3 skuddsserier vil alle børser en gang prestere hull i hull. Med 5 skudd blir det utrolig mye vanskligre.

Tenker man seg at samlingen er rund vil arealene være som følger:

5mm 78mm2

10mm 314mm2

15mm 706mm2

20mm 1256mm2

30mm 2826mm2

Halverer man samlingen vil børsa være 4x så god.

Link to comment
Share on other sites

Litt skrytebilder fra en dag da alt stemte :D Hadde bare 40 skudd så ble bare disse seriene den dagen. Ingen av disse seriene er hull i hull men gode serier. Denne børsa er ei børse som leverer under 15mm hele dagen :)

10 skudd 200m 13,4mm

30tkndl.jpg

10 skudd 200m 17mm

2lxa79j.jpg

10 skudd 200m 16,2mm

687lnn.jpg

7 skudd 100m 8,7mm

sg39jk.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bra den 10 skudd på 200 meter serien der :-)

 

Kanskje en avsporing, men har kammeret.no hatt slik uhøytidelig konkurranse slik som de har kjørt på rimfirecentral.com? Der skyter de to serier på 4 eller 5 skudd på samme ark og måler deretter samlingen. Klarer man å få samlingene under en definert grense får man være med på f.eks "100 meter listen". Når man da skriver om sine hull i hull samlinger senere kan man jo bare referere til sine plasseringer på listen med de aktuelle våpen.

 

http://www.rimfirecentral.com/forums/showthread.php?t=219517

Link to comment
Share on other sites

Hull i hull blir jo et relativt begrep.

Ting som avstand-kaliber-antall skudd-hvordan det er skutt-osv er ting som avgjør hvor lett det er å få til. I tillegg til hvordan man definerer "hull i hull" ;)

 

For meg er "rifla går hull i hull" en påstand på lik linje med "rifla går jævlig godt". Det er relativt ;)

Link to comment
Share on other sites

Dersom du bruker børsa på jakt, ser jeg liten vits i å prøve på dette. Er jo ikke snøspurv vi jakter på heller......

Kan forstå dem som driver med dette som konkuranse.

Men til tema her.......hull i hull, må jo tolkes dit at det bare er ett hull enten man skyter 3 eller 5 skudd. I allefall at dem henger sammen....

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det er enklere å skyte enn vi tror?

 

Samlingen under er samme børse, samme hold, samme stilling og 5 skudd med -90talls NATO. Sjåføren her er en jente som før hun skyter denne serien har skutt under 20 skudd i sitt liv (også hun som skjøt den lappede samlingen i toppen av skiva). Utrolig nok kunne hun også fortelle at et skudd ikke satt der det skulle. Kanskje et naturtalent?

 

DSC_01471_zps49bc3f70.jpg

 

 

og ja-dette er 100% sant, og jeg håper hun kan bli med noen kvelder til sommeren for å terge de som plages med å sette 5 skudd innen 30cm på samme hold....

 

edit-det altså under 20 skudd inkludert luftgevær osv :shock:

Link to comment
Share on other sites

Som å se skiva mi på pistolskytinga dette! (?)

 

Utrolig imponerende skyting. Som sagt i mitt forrige innlegg så er det jo også 'variabler' skytteren blir utsatt for..

Uten disse variablene hadde kanskje dette vært hull i hull!

Jeg er misunnelig! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da begynner det å bli imponerende når folk setter en samling på 20-30 mm

Da kan man skyte

 

Sauerhansen

 

_________________

Bruker 338 er fornøyd med den nye chatten Ilatad & SsamiK

 

Jeu er nok en god stund før jeg er der uten tofot merker jeg :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

treskuddssamlinger som jeg kan klistre med ihvertfall tre lapper
Joda, det greier jeg også med pistol på 25 m og med lukkede øyer! :lol:

Det er jo litt dumt at en rifleskytter må inn i en avstivet blokk av lær for å treffe. Men fortsatt imponerende hvor godt enkelte skyter. Disse skytterklærne er jo utrolig upraktiske i felten.. Kunne vært gøy å se en skytter i klærne klistre etter hvert femte skudd på 1000 yards... Hadde vel ikke blitt mange hundre skuddene på den treninga! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da begynner det å bli imponerende når folk setter en samling på 20-30 mm :wink:

Da kan man skyte

 

Sauerhansen

Spesielt om man gjør det med ei rifle som har 20mm egenspredning... Det har selvfølgelig noe å si om rifla klarer 10 elle 20mm grupper.

Link to comment
Share on other sites

Woff, du tok poenget ;) Dessuten, lapp?! Hva slags lapp da? Bare innenfor klistrelapper finnes det mange typer, for ikke å snakke om andre lapper. Post it-lapp? Hvor stor er en lapp? Like bred som et tau er langt, kanskje? Poenget mitt er at det er håpløst å måle noe uten å ha en standarisert målemetode, eller standariserte måleenheter. Og det forundrer meg faktisk at ikke flere ser dette klart og tydelig. Hvor mye bensin bruker bilen din? 3 og en halv kopp på mila?

Hull i hull betyr ingen ting som helst. I beste fall betyr det at skytteren syns det er bra.

 

Samlinger på 20-30 mm trenger slettes ikke bety at man "kan skyte". Til små blinker på lange hold kan slik skyting være for dårlig. Den ene skyteformen er da vel ikke simplere enn den andre? Skyting kan være så mangt, men masse ulikheter på utstyr etc. Skyting er like forskjellig som nasjonalsporten vår ski. Langrenn, slalom, hopp osv.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Er jo det som er så fint med å bruke "hull i hull" begrepet. Da trenger man ikke tenke på hverken størrelse på lapp, avstand til målet eller størrelse på hullet den lager. Den dekker liksom det meste når det gjelder god presisjon sett fra eierens synspunkt.

 

For nøyaktige målinger av sine samlinger finnes det jo enkle PC programmer som gjør susen. http://ontargetshooting.com/

Link to comment
Share on other sites

Hull i hull= alle påfølgende skudd "berører" hullet etter første kula. Favoriserer grovere kaliber, men dog..

 

Om begrepet skal gi noen mening må selvsagt avstanden det er skutt på også være med.

100 m er vel en etablert avstand for rifleskyting med grovkaliber. Jeg regner med at 25m nyttes ifm pistol. Hva med f eks .22LR i rifle. 100 m er vel drøyt nok her?

Regner også med at hih er en prestasjon med cal .17 på 100 m.

 

Antall skudd? "Alle" våpen skyter 3 skudd hih fra tid til annen. Med fem skudd skilles klinten bedre fra hveten.

Link to comment
Share on other sites

Da begynner det å bli imponerende når folk setter en samling på 20-30 mm :wink:

Da kan man skyte

 

Sauerhansen

 

 

Så du mener BRskyttere og LHskyttere ikke kan skyte?

 

Nei det mener jeg ikke

 

jeg har da jammen sett DFS-skyttere kle av seg skinndressen og skyte like dårlig som de aller fleste.

 

det har jeg også

 

:wink:

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Dersom man definerer "hull i hull" vil det bli merkelig da man ikke kan lage et hull inne i et hull...

Men skal du ha presisjon kjøper du ei skikkelig luftbørse, først da kan vi snakke presisjon....

Dog litt mer vanskelig på 100m, men kvalmt presist på 50-70

 

Et lite søk på tuben viser kruttbørser som fint lager virkelige hull-i-hull der neste kule bare subber såvidt kantene etter forrige skudd, dette på laangt over 100m.

Men det tar en time å rigge opp alt da, pluss at remediet ikke egner seg for annet enn akkurat som beskrevet over.

 

(skrevet med en smule innvendig humring)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke at dette er noe å diskutere engang. Hull i hull er akkurat som det høres ut ! neste prosjektil passerer blink/papp i samme hull som det forrige.

Og dem som ikke klarer det strekker definisjonen litt lengere. Som i at det berører hverandre osv. En samling kan være sykt god, men det er langt imellom det og hull i hull !

 

Jeg kan love dere at jeg aldri har skutt hull i hull (5 skudd 100m) og det våger jeg å tro at det ikke er mange her som har gjort eller ! Meeeeen jeg har hatt en mengde flotte samlinger :) Er bare på kammeret at børsene går høl i høl fra morgen til kveld, syv dager i uka.

 

Jeg spanderer pølse og brus på dem som leverer 5 skudd på hundre meter med det resultat at pappen ikke er større enn kule diameter !

Link to comment
Share on other sites

Uff...kjenner at jeg ble litt kvalm når jeg leser her inne nå........(joda, leser jo av egen fri vilje :lol: )

Alle disse som har en hel gjeng skudd i samme hull, å klarer seg med en liten plasterlapp for å skjule dem.......prøv å ta løs børsa fra skrutvinga, hiv hodeputa å dyna som dere er oppstøttet med, kle på dere vanlige klær,legg dere ned ute i skauen på ei vanlig maurtue.

Klarer dere samme samling da som nå, ja da skal jeg rette tommelen opp for dere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...