Jump to content

REVEJAKTA 2012/2013


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sitering av ovenforstående innlegg er fjernet jmonsen

ok?

 

Vis det 4 reir, så plyndrer reven det første, måren det andre, reven det tredje og kråka det fjerde.

 

Når reven har plyndret nr 1 og nr 3 i denne fortellingen, har han plyndret annenhver da?

 

Og hvor mange prosent er halvparten av noe? Jeg tipper 50..

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder sel som reveåte, er det delte meninger om dette. Noen sier at den ikke gidder å lukte på det, mens andre sier det er rene magneten. Så min mening er at du bør prøve å se hvordan han vil reagere.

Kan tenke meg at dersom det fortsatt er såpass mildt at det kan "harskne", så vil vel ikke mikkel ha veldig appetitt på det enda. Men senere på vinteren når det blir mindre mat å finne, skulle det i allefall være gode muligheter.

Link to comment
Share on other sites

Er den overskrifta rett: REVEN PLYNDRET ANNETHVERT REIR

hvis det man mente var at av de plyndrede reirene, stod reven for 50 prosent.?

I min tanke er det en viss forskjell på de to utsagnene.

 

 

huh ? 40% av 106 reir ble plyndret, altså ca 40 reir.

Reven stod for nesten 50% av det. Altså 20 reir av 40 plyndret reven.

Det som var mest interessant var at grevlingen stod for 25%.

Altså 10 av 40 reir så var det grevlingen.

Kråkene 15% og måren 10%.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke lisespikkeri hvis man prøver å finne nøyaktige fakta.

Litt slingring kan tolereres i mange sammenhenger, men når man prøver å finne fakta for viltpredasjon utført av de forskjellige arter, kan det være greit med å ikke havne i synsing.

Mener nå jeg, da.

Link to comment
Share on other sites

For å unngå forvirring om artikkelen om reirplyndring så er dette fakta:

 

40 av 106 reir ble plyndret.

 

20 av rev

10 av grevling

6 av kråkefugl

4 av mår

 

På sommeren 2010 var det betraktelig mye mere smågnagere enn nå i Nordland, så i år er jeg redd for at tallene er mye værre..... :trist:

Link to comment
Share on other sites

Har bygd ny glugge og utplassert denne der jeg hadde den gamle ifjor, gamlegutta er utplassert på et annet jorde, har sitti litt i måneskinn, kun sett en rev sålangt, den kom i en helsikkes fart fra skauen og bydde ikke på noen god skuddmulighet, ellers er det en stedbunden grevling ved den ene glugga som sålangt har blitt spart, men jeg tror kanskje denne risikerer å bli flådd dersom den roter seg ut på jordet igjen :D ellers virker det som det er en solid rådyrbestand her nå, har sett opp til6 rådyr samtidig ved sitting i glugga. Håper det byr seg en skuddsjans på reven snart nå :D

Link to comment
Share on other sites

her er bilder, de er bygd på en stk pall begge 2 for lettvinn utplassering med traktor, den første besto av pall med 8stk pallekarm og skrått tak, denne er nå kledd med panel og malt, glugge nr2 er og bygd på pall ,men denne gangen reisverk og panel, sitter 70cm over bakken i nr2 noe som gjør at jeg ikke får noe blindsone grunnet høydeforskjellen på de to jordene den står ved. Ekke å stor grunnflate i gluggene, så det blir jakt med børsa liggende klar i glugga og glugga åpen.

 

Eksteriør av glugga slik den var forrige sesong

x1hbhe.jpg

 

Slik er den inni, er plater på veggene, glugga er lagd bittelitt større i år

35cid09.jpg

 

Slik ser glugga ut nå, kledd med panel og malt (er påbegynt kamo på døra, dette får bli ferdig neste år)

2ivjpqu.jpg

 

Her er den nyeglugga under bygging, reisverk denne gangen

28tki1e.jpg

 

Papp rundt reisverket, så panelkledning, glava i bunn

v7gxdx.jpg

 

Tilslutt ser det slik ut utvendig, har brukt en "taksteinplate" på taket

r1j8.jpg

 

Innvendig, har satt inn en liten led spotter som går på batteri, fint når en skal lete etter tomhylser etc

2airio6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Årets 5 rev og den første med vinterpels, endte sine dager i går kveld.. Endelig kom det 5 cm med snø og stor fin måne, så forholdene var vertfall bra!

Var oppe med åte tidligere på dagen og åte var så og sei ned trakka, da var det bare og testskyte børsa så var alt klart for nattens jakt...

Dette er ein heilt ny åteplass og var litt for sein ute til og jakte der i sommer, så reven har hatt god tid til og venne seg til plassen..

Satt meg ut kl 09.00 presis og ganske nøyaktig 22.30 datt reven :D Den dukka opp fra ingen plasser og sto plutselig på 30 m. Adrenalinet var ganske kjapt på plass, så måtte roe meg ned noen hakk før det kunne skytes.. Reven gjekk rett ned i skuddet.

Det var ein hann rev på 6,5 kg. Skutt med kaliber 223 og 55g v-max ingen gjennomskudd..

Herlig med første reven på den nye åteplassen. Åte ligger opp mot fjellet. Ser konstant reve spor i område der og på veien heim i går fekk eg se rev nr 2 så gjekk antageli litt for tidlig..

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har prøvd å søkt litt ang lydløse klær til revejakt. Trenger man å bruke helt lydløse klær til revejakt? Tenker da mest på åtejakt/lokking.

Tenker da om reven hører at jeg sitter og rører meg litt, for det er jo litt lyd av jakka når jeg bare rører litt på armene.

Link to comment
Share on other sites

Såg en rev på plena her nettopp. Skulle vel ned på åtet, men mellom den og åteplassen gikk det åtte hjorter. Den tok ikke sjansen på å gå sikk sakk mellom dyra, og trakk omsider oppover igjen. Stoppa ei stund ved veien og gatelysa, og både voksne og barn fikk studert den nøye. Skal skyte inn rifla og sette på lyset snart. Denne karen lever på lånt tid.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har noen av dere prøvd reve urin som lokke middel? har kjøpt på fntpost i usa.

 

regner med dette stoffet er mest effektivt under brunsten. når starter/avslutter brunsten?

 

 

hva slags erfaringer har dere med lysbruk? i fjor monterte jeg opp lys og monterte de med timer slik at de sto på hver kveld imellom 1900 og 0400 , etter det var det ikke en rev å se..så slo jeg de av og etter et par dager var de på plass igjen..

 

takker for svar.

mvh joakim

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd urin på åte, men umulig å si om de revene som kom, kom av lysten av ferskt grisekjøtt eller lokta av det pisset.

Er nokk mest effektivt under brunsten, er vell da hannene vil oppsøker hunnene. brunsten tror jeg er litt forskjellig fra hvor du bor i landet har jeg hørt, men den holder hvertfall på mellom desember og februar.

 

Grunnen til at reven ikke kom på åte når du hadde på lyset, kan være at det ble for lyst. ikke bruk mer lys enn du akkurat trenger er min erfaring. Kan være lurt å lage ett oppsett slik at lyset konsentreres bare på åte og ikke hele synsvinkelen din. Dette kan gjøres ved å tre ei bøtte over lyskilden, med aluminiumfolie inni. Eller så må du få reven til å venne seg på lyset, sett på lyset i god tid før du skal jakte, noen ganger kan det ta flere uker, kanskje måneder før reven venner seg på det.

Her er det bare å prøve seg fram :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dere som har,har prøvd forskjellige varianter av åtelys,mener dere at det har noe å si hvor langt unna åtet lyset er??Blir reven mere skeptisk jo nærmere åtet det er oppsatt???Har starta opp en ny åteplass og kan ha lyset på 25 eller 80 m....Er forresten et meget bra lys:http://dx.com/p/12w-12-led-780-870lm-warm-white-flood-light-projection-lamp-220v-54857

Link to comment
Share on other sites

det finnes ikke fasit svar på det med lys.

 

2 av de jeg skøyt i fjor kom inn i lyset med en gang. På det ene åtet kom den ene 1 kvelden med lys på 40m og den andre kom inn ved husveggen på 5 m og spaserte forbi åte første kvelden og bort. Kom så tilbake og spiste av åtet på 25m andre kvelden etter da også og ha kommet inn på 5 m fra husveggen og lampa. en 400w arbeidslampe av vanlig type. Der hadde åta attpåtil liggi i 2 dager.

 

Så er bare og prøve seg frem..

Link to comment
Share on other sites

Fanken!!

 

Sat på åtet ikveld og ser reven kjem snikende i skogbeltet. Ser relativt stor ut, og lar den drive litt på ved åta.

Legg ann trådkorset, fingeren klemmer avtrekker sakte til skuddet går.. Ei kule fra 22-250 hylsa på veg!

Reven blir stående i eit sekund kansje før den finn ut att her er det f....n ikke trygt være!

Detta var merkelig tenkte jeg..

 

Går fram til åteplassen, finner ingen bloddråper på skuddplassen. Heller ikke i fluktsporet.

Ser meg rundt i skuddbanen, og der ser jeg årsaken til "bommen".

Ei lita bjørkestripe har tatt kula.. Typisk!!

 

Noen som veit om ein skuddskremt rev vil ta turen tilbake på åtet noengang??

Link to comment
Share on other sites

Sitering av ovenforstående innlegg er fjernet jmonsen

 

Må nesten spørre hvordan du greide å bomme med hagle på rev på åtejakt? Greit å bomme en gang, men mange ganger? :shock: På tide å se på hva man gjør feil kanskje? Hvordan kan du være så sikker på at rev som blir skutt mot, kommer tilbake. kan jo være flere rever i området. Jeg selv tror ikke en rev som nettopp har fått en haglesverm eller kule etter seg kommer tilbake med det første. Har selv bommet på rev med rifle i måneskinnet, raskere flukt har jeg aldri sett. Reven føyk av gårde i full fart over den 400 meter lange åkeren å bremset ikke ned før den forsvant inne i skogen. vettskremt? så sånn ut i mine øyne hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Jammen HALLO.......

 

Hvis en person som skal skyte på levende dyr ikke har skutt såpass på pappskiver at han vet om skuddet går der han sikter, eller om han har rett ammo, eller om han kan bedømme avstand opp til 35m (haglehold), ja da står jeg fast med at jakt kanskje ikke ligger for han.

 

Dessuten så burde det virkelig blinke MANGE varsellys når man bommer på mange rever med hagle i fjor.....

Tipper flere av dem går rundt i skogen med haggel i kroppen, eller evt. lidd en pinefull død....

Link to comment
Share on other sites

Kommer garantert tilbake:)

 

I fjord skaut jeg på mange med hagle, men bomma. var rev på åte igjen med en gang nesten

 

 

 

Det burde ikke være mulig å "bomme" på rev på åte med hagle dersom du bruker; rett haggelstørelse, rett haggelmateriale, rett choke og skyter på forsvarlig hold :forvirra:

 

 

 

Jeg tenker du har skadeskutt reven jeg, men kansje du kan oppgi hva du skyter med og hvordan hold det er til åta di, så tror jeg du kan oppklare mye :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Var nedom jordet hvor jeg jakter rev i går kveld med ett elghode og div snacks, tror ikke jeg har sett så mye spor i snøen der noensinne så det lover jo bra. Har kjørt mye og sett etter elgspor denne uka og det er generelt mye revespor å se. Har skutt 3 rev under elg/bukkejakt i år og 2 av de hadde skabb :?

Link to comment
Share on other sites

Reven hadde virkelig tatt for seg på åta i natt :lol: , men selfølgeli hadde driveway patrolen streika, nye batterier men helt død. :evil::evil:

Kolbe-Rolf... er det blitt mere skabb i dalen her?? skutt en skabbrev her oppe å. mange år siden jeg så skabb her sist. fått skutt 3 her til nå..

Link to comment
Share on other sites

Sikkert litt seint å begynne med åte.. Men ska snakka med grunneigar i morgon om å få jakta rev her som eg bur :) Og om eg får lov so e da ein bakke som ligg perfekt til her med veilys som gjer at eg kansje kan sjå reven uten å ha lys sjølv :)

 

Så om eg får lov so har planane klare ;) Tenke på å kjapt spikra saman ei lita bu te å sitja i og :)

Link to comment
Share on other sites

Første rev for meg denne sesongen ramla på fredga, hadde igrunn tenkt til å sitte i glugga, men det var for mørkt, bestemte meg derfor for å rusle en tur på jordene for å se hva jeg kunne støte på (er særs mye rådyr om dagen og ei stedbunden elgkvige ligger på jordene på kveldstid), når jeg står 20-25m fra åta tar jeg en kikk i håndkikkerten og ser noe svart bevege seg på jordet vekk fra meg, ser at dette ikke er rådyr, men ikke hva, følger skikkelsen i kikkerten og ser at denne følger skogkanten i min retning, plutselig blir den borte men titter frem igjen fra motsatt side og ruser ned til revåta der den stopper, er endel katter som har vært på åta, og jeg tenker at dette må være katte, greier ikke på 20-25 å se hva dette er så jeg går noen skritt nærmere, noe tygger på ei råtten elgribbe, idet det snur hode ser jeg at dette er rev og sender avgårde en V-Max fra 15m og får ei fin tispe på 6,2kg, ny rekord for minstehold for mitt vedkommende :D

Link to comment
Share on other sites

Første reven skutt på hytte-åta denna sesongen. Stor tispe uten hale. Kom luranes i 4-tia i natt. Har hatt mykje aktivitet på åta i høst. Halvsurt avskjær av elg, sauejur og verballa har gått ned på høgkant. :lol: Skutt med 308w og 150gr Sierra gameking. Med denna kombinasjonen blir det ikkje brukbar pels igjen, men det e veldig humant... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...