Jump to content

Sikkerhet på jakt


M67

Recommended Posts

Det er tida igjen, skog og hei fylles med jegere.

 

Alle er vi ivrige som fan, og alle kan vi gjøre feil - det går an å stoppe opp og tenke på at i år skal vi fokusere på sikkerhet? Jeg vil ikke henge ut noen, eller gi noen dårlig samvittighet, alle som holder på med dette har nok opplevd minst en nestenulykke (sikker retning er ikke ned når en er i båt :oops: ), og de fleste kjenner en eller flere som er blitt skutt eller har skutt seg selv.

La oss unngå at noen blir skutt i årets jakt!

 

http://www.vgtv.no/#!id=56413 Denne gav meg ideen til dette innlegget, det er en ting som veldig lett kan skje, som selvsagt ikke skal skje. Det er nå noe å ta med seg for han som i en annen tråd mente at hagl på 40m kun var farlig for øynene.

Og det er noe å ta med seg for oss som hetset han som gikk med kevlarvest og vernebriller... Vernebriller på en trang steinet hagelpost MÅ være en god ide - men det var ikke poenget.

 

Fedrelandsvennen bringer i dag en reportasje om elgjakta, med to kjekke karer fra Åseral i hovedrollen, og en på Kammeret mye omtalt Sauer 202. Og begge holder riflene sine fram for fotografen - med et fast grep om avtrekkeren!

 

Nå er det jo ikke farlig å holde i avtrekkeren for fotografen, og det er helt sikkert de de gjør - men vanen mange har med å automatisk legge fingeren på avtrekkeren når de løfter et våpen - er intet mindre enn livsfarlig.

På skytebanen driver vi nå og avslutter storviltprøvene, og jeg ble stående i går og diskutere sikkerhet med en NFPS-skytter. Det var bra mange på den banen som ville blitt bortvist fra en NFPS-bane, eller i allefall disket på et stevne.

 

Jeg gjengir de 4 viktigste huskereglene for sikker våpenbruk:

 

- Pek våpenet i ufarlig retning, ALLTID

- IKKE ha fingeren på avtrekkeren

- Oppfør deg som om ALLE våpen ALLTID er ladd

- VIT hva du skyter på, og hva som er BAK

 

Så kan man diskutere hvorvidt man skal knekke hagler, gå med bolten åpen, når man skal lade, alt mulig. Det koker ned til at dersom vi skal få drept noe så må vi lade våpnene, og da må vi kunne behandle dem når de er ladd. Og siden vanens makt er stor og våpen faktisk er laget for å være ladd...

 

Slik,

800px-Gun_safety.jpg

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror dette er noe som er viktig å indoktrinere unge jegere med.

Sønnen min får på mandag sin første salong i 7årsgave, (takk til "Petrol" for kjøpet) men han har hatt mye trening i forkant og jeg syns han er umåtelig flink med tanke på sikkerhet.

De 4 momentene som blir nevnt kan på fingerspissene med konsekvensutredning i tillegg.

 

Han er så inne på dette at når han fikk en kruttlappistol hos svigerfaren ("Xxaxx" her på forumet forresten)så viste han oss at han hadde fingeren på siden av avtrekkeren og sa at når han skulle "skyte" på kråker så måtte det være noe bak de som kunne stoppe kulene.

 

Detaljer under jakta er enkelt å fikse på forhånd. En oransje lue på XXL koster bare 29 kroner. Den er tilmed fora med Thinsulate og passer selv folk som er tjukke i hodet. (fysisk altså :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg driver sikkerhetskurs i NSF-regi.

 

Jeg stresser det jeg lærte i NFPS: Fingeren skal ut av avtrekkebøylen (unntatt selvsagt når du peker mot skivene).

 

Det har hatt effekt. Jeg ser ikke lenger den typiske bæringen av våpen med fingeren rudt avtrekkeren.

 

Skjønner ikke hvorfor ikke NSF kan stresse dette på samme måten.

Link to comment
Share on other sites

Bruker en del tid på min lokale skytebane, der er det en salig blanding av skyttere og jegere. Skremmende holding bland noen jegere, men det er god selvjustis og lav terskel for korrigering.

 

Men, slik den svenske soldaten holder våpnet, er jeg også opplært ( av samme førsvarsmakt) at våpnet skal være i ufarlig rettning, og at dette kan være opp, eller ned avhengig av hva som er rundt. Fikk en gang en kommentar på en dfs bane at ufarlig rettning var skyterettning eller opp. Hvis det er en del av reglemtet i dfs og noe alle vet på en norsk skytebane er dette helt ukomplisert.

 

Finnes det er reglemang, rettninglinjer ed som er gjeldene "for alle", tenker mest på hva jeg skal lære barna i tillegg til sundt fornuft!

Link to comment
Share on other sites

Det er tida igjen, skog og hei fylles med jegere.

 

Alle er vi ivrige som fan, og alle kan vi gjøre feil - det går an å stoppe opp og tenke på at i år skal vi fokusere på sikkerhet? Jeg vil ikke henge ut noen, eller gi noen dårlig samvittighet, alle som holder på med dette har nok opplevd minst en nestenulykke (sikker retning er ikke ned når en er i båt :oops: ), og de fleste kjenner en eller flere som er blitt skutt eller har skutt seg selv.

La oss unngå at noen blir skutt i årets jakt!

 

http://www.vgtv.no/#!id=56413 Denne gav meg ideen til dette innlegget, det er en ting som veldig lett kan skje, som selvsagt ikke skal skje. Det er nå noe å ta med seg for han som i en annen tråd mente at hagl på 40m kun var farlig for øynene.

Og det er noe å ta med seg for oss som hetset han som gikk med kevlarvest og vernebriller... Vernebriller på en trang steinet hagelpost MÅ være en god ide - men det var ikke poenget.

 

Fedrelandsvennen bringer i dag en reportasje om elgjakta, med to kjekke karer fra Åseral i hovedrollen, og en på Kammeret mye omtalt Sauer 202. Og begge holder riflene sine fram for fotografen - med et fast grep om avtrekkeren!

 

Nå er det jo ikke farlig å holde i avtrekkeren for fotografen, og det er helt sikkert de de gjør - men vanen mange har med å automatisk legge fingeren på avtrekkeren når de løfter et våpen - er intet mindre enn livsfarlig.

På skytebanen driver vi nå og avslutter storviltprøvene, og jeg ble stående i går og diskutere sikkerhet med en NFPS-skytter. Det var bra mange på den banen som ville blitt bortvist fra en NFPS-bane, eller i allefall disket på et stevne.

 

Jeg gjengir de 4 viktigste huskereglene for sikker våpenbruk:

 

- Pek våpenet i ufarlig retning, ALLTID

- IKKE ha fingeren på avtrekkeren

- Oppfør deg som om ALLE våpen ALLTID er ladd

- VIT hva du skyter på, og hva som er BAK

 

Så kan man diskutere hvorvidt man skal knekke hagler, gå med bolten åpen, når man skal lade, alt mulig. Det koker ned til at dersom vi skal få drept noe så må vi lade våpnene, og da må vi kunne behandle dem når de er ladd. Og siden vanens makt er stor og våpen faktisk er laget for å være ladd...

 

Slik,

800px-Gun_safety.jpg

 

 

K

 

 

På filmsnuttene er enten våpenet tomt eller så er det sauer sikringen (som ligger rett ved avtrekkeren) jeg holder pekefingeren på...Skummel patent forøvrig...

Link to comment
Share on other sites

slik som han soldaten holder fingeren er en meget trygg måte å holde fingeren på. du viser til alle at du behandler våpenet rett, og du går inn for å holde fingeren av avtrekkeren inntil du skal skyte og har da kort vei. ser ikke helt hvordan han ellers skulle holdt fingeren. om du skal være klar på et øyeblikk. fullt grep om kolbehals betyr at du må flytte på hånda om du skal skyte. og det medfører ikke annet enn at du får litt dårliger tid på skuddet enn du ellers ville fått.

Link to comment
Share on other sites

På filmsnuttene er enten våpenet tomt eller så er det sauer sikringen (som ligger rett ved avtrekkeren) jeg holder pekefingeren på...Skummel patent forøvrig...

 

Jeg har lært meg å like den sikringa, den er ikke skummel i det hele tatt - selv om jeg også mente det før. Fingeren har nå uansett ikke noe der å gjøre før en faktisk skal avsikre våpenet - dvs. når en har siktebilde. Å bevege seg med fingeren inni avtrekkerbøylen, eller ha den der når en ikke har hevet våpenet for å skyte er etter mitt syn helt forkastelig.

Jeg flytter ikke fingeren inn i avtrekkerbøylen før jeg bestemmer meg for å skyte, og da avsikrer jeg. Sikter jeg på dyr, mens jeg venter på en skuddsjanse, så ligger fingeren rett fram utenpå avtrekkerbøylen, dette er noe som skjer helt av seg selv. Man er da innpisket i NFPS...

 

Er ikke ute etter å henge ut noen, og man gjør mye rart foran kamera som en ikke gjør ellers. Jeg ville bare få folk til å tenke litt, og se litt på egne vaner, og tenke over om de er optimale.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser tråden, skulle ne tro at sikerheten på jakt og bane var hinsides all fornuft.

Hvor mange ulykker har vi.

Ser en på antall timmer vi er ute å driver aktiviteten vår. Er ulykes prosenten nesten 0.

Jeg har og registrert enkelte sikkerhets hysterikere på banen. Disse oppfører seg som om alle vil skyte i hytt og pine. Og innfører regler som latterlig gjør skyting.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en ekkel opplevelse på skytebanen under oppskytinga til elgprøven. En av de "gamle gutta" pakker sammen og skal gå ut fra standplass. Bolten er på plass og lukket, han bærer våpenet med finger i avtrekkebøylen og pipa peker rett mot min mage!!! Jeg visste at våpenet var uladd da jeg så på da det ble visitert, men det var ingen god følelse likevel.

 

Men jeg tror dette er noe som mye blir borte med den eldre garde. De var nok ikke like opptatt av slik som vi er i dag. Har skutt selv i 40-45 år og vet med sikkerhet at det aldri var snakk om å ha bolten åpen eller ute av våpenet når man bar det eller finger ute av avtrekkerbøylen den gangen da jeg begynte å skyte. Det var vel ansett som god kotyme å ha pipa pekende rett opp eller ned den gangen, og det var det. Mere var det ikke. Man kan nok si med sikkerhet at det går rett vei i allefall.

 

Det som hjelper best i slike situasjoner å påpeke det på en vennlig hyggelig måte at det finnes bedre måter enn den skytteren bruker, og da forklare hva som er riktig praksis. Å hyle og kjefte har liten effekt da mottakeren går i forsvarsposisjon. Vær hyggelig og si det uten å heve stemmen så er det en stor mulighet for at han du snakker til endrer sine vaner.

 

Forøvrig vil jeg bare anbefale folk om å melde seg på sikkerhetskurs i NFPS regi når / hvis dere får høre at slikt arrangeres. Det finnes INGEN forbund som har slik stålkontroll på sikkerhet som NFPS!! Selv om du ikke har tenkt å skyte praktisk er dette kunskaper som er meget nyttige å ta med seg. Det er mest et spørsmål om en sikkerhetskultur/mentalitet som få, om noen andre forbund, lærer bort så effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser tråden, skulle ne tro at sikerheten på jakt og bane var hinsides all fornuft.

Hvor mange ulykker har vi.

Ser en på antall timmer vi er ute å driver aktiviteten vår. Er ulykes prosenten nesten 0.

Jeg har og registrert enkelte sikkerhets hysterikere på banen. Disse oppfører seg som om alle vil skyte i hytt og pine. Og innfører regler som latterlig gjør skyting.

 

 

Må si meg uenig med deg. Ja vi har veldig få ulykker, men vi tåler faktisk ikke så mange fler. Skyttersporten er ganske trengt opp i et hjørne for tiden, sånn rent politisk, og skjer det en ulykke kan du ta deg fan på at en eller flere politikere vil kaste på det og "vise ansvar". Jeg vil på det sterkeste protestere på at du kaller folk "sikkerhets hysterikere". Jeg kan være med på at enkelte ikke oppfører seg veldig pedagogisk riktig når de påtaler sikkerhetsbrudd, det kan nok stemme, dessverre, men passer vi ikke på vil det gli ut med ulykker som resultat. Og dessuten er nok ikke vådeskudds statistikken god nok til at du kan si den er 0. Det som er nær null er antall skadede og drepte. Det er heldigvis ikke mange, selv om det er alt for mange likevel! Antallet skudd som ved misforståelser/uhell etc avfyres uten at noen skades er nok alvorlig mye større en det antallet skadde/drepte viser. Det finnes ikke statistikk på dette så man må bare basere seg på at det rent statistisk må avfyres et visst antall skudd før et menneske blir truffet.

Link to comment
Share on other sites

Nå sa jeg at den er nærmest 0 Og det er det ingen tvil om.

Jeg er langt fra fanatisk når jeg er på banen, men jeg har kontroll på de våpen som ligger på standplass. På den banen jeg bruker må en frem og se på sine egne treff.

Da forlanges det at våpen ligger med åpent sluttstykke , der hvor der er løst magasin , ligger det sidenav.

Sikkerets hysterikerne vil og ha en tom patron på tverre inne forand sluttstykket.

Vi skal tenke og handle slik at vi forebygger ulykker. Men det går og en grense på hva som er fornuftig og ikke.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser tråden, skulle ne tro at sikerheten på jakt og bane var hinsides all fornuft.

Hvor mange ulykker har vi.

Ser en på antall timmer vi er ute å driver aktiviteten vår. Er ulykes prosenten nesten 0.

Jeg har og registrert enkelte sikkerhets hysterikere på banen. Disse oppfører seg som om alle vil skyte i hytt og pine. Og innfører regler som latterlig gjør skyting.

 

Kanskje dette harde fokuset på sikkerhet er grunnen til at vi har få skader?

Link to comment
Share on other sites

M67 :clap:

jeg driver som noen andre også med organisert skyting innenfor Nsf i tillegg. nå senest på mandag hadde jeg fire stk under opplæring. til alle nye skyttere terper jeg på at pekefinger skal være på utsia av avtrekkerbøyla frem til våpenet peker på skivene. dette er noe jeg er veldig konsekvent på. etterhvert som skytterne har skutt i noen mnd forklarer jeg at når det skytes på duell (med kort skytetid) kan fingeren komme inn i bøyla mens de løfter våpenet/våpenet er i sikker retning.

lærte på jegerprøvekurset som 16åring at det fins ingen unnskyldning for vådeskudd. det har jeg tatt med videre i livet og.

på nsf banen er våpenet åpent og mag på siden slik jmonsen beskriver. sikkerhet er da 100% viktigere enn hvor mange poeng man har på skiva.

Link to comment
Share on other sites

Helt fra eg begynte med våpen og skyting har aldri min finger vert på avtrekket med mindre eg hadde tenkt å skyte. Eg er den eneste personen i familien som driver med jakt og skyting, eg fikk aldri noe oppfølging eller noen som viste ka som var rett og galt. Men av regn tenking og respekt for våpenet så fant eg ut ka som var best, med tanke på at eg jaktet med sjøen og man kan falle, og ha en finger på avtreket da, kan man sjøl tenke ka som vil skj. Og mitt våpen peker aldri ned, med tanke på om man skulle være uheldig å trekke av å få en sprut av hagl og stein i tryne. Vær gang eg har vert på banen så sier eg det til flere, enten folk som eg har med eller som eg ikkje kjenner. Vi har også opplæring i våpen bruk med ungdoms gruppen eg jobber i her på askøy, så å lære de små og de store i våpen vett er veldig kjekt.

 

 

Ble fortalt at episode en gang, det var en mann som var på rypejakt aleine oppi fjellet, han var uheldig å brente av et skudd i en stein fremfor seg i det han falt, den manner er i dag blind på begge øynen, så å ha den episoden i bakhode når man jakter aleine eller med andre så husker man på at man aldri hviler fingeren på avtrekket. Fingeren han ingen ting å gjøre på avtrekket med mindre man skal sleppe av et skudd!!

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser tråden, skulle ne tro at sikerheten på jakt og bane var hinsides all fornuft.

Hvor mange ulykker har vi.

Ser en på antall timmer vi er ute å driver aktiviteten vår. Er ulykes prosenten nesten 0.

Jeg har og registrert enkelte sikkerhets hysterikere på banen. Disse oppfører seg som om alle vil skyte i hytt og pine. Og innfører regler som latterlig gjør skyting.

 

Dersom du mener at det jeg nevner i førsteposten er "sikkerhetshysteri" så blir jeg litt skuffet, eller kanskje heller alvorlig sjokkskadet - mener du virkelig det?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg igjen i det Tesla sier.

 

Til Jmonsen og den tomme patronen er å si at det "kan" ha mening om ikke alltid. Min finpistol har ingen mulighet til å la sluttstykket ( sleiden ) stå i åpen posisjon. Den lukker seg automatisk og det finnes ikke noen mekanisme for å holde den i bakre stilling. Derfor bruker jeg å enten sette et tomt magasin eller en tom hylse på tvers foran sleiden for å vise at den ikke er lukket. På et boltvåpen når bolten står i bakre stilling er jeg enig i at det er tøys! Jeg har aldri opplevd og kommer nok heller ikke til å oppleve at et boltvåpen på egen hånd lader patron i kammeret og lukker bolten! Hvis det skjer er nok våpenet glupt nok til å forstå at patronen på tvers må fjernes! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Våpendisiplin på jakt... er nesten så jeg må le for det er så godt som ikke-eksisterende, det er ihvertfall mine erfaringer. Jeg blir ganske stresset av å se så godt som alle skyttere bryte samtlige ting jeg har lært bort til rekruttene (og kjeftet på de som glemmer) i forsvaret. Jeg kan ikke akkurat begynne å kjefte på de i jaktlaget, da de vil se på meg som en skrulling.

 

Flere ganger på jakt påpeker jeg alt fra avtrekkerdisiplin til å peke mot folk (type vise hvilken vei man skal gå der man bruker børsa å peke med) med våpen som faktisk er ladd og med "sikring" på.

 

Posteringsjakt? Jeg sørger for at det ikke er fysisk mulig for de andre postene å kunne treffe meg om de skyter mot meg. Flere ganger jeg ligger nede mellom trær/steiner osv :lol:

Link to comment
Share on other sites

M67 har nok rett her gitt.

 

Det er ikke tvil om at opplæringen fra IPSC/NFPS er veien å gå, da får skytteren et automatisk innlært hendelsesforløp, og når du trener på dette så vil det til slutt bli en ryggmargsrefleks, du utfører det uten å tenke, uten å bruke tid på det, og sikkerheten er ivaretatt. Men det er ikke dermed sagt at skytteren skal legge hjernen hjemme ved skyting... 8)

 

Dette må jo være den billigste måten å øke sikkerheten inne skyting, ingen utgifter, kun en liten innlæringsperiode i et overgangstidsrom, da snakker jeg om at andre skytterorganisasjoner adapterer IPSC sine regler vedrørende våpenhåntering, ikke at alle skyttere skal innom full NFPS kursing.

 

Jeg har utdannet x antall etablerte skyttere/politi/HV innen IPSC, og alle gir tilbakemelding om at de følte våpensikkerheten på banen økte ved IPSC reglement.

 

DVC

Link to comment
Share on other sites

Tydeligt at enkelte ikke liker mine kommentarer og tar de tilseg.

De om det.

Jeg har lenger fartstid på bane og med skytevåpen en de fleste på kammeret. Våpenoplæringen min startet den gang Hagle og Krag sto bak utgangsdøren eller bak døren i skjulet. Amoen lå siden av våpenet.

Og vi fikk innstrukser om at dette var noe vi ikke tok i uten voksnes tilatelse.

På banen er jeg som en sur gammel sulten UGLE. Glor på skyttere og våpen kontunierlig. Jeg avstands kontrolerer at de som reiserseg, går fra et åpent våpen og at magasiner er på siden av våpenet.

Er jeg på pistolbanen, er jeg og nøye med at folk legger fra seg våpen med sleide i bakkant og magasin ved siden. Har de våpen med automatisk lukking. inn med sikerhets tag eller hylse.

 

Når jeg ser nye folk på banen får de litt ekstra oppmerksomhet en gang eller to til jeg lærer de å kjenne. Gir mer enn gjerne et velment og klart råd. Klart der er overtramp av sikerhets rutinene , de påpekes. Og følges de ikke så blir vedkomende høflig anmodet om å finne seg et annet sted å oppbevare kropp og våpen.

 

Har i sommer hatt to episoder med folk fra NFPS miljøet som har fått meg til å kalle disse to hysterikere. Førsnevnte forlangte at alle skulle sette tom hylse inn forand bolten. Den andre episoden var på samme nivå.

En skytter med nytt våpen traff ikke skiven. Jeg tok vedkomende med meg. Og våpenet uten slutstykke til en solid platform vekk fra alle. Vi fant et siktepunkt i terenget og kikket gjenom løp og kikkert. Her avslørte vi et stort avik. Våpenets kikkert ble grovskrudd på plass. Ny sikting . Tilbake til standplass . Inn med slutstykket( dette lå på standplass hele tiden) og ny test av våpenet.

At jeg da blir strammet opp av en som kommer rett fra et NFPS sikkerhetskurs , kaller jeg hysteri. Et tomt våpen uten slutstykke er mindre farligt enn en spade.

Link to comment
Share on other sites

Hei Monsen. Det er som kjent ikke populært å lære faren sin å pule, men akkurat her får du bare høre litt etter :mrgreen:

 

NFPS-folket er nok langt mer pirkete enn andre men sjelden hysteriske, de er bare ekstremt godt drillet i et veldig grundig sikkerhetsregime som trengs i sporten de utøver. De fleste har noe å lære av NFPS, selv om en begynte karrieren sin før Kragen kom (og kanskje helst da). Men man må selvfølgelig følge reglene for banen en er på, man at man ønsker å tilføre et ekstra nivå klarer jeg ikke å se på som negativt. Skytesporten har allerede svært god sikkerhetsstatistikk, men det er alltid rom for forbedring.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lest alle innlegg, men leser mye snakk om hvor man skal holde fingeren. Jeg holder aldri fingeren inni eller utenpå avtrekkerbøylen. Den holder jeg vanligvis over, på siden av rifla / hagla. Fingeren beveger seg kun inn i avtrekkerbøylen når jeg skal avfyre skudd.

 

Sauer-sikringen er for min del utrolig praktisk, og den finnes ikke skummel hvis man holder fingeren utenfor avtrekkerbøylen. Sikringen er stille, og tiden fra man tar av sikring til man kan skyte er ikke lang.

Link to comment
Share on other sites

Er tildels enig i at det kan være ett sikkerhets hysteri på enkelte skytebaner.

 

Mer er ikke nødvendigvis det samme som bedre. Har opplevd å måtte vente med å sette i bolt inntil jeg får beskjed, fått kontrollert pistolmagasinene før jeg forlater banen osv.. Dette er ikke nødvendigvis bedre, fordi;

 

-det kan dreie fokuset vekk fra det viktigste; peke i sikker retning og holde finger unna avtrekker inntil man skal skyte.

-i en jaktsituasjon har man ingen til å kontrolere og man må nødvendigvis gå med ladd våpen. Da faller mange av disse ekstra sikkerhetsreglene fra, det er da bedre å ha godt innprentet det aller viktigste.

-det går ut over det å tenkte selv.

 

Selv følger jeg en våpenkultur innprentet fra jeger og innsatsstyrke. Men opplever ofte at den ikke er tilstrekkelig for svært mange sivile baner. I de tilfellene prøver jeg å tilpasse meg den "normen" som gjelder, tror man må være litt fleksibel når det gjelder dette.. men bare i den ene retningen ;)

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg uenig med Erlend. Og enig med Morgan.

Hold fokus på sikkerhet.

En rekke ting utenfor banen, er med å dra fokus vekk fra det som er alt overskyggne. Løpet i sikker retning. Tomt våpen. til og fra bane/standplass. Ikke tukl med våpen eller kikkert, når anvisning foregår.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge ulykkesprosenten er tilnærmet lik 0, og ikke lik 0 så er det et forbedringspotensial.

 

Hvem ville du helst hatt på naboposten? En som satte (litt for?) stor fokus på sikkerhet eller en som mente det var oppskrytt? Kula som kommer fra vådeskuddet bryr seg ikke om hvor lenge mannen bak rifla har skutt, den gjør bare jobben sin når den treffer noe.

 

Flott av M67 å starte denne tråden, jeg får frysninger hver gang jeg leser om jaktulykker.

Link to comment
Share on other sites

Nå var det vel sikkerhet på jakt som var trådens tema.

Enkle og grunnleggende regler for sikker våpenhåndtering er det viktige uansett setting.

Praktiseres sikker våpenhåndtering med alt for detaljerte og "utspekulerte" (lokale/egenproduserte) regler så kan det oppfattes som ufornuftig og derfor virke mot sin hensikt.

Det er fremdeles forskjell på å barbere seg og skjære av seg haka.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjengir de 4 viktigste huskereglene for sikker våpenbruk:

 

- Pek våpenet i ufarlig retning, ALLTID

- IKKE ha fingeren på avtrekkeren

- Oppfør deg som om ALLE våpen ALLTID er ladd

- VIT hva du skyter på, og hva som er BAK

Første gang jeg så disse reglene på skrift for lenge siden het de : " Jeff Cooper's Rules of Gun Safety " Kansje ble de adoptert av han i kjent amerikansk stil, det vet jeg ikke. Uansett syns jeg det er ren intelligens å studere disse, ikke minst p.g.a. de ekstreme konsekvensene det kan få av å ikke gjøre det. Flott påminnelse :)
Link to comment
Share on other sites

Så lenge folk peker rundt over alt med haglene sine og snur seg midt på standplass med ladd våpen osv så er det helt klart rom for forbedring. Man trenger jo bare melde seg inn i NJFF og kjøpe en hagle før man drar på banen, så det er nok mange som ikke har noen opplæring i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Tråden er sikkerheit på jakt.

 

Avtrekksfinger skal vera bak bøylen ved jakt.

 

Sikkerheit på jakt er mykje meir enn det som er fokus på i denne tråden.

 

Eg kjem rett frå ettersøk.

Under søket trakkar eg nesten på ein jeger som ligg i lyngen.

Vedkommande er utstyrt med siste nytt i kamuflasjedrakt, handskar og svartmåla i ansiktet.

To slike jegerar var på staden.

Det er høgrisiko å ferdast/postera i slik tilstand.

 

I fleire statar i USA er det påbod om å ha vist mange kvadratcentimeter med orange blaze.

Link to comment
Share on other sites

Vedkommande er utstyrt med siste nytt i kamuflasjedrakt, handskar og svartmåla i ansiktet

Den trenden der begynner å bli ganske absurd :roll: Jeg klarer ikke med min beste vilje skjønne hva vitsen skal være hvis man ikke er på gåsejakt :wink: Jeg irriterer meg også over at nesten alle gode jaktklær/ryggsekker osv. må være grønn. Hva er vitsen :?: Det blir helt nødvendig å henge på seg ting og tang som er godt synlig.

 

Bruk av vernebriller på haglejakt er ikke dumt når det er praktisk mulig. Jeg bruker skytebriller med "solbrilleglass" eller kontrastfremmende glass og slår to fluer i en smekk. Unntaket er regnvær og når det blir for mørkt.

 

Når det gjelder støkkjakt med hagle er det vel få som bærer den med to hender med mindre de er inne i en situasjon. Det betyr vel for de fleste at fingeren er langt unna avtrekkeren. Da trenger man stort sett bare konsentrere seg om at pipa ikke peker på noen og at sikringen er på. Jeg anser den største faren for å være tryning i steinura med ladd hagle.

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig i de siste innleggene. Normale grønne klær er ok, i terreng med mye jaktpress/mange jegere er signalvester o.l. en god ide. Mangel på bevegelse og lyd er bedre enn camo ang. det å skremme vilt. Med alle aktiviteter som innbefatter våpenbruk gjelder de fire reglene som ett fundament, alt annet kommer senere.

Link to comment
Share on other sites

Me er ein kommune med høgt tal vådeskot per antal jegerar.

Truleg kunne to liv vore spart om ein hadde nytta varselfarge.

 

Det som undrar meg er, kvifor er ikkje dette tema hjå NJFF, eller i jakttidsskrift?

 

Jegerprøvekurset som NJFF har laga og DN godkjent er svake på dette området.

"Nesten null." Skremmande!

 

Sjå elles:

http://www.norskluftambulanse.no/social_newsroom/

Link to comment
Share on other sites

Avtrekksfinger skal vera bak bøylen ved jakt.

Akkurat der er jeg litt uenig. Ja det er sikkert nok, men det er ikke like synlig som en rett finger. Sikkerhet handler ikke bare om å være sikker, å vise det er minst like viktig.

 

Ikke bare er det høflig, det oppfordrer også til etteraping. Jo mer tydelig man er på sikkerheten jo lettere er det for andre å forstå hva du gjør og hvorfor, og veldig ofte vil uerfarne folk automatisk begynne å følge etter. Akkurat dette er litt av kjernen i NFPS, reglene er demonstrative. Hver gang man er ferdig går RO gjennom kontrollprosedyren med høy og klar stemme, skytter følger opp med tydelig gjennomføring. Dermed vet ikke bare RO og skytter at våpenet er tomt, alle andre som ser på vet det også.

 

Jeg sier ikke at NFPS er de eneste som bryr seg om sikkerhet, men det er de som er best på det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...