Jump to content

Hull i hull


Blaser_308

Recommended Posts

Påstanden om at alle rifle produserer hull i hull med tre skudds serier fra tid til annen er ikke tilfelle.. jeg har ei Sako i .30-338 som går ganske godt, har hatt rifle i snart 25 år nå og den har aldri produsert samlinger hvor tre skudd tangerer hverandre. Veldig stabile samlinger på ca 25- 30 mm men ikke rufsete hull med denne.

 

Samme saken med kombi`n jeg har i kaliber 7x65 R - grei presisjon rundt 40 mm på tre skudd men aldri noe særligt mindre.

 

.222 derimot og 6x45 pipa gjør dette stadig vekk, kommer selvfølgelig på hva jeg putter i, men dog veldig presis børse.

 

Hvor kom egentlig 5 skuddsreglen inn? trodde hull i hull bestod egentlig av to skudd....

Link to comment
Share on other sites

Har aldri ment dette som harselering av folk som bedriver benkskyting eller med tofot som idrett, men et lite stikk til de som er på banen og aldrig gjør noe annet en å skyte med støtte.

De strekker vel holdene en god del også, noe som selvfølgelig forvanskliggjør dette

Dem er det mange av :wink:

De som tror de trener forde at de drar i avtrekket og at det smeller.

Er ingen utfordring å sette 5 tiere på 100 meter med tofot, eller?

Ikke blir man bedre skytter av det heller tror jeg

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Den eneste meningsfulle definisjonen på HIH er at man har ett sammenhengende hull, det å skyte flere skudd gjennom et hull uten å utvide det er kun flaks, selv verdensrekorden i BR er over 0,00mm.

 

Problemet med presisjon er hvordan folk IKKE måler det, altså over gjentatte serier. For folk flest er det den ene heldige samlingen som definerer børsa, ikke det de klarer hver gang. For meg er presisjon målt i 2x5 eller 3x3 skudd, det er sjelden like imponerende.

Link to comment
Share on other sites

Tiltredes.

 

På samme måte blir jeg lite imponert over gode eller tilogmed ekstremt gode samlinger når de ikke sitter der de skal.

Skyter noen på gong på 700m blir jeg ikke imponert over at 5 sammenhengende bom sitter på en femtiøre to meter til venstre.

Presisjon er vel og bra, men uten treffsikkerhet er man like fullt ubrukelig.

Link to comment
Share on other sites

Den enkleste måde at skyde hul i hul (det klare jeg hver gang på banen 8) ) er at man klipper ud den store sorte pletten på skiven (helst over 15cm i diameter). Herefter går det udemæket at sætte 10 skuds grupper i samme hul, uden at hullet bliver større i det hele tagt.

 

I den lidt mere realistiske verden husker jeg stadig den gruppe med drejede kobberkugler, hvor hullet efter 5 skud med kal 6,5, ikke var mere end 8mm i diameter. Dette med en riffel, der normalt ikke klare bedre end 5skuds grupper på c-c 15mm.

 

Normalt er der noget magiskt ved egentlige hul i hul grupper. De må primært skydes når man er fuldstændig ene på banen. Samtidigt er det næsten umuligt at få taget foto af disse grupper. Det er formodentligt noget med det kraftige modlys fra det ene hul som gør at disse billeder altid mislykkes :wink:

Link to comment
Share on other sites

Erlend:

 

Korrekt.

 

Det jeg skriver er nettopp det at kombinasjonen av disse to fenomenene er det som er imponerende, for meg.

Da snakker vi god skyting etter min definisjon.

 

På generell basis er "hull i hull" nesten det verste jeg hører på skytebanen,

men blir nok hårfint slått av "hvor mye er en kvart moa?".

 

Jmonsen: Der demonstrerer du treffsikkerhet og presisjon. Bra skyting!

Link to comment
Share on other sites

prøv å ta løs børsa fra skrutvinga, hiv hodeputa å dyna som dere er oppstøttet med, kle på dere vanlige klær,

 

Hadde det nå enda vært så enkelt å finne beste presisjonen med ei rifle, så skulle jeg gladelig brukt både skrutvinge, dyne, pute og resten av senga også. Jeg har hørt mange ganger om å sette fast børsa i ei skrustikke, men har aldri sett noen prøve. Men det finnes mange frontstøtter, sandsekker, stativer etc.

Link to comment
Share on other sites

De som tror de trener forde at de drar i avtrekket og at det smeller.

Er ingen utfordring å sette 5 tiere på 100 meter med tofot, eller?

Ikke blir man bedre skytter av det heller tror jeg

 

Jeg tror du undervurderer nytten av skyting med anlegg. Min erfaring er at det gir en ekstrem fokus på å trekke av riktig. Og det nytter ikke å slurve, for det vises på skiva umiddelbart. Jeg tror det kan være lurt å dele opp trening i ulike momenter. Dette gjelder all slags trening, og er ikke bare relatert til skyting.

Selvfølgelig er det en utfordring å sette 5 tiere på 100m. DFS-skive vi snakker om, formoder jeg. For det finnes jo ikke noe annet [/sarkasme] Skyting med tofot gjør deg til en bedre skytter med tofot, det er igrunn så enkelt. Det er ikke noe poeng for en langholdsskytter å trene stående med lang arm. Det skader sikkert ikke, og allsidighet er bra. Men hvis all konkuranseaktivitet foregår med tofot, så er det ikke så dumt å trene på nettopp det. Hva er en god skytter forresten? Er VM-vinneren i benkskyting en god skytter? Hva med VM-vinneren i praktisk pistol? Begge er jo en skytegren, og hvis du er best i en gren så blir det litt vanskelig å argumentere for at du ikke er god.

Link to comment
Share on other sites

På samme måte blir jeg lite imponert over gode eller tilogmed ekstremt gode samlinger når de ikke sitter der de skal.

 

Jeg er forsåvidt enig, men det er nå en smal sak å skru på siktet slik at en treffer senter. Forutsatt at samlingene sitter på samme sted hver gang da. Det hele avhenger veldig av hva en ser etter. Når jeg tester ulike ladninger så bryr jeg meg lite om hvor samlingene sitter, bare de er i skiva. Innskyting kan jeg foreta seinere. Gode samlinger på feil sted i kongelaget vil dog ikke være særlig imponerende.

En kan fint vinne VM i benchrest uten å treffe siktepunktet, så til akkurat det formålet er det ikke ubrukelig. Men det blir jo forsåvidt unntaket da.

Enn så lenge det ikke finnes noen definisjon av hull i hull, så gir det ingen mening. Det er så mye greiere å forholde seg til standariserte enheter som millimeter, tommer etc. Jeg har skyvelære i skytesekken. Programmet nevnt lenger opp her i tråden satte meg på en ide. Måle samling med smarttelefon. Det burde være mulig å få til. Kanskje finnes det allerede? Taste inn kulediamter, og så fikser programmet resten. Eller kanskje det kan måle diameteren også, vha. autofokus? Lagre i database sammen med ladedata, værdata, dato osv.

Link to comment
Share on other sites

Her er to BR50 serier.DSC_1173A.jpg

Skutt på 50m 5 skudd i hver blink.

:shock::shock::mrgreen:

 

 

Dette er det kun Sauer som klarer, har jeg rett jmonsen?

:mrgreen:

 

Sauerhansen

 

Må skuffe deg der SauerHansen dette er skutt med dette våpenet.

DSC_a0867~0.jpg

En CZ 452 Varmint. Som er bygget opp av Bent Fossdal. Våpenet er og omtalt i flere tråder. Da i tråder som omhandler avvik på første skuddet i cal 22lr.

At samme våpenet og to ganger har vunnet web cupen til Benkskytterforbundet. Bekrefter at det er et meget presist våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...