Jump to content

REVEJAKTA 2012/2013


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

har bestilt crit'R call standard fløyte og knight and hale musepip.. skulle også teste børsa om den gikk som den skulle før jakta men den slengte skudd..! prøvde med å uten demper og med forskjellig ammunisjon men hjalp ikke mye.. alt av skruer er skrudd til...stikker og kjøper ny kikkert i morgen har siklet litt på leupold sin vx-r 4-12x50!! kan nesten ikke være noe ant enn kikkerten.. å kan ikke miste første dagen med revejakta i år!!

Link to comment
Share on other sites

Her jeg jakter er det mange småbønder som eier en liten flekk hver. Derfor må mange tillatelser hentes inn før revejakta starter.

 

Hvordan finner man lettvint ut hvem som eier innmarka?

Har funnet kart med gårds og bruksnummer men hvor finnes en søkemotor som fikser biffen?

Link to comment
Share on other sites

Kan jo eventuelt kjøpe deg et jaktkort på smårovvilt da? 100 kroner for jakt på smårovvilt på alle eiendommene som statsskog eier (med visse unntak, men disse står beskrevet)

 

Ellers tror jeg det holder å ha betalt jegeravgift og ordne noen avtaler med grunneiere i ditt område om jakt på deres grunn når det gjelder reven.

Link to comment
Share on other sites

Her jeg jakter er det mange småbønder som eier en liten flekk hver. Derfor må mange tillatelser hentes inn før revejakta starter.

 

Du bor ikke tilfeldigvis i Vestfold? Lappeteppe er ingenting i forhold... :roll:

 

Kart med gårds- og bruksnr. er det enkleste jeg har funnet, ellers er det også mulig å spørre kommunen.

Link to comment
Share on other sites

Er vel bare å skyte 8 rev, helst litt mer... Med det helt vanvittige antallet rev jeg skjøt ifjor, ville jeg nok ha gått konkurs etter noen år :oops:

 

Her trenger man forresten også jaktkort fra grunneierforeningen for å jakte rev (gratis), og skal man jakte på jordene, trenger man i tillegg grunneiers tillatelse... For å ikke snakke om usedvanlig mye talent i kartlesing for å ikke drive tjuvjakt. Vi snakker faktisk åkerlapper ned mot 100 x 50 m, og da skal det ikke mye til for å bomme. Spesielt om vinteren pga. snø. Men, jeg er såpass heldig at jeg har jakt på en god del sammenhengende åkre, slik at avstandene blir lange nok til å virkelig kunne bruke rifle...

 

Dessverre er det ikke noen form for skuddpremie.

Link to comment
Share on other sites

Her i Stange betaler vi 200 kr i avgift(revpass) og inkasserer 300kr pr rev levert mottaket mindre enn ett døgn etter felling!!! Glimrende opplegg!!!!! I tillegg er det rovvilt konkuranse i de lokale jeger og fiskeforeningene i komunen så hvis en legger seg i sæla`n kan en sitte igjen med noen kroner og en stor pokal :D . Men det blir ikke rare time betalinga........ :wink:

Link to comment
Share on other sites

Får ta meg en tur uti skogen og se om jeg klarer å få lokket til meg en pels eller to i løpet av sommeren. Aner lite om hvorvidt det faktisk ER rev der da, men! Dette er i nærheten av Østby i Trysil.

 

Får glane litt på tråden om lokkejakt om tips... Når på døgnet, hvor i terrenget osv.

Link to comment
Share on other sites

§ 20 i jaktloven, Til felling av vilt under jakt kan bare brukes skytevåpen med ladning av krutt.

Så om du lar bikkja avlive f.eks skadeskutt rev, så er du på kanten med loven. Men det er jo selvsagt bedre enn at den lider unødig iht § 19. Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser

Link to comment
Share on other sites

Ingen som skal henrettes her, jeg bare henviste bare til lovverket som ble etterspurt. Det er nå en gang slik at det som ikke står skrevet er lov, er 99% sikkert ikke lov heller ;)

Såkalt hetsjakt er ikke lov i Norge, men kan i noen tilfeller være vanskelig å unngå, men de aller aller fleste går vel på jakt med hensikt å skyte viltet, ikke la bikkjene rive det ihjel.

Link to comment
Share on other sites

børsa skytes inn imorgen. reven skal ikke overleve detta slaget her. vet om 2 hi til sammen nå som det er kvølper i og borderterrieren skar få kjørt seg skikkelig nå :)

 

Husk båndtvang :!:

 

 

Børsa er nå skutt inn med v-max, hagla har fått kjørt seg bra i figurstiene i våres, ingen rev har sluppet unna med mindre enn 10 haggel i seg skal vist opp til trøndernes rike og jakte rev, så i morgen pakkes bilen stapp full av våpen ammo ect (ca 1000 skudd burde vel holde en ukes tid) så er det bare og satse på det og runde 20 rever før 15 april! skitt jakt folkens

 

Tja, blir vel ikke mangel på skudd ;)

Link to comment
Share on other sites

Da så jeg årets første rev (ja, jeg jaktet rev forrige sesong også :oops: ) under sykling hjem fra jobb. Hadde det vært etter 15. trur jeg jaggu jeg hadde tatt meg en tur i kveld...

Så også rådyr på terrenget, dette blir en vanvittig spennende høst! Nå er det virkelig ikke lenge til, og det er tilogmed meldt rimelig pent vær til søndag :D

Link to comment
Share on other sites

Snakk om flaks, har akkurat vert hos en bonde som kontakta oss i dag om vi ville skyte rev ;) Har nesten en hel dal tilrådighet, i tillegg så kunne vi få bruke en campingvogn som står ute i skogen der til reveglugge på åte som han hadde lagt ut ;)

 

Så nå skal vi prøve å lokke i morgen, for grått og trist i kveld!

 

Har kjøpt faulks settet som jaktfall selger til reve lokk, noen som har erfaring med disse?

 

i tillegg så har jeg musepip, ciritt call, og njff sin lokke app på tlf!

 

 

Gleder oss som noen unger her nå til i morra.... må bare få unnagjort 12timer på jobb i morgen så kan jeg dra ;)

Link to comment
Share on other sites

børsa skriker og jeg er rastløs som bare fy, kaster meg ut om 15 min da det er omtrent det jeg bruker på å gå til plassen og så er det vente et kvarter til så starter jakta for fult :D

blir brukt 300 win mag med 150 grs accubond til reven i år også

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg sittet å sett på en rev i kikkerten en time, som selvfølgelig var på feil side av jordet jeg sitter ved. Prøvde å få han over mot nordsiden, der han har vært de siste 14 dager, uten hell. Måtte gi meg da mørket kom sigende. Prøver igjen i morgen. Kan ikke si jeg er imponert over lokkeappen til NJFF. :evil: hehe...

Link to comment
Share on other sites

Lykke til i kveld folkens! Selv sitter jeg i Spania og irriterer meg over at jeg ikke ligger ute i skogen med fløyta i kjeften.. Men men, kommer sterkt tilbake på tirsdag! :D

 

æsjameien! Se hva du går glipp av! :P

 

Bilde0024.jpg

 

(ekstremt dårlig kvalitet fra pensjonert nokia, da iphonen ligger på bunnen av det dype hav)

 

Helt grei start på dagen dette! :mrgreen:

 

En liten hanne skutt på 10m, kom ut av gresset etter litt blåsing i twisted syco

 

x3m1 camoen funka sykt bra! sto bare og så på meg i lang tid mens jeg prøvde som F@n å skru ned zoomen, kom ikke lenger en 8x, ble nesten delt i 2 stakkars, av Nosler BT

Link to comment
Share on other sites

Ja, da er første turen unnagjort. Og foreløpig fortsetter jeg sesongen som i fjor, dvs. uten å se snurten av rev. Var på tre forskjellige poster, været var pent (var en god del tåke, har dette noe å si?) og alt lå egentlig til rette for uttelling, men tradisjon tro ble det altså ingenting. Åkerne var dessverre ikke slått ennå, noe som vel ikke er en fordel, og på den ene posten med halvmeterhøyt gress, regnet jeg strengt tatt ikke med å få inn noe heller.

 

Jeg fikk dog lokket inn et rådyr på første post, med hjemmelaget musepip/fugleskrik, det tok ikke mer enn noen sekunder... Man kan vel si at det ble en smule forvirret da jeg begynte med "trillelydene" :roll: Rakk ikke å se om det var ei geit eller en bukk.

 

Av erfaring hadde jeg tatt med hagla og kråkelokk, slik at man i hvert fall får litt action. Tåka hadde nesten lettet fullstendig, men det var jaggu stille på kråkefronten også. Prøvde en halvtimes tid med vanlig kråkelokk, hørte noen svar milevis unna, men de ville ikke komme inn. Deretter gikk jeg over til hareskrik med Twisted Syco-fløyta, som jeg bestandig har fått inn skjære med, og en sjelden gang kråke. Var jo verdt et forsøk. Ikke en gang skjæra svarte (er for øvrig klar over at de ikke er jaktbare ennå), noe som er merkelig. De pleier bestandig å komme med en gang, men den gang ei.

 

Helt til slutt ble det et halvhjertet forsøk med en kombinasjon av hareskrik og kråkelokk, og jammen fikk jeg inn ei kråke til slutt. I all forfjamselse klinte jeg til med en saftig bom, men trur dere ikke kråka tok en liten runde på maks 50 meter, og kom inn igjen :shock: ? Samme kråke altså? Det har jeg aldri vært borti før... Uansett, to smell senere fløy kråka like herlig, og ble sakte, men sikkert borte i horisonten. Deretter gav jeg opp og syklet hjem igjen... Ingen god start på sesongen :evil:

 

Altså, rådyr på musepip og kråke på hareskrik. Forventet nesten at reven skulle komme på kråkelokk, men den gang ei :lol:

Link to comment
Share on other sites

Her i Stange betaler vi 200 kr i avgift(revpass) og inkasserer 300kr pr rev levert mottaket mindre enn ett døgn etter felling!!! Glimrende opplegg!!!!! I tillegg er det rovvilt konkuranse i de lokale jeger og fiskeforeningene i komunen så hvis en legger seg i sæla`n kan en sitte igjen med noen kroner og en stor pokal :D . Men det blir ikke rare time betalinga........ :wink:

 

Hvor kjøper du Revpas for stanges? kan dette kjøpes på nett?

 

EDIT: Google viste det..

 

mvh

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lykke til i kveld folkens! Selv sitter jeg i Spania og irriterer meg over at jeg ikke ligger ute i skogen med fløyta i kjeften.. Men men, kommer sterkt tilbake på tirsdag! :D

 

æsjameien! Se hva du går glipp av! :P

 

Bilde0024.jpg

 

 

Jajaja.. Kjøpt på super'n og lagt for bildet sin skyld...hehe.. Grattis:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...