Jump to content

REVEJAKTA 2012/2013


jmonsen

Recommended Posts

Endelig! Årets første rev..

 

Denne ble dog ikke tatt på lokk dessverre. Kom kjørende i et område jeg nettopp har fått lov å jakte, hvor jeg ser en rev løpe langs jordekanten i motsatt ende av jordet. Jeg stopper bilen, forter meg bak i bilen og plukker ut rifla, og smyger meg rolig opp på jordet. Legger meg ned og plasserer (faktisk) en beanbag under rifla :arrow: perfekt anlegg. Måler avstanden til reven, som nå har stoppet opp, til 170 meter.

 

Korset legges midt i brystet på reven og skuddet går. Den gjør et kort utras, kanskje 10 meter, før den legger seg ned. Spreller noen få sekunder, så er det tyst.

 

Jeg er jo STOR fan av at folk legger ut bilder, så jeg skal ikke være noe dårlig på den fronten ;)

 

IMG_0813.jpg

 

Dama må da være gammel ut fra tennene å dømme?

 

IMG_0816.jpg

 

IMG_0815.jpg

 

Skuddet satt perfekt. Den hvite prikken er ribbein som stikker ut. Det vi ser er utgangshullet - 50gr v-max. Syns egentlig det ble veldig "pent". Ikke så mye søl som det har vært tidligere.

 

IMG_0817.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

v-max: Niks, det ble offersøya! :)

 

Dusty: Takk takk :) Ja var nok en gammel frøken dette.

 

Glemte jeg å si at hun hadde ei rype i kjeften? Hehe

 

Hørte vanvittig med rype i området tidligere på kvelden.. Så sikkert 6-7 enkeltfugler (noe som er mye for dette stedet).

Link to comment
Share on other sites

Tre rev på en og samme post - er det mulig!?

 

Herregud for en økt..!! Jeg kom kjørende forbi samme jorde som jeg skjøt den gamle tispa på i går, hvor jeg ser en valp sitte på jordet. Jeg parkerer bilen, kler på meg kammo, lader rifla og går ned på jordet. Legger meg ned og starter å "kvitre" med musepip-fløyta. Dette gir umiddelbar respons, og jeg ser en liten tass driver å roter rundt borti en steinhaug. Til slutt kommer han ned på jordet, setter seg på rumpa og ser på meg. Avstanden er ca. 170 meter. Sender avgårde en 50gr v-max, og klarer på mystisk vis å treffe litt langt bak. Reven hopper rundt men legger seg rolig lenge nok til at jeg får sendt avgårde et skudd til og det blir helt tyst.

 

Jeg fortsetter rutinemessig å blåse videre i fløyta. Det går ikke mer enn 1 min. før nestemann kommer løpende oppi lia, og ned mot jordet. Han kommer ganske kjapt ut på jordet. Denne setter seg og ned på rumpa og stirrer på meg. Avstanden er ca. 150 meter. Denne får jeg inn en fulltreffer, og den klapper sammen som en potetsekk.

 

I det jeg skyter nr 2. ser jeg en rev til ca. 100 meter til venstre for denne. Utrolig nok virker den ikke spes brydd av 3 smell, så den tusler rolig bortover. Plutselig så får den øye på meg og løper inn i skogen. Jeg lokker det jeg er god for (fortsatt med samme fløyta), og jeg anser den som tapt. Men fortsetter å lokke litt sporadisk i ca. 5 min, og plutselig så kommer han jaggu i retur! Den bruker litt tid på å komme ned på jordet, men så snart den gjorde det, kom det en 50gr v-max susende. Denne klapper og sammen på stedet.

 

Det å skyte tre rever på en og samme post, på så kort tid, vil jeg tro er en utrolig skjelden opplevelse, som jeg ikke tror vil bli toppet med det første. Dette er soleklart min største jaktopplevelse! Jeg er ingen stor film-mann, men jeg filmet da jeg hentet inn revene, bare for å dokumentere dette.. :mrgreen:

Videoen kan sees her:

(PS: filmen er jo totalt crap.. Filmet med iPhone, og jeg var temmelig gira, så tenkte ikke så mye på å rette kameraet framover :roll: )

 

Det ble såklart et bilde og:

 

IMG_0823.jpg

 

Og her er fangsten for disse to dagene:

 

IMG_0825.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har ikke motivasjon til å jakte sommerrev. Lader opp til intens bukkejakt.

Skal heller lage vei i vellinga under åtejakta. Har fora åteplassen i tre uker nå.

Satser på slakteavfall fra rådyrbukk og ti-tolv hjorter pluss to-fire fallvilt gjennom vinteren.

Har ordnet det bedre nedom huset nå. I vinter var det store kvisthauger her som gjorde sikten vanskelig.

Nå er det nyslått mark og topp sikt. Fruen mente jeg burde skrue ned lyskasterene, men trenering fungerer.... :lol:

Har tre sensorer som skal monteres. I år skal jeg stille de om slik at ledlyset ikke virker ved føling. Tror noen rever ble skeptisk i fjor av det.

Men, kommer det rev under bukkejakta, skyter jeg.

Skål!

Link to comment
Share on other sites

gøy å se at det blir tatt ut såpass mye rev rundt omkring, ihvertfall her oppi nord :)

Her på Hinnøya har jeg sett særdeles lite rev, noe jeg først var ganske skuffet over...

Men i utgangspunktet så er det jo bare en positiv ting, det er jo det man ville oppnå? ;)

Link to comment
Share on other sites

Sitter på hytta ved sjøen her ute på Randaberg , og nyter kveldsroen mens jeg kikker ut over sjøen av og til. Med laptopen i fanget og Kammeret logget på. Så ser jeg reven rusle over plenen 5 m fra vinduet. Det ble noe panisk her med ett raskt dykk under køya for å hente Vixen fram og putte i 2 stk. V max. Så ble det en aldri så liten combat patrol rundt hytta og nærområdet, men den var forduftet. Jeg skulle nok tatt hintet. Det er ikke OL og PC som skulle hatt fokus nå...

Link to comment
Share on other sites

Yes, så ble det to til i dag. En mindre tispe (men tror ikke det er fra årets kull), og en hanne.. Denne var i allefall ikke fra i år, men ikke gammel.

 

d492a2c2.jpg

(Boxeren lever i beste velgående) :lol:

 

Den største hadde en fugl i kjeften da jeg skjøt den.. Litt gøy, og andre gangen jeg opplever det på et par dager. Sist var det ei rype!

 

1d4c82d4.jpg

(Bildet tatt bare et min etter fallet)

 

Begge revene skutt rett i front med 50gr v-max på ca 100 meter.. Begge rett ned i smellen, uten så mye som en rykning etterpå. :)

 

Så resultatet for 4 dagers jakt er 6 stk:

cf9cd7a7.jpg

(Begynner å bli på høy tid å kvitte seg med den eldste, så blir nok en stor søplesekk i morgen, og ned på bålplassen med dem)

Link to comment
Share on other sites

Tyren har et poeng.

 

Øya vi bor på er jo smekkfull av rev = gøy i reve jakta. Men så har vi ei naboøy med tunellforbindelse (Flakstad) som er 10-20 min kjøretur unna, som er revefri, og smekkfull av hare :D

 

Så forøvrig hare i Nusfjord i går, men virker som det er mindre nå enn de toppårene som har vært. Før kunne man jo ikke kjøre til Nusfjord uten å kjøre på en hare..

Link to comment
Share on other sites

slik var det i vinter og....en som tellte 45 stk bare fra vareidet-flakstad ...jeg jobbet på vikten i vår,og så 15 stk samtidig inni/rundt ett plantefelt på ca 1 mål....så reven har mye å si på harebestanden,det er helt sikkert!!!

Link to comment
Share on other sites

La skrotten av ei grågås i åtegropa for noen dager siden. Spadde over noe jord og la en stor flat stein oppå. Sjekka åteplassen i stad, og da hadde reven, event. grevlingen funnet gåsa. Gravd frenetisk, men ikke fått dratt den med seg. Bare gnagd. Lover godt for åtejakta.

Link to comment
Share on other sites

Skal på rev og gjerne noe kråkejakt til helgen.

 

Har med meg både rifle og hagle.

 

Men, kjøpte inn en pakke med ferdig rulla winchester xp3 i 30-06 springfield.

 

Hvordan blir pels seende ut etterpå? og om jeg prøver meg fra god avstand med rifla på kråka, er det vel gjerne bare fjær igjen?

Link to comment
Share on other sites

Hvilken lyd? Skada hakkespett er enklest, så kan du jo også få til et rimelig desperat hareskrik og til slutt kan man brule den til skada småfugl lyd... Denne er veldig vanskelig, men det ligger mange forklaringer på hvordan å lage den her inne og ellers på nettet. Føler jeg ikke får den til selv helt heller, men øvelse gjør mester

Link to comment
Share on other sites

Om noen har en reveskrott, ikke helt bedervet helst :wink: som de ikke har bruk for på strekningen Hamar - Oslo, skulle jeg gjerne hatt en for å teste litt slepespor, evt apport. Skal oppover til Hamar onsdag kveld og over til Gjøviksiden til helgen, reiser ned igjen til Oslo søndag.

Link to comment
Share on other sites

Vil begynne med å takke "fredrik" for tipset angående MAD mity mouse lokken! Den fungerte ikveld på nytreska jorde :D

 

Fikk øye på reven på 100-120m. Den hadde tenkt seg rett vekk fra meg, jeg var kjapp med å få pipen i kjeften og pep som besatt. Innen 2min var den inne på 40m :)

 

Skuddet går, men man veit aldri hvor hardskutt en rev kan være!! Så innslaget var bra, men den klarte å rote seg inn i 1m ormestamp på et område 50x50m. Håpløst å prøve og finne den kvart på ti på kvelden. :| Drar bort umiddelbart så fort det lysner imorra, har meldt regn uansett, tror ikke reven er gira på lokk da.

 

Moro var det allikavel! Veit den ligger der :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk prøvd meg noen turer etter reven i sommer, men uten resultat. Typisk nok dukket det opp en på bukkeposten, hvor jeg serverte den en 140grs Hornady Interlock fra ca 120 meters avstand. Inngang i hoftepartiet og utgang fremme i høyre skulder. Inngangshullet ble digert, og utgangshullet ca som en femkroning. Regner med det var beinsplinter fra hofta som for alvor åpna dyret ved inngangshullet.. En voksen tispe på 5 kg :)

 

normal_14_8_12-_5kg_%5B800x600%5D.jpg

Link to comment
Share on other sites

årets første rev på meg i kveld (tispe). Skutt i skogen ved Roverudmyra på Lillehammer med 180grain. ca 50m

normal_reven.jpg

 

 

Hvordan er bestanden av rev på lhmr? Jeg flytter dit i slutten av måneden -og da må man starte på scratch når det kommer til lokalkunnskap og ikke minst jaktområder....

 

Tshaave

Link to comment
Share on other sites

Var egentlig ute for å se etter bukken tidligere i uka. Så noe brunrødt som beveget seg i gresset. Den hvite haletippen som stakk fram bak en busk avslørte hvem som var ute på tur. 20 sekunder med "musepip" lagd med munnen så kom den fram, 80-90 meters hold. Den lå på skuddplassen.

 

bilde1-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tshaave

 

I området rundt Lillehammer er det mye rev. I Gudbrandsdalen generelt!

Jakter du andre ting så vil jeg si du har kommet til et jakt paradis i mine øyne. Jeg bor 10 mil Nord og har snart vært me på all jakt som går ann i Gudbrandsdalen unntatt sel og havdyr.

 

Jeg er egentlig fra 11 mil lenger nord, men har bodd lenge ute :)

 

Nå blir det lhmr permanent - så da har jeg mine gamle jaktmarker nærmere enn tidligere - men må uansett skaffe meg noe nytt

Link to comment
Share on other sites

årets første rev på meg i kveld (tispe). Skutt i skogen ved Roverudmyra på Lillehammer med 180grain. ca 50m

normal_reven.jpg

 

 

Hvordan er bestanden av rev på lhmr? Jeg flytter dit i slutten av måneden -og da må man starte på scratch når det kommer til lokalkunnskap og ikke minst jaktområder....

 

Tshaave

 

 

 

Mye rev på Lillehammer! ser de overalt, til og med en kjendis rev som vanker i byen xD.

Kunsten er vel egentlig og finne egnet plass utenfor bebyggelse. Mye skogsterreng rundt roverudmyra (søppeldynga) på Lillehammer, her jeg og min jaktpartner har jaktet i det siste. Skjøt en rev der i går natt også :D Ikke fult så heldig med treffet, men døde momentant likevel.

 

normal_reven2k.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...