Jump to content

hviken elektris kruttmål vill du ha kjøpt?


Trond@Hagen

hviken av disse ville du ha kjøpt hvis du skulle kjøpt elektrisk kruttdispenser nå?  

136 members have voted

  1. 1. hviken av disse ville du ha kjøpt hvis du skulle kjøpt elektrisk kruttdispenser nå?

    • Lyman DPS1200
      57
    • RCBS ChargeMaster 1500
      79


Recommended Posts

  • 3 months later...

Jeg kjøpte Hornady sin fordi den var en god del billigere enn RCBS og dessuten hadde jeg hørt så mange som har måtte sende inn sine RCBS'er for garantigreier...

 

Hornadyen funker helt greit den, og er rask nok og stabil nok. For 'vanlige' ladninger er den presis nok (innenfor 0.1) og rask nok for meg. Den står på ei hylle over arbeidsbenken, så jeg setter kuler mens den veier opp.

Skal jeg ha det helt nøyaktig stiller jeg den inn 0.1grain under og finjusterer siste 0.1 inn helt perfekt på en mer nøyaktig vekt etterpå.

Har omtrent ikke opplevd at den bommer med mer enn 0.1 grain.

 

Hornadyen kosta vel rundt 250$ og leveres med euro-adapter og funker på 110-240v.

 

...syns forøvrig det er merkelig at disse kruttmålene ikke kan ha en vekt som veier maksimalt 10 gram (154 grain) inkl skåla, og heller hadde hatt 0.01grain nøyaktighet!

Det er ingen unnskyldning at den ikke klarer å veie ut så nøye. Den kunne stoppa om den var 0.05-0.01grain under, og så kunne man sluppet på et par kruttkorn for hånd med en pinsett så man fikk det likt hver gang da heller, for de som måtte ønske det...

Hornady'en kan jeg jo veie opp ladninger på 50gram/771grain om jeg vil! Det er jo mega-overkill selv om du skal lade til 12.7 det!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har Lyman DPS 3 og er svært så fornøyd med den.

 

Trenger ikke vente på oppvarming. Bare å avbryte om en har snaut med tid.

Raskere i bruke en Rcbs sin

Blir tomlete av mobiltelefoner i bruk i nærheten.

 

DPS 3 ,for de som ikke har fått det med seg, har gått ut av produksjon og blir i nær framtid erstattet med DPS 5 og Gen 6 som begge er nye fra Lyman. Disse har blitt lovet i 4-5 mnd - men i midten av Januar kunne de nå garantere levering.

 

Begge de nye er oppgradert slik at all elektonikk er skjermet for mobilstøy, oppvarmingstiden er 1/10 av det den var og begge har fått touch screen skjerm.

 

Gen 6 ser mistenkelig lik ut ett par konkurrenter og er hakket mindre enn DPS 3/5 og hakket billigere.

Lyman_Gen6.jpg

 

Nye DPS 5

Lyman_DPS_Gen5-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noen som har prøvd ISD Smart Reloader som bla Landrø selger? I elektrobukta er den jo svært rimelig og jeg har fått litt inntrykk av at den kan både være raskere og mer presis enn de kjente merkene siden den enkelt lar seg kalibreres for forskjellig kruttsorter osv.

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noen som vet noe mer om Lyman DPS 5/6 utover det Jaktdepotet har lagt ut her? Ser i tilbudstråden at i hvert fall DPS 5 får meget rask oppvarming. Gjelder det samme gen 6? Og er det noen gode grunner til å velge den ene foran den andre?

Link to comment
Share on other sites

Uten å påberope meg ekspert kunnskap om dette vil jeg tro at ved bruk at grove kruttsorter(stick powder), funker en slik kruttdispenser bedre enn det meste. Det er utfordrende for meg å få jevne ladninger med min Uniflow og ca en av 3-4 ladninger går tilbake i kruttbeholderen pga at det lugger kraftig. Da er som oftest mengden 0,5grs eller mer over det jeg skal ha. Jeg har det ikke så forbanna travelt at dette er noe reelt problem for meg men det ødelegger jo flyten og på sikt kommer nok en Chargemaster på plass.

Link to comment
Share on other sites

Dette er prisen på dvor.com..

Ihvertfall for øyeblikket :-)

http://www.dvor.com/lyman-gen-5-digital ... -230v.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

http://www.dvor.com/lyman-gen-6-compact ... -230v.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Så er det jo dette med å støtte norske butikker da, pluss at det jo blir frakt og moms og sånn.

 

Det der var en kjekk side! Altfor kjekk faktisk, for nå er en Gen 5 bestilt :shock:

Jeg er altfor glad i slike dingser :roll:

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg kan forstå, så er det fortsatt mulig og lagre ladningene dine på Gen5, slik som på den gamle DPS3, det er ikke mulig på Gen6, der må du ha alle data på papir (det har man vel uansett)

Jeg har aldri testa chargemasteren, men er veldig fornøyd med den 1200 DPS3 jeg har nå, eneste minuset med den er at den blir tullete av mobiltelefoner, og det skal ikke Gen5 og 6 bli :thumbup::stortsmil:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg synes de vanlig kommersielle kruttmålene er for dårlige til lading for lange langhold. Kruttmengde, hastighet og vertikalspredning henger sammen. Det blir mer og mer ekstremt jo lenger ut man kommer. Elektronikken er også for lett påvirkelig av stråling, magnetfelt m.m.

 

Jeg har brukt hybridløsningen Targetmaster fra Targetmasteruk.com en stund. Helt suveren. Nøyaktig på kruttkornet hver gang, billigere og mer pålitelig. Den mest nøyaktige ladningen man kan få uten å dele kruttkorn. En liten "galge" med armen over manuell kruttvekt og ledning bort til elektrisk kruttdoserer. IR-lysdiode og føler stopper malingen når armen på vekta er på samme sted hver gang.

 

Jeg slumser opp en ladning på kruttmålet, eks. 91 grain for mine 91,5 .338 LM ladninger, dumper den i panna på kruttmålet. Trykker på knappen, få sekund senere en ladning som er så nøyaktig på kruttkornet. Ligger den så vidt under går den over med ett eneste ekstra kruttkorn. Samme hvis den ligger over. Ta vekk ett kruttkorn så ligger den under. Riktig innstilt vel og merke. Det kan gå noen ladninger før man får tunet seg inn.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg ville ikke kjøpt noen av dem. :idea:

 

Jeg har selv en Smart Reloader og er godt fornøyd med den, MEN jeg har også flere "manuelle" Lee og Rcbs kruttmål som fungerer like greit og faktisk er mye raskere å bruke.

Lee sine kruttmål er i tillegg utrolig billige og enkle å justere.

 

SÅ, det skal ikke mye matematikk for å regne ut hvor mange slike kruttmål du kan kjøpe i forhold til en "autoloader".

 

Muligheten for at manuelle kruttmål går istykker er ikke stor, sammenlignet med en "autoloader". Er en autoloader mer nøyaktig ?. Neppe.

Hvor kruttmål trenger du egentlig? Kjøp en til hver ladning.

 

MEN, hvis det er "kjekt å ha" og ikke sunn fornuft vi snakker om, da ..........................

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...