Jump to content

"Jakte" kaniner i egen hage?


Ullsokk

Recommended Posts

Hei

Det er ikke sikkert at følgende blir satt ut i livet, uavhengig av lovverk, men jeg er litt nyskjerrig på dette.

Jeg tenkt på om det kan være muligheter for å jakte kaniner i egen hage på hytta. Tomta er på to-tre dekar i en vestlandsli, og avgrenset av sjø, fjellvegger og en bekk med gjerde i. Slik sett tror jeg det er mulig å slippe ut noen kaniner uten at det blir nevneverdig "lekkasje" av kaniner fra tomta. Og noen blir jo fort til mange. Hensikten er den samme som ved annen småviltjakt, men på egen grunn slipper man jo å tenke på jaktkort og reiseavstand (når man først er der). Om de hadde erstattet gresstrimmeren hadde det også vært gunstig, men jeg tviler på at de er veldig effektive i så måte.

 

Dette er evt. først aktuelt neste år, da jeg ikke har jegerprøve eller våpen enda. (Av ulike grunner har det ikke passet å ta kurset enda, men det er nå høyt på prioriteringslista, og skal senest fullføres i løpet av våren). Det blir neppe den mest krevende jakta, men det er jo fint med tilgang på ferskt kjøtt like utenfor døra :) . Det som blir interessant her er hvorvidt dette regnes som jakt eller oppdrett med "frittgående kaniner", og hvilke regler som blir gjeldende.

 

Området er ikke tettbygd, så skyting er i seg selv tillatt. Dersom man har kaniner står man naturligvis fritt til å avlive disse hele året. Slik jeg har forstått dette kan det lovlig gjøres ved å knekke nakken på dem eller skyte dem. Er det noe da som regulerer hva man kan skyte dem med? Vil evt. også pistol kunne være aktuelt? Må dyret være fanget i live og holdes fast mens man foretar en avlivning, eller kan dette gjøres fra litt avstand? Selv om jakt med pistol er forbudt, kan det kanskje tenkes at det er tillat å avlive egne kaniner med pistol uten først å fange dem? :roll:

 

Kan kaniner, når det blir litt antall av dem, regnes som skadedyr som lovlig kan avlives med rifle (eller evt. pistol) uavhengig av årstid? Det er jo tillatt å avlive rotter med pistol uten å fange dem først...

 

Eventuelt, dersom dette faktisk blir å regne som jakt:

Forskrift om jakt og fangsttider angir perioden fra 10/9 til 29/2 som sesong for "sørhare og viltlevende kanin". (Selv om de kanskje ikke er veldig viltlevende i min hage?)

 

Alle synspunkter er velkomne. Referanser til lovtekst settes særlig stor pris på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vil tro at dette vil være husdyrhold, og husdyr er det ikke lov å jakte på.

 

Nå er slaktereglene rimelig strenge, hva anngår husdyr også.

Samt, at du nok vil få ett problem med rømning, foruten spm om dyrevelferd, og miljøkriminalitet :roll:

 

Ikke for å være negativ, for jeg har vurdert det samme selv, men etter noen tlf rundt, la jeg den planen i fryseren.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, får håpe på at det stopper før det skjer :wink: Tanken var heller ikke at det skulle være mange titalls kaniner hoppende rundt i hytt og pine, men heller noe i retning 15 for å ta et tall. Målet er ikke at man skal være selvforsynt på kjøtt hele året. Dyrevelferden kunne vært god med et slikt antall, samtidig som man kunne fått noe godt i gryta fra tid til annen. :wink: I sommerhalvåret måtte man jo vært noe påpasselige for å unngå at det tok fullstendig av, for kaniner kan jo være relativt kjappe til å formere seg.

 

 

 

Vil tro at dette vil være husdyrhold, og husdyr er det ikke lov å jakte på.

 

Nå er slaktereglene rimelig strenge, hva anngår husdyr også. [...]

Dersom jeg vil ha kaniner som kjæledyr så står jeg fritt til dette. Dersom jeg ønsker at de løper løst inne i en hage hvor de ikke har mulighet til å stikke av, tror jeg ikke det er ulovlig. Jeg har også lov å avlive disse dersom jeg ønsker det. Men er det greit å avlive dem med rifle mens de ligger i gresset og aner fred og ingen fare, eller må de først jages rundt og fanges med håv før kula settes? Om jeg spiser eller destruerer skrotten er muligens ikke relevant?

 

Ønsker ikke å komme på kant med loven slik at våpen inndras...

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg får si min ærlige mening, så synes jeg dette høres temmelig harry ut. Dette minner mer om "overlagte drap" enn jakt, og jeg kan ikke helt se hvordan man skal få glede av slik blinkskyting på levende halvtamme dyr innafor et lite og lukket område. Nå har du attpåtil skrevet om dine planer her, og det setter ikke jegerstanden i noe særlig pent lys utad.

 

Anbefaler deg å gå i tenkeboksen, ta jegerprøven, og komme deg ut i naturen på ordentlig jakt etter ville dyr. Så tar du blinkskytinga på papp...

Link to comment
Share on other sites

Det er desverre ikke 30 dekar, men som jeg skrev ca 2-3 (husker ikke nøyaktig). Terrenget er ellers godt egnet. Er over 18, men det har av ulike grunner ikke blitt noe av planene om å ta jegerprøven tidligere år. Tanken var ikke at dette skulle være den mest spennende eller utfordrende jakten, men hvis lovverket ikke setter begrensninger kunne det vært greit da det ville krevd minimal innsats å gjennomføre fra terrassen :)

Fra samme terrasse er det også mulig å skyte litt sjøfugl, mink etc. men det var først og fremst lovligheten rundt nevnte problemstilling jeg ville oppklare. Jeg er klar over at dette ikke akkuratt utgjør kremen av sunn fornuft.

Link to comment
Share on other sites

Før vi sabler alle ned til vår egen lave høyde: Husdyrhold til matauk og hygge er en av de eldste tradisjonene som finnes siden mennesket ble bofast. Så at det skal være spesiell lavmoral å ha kaniner frittgående i den hensikt at de skal ha bedre dyrevelferd enn burkaniner før de havner i gryta er det vanskelig å være enig i? Før de er gryteklare må da disse kaninene forlate denne tilværelsen på en human måte, og skyting er en velegnet og lovlig avlivningsmetode.

 

Trådstarter har litt begrepsforvirring ved at han kaller dette jakt, noe det ikke vil være. Men det må da kunne avklares på en litt bedre måte kanskje? Han opplyser også om at han ikke har tatt jegerprøven enda, men ønsker å gjøre dette. Også greit nok. Når han da i tillegg presiserer at han ikke ønsker å gjøre noe ulovlig har vi liten grunn til å rope troll...

 

Jeg kjenner ingen som har kaniner på denne måten, men flere som har fugl. Disse fuglene er tamme frittgående husdyr og når grytetida har kommet er det enkelt å komme nær nok til at avlivning skjer uten risiko eller unødig stress og lidelse.

 

Reglene for slakting av husdyr kjenner jeg ikk ei detalj, men vil tro at det stiller seg noe annerledes når det er til eget bruk og ikke til næring.

 

Men for all del, før du velger å gjøre dette er det en god ide å sjekke med kommunen. De vil kunne henvise deg til bedre og mer utfyllende svar enn at "nei dette vil ikke være lovlig" som Omega så opplysende kan fortelle.

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Husdyrhold til matauk og hygge er en av de eldste tradisjonene som finnes siden mennesket ble bofast.

Trombone; det kommer vel an på hva man definerer dette som da, det virker ikke som trådstarter ønsker å være en kulturbærer av gamle tradisjoner… Det går da tydelig fram at han ønsker litt "jakt", ikke holde kaniner først og fremst for matens skyld. Ja kanskje prøve seg litt med pistolen, sånn for moro skyld også… Dersom dette er lovlig. Da forstår jeg at det stilles visse spørsmålstegn, og jeg vil anbefale vedkommende å heller gå ut i skogen og jakte ville dyr, når/hvis jegeropplæringa er bestått.

 

Jeg vil tro at av hensyn til dyrevelferden så blir dette ulovlig, men trådstarter får sende en link til denne tråden til de viltansvarlige i kommunen, så får han nok svar… Kan hende de har lest det allerede, dette forumet følges det jo med på...

Link to comment
Share on other sites

Ranger: Jeg ønsker heller ikke å være kulturbærer av gamle tradisjoner, det er en utilsiktet bieffekt av at jeg jakter, fisker og dyrker litt :winke1:

Det er ikke alle sidene ved trådstartes ide som vil være holdbare. Men han spør tross alt om råd!..

 

En god egenskap i min oppfatning.

 

Det kan oppfattes (misoppfattes?) som han ønsker å drive "blinkskyting" på kaninene fra terassen, og det gjøres naturligvis best på blinker isteden. Kanskje tenker han isteden på sikker bakgrunn? Et par meters overhøyde kan gjøre underverker for sikkerheten..

 

Jegerprøvekurset dekker moralske/estetiske og sikkerhetsmessige sider også, så jeg regner med at han får justert seg inn der hvor han har behov. Tross alt ligger mye av jegeropplæringen på holdningsskapelse.

 

Vi mennesker er bedaglige vesener og posteringsjakt på hytteterrassen er han ikke alene om å drømme om. Eller utøve for den saks skyld.

 

Men for all del. Denne tråden handler ikke om jakt, men om å skyte husdyr for mat til eget bruk på egen grunn, og hvorvidt det vil være tillatt å ha kaninene løse uten noen form for hegn.

Avlivning med pistol på noen meters hold, er ideer som raskt blir luket bort når han får litt mer innsikt.

 

Rapp: Jeg er naturligvis enig i at trådstartes ide ikke er skikkelig gjennomtenkt. Hva så? Han spør om råd, og sånn han blir motatt her sørger vi nok for at han lærer seg av med det. Hurra!..

Da har vi oppnådd hvada egentlig?? å vise POD og Dyrebeskyttelsen som Helt Sikkert Leser Alt Vi Skriver at vi er så snille og greie at??

 

Sabler er spesialiserte ting. Det er en grunn til at de skjelden brukes, de er ikke engang best egnet til å åpne sjampanjeflasker. Når det gjelder holdningsjustering har vi langt bedre verktøy enn det. Respektfull dialog for eksempel...

Link to comment
Share on other sites

Omega: vennlighet? "Harry", "Overlagte drap på halvtamme dyr", "troll som ikke sola har tatt knekken på" osv.

 

Mitt forsøk på poeng er at vi ikke hverken rekrutterer til egne rekker eller bidrar til gode holdninger i den delen av befokningen som ikke jakter enda med slike "vennligheter".

 

Eller var det en trykkfeil? Mente du vemmlighet? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Javel, så sabler vi ned andre her inne. Greit. :roll:

 

Jeg synes man er i overkant krenkbar hvis man ikke tåler slikt -- men det er nå min mening. Og hvis du tar meg som eksempel, vil du se at i alle tidligere innlegg brukte vennlig-smilemerke etter halvparten av setningene mine.(!) Dét er i hvert fall ikke å være vemmelig ...

Link to comment
Share on other sites

Skytinga/jaktinga skal eg ikkje uttala meg om.

 

Men det er i alle fall "på det strengaste forbode" å sleppa nye dyreartar ut i naturen utan kontroll. Det må i dette tifellet truleg vera eit 100% rømmingssikkert gjerde. Når det gjeld kaniner vil det omfatta omfattande gravearbeid og/eller betong/betongplater.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig enig med trombone at forumet må være romslig nok til at vi kan lufte uortodokse ideer så lenge de ikke åpenbart har veldig kontroverse hensikter.

 

I så måte burde forumets brukere besvare spørmål der de har svar og ikke fordømme fordi du ikke liker hva de spør om.

 

Det er ting ved trådstarters problemstilling som det burde være enkelt å svare på. F.eks at jakt med håndvåpen er ikke tillatt i Norge, men avlivning av småvilt i felle kan foregå med håndvåpen. Altså småvilt som er lov å fange i feller. Så da kan vi antagelig fort avskrive den muligheten.

 

Jakt i hegn er vel ikke spesielt ok i Norge (vet ikke om det er forbudt) men det gjøres i vårt naboland i stor stil på semi ville dyr som svin og hjort. Fisking på utsatt fisk i en dam er vel strengt tatt ikke sååå forskjellig. Kaniner har dog litt høyere status enn fisk.

 

Slippe kaniner løs inne på et begrenset område uten kontinuerlig tilsyn med mulighet for at de unnslipper, kan vel fort vurderes som utsetting av nye arter og dermed betegnes som faunakriminalitet. Så da blir vel noe av poenget borte hvis du må fange inn alle kaninene og ta de med deg hjem hver gang du drar fra hytta.

 

Hvordvidt kaniner kan defineres som annet enn husdyr er vel kanskje det mest avgørende for om dette "prosjektet" er gjennomførbart. En henvendelse til myndigheter blir helt sikkert besvart med nei, og jeg tror også at kampen for å finne et smutthull i lovverket ikke vil stå i forhold til "jaktopplevelse" du eventuelt får.

Link to comment
Share on other sites

Da har du nok fått svaret du var ute etter?

Eg har tatt knekken på et par tam kaniner, for å si det sånn så e det mer arbeid en det er mat. Selv om det var veldig godt kjøtt.

Få deg heller et par mat kaniner å lag et stor ute plass til de, da har du noe du virkelig får fylt gryten med.

Da kan du velge om du vil avlive de de med hammer eller 22lr. Vist du heller vil skyte litt fra tarassen så kan du hive ut litt brød å pålegg så kommer kråken rimelig kjapt, så hjelper du å få opp småvilt bestanden der du bor, sånn at du kan driver skikkelig jakt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

omega: Om du leser mitt siste innlegg så ser du at det er flere sitater der som ikke er fra deg, altså er det ikke først og fremst deg jeg sabler tilbake mot.

Ditt første innlegg i denne tråden var i overkant kort kanskje, men ikke ufint. Så du har ditt på det tørre her.

 

til Ullsokk så kan du kanskje vurdere å holde ender isteden? De spiser gress, smaker godt, og du unngår introdusert art problematikken.

 

Put & Take er ikke noe det snakkes svært høyt om her i landet, men det praktiseres ihvertfall at man "forsterker" reinstammer hist og pist i riket for å sikre at de travle og sikkert pengesterke klientene får utbytte for sin verdifulle tid..

Link to comment
Share on other sites

Huff nå fikk jeg stelt istand en del spetakkel her. :forvirra:

Takk for alle seriøse tilbakemeldinger. :wink:

 

Tanken var ikke at dette skulle omfatte alt som ble nevnt i innleggene (f.eks. pistol-forslaget) men heller få en liten kartlegging av hvilket regelverk som gjelder. Hensikten har aldri vært å skyte villmann i hytt og pine med halvauto etter hundrevis av kaniner. Dersom noen oppfattet det slik kan jeg ta på min kappe at det var noe klønete fremstilt. Jeg ser helt klart at det kan forstås som useriøst. Ved avliving av dyr med skytevåpen kreves det at man har jegerlisens, og med tanke på at kaninene ville løpt tildels fritt kunne det tenkes at jaktregler ville gjelde. Hva vet jeg... Man driver jo ikke jakt selv om man avliver bikkja med hagla, selv om også det krever jegerlisens. Men det var ikke uten grunn at jeg skrev jakt i anførselstegn i trådtittelen. I mangel av et bedre uttrykk brukte jeg jakt videre uten å gidde å skrive anførselstegnene.

 

Dyrevelferden kunne vært bra, da dyrene kunne levd i helt naturlige omgivelser frem til dagen de skulle i gryta. Å avlive dem fullstendig udramatisk med en dempet salongrifle ville vært effektivt, uten å påføre dyrene lidelse. Andre kaniner ville heller ikke blitt utsatt for unødig stress dersom de avlives på denne måten. Slik sett tror jeg det er få former for dyrehold til matformål som har en bedre dyrevelferd.

 

Om motivet: Jeg ser ikke helt hvorfor dette skulle være så rart. Enkelte velger til og med å dyrke sine egne gulrøtter i hagen selv om det er vesentlig lettere å kjøpe en bunt på butikken. Heller ikke det gir de største opplevelsene av noe slag, men hvis man har lyst så hvorfor ikke? Jeg ser ikke for meg at dette blir det mest spennende jeg kunne gjort, men noe som legger seg et sted mellom posteringsjakt på småvilt og bærplukking.

 

Angående potensiell faunakriminalitet ved rømming er jeg enig i at det er en aktuell problemstilling.

 

 

 

Endring: Jeg burde ha postet tråden i "lover og regler"-delen av forumet, og ikke her, men overså den visst da jeg laget tråden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spurte jegerprøveinstruktøren (som også er politimann) om det med pistol og avlivning av fellefangst for noen år siden.

 

Så lenge du har lov til å ha pistol og du har et kaliber som er lov å bruke, er det bare å kjøre på.

Større dyr enn hare krever noe mer bøst enn 22lr. Type .357 magnum.

 

Men bare så det er sagt, du vil fort komme utfor en ulykke der du skyter deg med pistolen siden den eneste "treningen" du får når det gjelder pistol er hvordan man skyter på 25m på en blink. En pistol er mye lettere å fikle rundt seg enn hva ei rifle er.

Link to comment
Share on other sites

Det som de krevest jaktlisens for er jakt, avliving av husdyr er ikke jakt. Om du mener at dette er helt legitimt så får du søke på 22lr til skyting av kaniner i egen hage.

Og for og bedrive jakt på noe så må de ha en jakt periode. Dette lære du noe om du tar jegerprøven.

Men bare for sette dette på spissen, hadde det vært greit for folk om en bonde satt seg på åkeren og skøyt kuene sine?

Link to comment
Share on other sites

Spurte jegerprøveinstruktøren (som også er politimann) om det med pistol og avlivning av fellefangst for noen år siden.

 

Så lenge du har lov til å ha pistol og du har et kaliber som er lov å bruke, er det bare å kjøre på.

Større dyr enn hare krever noe mer bøst enn 22lr. Type .357 magnum.

 

22lr opp til hare (men ikke hare) gjelder jakt, ikke avlivning av fellefangst. Er vanlig med 22lr til avlivning av større dyr også.

Link to comment
Share on other sites

22lr opp til hare (men ikke hare) gjelder jakt, ikke avlivning av fellefangst. Er vanlig med 22lr til avlivning av større dyr også.

Støttes. Har ved flere anledninger vært med og avlivet skadet ku/okse med 22lr. Fungerer utrolig bra, momentan død. :smile:

(Et spørsmål; opptil hare, men ikke hare. Tar jeg da feil vist jeg sier at 22 lr er tillat på kanin? :) )

 

Men bare for sette dette på spissen, hadde det vært greit for folk om en bonde satt seg på åkeren og skøyt kuene sine?

Dette er ikke forbudt? Så lenge bonden eier dyrene, kan han avlive de, og bruke de til mat(ikke næring) for seg selv inc. fam. Eneste som er domt med dette, er at bonden taper sin inntekt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om eit dyr må avlivast raskt fordi det er sjukt, skadd eller av andre grunnar hjelpelaust, skal avlivinga skje så skånsamt som mogleg. Våpenet som nyttast skal vere effektivt.

 

http://www.regelhjelp.no/Etatenes-sider ... ng-av-dyr/

 

§ 12. Avliving

 

Avliving av dyr og håndtering i forbindelse med avlivingen skal skje på dyrevelferdsmessig forsvarlig måte. Den som benytter bedøvings- eller avlivingsutstyr, skal påse at dette er egnet og vedlikeholdt.

 

Dyr som eies eller på annen måte holdes i menneskelig varetekt, skal bedøves før avliving. Bedøvingsmetoden skal gi bevissthetstap, og dyret skal være bevisstløst fra før avlivingen påbegynnes og til døden inntrer. Krav om bedøving før avliving gjelder ikke hvis dyret avlives med en metode som gir umiddelbart bevissthetstap. Etter at avliving er utført, skal det påses at dyret er dødt.

 

Avliving i nødstilfelle skal i størst mulig grad skje i samsvar med første og andre ledd.

 

Avliving av dyr skal ikke skje som et selvstendig underholdnings- eller konkurranseelement.

http://www.lovdata.no/all/tl-20090619-097-001.html

 

 

Av mange jeg fant v/Google.

 

Greitnokk, det står i lovdata at dyret skal være bedøvet, men vist man bruker egnet cal. og direkte hodeskudd, skal ikke dette være nødvendig da dyret dør momentant.

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra Ola: Avliving av dyr skal ikke skje som et selvstendig underholdnings- eller konkurranseelement.

Et lite krasj kurs i juss. Ordet Skal er ufravikelig. Og i vilken hensik skal avlivingen skje?
Nettopp, både en bonde med fluktstol og rifle som plaffer ned husdyrene sine, og kanin 'jakt' på plenen ville vel bli sett på som 'nutcases' Mens skadedyrbekjempelse i f.eks. Australia, og 500 kaniner om dagen ville være hardt og respektabelt arbeid :)
Link to comment
Share on other sites

http://www.regelhjelp.no/Etatenes-sider ... ng-av-dyr/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

§ 12. Avliving

 

Avliving av dyr og håndtering i forbindelse med avlivingen skal skje på dyrevelferdsmessig forsvarlig måte. Den som benytter bedøvings- eller avlivingsutstyr, skal påse at dette er egnet og vedlikeholdt.

 

Dyr som eies eller på annen måte holdes i menneskelig varetekt, skal bedøves før avliving. Bedøvingsmetoden skal gi bevissthetstap, og dyret skal være bevisstløst fra før avlivingen påbegynnes og til døden inntrer. Krav om bedøving før avliving gjelder ikke hvis dyret avlives med en metode som gir umiddelbart bevissthetstap.[/b] Etter at avliving er utført, skal det påses at dyret er dødt.

 

Avliving i nødstilfelle skal i størst mulig grad skje i samsvar med første og andre ledd.

 

Avliving av dyr skal ikke skje som et selvstendig underholdnings- eller konkurranseelement.

http://www.lovdata.no/all/tl-20090619-097-001.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

 

Nå står det vel strengt tatt ikke at bedøving på noe som helst måte er et krav. Vil tro at et skudd i hjerte/lunge regionen faller under definisjonen "metode som gir umiddelbart bevissthetstap".

Link to comment
Share on other sites

Du tar feil, skudd i hjerte- lungeregionen fører ikke til umiddelbart bevissthetstap. Dyr kan jo løpe flere hundre meter med perforerte lunger og hjerte, bevisstløse dyr (og mennesker) gjør ikke en damn shit annet enn bare å ligge der.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kreves jo en fungerende hjerne for å bevege seg. Men man trenger ikke å være bevisst, se bare på søvngjengere f.eks. Men det stemmer nok at skudd i hjerte/lunge-regionen ikke medfører et momentant bevissthetstap.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at man ved å sikte litt lengre frem og litt høyere på dyret kan frembringe det ønskede umiddelbare bevissthetstapet. Finnes så langt jeg kan se ingen grunn til å gå for noe annet enn kontrollerte nakke/hodeskudd på kloss hold når man har med tamme dyr å gjøre.

 

Idéen er ikke den dummeste, har syslet litt med noen lignende tanker selv, men jeg tror at for enkel hobbybruk vil kaniner være direkte upraktisk. De formerer seg som, tja, kaniner, graver ganger og stikker plutselig av, og tjo og hei der kom ørna. Om det skal bli noe stell på det må man nok satse litt større, gjerne med større oversiktlige områder rundt innhegningen til kaninene.

 

Når det er sagt, er vel disse hestesvære kaninene de har for kjøttproduksjon nede på kontinentet litt greiere å ha med å gjøre. Trenger bare grovfòr, så om du har nok land blir de jo billige i drift.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ingen ny ide, selv om de fleste som har syslet med den raskt har lagt den på hylla. Mine besteforeldre hadde frittgående kaniner under krigen. De levde ute hele året og overlevde vinteren på hauger med nepe som ble lagt opp. Av naturlige grunner ble fanget i felle og avlivet "manuelt" ved behov. Min bestefar skjøt de siste rundt 1950.

Funker vel dårlig i dag mhp. lovverk.

Naboene mine måtte forøvrig "jakte" storfe for noen år siden. 4 dyr måtte skytes etter forvilling. Tror den siste ble skutt inne på fjellet i romjula...på 250 meters hold...

Min far måtte bruke mauseren på noen sauer oppe i noen forj...berghammere. Var vel også i romjula.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at man ved å sikte litt lengre frem og litt høyere på dyret kan frembringe det ønskede umiddelbare bevissthetstapet. Finnes så langt jeg kan se ingen grunn til å gå for noe annet enn kontrollerte nakke/hodeskudd på kloss hold når man har med tamme dyr å gjøre.

 

Helt enig så lenge man har med tamme dyr og gjøre da man enkelt kan sette pipa på egnet sted og trekke av. Ville nok også selv valgt ett hode/nakke skudd på en "vill" kanin men da kun hvis jeg er 100% sikker på å treffe der jeg sikter (kort hold, riktig innskutt våpen, godt anlegg, dyr som sitter i ro etc). Viktig å huske at de vitale delene i et dyrehode ofte er veldig små i forhold til resten av hodet og at sjansen for skadeskyting ved hodeskudd er større enn ved skudd i hjerte/lunger.

 

Nå var forøvrig hovedpoenget mitt å få frem at det ikke står noenting i loven om at dyr ikke kan avlives uten først og bedøves.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lov å sette ut nye arter i Norge.

 

Som sagt tidligere her er det heller ikke lov å drive jakt på "husdyr". Kanin er ikke et viltlevende dyr i Norge, og er således et husdyr.

 

Men du kan holde kaniner, og slakte dem, det er ikke uvanlig. slakt og jakt er to forskjellige ting.

Såvidt jeg vet er det kun et sted i Norge kaniner har greid seg ute i naturen, på ei øy utenfor Oslo, husker ikke hva øya heter.

I Sør-Sverige finnes det ville kaniner, og der er det jakt på dem.

Link to comment
Share on other sites

nja..jeg fant om ville kaniner i norge: Små, men livskraftige bestander ble også introdusert i Norge mot slutten av 1800-tallet. I mange år har det vært livskraftige bestander ved golfbanen i Kristiansand, på Gressholmen i Indre Oslofjord, på Søster i Onsøy og på øyer ved Bolærne i Vestfold. Arten er uønsket i Norge og står oppført på Norsk svarteliste.

 

hørest ut som det er en del ville kaniner i norge, selv om de er uønsket og ikke jakttid på der

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...