Jump to content

Trist syn i rypefjellet.


snabelole

Recommended Posts

Jeg lå med kikkerten å speidet etter rein i fjellet da jeg fikk se 3 rypejegere. De reiste et kull på 10 fugler. det smalt 6 ganger men bare fra to jegere, fordi kullet var ute på siden, det datt 4 ryper. De gikk etter kullet og reiste kullet på nytt, 3 ryper til fra en av de to som fikk 2 etter første runde. De gikk på de to siste og der datt 1 rype.

 

Altså en jeger skøyt 5 med en dagskvote på 2.

Når det smeller 6 meget raske skudd fra 2 jegere har de vel ikke plombert våpnene sine heller.

 

Håper det ikke er bare jeg som synes dette er trist.

Link to comment
Share on other sites

Blir så frustrert og irritert av å høre sånt! "Jegere" som ikke verdsetter naturen og viltet mer enn at de tillater seg slik, har etter mitt syn ingen verdens ting i fjellet eller skogen å gjøre! Her er det jo snakk om bevisste brudd på både jaktlovgivning og lokale kvotebestemmelser i tillegg til den rent moralske siden av saken...

Link to comment
Share on other sites

Ikke rart det blir totalfredning i stedet for baglimit, enklere å kontollere. Slike ødelegger for de som er seriøse og respekterer kvotebegrensningene som er satt.

Sist onsdag i forrige uke var jeg med en villreinjeger på Syndre Knutshø (Oppdal). Der er det 1 rype/jeger/dag. Mens vi speidet etter villrein hørte vi flere dobbeltskudd, og da vi så i den retningen skudda kom fra fikk vi se 2 rypejegere. Bare den korte tida jeg så dem i kikkerten skøt en og samme jeger 2 ryper og puttet i sekken. De fortsatte jakten, ingen tegn på å avslutte jakta når dagskvoten var fylt. Og etter de kom ut av syne hørte vi fortsatt skudd. Slikt er irritabelt å se på selv for en reinsjeger. Hva om storviltegere hadde hatt samme respektløse holdningen til kvotene? Håper vedkommende jegere som skøt rypene ved Midtre Knutshø leser dette og skjemmes :evil:

Fikk mest lyst til å tipse Oppdal Bygdealmenning som forvalter jakta dette skjedde :evil:

Link to comment
Share on other sites

slike jegere bør absolutt sladres på slik at de kan stenges ute!

 

Er jo utrydning det der... ikke rart det blir dårlige bestander om folk holder på sånn :overrasket:

på fangstrapporten sto det vel en fugl per jeger også da? ?

 

Veldig godt eksempel på at små baglimits bør unngås i dårlige år, og at fredning er bedre!

Link to comment
Share on other sites

Er veldig dumt når folk ikke kan opprettholde kvotene. Å sånne ting er "mat" for mediene, og syns ikke jegere trenger mer "negativ" omtale. Det skulle nok vært rapportert inn, men vet ikke hvor streng en evt straff hadde vært. Så det hadde kanskje ikke hatt noe å si.

Jeg er for kvoter frem for fredning, fordi jeg trur at når noe først er blitt fredet kan vi bare glemme å få det jaktbart igjen. Syns enhver jeger bør kunne opprettholde kvotene. Ta heller å nyt dagen i fjellet langt fra stress og mat :D Vi sulter tross alt ikke ihjel vis vi ikke får skutt ut alle kullene vi møter på :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ut ifra at man også oppfordrer til å kontakte oppsynet om man ser noen bruke blyammo også?

K

+ 1 ;) Samme ulla det.

 

Jeg klarer ikke med godvilje å se at det er "samme ulla"

Vis meg hvordan bruk av blyammo påvirker bestanden, så skal jeg være enig.

 

Man kan jo oppfordre til å rapportere om ulovligheter, uansett hva det er....

Link to comment
Share on other sites

Så da gjenstår at vi kan velge hvilke lover og regler vi vil følge ut ifra ståsted og agenda. Jeg syns fartsgrensen er for lav, så jeg kjører alt for fort. Og NN har nok penger så det er OK at jeg stjeler?

Noen setter ut ulv, og noen skyter den - hvordan kan begge mene at de gjør det rette? Poenget er at vi har et system, ikke et anarki der alle selv lager sine egne regler. Eller har jeg misforstått?

Link to comment
Share on other sites

Så du kjører aldri over fartsgrensen?

Det er langt mellom å kjøre litt for fort og det å stjele. Ok, begge er ulovlig, og du får nok større straff for å kjøre for fort...

Men personlig synes jeg å drøye fartsgrensen litt er mindre alvorlig. (selvfølgelig avhenging av hvor)

 

Edit:

La til litt..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig velger vi hvilke lover vi følger og hvilke vi driter i, men det er litt flere faktorer som spiller inn enn ståsted og agenda. Risiko for å bli tatt, konsekvens om du blir tatt og (sosial)status om du blir tatt (blir du "helten i bygda" eller "han kjipe quislingen"?) er vel de sterkeste, men langt fra de eneste.

Lover man ikke er enige i, og som i tillegg har slappe konsekvenser, brytes lett (kjøpe smuglersprit, kjøre skjærgårdsjeep'en uten båtførerprøve, trimme mopeden, bruke blyhagl, fange ørret med ulovlig redskap) av vanlige folk. Mens lover man er enige i, og som har strenge konsekvenser, i liten grad brytes (dyrke hasj i garasjen, bygge om rifla til helauto, etc) av vanlige folk.

Link to comment
Share on other sites

Trond99, mange vil mene at det er langt mer alvorlig å kjøre for fort enn å stjele, og jeg trolig enig - men det fins jo grader av for fort.

Det jeg vil til livs - for jeg har vel brutt både baglimit og blyhaglforbud i min tid. Og sikkert en og annen jakttid og fredningsbestemmelse også, trolig også en fartsgrense - er ikke at folk driter i tullete regler. Det er den uhemmede moraliseringen og angiverviljen fra en hel gjeng som bryter noen andre regler, som de selvsagt synes man er en Quisling om man angir dem for. Skal man løpe rundt og heve seg over de regler en ikke liker, så må en til en viss grad tåle at andre bryter regler de ikke liker?

 

Hvem oppbevarer til enhver tid ALL ammunisjon korrekt, og hvem oppbevarer ALLTID våpen riktig i bil, på ATV, også videre?

Skal vi løpe rundt å angi hverandre til "noen" hele tiden, så får vi en smekk noen hver - det går an å fortelle folk hva en syns. Og ofte er det mer effektivt med en korreks fra egne rekker, enn fra øvrigheta. Da går en bare og irriterer seg på kuken som angav, og tar ikke innover seg at en er i utakt med det en driver med.

 

Sist jeg var på rypejakt, så gikk vi i to dager uten å se en fugl. Utpå søndags ettermiddag fløy det opp EI rype foran oss, jeg ble så overrasket at ikke løftet hagla engang. Men kompisen plukka ned den stakkars rypa med et enkelt skudd. Da vi gikk for å plukke den opp følges det som vi hadde skutt den siste rypa i verden.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fårstår ikke at folk gidder å jakte rype lenger.Bag limit ødelegger meningen og forventningen om jakten.Har stor forståelse for at det blir lagt begrensniger på jakten med dagens bestander, men når dagskvotene er 1-3 ryper om dagen blir jakten etter min mening totalt meningsløs.Da er det bedre å begrense anntall jaktdager eller å totalfrede.Med sånne lave dagskvoter tror jeg det er mange som ikke bryr seg om Bag-Limit, kanskje ikke så rart heller. Har man kjørt 100 mil og leid terreng og den ene rypa man har lov til å skyte detter kl 8 om morgenen, så er det nesten forståelig om et par ryper til havner i sekken i løpet av dagen.Jeg kommer aldri til å jakte i områder med Bag limit, da blir jeg heller hjemme eller begynner med andre jaktformer.Skogsfugljakt i Sveriges innland er mye bedre. Nesten ingen jegere, brukbart eller bra med fugl hver høst, og ingen Bag limit.

Link to comment
Share on other sites

M67, når halve "rypenorge" har fredet eller har bag-limit på 1 rype blir mange fryktelig arge.

Om du raser igjennom skolegata kl 0815, i 90km med 40km-sone blir mange fryktelig arge.

Skyter du 9 ryper av en kvote på 8 er ikke det såååå ille.

Raser du over dovre midt på natta i 100km er det vel bare onkel blå som bryr seg...

 

Ja, mulig jeg er dobbelt-moralsk, men jeg mener det er forskjell på alvorlighetsgraden her...

 

Mulig det skulle vært opprettet en egen tråd for temaet...

 

Beklager OT

Link to comment
Share on other sites

Sorry da! Men jeg klarte altså ikke å la vær, når det raste på med 10-12 "angi" innlegg over 2-3 ryper, jeg ser bare ikke noen voldsom alvorlighetsgrad - iallefall ikke opp mot råkjøring. Skal man forresten angi folk som skyter ulv? Skal man virkelig ringe politiet når man ser noen kjøre litt for fort? Og eventuelt hvorfor ikke?

 

Jeg blir forvirret, hvilke regler er det greit å bryte,og hvilke blir man angitt for? Hvem bestemmer dette? Kall meg gjerne dum, men slik er det nå bare :oops:

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg lå med kikkerten å speidet etter rein i fjellet da jeg fikk se 3 rypejegere. De reiste et kull på 10 fugler. det smalt 6 ganger men bare fra to jegere, fordi kullet var ute på siden, det datt 4 ryper. De gikk etter kullet og reiste kullet på nytt, 3 ryper til fra en av de to som fikk 2 etter første runde. De gikk på de to siste og der datt 1 rype.

 

Altså en jeger skøyt 5 med en dagskvote på 2.

Når det smeller 6 meget raske skudd fra 2 jegere har de vel ikke plombert våpnene sine heller.

 

Håper det ikke er bare jeg som synes dette er trist.

 

Ja, dette er trist. Så lurar eg frykteleg på fortsettelsen rundt denne hendinga ! Kva gjorde DU då du kom ut for denne situasjonen i fjellet ? Trekte du på skuldrene og gav faen, eller følgjer du dette opp ? Ein som berre sit og glor på slikt, og fungerer handlingslammet, er i grunn òg litt medskyldig i at vi ikkje får hukt tak i slike idiotar...

Link to comment
Share on other sites

i noen situasjoner så kan det være vanskelig å få tatt slike folk, de må gjerne bli tatt på fersk gjerning av politi eller oppsyn, oppsynet kan vel strengt tatt ikke gjøre annet enn å anmelde forholdet. Da gjenstår det å faktisk bevise at disse har handlet på den måten de gjorde.

Politiet kan vel også kun ransake ved skjellig grunn til mistanke.

jegeren kan enkelt og greit nekte av prinsipp, eller ta en spansk en å si at han/hun har vært på en tur over flere dager.

Nå vet jeg ikke om oppsynsmenn i området har begrenset politimyndighet, men tror ikke det er vanlig(?)..

 

dersom dette var langt inne på fjellet, så tviler jeg på av erfaring at politiet disponerer en patrulje til å springe innover for å få tatt disse tomskallene.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det er det som utgjør "alvorlighetsgraden" her at 9 av 10 (??) ryper i det kullet ble skutt - i et år hvor det har vært svært mye i media om at rypene har hatt et tøft år og takseringene antyder få og små kull.

I mitt hode er denne situasjonen nærmere å kjøre i 90 i 40 sona i skolegata, enn å kjøre over dovrefjell en lys sommernatt med cruisekontrolln på 100...

 

Jeg har selv 5 dagers kort fra torsdag av - i et område hvor alle jakta er stengt på alle naboområdene - mens fjellstyret jeg har kort hos nekter all refusjon av kort og sender folk til fjells med baglimit 1 fugl per dag.

Jeg tror faktisk ikke det blir noen tur, fordi det vil føles feil. En ting er at det er umotiverende å gå med baglimit 1 fugl - men en annen ting er at det vil faktisk føles feil - det som er av fugl skal få være i fred i år for meg tenker jeg.

Da bruker jeg heller fritid til å dra på hytta å fiske, eller dra å jakte gås, due, kråke eller rett å slett bare bli hjemme å fikse noe som jeg heller kan få god samvittighet av...

 

Mon tro om jegerne i førstetråden spiser rypene med en god samvittighet?

Link to comment
Share on other sites

I mitt hode er denne situasjonen nærmere å kjøre i 90 i 40 sona i skolegata, enn å kjøre over dovrefjell en lys sommernatt med cruisekontrolln på 100... ?

 

Veldig merkelig sammenligning spør du meg. Så det å kjøre slalom i 90 km/t imellom skolebarn kan sammenlignes med noen "skarve fugl" på fjellet?

 

UANSETT, skjønner ikke hvorfor bilkjøring ble dradd inn som en sammenligning i det hele tatt.

Det er det det er.. Om jeg f.eks hadde sammenligna dette med væpna ran, så er det fortsatt rypejakt/rypebestand vi snakker om, ikke væpna ran...

 

Da er det kanskje greit å holde seg til tema, ikke blande inn alskens andre "kriminaliteter".

Det spiller i utgangspunktet ikke noen rolle hva vi sammenligner det med.

Link to comment
Share on other sites

I OP er det vel to ting som er problematiske:

1. Brudd på bag limit

2. Sannsynligvis brudd på utøvelsesforskriften *)

 

Pkt. 1 ødelegger for andre jegeres sjanser til å få med seg en rype hjem. En ting er nå å overskride bag limit med en fugl, det kan diskuteres om det er noe å lage et voldsomt offisielt styr av - det er som det står over sikkert mer effektivt å gi vedkommende en overhøvling på privaten. Men når det målbevisst forfølges og skytes en hel flokk, blir det rimelig grovt. Hvis noen skyter en hjort eller elg for mye, blir det et skikkelig rabalder, selv om bestandene er rimelig solide i hele utbredelsesområdet. Da blir det feil å ikke skulle reagere på at noen overskrider kvoten på vilt der bestandene er lave.

 

Pkt. 2 ødelegger potensielt for andre jegeres sjanser til å kjøpe våpen med større magasinkapasitet enn X, da DN kan hevde at utøvelsesforskriftens bestemmelser om magasinbegrensning ikke respekteres og at dette fører til en uforsvarlig utførelse av jakten. Da blir jeg sur, for jeg vil gjerne ha anledning til å kjøpe slike våpen, og da uten å få en ekstrautgift til permanent plombering av magasinet.

 

*) forutsatt at trådstarter oppfattet skuddene riktig, og at det ikke var slik at alle tre jegerne skjøt.

 

Når man så poster om dette i et offentlig forum som vi stadig blir fortalt at leses av både lensmann og prest, ville det være litt spesielt om majoriteten av svarene ikke skulle inneholde en eller annen variasjon av "dette må reageres på, kontakt ansvarlig myndighet".

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at baglimiten skal overholdes .,. (hadde det vært opp til meg hadde rypa vært totalfredet i min 3 år) men dette gnålet om antal skudd i en pumpe/halvauto kan dere bare spare dere, JA jeg kan loven !! Men tør påstå at 9 av 10 halvauto innehavere har kjøpt hagla fordi den kan lades med flere skudd. Og hvis dere i hylekoret har lyst til å gjøre noe med det så får dere melde dere som frivelig lekepoliti og klasske pekefingeren i tryne på Alle som har halvauto.,. Skjønner ikke at dere gidder , hylekoret får hive seg inn i kjøretøyene sine og melde i fra,,, men for guds skyld KJØR ikke over fartsgrensa for det er ikke lov i følge norsk lov!

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at baglimiten skal overholdes .,. (hadde det vært opp til meg hadde rypa vært totalfredet i min 3 år) men dette gnålet om antal skudd i en pumpe/halvauto kan dere bare spare dere, JA jeg kan loven !! [...]

Ja, din kriminalitet må vi for al del la gå, mens de andre DE må vi slå hardt ned på for det de gjør er MYE mer alvorlig :roll:

Rettslig sett er det vel også slik at å ha for 3++ patroner i hagle, som er ett klart brudd på gjeldende lov/forskrift, er langt mer alvorlig enn å skyte lovlig vilt innen lovlig jakttid, men i strid med grunneier/kortutsteders selvpålagte begrensninger.

Link to comment
Share on other sites

... men dette gnålet om antal skudd i en pumpe/halvauto kan dere bare spare dere, JA jeg kan loven !! Men tør påstå at 9 av 10 halvauto innehavere har kjøpt hagla fordi den kan lades med flere skudd. Og hvis dere i hylekoret har lyst til å gjøre noe med det så får dere melde dere som frivelig lekepoliti og klasske pekefingeren i tryne på Alle som har halvauto.,. Skjønner ikke at dere gidder , hylekoret får hive seg inn i kjøretøyene sine og melde i fra,,, men for guds skyld KJØR ikke over fartsgrensa for det er ikke lov i følge norsk lov!

 

Dette er en utrolig grov påstand, og et stort skudd for baugen for de som jobber for å beholde halvautomat i Norge.

Jeg håper dog utsagnet bare sier mer om deg enn om "alle med halvautomathagle", jeg kjenner ihvertfall ingen med halvautomathagle som har et slikt idiotisk syn.

 

(Og nei, tråden er ikke bare om rypeforvaltning, da det er to elementer i trådstarters post.)

Link to comment
Share on other sites

Hadde det ikke vært for at de 2 jergerne jeg observerte hadde 10-15min forsprang, så hadde jeg nok tatt en "alvorsprat" med de og fortalt dem at slik oppførsel ikke aksepteres. Personlig har jeg mest tro på selvjustis oss jegere imellom, det tror jeg er mest effektivt i stedet for å melde baglimit-overskridelser til oppsynet som bare blir henlagt (mulig Oppdal Bygdealmenning har greid å finne ut hvem jegerne var ved å se på hvem som har kjøpt kort denne dagen, var eneste småviltjegerne jeg så hele den dagen på denen sonen).

Noe av det som kanskje irriterte meg mest med disse jegerne, var at det både satt og fløy mye ravn rundt rypejegerne (spiste på slaktavfall fra villreinjegerne) og de prøvde ikke engang å drive predatorbekjempelse :evil: Hadde jeg selv hatt med hagle den dagen, hadde jeg i alle fall gjort forsøk på å skyte all ravnen som kom på skuddhold. Og hadde jeg hatt skikkelig flaks så hadde patronbeltet da vært tomt for lengst når den første rypa letter :mrgreen:

Når så mange områder i år totalfreder rypa, vil jeg tro det større jaktpress der det er åpnet for jakt. Da synes jeg det er enda viktigere at baglimiten overholdes slik at noen andre i stedet får sjansen til å skyte sin dagskvote.

Etter det jeg leser ovenfor får jeg bare mer og mer sansen for totalfredning i stedet for baglimit av den enkle grunn at enkelte rett og slett har jegermoral på lavt nivå. Alternativet er mer jaktoppsyn, som igjen øker prisene på jaktkorta for å dekke lønningsutgiftene til rettighetshaverne som videre går ut over lovlydige jegere.

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg leser ovenfor får jeg bare mer og mer sansen for totalfredning i stedet for baglimit av den enkle grunn at enkelte rett og slett har jegermoral på lavt nivå. Alternativet er mer jaktoppsyn, som igjen øker prisene på jaktkorta for å dekke lønningsutgiftene til rettighetshaverne som videre går ut over lovlydige jegere.

 

Å totalfrede fordi folk ikke klarer å holde seg til baglimit blir eksakt det samme som blyforbud over alt istedenfor bare våtmark, fordi enkelte ikke klarer å følge loven. Om man liker det eller ikke får være opp til hver enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er litt merkelig at ingen har reagert på det jeg reagerte mest på i startinnlegget - Forfølgelse og utryddelse av et kull.

 

Uansett hvor mye fugl jeg opplever på en dag, har jeg ennå ikke gått etter et kull.

Dette har nok litt med at jeg jakter med hund og først og fremst tenker trening av hund.

Etter en oppflukt vinkler vi alltid 90 grader i forhold til kullets fluktretning.

Dette gjøres først og fremst for at hunden ikke skal lære å gå etter fugl.

Men det fører også til at sjansene for at man bevarer variasjonen i rypenes adferd og gener.

 

Neste dag kan jeg jo komme på samme kullet, og plukker kanskje en rype til...

Men jeg skyter så godt som aldri i situasjoner med 4 eller færre ryper i oppflukten.

 

Jeg tror at framtiden er mere tjent med noen ryper her og noen der, i stedet for alle på et sted.

Link to comment
Share on other sites

Holdninger bør være et meget viktig tema på jegerprøvekursene rundt omkring. Vet ikke hvor mye som vektlegges på kursene i dag, men at det er viktig å gi unge jegere gode holdninger og respekt for naturen, lover og regler fra første dag er avgjørende.

 

Man kan være så uenige man vil i forvaltningen, men likevel respektere reglene som ligger der, og heller bidra i en saklig debatt i et forsøk på å påvirke/endre forvaltningen.

 

Personlig tror jeg ikke nødvendigvis det hjelper med alle de jaktbloggene som en del "heltidsjegere" driver med. En del poster også her på dette forumet har fått meg til å stusse. Tror det er veldig lett for en 16-åring å la seg rive med jaktfilmer og blogger som publiseres, og følelsen av å ikke strekke til som jeger kan komme fort. Da vil det kanskje være en boost for selvtilliten og fylle sekken med ryper eller annet vilt når man får sjansen.... Ikke noe negativt sagt om disse, jeg liker selv å se jaktfilmer og å lese litt på de bloggene, men synes det er greit at man har et nyansert forhold til det, og forstår at det er svært mye som skjer "bak kulissene" som på ingen måte fremkommer på filmen/bloggen. Det er nok lettere for en 30-åring enn en 16-åring å ha nettopp dette kritiske blikket til det som blir servert.

 

Synes også lite om at man omtaler en morgen med 30 gjess som er felt som "dårlig med gjess". Eller at "rådyrsesongen var elendig i år, fikk bar 3 dyr.....". Vi voksne jegere har også et ansvar i å bidra med å vise de yngre de rette holdingene. Mulig det blir klisjé-aktig, men det er nå engang slik det er.

 

Mener ihvertfall jeg.

 

Jeg synes det er litt merkelig at ingen har reagert på det jeg reagerte mest på i startinnlegget - Forfølgelse og utryddelse av et kull.

 

Uansett hvor mye fugl jeg opplever på en dag, har jeg ennå ikke gått etter et kull.

Dette har nok litt med at jeg jakter med hund og først og fremst tenker trening av hund.

Etter en oppflukt vinkler vi alltid 90 grader i forhold til kullets fluktretning.

Dette gjøres først og fremst for at hunden ikke skal lære å gå etter fugl.

Men det fører også til at sjansene for at man bevarer variasjonen i rypenes adferd og gener.

 

Neste dag kan jeg jo komme på samme kullet, og plukker kanskje en rype til...

Men jeg skyter så godt som aldri i situasjoner med 4 eller færre ryper i oppflukten.

 

Jeg tror at framtiden er mere tjent med noen ryper her og noen der, i stedet for alle på et sted.

 

Et meget viktig poeng. Jeg har heller ingen tro på totalfredning, men er mer opptatt av baglimit. Nettopp for å hindre utryddelse av kull er jo kanskje baglimitens beste argument (forbeholdt at folk følger reglene da....)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er litt merkelig at ingen har reagert på det jeg reagerte mest på i startinnlegget - Forfølgelse og utryddelse av et kull.

 

*klippet bort litt*

 

Men jeg skyter så godt som aldri i situasjoner med 4 eller færre ryper i oppflukten.

 

 

Dette skjønte jeg ikke.. hvorfor skulle man ikke forfølge kullet?

Jeg legger ofte om min rute etter fugl som er støkket opp, tror faktisk de fleste fuglene jeg skyter er først støkket opp.

 

Skyter også veldig gjerne dersom det er under 4 fugl i oppflukten, den tanken har jeg ikke i bakhodet i det hele tatt. Kullene er stort sett såppas spredt der jeg jakter, at det ikke er noen særlig indikasjon på bestanden.

 

 

(Jakter forøvrig uten hund)

 

Edit; for meg blir det selvmotsigende å trene hund, samtidig som man ønsker å holde kullene samlet :?

Link to comment
Share on other sites

^ Hvorfor skulle man ikke forfølge kullet?

 

Tja, jaktskikk, for eksempel. Kutyme å legge neste kurs 90 grader vekk fra retningen kullet fløy, om man er klassisk jeger og ikke bare ute på poengjakt.

 

Har sett mye rart på fjellet. Mannfolk som stiller seg opp som henrettelsespeletong, bak en hund i stand, og som fyrer av en røys med skudd. Folk som forfølger kull til de er skutt ned, og én jeger som skjøt seks skudd.

Link to comment
Share on other sites

Poengjakt vet jeg ikke hva er.. Anser meg selv som en veldig klassisk jeger der jeg vandrer rundt med sideligger uten hund.

 

For meg høres det å ta av 90 grader vekk fra støkket fugl som en æres sak for jegerens egen tilfredstillelse, alà ikke skyte sittende fugl..

Dersom noen anser det mer effektivt å følge etter støkket fugl, hvorfor skal man da ikke gjøre det? Burde man gått med flipp flopp i skogen, slik at fuglene fikk en bedre sjanse til å unslippe? Eller burde bestanden reguleres på mer vettugt vis?

 

 

Jeg mener mye av problemet ligger i mangelen på sentral forvaltning. Så lenge grunneierlag og de som selger jaktkort privat har valget mellom redusert inntekt eller økt bestand. Vil mange la krana stå oppe fremfor å la bestanden ta seg opp. Selv kjøpte jeg helgekort nå helga som var, men jaktet bare lørdag.. Så ikke ei fjær, så anså bestanden til å være for liten. Dette blir helt feil i mine øyne.. heller ikke jegeren bør vurdere hvorvidt det skal jaktes eller ei. Være seg den "lar støkket kull få forsvinne" tanken eller tilsvarende tanker. Man må gripe tak i problemet slik at det monner og ikke skule på andre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er litt merkelig at ingen har reagert på det jeg reagerte mest på i startinnlegget - Forfølgelse og utryddelse av et kull.

 

*klippet bort litt*

 

Men jeg skyter så godt som aldri i situasjoner med 4 eller færre ryper i oppflukten.

 

 

Dette skjønte jeg ikke.. hvorfor skulle man ikke forfølge kullet?

Jeg legger ofte om min rute etter fugl som er støkket opp, tror faktisk de fleste fuglene jeg skyter er først støkket opp.

 

Skyter også veldig gjerne dersom det er under 4 fugl i oppflukten, den tanken har jeg ikke i bakhodet i det hele tatt. Kullene er stort sett såppas spredt der jeg jakter, at det ikke er noen særlig indikasjon på bestanden.

 

 

(Jakter forøvrig uten hund)

 

Edit; for meg blir det selvmotsigende å trene hund, samtidig som man ønsker å holde kullene samlet :?

Tipper det var mer utryddelse han tenkte på.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva dere mener.

 

Søndag gikk jeg opp 5-6 liryper. Hagla var på ryggen, for jeg har ikke sett fugl der på ti år. Hagla kom ned, ble ladet, og jeg gikk etter rypene, går de opp igjen, og skyter en. Tar to skritt og så letter en fugl til. Hagla går til skulderen, men jeg trekker ikke av. Henter rypa, putter den i sekken, og går videre strålende fornøyd.

 

Mener enkelte at jeg ikke skulle fulgt etter rypene den første gangen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...