Jump to content

Trist syn i rypefjellet.


snabelole

Recommended Posts

Som tredjegenerasjons rypejeger er det en del ting som har blitt innprentet: man banker ikke ned et helt kull og man skyter bakerst. Å forfølge et kull vil jeg si er dårlig skikk og ikke minst mindre heldig mtp bestanden.

Er Finnmarksjeger og synes alltid at det er morsomt når det kommer sørajegere og banker ned hele kull og ikke minst tar stamfuglene som utallige lokale har spart. Men, man bryr seg vel ikke så veldig når man ikke skal jakte i den kommunen neste uke :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at vinklingen kan bli litt spesiell for støkkjegere, da støkk av rype ofte kan sammenlignes med lokalisering av rypekullet.

Man går kanskje på støkket kull før man oppnår skuddsjanse ?

 

Blir tanken mere spiselig hvis jeg sier at man ikke skal forfølge kull man allerede har felt fugl fra ?

 

Ja :)

 

Da forstår jeg hvor du kommer fra, og er helt enig i at å forfølge og utrydde et kull er dårlig, dårlig,dårlig, og om jeg noensinne ser noen som holder på sånn, så kommer jeg til å si kraftig i fra.

Link to comment
Share on other sites

Pal; Det er selve "konseptet" med at jegerens jaktform skal regulere bestanden jeg ikke liker. Det bør løftes to hakk opp, forbi jegeren og grunneier. I større grad sette naturforvaltere på jobben med å vurdere uttak, basert på innrapporteringer og tellinger.

 

Folk jakter på forskjellige vis, støkkjakt, med hund, snare, dempet rifle.. Hvordan de gjør det, er irrelevant såfremt det gjøres innen de rammer gitt. Derfor synes jeg ikke det er særlig konstuktivt å legge skylda over på hverken søringer, halvauto eller vi som går etter støkket kull.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder antall fugl i et støkk, ja for jeg er i hovedsak støkkjeger, så skyter jeg uansett når sjansen byr seg. Om det er 1 eller 150 ryper i støkket er revnende likegyldig, har jeg en sjanse så skyter jeg! Når det er sagt så går jeg nesten aldri, eller sjelden etter ryper jeg har støkket/skutt på om de ikke fortsetter i samme høyde og retning som jeg går i. Når jeg her leser at folk ikke skyter om det ikke er mere enn 3-4 ryper i støkket får meg til å riste på hodet! Er det så mye mere moralsk riktig? Ingenting er så sikkert for "de andre" rypene enn at du skyter på en enkeltfugl, da har du ingen andre som kan få hagl i seg i samme slengen.. Det er heller ingenting etter mitt skjønn som tilsier at det er lite ryper fordi om man støkker en enkeltfugl eller et par! Og når det er sagt, så har jeg liten tro på at folk er så skinnhellige som enkelte her fremstiller seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...