Jump to content

REVEJAKTA 2012/2013


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er det noe brukanes plass å sjekke jaktforholdene rundt bergen? 1 times kjøring i omkrets..

 

Skal dit et par tre uker i sommer, og hadde vært gøy å prøvd litt nye steder :) Så om noen vet om et bra sted, eller som vil ha med en ekstra jeger, så hyl ut!

Link to comment
Share on other sites

Tok revevalper nr. 3 og 4 for sesongen i gårkveld. Begge tisper og begge skutt med 17HMR på ca. 15m hold. Hadde meg en lokkerunde og begge plassene kom valpen med en gang, og inn på kloss hold. Den ene så muligens litt skabbete ut. Lokket med egenkomponert musepip fra egen munn! Ingen fløyte.

 

Gratulerer alle skyttere, god start på sesongen!!

 

25upkb9.jpg

 

xgk7c0.jpg

Link to comment
Share on other sites

hei. en liten oppdatering fra lofoten! vi er en 3-4 jegere som har hvert 3 turer ute på posterings jakt.

Og vi har skutt tilsammen 15stk rev! ganske bra det! bare synd det ikke er mer i skuddpremie her på øya!

100kr er ikke mye! :evil:

 

 

Ikke klag, se heller det positive i det! Dere har skudd premie, vær glad for det.

Tenk for mye småvilt 15 rever kan ta.

 

Gratulerer forresten, 15 rev til nå er bra! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

hei. en liten oppdatering fra lofoten! vi er en 3-4 jegere som har hvert 3 turer ute på posterings jakt.

Og vi har skutt tilsammen 15stk rev! ganske bra det! bare synd det ikke er mer i skuddpremie her på øya!

100kr er ikke mye! :evil:

 

Jøss, 15 er jo veldig bra! :D

 

Skal til lofoten i slutten av måneden for å jakte rev et par uker, ikke ta alle før jeg kommer da! :mrgreen:

 

Hvor i Lofoten er det dere jakter? Og hvordan?

Link to comment
Share on other sites

"Fanfare"

 

Jippi min første lokkerev

 

En hannrev på 7kg, skutt på 70 meter, hodeskudd .308 v-max 930 m/sek

Fy faen for en effekt den v-maxen har, har liksom prøvd og kamuflere det litt her men hodet ble en flat gelekladd.

 

Snek meg først innpå en bukk 60 meters hold, denne forlot jordet og jeg begynte å lokke.

Først Tysk musepip, ingen respons. Derretter gikk jeg over på Tysk fygleskrik, etter ca 5 min dukket det opp en rev som jeg tror jeg støkte. Jeg skulle til og finne den i kikkerten, da jeg oppdaget at denne hadde dugget igjenn :? fikk litt panikk og rørte meg nok litt for mye. Reven jogget tilbake i samme fart, samme vei den kom. Jeg prøvde og bjeffe til den men ingen reaksjon. Den virket egentlig ikke veldig skremt....

Etter litt stillhet og forargelse satte jeg i gang med Tysk kaninskrik. Nye 5 min gikk og plutselig kom en rev i lett jogg mot meg. Det rare var at siden jeg var forbannet på meg selv pga tabben jeg gjorde, blåste jeg nesten det fløyten tålte og jeg maktet uten at det ble helt 17. mai fløytelyd.

Pang!!!

 

normal_Rev.jpg

Link to comment
Share on other sites

Prøvde en liten tur natt til igår, 3 poster. Men alt som viste nysgjerrighet på musepip og crying bird var trost, og så gikk det forbi 6! elg... får se om jeg prøver igjen ikveld.

 

Hva er deres erfaring med bruk av bil? Parkerte 2-400m fra postene, er det litt nært?

Tenker det burde være ok siden jeg fikk se så mye elg?

Link to comment
Share on other sites

Prøvde meg med fløytene idag. Fikk en rev inn, men på drøyt hold. Prøvde å lokke den nærmere, men mens jeg lå og lokka fikk jeg den værste skjelven noen sinne! Så tenker han kanskje hørte meg. Møtte på en valp da jeg kjørte hjem, men den fikk gå videre :) Prøver på nytt i morra

Link to comment
Share on other sites

Heilt sinnsjuk aktivitet på åte!!! Den dagen jakta begynte observerte eg 3 stk og skaut 2. I går var bror min ute og skaut 1 rev og observerte 4 stk :o Eg er nett kommen heim fra revejakt og skaut 2 stk. All denne aktiviteten foregår på 1 og samme plass... kl 01.00 datt første reven :) ein heilt svart hann rev på 2,4 kg.

Halvannen time seinare hører eg ein rev bjeffe, like i nærheten av åta. Først 1 gang, så, 2 for deretter og bjeffe heile 10 ganger på rad..

Pulsen begynte og stige og jaggu halv timen seinare kom det 1 tispe med 3 reveunger ut på åta :o ÅÅ herregud aldri i mitt liv sett så masse rev :o Blei 1 tispe valp til på 2,8 kg..

12 reveobservasjoner på 3 dager og 5 rever skutt på samme åta :o :O Meget god start!! Har 1 åteplas til som skal taes i bruk i dagene framover så skal denne få "kvile" litt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noen flere enn meg som sliter med at jordene ikke er slått? Får liksom ikke jaktet noe særlig før de blir slått... Tror ikke reven beveger seg i det området før de blir slått?

 

Har vært ute 3 netter nå, og har ikke sett snurten av rev, og dette er områder jeg vet det er rev i.

 

Har fått jakt i store områder, så kan velge fra øverste hylle, men problemet er jo det jævla kornet overalt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ren nr 5. og 6. på lokk i går tidlig. Begge på killingskrik. Nå har det skjedd 2 ganger i fjor og 3 ganger i år at jeg har lokket med flere andre lyder først, og så innen halvannet minutt med killingskriket så har det kommet stormende rev på posten.

Mer utfyllende info på bloggen :)

Link to comment
Share on other sites

Yess!!! Da var sesongens første rev felt! Hadde lokka på en post uten noe æksjen og flytta oss til en ny post og vi satt i bilen og venta på at regnskuren skulle gi seg. Jeg hadde glemt hørselværn og skulle gå i garasjen for å finne meg ett par og akkurat da jeg åpnet døra sprang det en rev forbi på 100 meter. Den hadde ikke tenkt å stoppe så jeg plukka fram pc2'en og blåste. Så sprang den og gjemte seg, men jeg fortsatte å blåse i fløyta og rigga meg til og da kom den fram. Da fikk den en 50 grs sierra varmint midt i fronten. Den datt i smellen. Skutt med min nye remington 700 i 22-250 :) fytti grisen så gøy. Noe av det beste var at vi hadde med oss to kvinnfolk som var nyskjerrig på revejakt så det var utrolig artig at vi fikk rev denne gangen :D En voksen hannrev som var ganske tung, men ikke veid enda. Ikke gjennomskudd.

 

scaled.php?server=94&filename=imag0422n.jpg&res=landing

 

Litt tilgriset av blod, men!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tenkte bare sende en takk til Tor Ola og Ulf L for den nyeste revejakt-filmen.

 

For min del har den ihvertfall fått fungere som slags erstatning for oss som ivrer etter å komme oss ut og

lokke rev, men som været har satt en stopper for. Det er øsende regn her for tida, og lite som minner om sommer og lokke-vær.

 

Med det "sommerværet" vi har hatt her nord i det siste, så har "Rett läte"-filmen fått kjørt seg noen ganger i det siste, og omtrent blitt slitt ut i DVD-spilleren :-) Noen som vet om det er noen ny film på gang - gjerne med med Tor Ola / Ulf? Evt. andre som kan anbefales for norske / nordiske forhold?

 

PS. Jeg har i det minste fått lokket inn og skutt èn rev i et lite opphold vi hadde her, og satser på at det kommer et par til sjanser i løpet av "sommeren" :D

Link to comment
Share on other sites

Har selv ikke sett en eneste rev så langt i år, har vært ute 4 netter og et par kvelder. Er det værste jeg har vært med på..!

 

Men men, gir ikke opp. I dag har jeg lært meg rådyrkillingskrik på PeeWee'n min, så det skal testes neste gang. Men nå legger jeg lokkefløytene på hylla et par uker, og venter på at de skal slå jordene. Har til nå sittet å speidet utover jorder som ikke er slått, og eneste stedene jeg ville sett rev, var hvis han hadde gått mellom gresset og skogen, hvor det er lavere vegetasjon. Så er kanskje ikke så rart jeg ikke har sett så mye.. :roll:

 

Jaja, gleder meg fryktelig til markene blir slått her nå, da skal det jaktes!! :D

Link to comment
Share on other sites

Prøvde en liten tur natt til igår, 3 poster. Men alt som viste nysgjerrighet på musepip og crying bird var trost, og så gikk det forbi 6! elg... får se om jeg prøver igjen ikveld.

 

Hva er deres erfaring med bruk av bil? Parkerte 2-400m fra postene, er det litt nært?

Tenker det burde være ok siden jeg fikk se så mye elg?

 

Skulle å sjekke viltkameraet i formiddag, og da fikk jeg se at det var filmet en rev akkurat da jeg kom kjørende, den pila ivei ca. 5 sekunder før jeg kom kjørende! Så liten tvil om at de blir skremt av motorlyd! (dette var etter en lite trafikkert skogsvei)

Link to comment
Share on other sites

Har rydda masse kratt mellom åteplass og lampa idag.satser på litt bedre belysning til vinteren. Stakk hue inn i barhytta også,der har jeg nå et vepsebol på størrelse med en stor håndball. O STORE GI MEG SNØ OG KULDEGRADER! (istedet for regn og suregrader) :P

Link to comment
Share on other sites

mistenker at dieselkakling og dørlukking er skummelt for reven på en stille natt. Kanskje ikke så mye det at man kjører, men at motoren stopper og dørlyd er nok ikke bra.

Tror jeg får satse på å gå eller sykle... Uansett bare 2-3km til posten lengst unna... Var igår og så meg ut noen bra poster og rydda litt kvist for adkomst og bedre sikt. Tenkte jeg skulle prøve i grålysninga idag, men det regna så ille at jeg snudde meg i senga og sov videre...

 

Vindstille er dessuten ikke helt optimalt - blir plaga ihjæl av knott! :lol:

Link to comment
Share on other sites

litt OT å snakke myggmiddel kanskje. 55% DEET er vel 35% for mye i Norge det.

(men har noen flasker jungelolje selv som jo også er brukbart effektivt... bare det at knotten har en tendens til å krype inn i øra og nesa og andre steder hvor man ikke vil ha på sånn guffe)

Link to comment
Share on other sites

En hannrev på 7kg kom på fugleskrik fra NJFF-appen klokka 03:50 i går. Lokka fra verandaen på gården med ekstern batteridrevet høyttaler. Kom mindre enn minuttet etter første 20-sekunders lokkestrofe. Skutt på rundt 50 meter med 180 grains Winchester Silvertip i .30-06. Første forsøk ga første for året.

 

normal_rev.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sjøl holder jeg meg inne når det regner, men det er klart at hvis det regner hver dag så må jo reven ut for å skaffe mat til slutt. Et problem er at lyden ikke når i nærheten så langt i regnet.

 

Fått lagt ut et par filmsnutter fra revejakta på bloggen nå. Ikke super kvalitet, men sånn blir det med våpenkamera og et lite dyr som en rev :)

Link to comment
Share on other sites

Psycho Tweeter-Wounded great spotted woodpecker

Twisted psycho-Wounded great spotted woodpecker

Psycho Tweeter-Wounded bird cries.

Twisted psycho-Wounded bird cries.

Handcrafted german bird whistle-Wounded bird cries.

 

 

Etter tre øl ser ihvertfall jeg fem forskjellige på min app ;)

Link to comment
Share on other sites

Prøvde en tur sent igår kveld - men noen rev dukka aldri opp.

Var likevel en spennende tur.

Starta med å lokke en rådyrbukk inn på 20m hold rett bortafor hytta. På ene posten sneik meg inn på 6 elg. Alle på 70-100m avstand. Lokka litt med musepip. Elgene titta bort på meg før de fortsatte å spise. Gikk så over til killingrop så godt jeg får til med min Nordic Predator. Etter drøye 30 sekunder så fikk jeg en følelse av at jeg hadde noe bak meg og i det jeg snudde meg økte pulsen 100 slag, for der sto det en rådyrbukk bare 2 meter bak! Jeg spratt opp for lurte på om det var en rev først. Den fikk like sjokk og la på sprang... Elgene sto uforstyrra av oppstyret.

Senere på kvelden snek jeg meg inn på 35m avstand av ei elgku og en kalv som lå på ei eng, og fikk en rådyrbukk til imot som oppdaga meg først 6meter unna. Sto å så hverandre i øya før han sprang ivei...

Men hvor er reven!?

Er det dumt å velge plasser hvor det er så mye elg og rådyr kanskje?

 

Dere som lokker med rådyrkillinglyd - bruker dere korte støt (kall) eller angstskrik (lengre skrik)?

Link to comment
Share on other sites

Det er helt sinnsykt mye rådyr og elg her ja 8)

På 3 timer og en 3km lang sløyfe igår kveld så jeg minst 7 (forskjellige) rådyr og 14 forskjellige elg!

Bonden her har flere ganger sett reven kommet med små rådyrkje i kjeften og onkel hørte hyl fra rådyr som ble tatt av rev(??) i pinsa.

 

Så videoen din igår og prøvde og lage litt lignende lyd men prøvde også konkaktlyd (lignende den på njff appen). Kontaktlyden virka jo til å være effektiv på rådyra iallefall... Er vel greit å holde seg til angstskrik kanskje...

Kan lage lyden ganske høy med Nordic predator fløyta men har stort sett holdt den inni hånda så den blir litt mer avdempet.

Ser du lokker på dagtid på videoene - er det samme når på døgnet man prøver med killinglyd?

Link to comment
Share on other sites

Jeg traff også bare på hjortevilt i går kveld, først en gaffelbukk som kom rett mot meg over jordet etter at jeg hadde bestemt meg for å bytte plass. Jeg sto i ro og bukken kom inn på 8 meter før han stoppa opp og vurderte situasjonen. Hoppa så inn i skogen og tusla videre. Senere kom en til, og til slutt en 8-taggers elgokse som jeg lokka inn på rundt 60 meter. Han sto lenge utpå jordet og titta mot meg. Lurte nok fælt på hvem som lagde all den lyden. Får satse på at han kommer tilbake om drøye to måneder; har okse på kvota i år...

 

Ellers blir nøtteskrikene veldig trigga av fugleskrikfløyte, de satt i granene rundt og holdt skikkelig leven.

Link to comment
Share on other sites

Årets andre lokkejaktøkt unnagjort. På vei til post i halv ti tiden spotter kompisen min rev ute på det nyslåtte jordet vi har tenkt å jakte på. Jordet er kupert så vi rekker å finne en fin plass å lokke fra uten at reven ser oss. Jeg

starter med fuglefløyta til Demmel. Reven kommer etter 10 sek, og detter på femti meter. Voksen tispe. Vi flytter oss til en annen kant av jordet, og jeg fortsetter å kjøre fugleskrik i ca fem-ti minutter uten at det skjer noe. Bytter da over til RRF, Synes denne har et mye høyere volum enn rådyrfløyta til Demmel, og liker best denne. Lokker i ca. 5 minutter, og begynner å miste trua. Stopper å lokke og får plutselig øye på et rådyr i skogkanten, og etterhvert en rev like ved ute på jordet på ca. 150 meter. Fortsetter å lokke og reven springer rett mot meg med det som viser seg å være en spissbukk rett etter. Det virker som om spissbukken regelrett jager reven. Får stoppa reven på 50-60 meter, og har den fint i trådkorset, men da legger den seg plutselig ned og knurrer mot spissbukken som kommer rett bak. Jeg får da ikke inn noe skudd. Reven spretter opp igjen og fortsetter rett mot meg før jeg får stoppet den igjen, også her legger den seg ned og knurrer mot spissbukken. Når den da spretter opp igjen, har jeg den i trådkorset på 30 meter og slipper skuddet. I denne situasjonen måtte jeg rett og slett tenke meg om når jeg skulle skyte da spissbukken var både foran og bak reven. Voksen hannrev. Utrolig merkelig oppførsel på dyrene, men sykt fett å få oppleve og lykkes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...