Jump to content

REVEJAKTA 2012/2013


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sitering av foranstående innlegg er slettet jmonsen

Enkel tennisball med fløyte/pipelek i. 3 pk til 49 kr. Kjøpt inn til kjøtern. Satt meg i kanten på jordet, og klemte på den i ett minutts tid da reven kom springende inn.

 

Skal absolutt prøves igjen. Detta var artig :lol:

Link to comment
Share on other sites

Sesongens første jakt, og sesongens første rev datt igårkveld kl 2055 etter 5min lokking med fugleskrikfløyte. Kom som ei kule helt inn på 20-30 meter, og ble stående å nistirre på meg og jaktkompisen før han snudde breisida til og fikk ei 10,1g Oryx fra ei Tikka T3 i kaliber 6,5x55 rett i maskinrommet. Utrolig spennende!

Link to comment
Share on other sites

aha!

skjønner.

Har modifisert noen slike hundeleker jeg også, men ikke fått noe resultat med dem enda.

Har ikke fått noe resultat i det heletatt. Begynner å bli veldig klar for revefall nå.

 

Men, men. En drøøy uke til hjortejakta. (Juhuu)

Link to comment
Share on other sites

hei,noen som har et godt tips til type åtelys.har et fjernlys nå koblet via adapter til 12v.dette lyset er noe sentrert så skulle hatt et som sprer seg lit mer svakt utover området. avstanden til åtet er ca 100m.tenkte om det kanskje er en fordel hat mikkel kommer noe gradvis inn i lyset :?:

Link to comment
Share on other sites

Håper man kan komme med spørsmål her.

Er helt ny på revejakt men siden jeg har adgang til dette må det jo prøves :-)

Lurer på om det funker å lokke med NJFF-appen og høytalere eller er man nødt å gå for fløyte?

Har nå en morgen og en kveld prøvd meg med dette i jordekanten før og etter duetrekket uten resultat.

 

Mvh

Peter

Link to comment
Share on other sites

@ rypert. Brukte gamepoint på åtejakta i vinter. 17 hmr. Skjøt fire en rett ned i smellen,to gikk ca.6m. Og en sprang langt pga. dårlig skyting. En var faktisk gjennomskutt,inn rett bak bogen ut mitt i bogen. Det skal sies at holdet var 30m. ca. Jeg er veldig fornøyd med kula. :P

Link to comment
Share on other sites

Håper man kan komme med spørsmål her.

Er helt ny på revejakt men siden jeg har adgang til dette må det jo prøves :-)

Lurer på om det funker å lokke med NJFF-appen og høytalere eller er man nødt å gå for fløyte?

Har nå en morgen og en kveld prøvd meg med dette i jordekanten før og etter duetrekket uten resultat.

 

Mvh

Peter

 

Har stor tålmodighet, prøver derfor igjen...

Link to comment
Share on other sites

Har ikke blitt noe serlig rev på meg i helga, da prioriteringa denne uka har gått på spiselig vilt. men har gjort forbredelser, satt opp jakttårn, spanet og så vidt lokka litt, men lite resultat. Men så snart været viser vellvilje og bøndene får treska skal det nok gå ann og få has på noen flere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Får legge ut litt på etterskudd.. 27/7-12 var jeg å lemmy ute å lokket på reven. Reven kom løpende imot meg fra siden min på fugleskrik å oppdaget meg som satt i jordekanten på ca 5meter. Den tverret 90grader å løp over jordet fra meg. Reven stoppet på ca90meter å jeg satt et skudd mot den. Vekk var den i smellen. Jeg mente at mulig jeg treff den litt langt bak, eller bom. Å fant ikke noe blodspor i det våte gresset når vi lette en stund etter. Det regnet hele den natta å mye dagen etter, men jeg får ta et søk med bikkja for å være på den sikre siden. satte bikkja på sporet der den oppedagde meg å den sporet over jordet å merkerte der reven stod når jeg skøyt å sporet vidre inn i skogen. Å jagge hadde revetassen løpt ca 80meter etter treffet før den lå rett ut. Treffen var litt langt bak desverre, men bikkja gjorde en kjempe jobb :)

nnjyqd.jpg

 

1z2kak0.jpg

 

10z7r41.jpg

lemmy

Link to comment
Share on other sites

joda, i går klarte jeg det store, bomma på en rev på et hold som var 54 meter. hvordan jeg klarte det vites ikke, og det forblir nok et mysterium. men i dag tidlig var det tid for payback. vekkeklokka ringte 04:00 og jeg var ute når det begynte og lysne. jeg satt meg ut på en nytreska åker, satt vel der i kansje 5-10 min før reven kom trekkende mot skogen. etter at den hadde vimset rundt på jorde, klarte jeg omsider og få den til å stoppe. en liten valpe tass måtte gi tapt for V-max'n.

 

28v63q8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skal ut en tur i kveld å prøve reven for første gang i år :D Har ikke blitt til at det har vært så fristende, siden vi mista valpejakta i år og, med at de utsatte jakta til 15. aug..... Men var noen nyslåtte jorder nå så da får en prøve igjen :D

Link to comment
Share on other sites

REVEJAKT er noe DRITT:

 

Har lovet en bonde å fjerne noen rev fra gården hanes. Noen utspekulerte jævler. Har tidligere bommet på en av de. pga at kikkerten var i ulage. I kveld fant jeg en fin og oversiktlig possisjon. Forsikerhetskyld satte jeg bilen min tett inntil et av gårshusene :smile: . Der var den utenfor skuddsektor, og godt skjult. Huset den var parkert med hadde lys på tre sider som tenner ved pasering.

To og en halv timme ute i duskregn er jo en prøvelse. Plutselig tenner ene lampen der bilen sto parkert. Fanden kommer det folk og ødlegger jakten for meg. Men neida det var en revevalp rellativ gul i pelsen. Kommer ut slik at den har bilen som bakgrunn og derved kan jeg ikke skyte. Følger husveggen på en slik måte at den var trygg. HELVETE :evil::evil: .

Etter et kvarter tenner lyset igjen. Nå kommer en annen valp denne er nermest svart og følger i samme tråkket. To rev og ingen kan skytes pga en idiotisk parkert bil og et hus som ikke egner seg som bakgrunn for min amo.

Vel bestemmer meg for å sitte en kort stund til, tror det eller ei nå kommer en tredje rev. Denne er tydlig større enn de to forgående. Følger nesten samme ruten som de to andre. Oppfører seg som en veltrent marinejeger, beveger seg i skjul og dekning. Ingen muligheter for skudd, pga husvegger og gårdsredskap. :evil::evil:

Nå blir det krig. Disse skal få hilse på en hurtig kobber bit drevet fremover av en urgammel kinesisk oppfinelse.

Link to comment
Share on other sites

Opplevde noe merkelig i dag tidlig. Satt å scannet gården for due da jeg hørte ett jævli skrik fra baksiden av låven. Der kommer lillemikkel i full fart med katta mi rett bak :shock: Har hørt om at katter har jaget rev, men aldri sett det med egne øyne. Uansett en morsom opplevelse, og mikkel var teit og tok ei pause utpå et jorde. Han falt for ei 110 grs V-Max fra 308`n. Herregud for ett søl :roll:

Link to comment
Share on other sites

Endelig, etter ni turer falt en rev for oss i går kveld! Jaktkompisen og jeg møtte opp under tresking av et jorde, ikke langt fra skurtreskeren dukket mikkel opp. To rifler fyrte nesten samtidig og mikkel datt. Kjempemoro! Nå skulle jeg helst ikke sittet her og skrevet dette, men vært på post igjen..... Dette gav mersmak!

Link to comment
Share on other sites

Ser at mange her er godt igang, kjenner det begynner å bli tid for å glane litt etter reven snart når bønda får slått jordet.

Satser på to glugger i år da den lokale storbonden har latt meg sette opp ei glugge på jordet hans. Glugge versjon 2.0 er under bygging (nok en gang bygget på Pall) , gleder meg fælt til å få den ut på jordet.

Link to comment
Share on other sites

Endelig, etter ni turer falt en rev for oss i går kveld! Jaktkompisen og jeg møtte opp under tresking av et jorde, ikke langt fra skurtreskeren dukket mikkel opp. To rifler fyrte nesten samtidig og mikkel datt. Kjempemoro! Nå skulle jeg helst ikke sittet her og skrevet dette, men vært på post igjen..... Dette gav mersmak!

 

Nytt smell i kveld!

 

Siden Rifleman måtte jobbe eftaskiftet så dro jeg ut solo i kveld.

Samme jordet som sist. Samme post også. Hadde ikke mye tid på meg siden barna måtte under dyna før far fikk landlov.

Ankom jordet ca 20.20 og var på post to min senere. Går stille frem og kontrollerer den delen av jordet forrige rev ble skutt på. Ikke noe å se, går inn på posten og vender blikket mot venstre der jordet strekker seg videre oppover mot en liten øy med trær.

Blir var og støkker en rådyrgeit, og tenker: Ja det var jo rådyra som pekte ut mikkel sist så vi får nesten kikke litt ekstra. Synes jeg kan skimte noe mørkt i den retningen geita løper, og tenker at det nok er killingene jeg observerte på søndag. Vipper opp kikkerten og blir stort overrasket. Der går Mikkel og snuser. Rådyr og Mikkel enser hverandre knapt. Anslår holdet til 200 meter, det begynner å bli skumring og jeg har en rådyrgeit som beiter rundt. Jeg velger å prøve å lokke. Bruker Europris sin Trøndermus. Smatter tre raske smatt og får umiddelbar respons hos Mikkel. Jeg sitter på bakken, 30-06'n er godt forankret i bakken ved hjelp av Stoneypoint tofoten. Zeissen er skrudd til 12X og jeg følger Mikkel med full kontroll når han begynner å smyge mot meg. Hver gang han stopper gir jeg noen korte smatt i Trøndermusa. Han starter umiddelbart å komme nærmere hver gang. Utrolig lett å kontrollere når tofoten holder børsa i ro.

Når reven kommer inn på ca 70 meter forsvinner han et øyeblikk i en liten forkastning på det nyslåtte jordet. Jeg bruker anledningen til å stille forstørrelsen ned til 8X.

Han bruker litt tid på å snike seg nærmere. Jeg begynner å bli redd at han har sett meg, vinden er perfekt så han kan umulig ha været meg. Kikker meg forsiktig rundt, om han plutselig velger å kommer i bue rundt. Ikke noe å se. Smatter noen ganger forsiktig mens jeg vekselsvis kikker i og over siktet. Klokka er ikke passert 20.30 enda, det har begynt å skumre men har fremedles godt lys både i kikkert og over. Et par korte smatt til i Trøndern og vips der kommer han til syne over kanten. Er nå inne på 55-60 meter, blikket stivt festet i min retning. Stiller seg ørlite på skrå, og Pang! Remingtonen spytter ut ei Nosler Accubond 165 grains, Sonic 45 spiller på lag og gjemmer både rekyl og flammer. Hører tydelig anslaget i dyret. Det gjør noen snurr, rumpa i været, ladegrepet er tatt, siktet ligger i dyret. Hva vil det gjøre? Er sikker på skuddet, har hørt innslaget. Venter et, to, tre sekunder. Pang! Setter et nytt skudd for å gardere. Hører tydelig innslaget nå også. Ingen flere bevegelser.

Jess!

Går frem og finner dyret. 1. skuddet har gått inn perfekt i bogen, litt høyt, tatt med seg bog, lunger og ryggraden. Skudd nr. 2 har røska av stakkaren hele stellet. Ikke rart det var morna Jens da.

Veier dyret. Viser seg når jeg kommer hjem og kontrollmåler at vekten ikke er kalibrert, men får vekta til å bli ca 9,5 kg. Hannrev. Rød og fin i pelsen.

 

Dægen dette er saker!!

 

img7359kopi.jpg

 

img7347kopi.jpg

 

img7337kopi.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært ute og kjøpt to kronestykker og er klar.

 

Hva gjør dere med revene dere skyter ?

 

Skal man stoppe ut sin første er jo det greit.

Etter dette, er det noen kroner å få for skinnet ? Hva må evt gjøres og hvor selger man skinn ?

 

Hvis man kun er ute etter å få opp hare og fugle bestandene og egentlig ikek bryr seg så mye med den røde bikkja ? Bare lar dere den ligge eller har dere med spade eller noe annet ? Mon tro hav de sier på Øras hvis man dukker opp med en rev eller to på planet.... de drar vel kanskje bare opp kortlesermaskinen som ellers og sier "rev ja, det blir hundre kroner det"

Link to comment
Share on other sites

fikk høre igår at i Furnes Almening så får man ikke lov til å verken lokke på reven eller bruke hund på reven, og åtejakt da måtte man ha hytte der :shock:

kompis av meg er helt sjokkert over det her da det kryr av rev der og man ikke får bruke noen særlig effektive metoder og at man også ikke får lov til å jakte rev omtrent der.

er en der i vinter som skøt 47 rever på revåte så det sier seg selv at det er mye rev der

er det man kan kalle en god forvaltning?

Link to comment
Share on other sites

Datt en rev lørdag for hagla.

 

267312_10151443699704922_60995296_n.jpg

 

3 turen min ute siden jakta begynte 15. august. Har mista helt lysten på revejakt denne årstida etter de har begynt å utsette jakta fra 15.07 til 15.08! Helt toskete greier...

 

Er på utkikk etter ei hvilebrakke på henger som jeg kan lage ei glugge av, om noen skulle vite om noe i Hedmark/Oppland området send gjerne en PM. Skulle hatt en til åtejakta i vinter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...