Jump to content

REVEJAKTA 2012/2013


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lykke til i kveld folkens! Selv sitter jeg i Spania og irriterer meg over at jeg ikke ligger ute i skogen med fløyta i kjeften.. Men men, kommer sterkt tilbake på tirsdag! :D

 

æsjameien! Se hva du går glipp av! :P

 

 

Er bare veldig glad jeg kan sitte her å få litt innsyn i hvordan jakta går for dere andre.. :)

 

Gratulerer med god start!!

Link to comment
Share on other sites

Bare få min etter kl 12 dukket det opp 2 stk rever litt oppforbi åte :) Den eine måtte bøte med livet, mens den andre kom seg unna. ca halv timen seinare dukket det opp enno ein rev denne litt større og dagens 2. rev var eit faktum :o hadde med meg fetteren til kjerringa på 12 år for andre gang på gluggjakt :D..

kven er så heldig og få se 3 stk rever 2. gang på åtejakt?? Skikkelig rå opplevelse for oss begge..

Begge revene var det vi kaller for korsrev.

Går ein heilt svart rev i område og den håper eg og få tatt utover.

 

Største reven veide 5,2 kg og var ei tispe

Minste reven var av årets kull og veide 2,55 kg dette var ein hannrev

Link to comment
Share on other sites

kom ingen rev på lokk inatt, blir å lokke denna natta her og neste men da på en annen plass regner jeg med.

fikk da inn en hare da som holdt på å bøte med livet hvis jeg ikke hatt vært så rask i bedømmelsen.

den kom som de reva jeg har skutt på lokk veldig snikendes og stoppet opp. men den lever og godt er det for jeg er ingen tjuvjeger :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kan melde inn to stk rever etter første lokkeøkta denne sesongen:) En voksen hanne og en valp av årets kull. Hannen ble støkka på tur ut på post å felt før første strofa ble blåst. Valpen ble skutt ti min etter, den kom som ei kule på musepipet!

Link to comment
Share on other sites

På vei ut til terrenget nå, første gang i terrenget så har ikke de store forhåpningene!

Planen er å gå opp en traktor vei og finne egnet sted å lokke med muse pip og fugle skrik, bruker da njff lokke app! Blir spennendes!

Link to comment
Share on other sites

Lokka inn en liten revetass klokka 22:30.

Fikk skikkelig fart på seg etter tysk

fugleskrikfløyte starta.

Men gjorde nok en gang megablemme:

 

Har 4-16x50 med paralaxe.

Satte denne på uendelig da jeg spotta en rev på over 500 m.

Begynte lokke, men glemte stille ned paralaxe før jeg sendte skuddet...

Holdet var ca 70 meter..

Så flere faktorer rundt skuddet gjorde vel bom.. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Noken som har brukt kråka som åte før? skaut tre stykk i dag :)

 

Jeg har gjort dette, men "sydde" dem fast med 5mm tau, til en påle som var slått ned i bakken. På denne måten må mikkel jobbe godt for å få dem med seg.

 

La ut 2 stk kråker, og begge var vekk neste morgen.. Men han har jobbet fælt for å få dem løs.

 

Du kan gjøre noe som er hakket bedre; grave et hull, legge dem oppi, og så noe netting el. over.. Da må han grave og hærje for å få dem opp! Lag gjerne noen hull i nettinga slik at han får litt tak i godbitene.. :)

Link to comment
Share on other sites

IMAG0162.jpg

 

Yes! To stk måtte bite i gresset på min første lokkeøkt for denne sesongen :twisted:

 

Lokket inn med kombinasjon av tysk musepip og Weisskirchen. Så en til, men den lurte seg unna. Begge skutt på ca. 70 meters avstand med Norma jaktmatch i 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og Xxaxx satt i sida på et jorde med vinden mot oss og lokka med musepip og fugleskrik. Det skjedde lite før etter 10-15 minutter da jeg hørte det tassa bak meg i det høye gresset som skilte dette jordet fra et annet lite et.

Jeg dro hagla forsiktig frem og pekte den mot den retninga reven ville komme ut av "hekken" fra.

Joda, det kom et dyr. EI KATTE! Jeg hadde fingeren langs avtrekkeren usikra, katta hadde flaks :mrgreen:

 

Bare meg som har lokka inn snodige ting? :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Katt har jeg faktisk lokket inn to ganger selv. Så dette skal man egentlig være litt obs på, så man ikke skyter nabokatta :)

 

Et tilfelle lå jeg oppå en liten høyde og lokket ut over et hogstfelt. Det var sent, kanskje litt vel sent, så skytelyset var minimalt. Og da skimtet jeg noe bevegelse der nede, og brukte kikkerten for å se hva det var.. Jeg var 90% sikker på at det måtte være rev, men holdt såklart igjen skuddet. Det viste seg å være ei katte når den klatra opp på en stubbe.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

 

Bare meg som har lokka inn snodige ting? :lol:

 

Neida. Vi hadde en katte som satt i det halvhøye gresset og fulgte nøye med på lokkinga vår på søndag. Lokka med musepip og Psyko Tweety. Hodet på katta dukka opp og ned hele tiden.

Skjønte nok ikke helt hva som skjedde, men holdt seg på 50-60 meters avstand. Da vi reiste oss opp for å avslutte beinfløy den i motsatt retning.

Link to comment
Share on other sites

Er det bare meg som får frysninger på ryggen når jeg leser folk fortelle at de avsikrer våpenet, og sikter mot en lyd de ikke vet hva er?? :?

Vel, nå sikta jeg ikke inn i hekken... Siktebildet var langsmed og litt ut for å kunne være sikker på målet som kunne komme ut derfra... ;)

 

Humor og ironi funker enda ikke på nett, at katta hadde flaks var en spøk.

Men jeg skjønner jo at politisk korrekt moralpoliti finner vi her på kammeret også ;)

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig så fikk jeg med meg at du kalte meg sofajeger, for så å fjerne det.

 

Og du har selvsagt helt rett.

Jeg har aldri jaktet / skutt i hele livet mitt.

 

(jeg også har faktisk hørt om ironi)

 

Ha en trivelig dag.

(det var også ironi)

Link to comment
Share on other sites

Fikk skutt 3 rev i kveld.

Nyslått eng og vi så mye rev men fikk ikke alle inn på skuddhold.

To kom på lokk og en så vi på jordet når vi ankom

 

Totalt 5 rev siden jakta startet på søndag.

 

De tre revefallene i dag er filmet med videokamera.

Bilde ligger på bloggen min. se link

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

quote]

Du vil nok aldri gjøre en sånn tabbe siden du sitter i kjøkkenvinduet ditt å kun sikter på åta :mrgreen:

 

normal_293709_3737524829674_844351360_n.jpg

 

bilvinduet funker også....(ironiens vrede)

 

til dere andre,denne satt på plassen der jeg har åte om sommeren,i ei reveur....skulle å legge ut åta,men den var der før jeg kom med den :mrgreen:

kopi av fjorårets start,på samme plass....satte meg ned ved noen rundballer og lyttet...hørte mye rev,så mulig tispe med hvalper.... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering så langt.

 

Startet med 0 rev første natta .(15.07.2012)

 

Andre kvelden var det mye fart med Rådyr (geit ,kje,bukk) + 4 oppservasjoner av rev.

 

Rev 1 ble bommmmmmm :trist:

rev 2 og 3 var på for lang avstand til forsvarlig skudd.

Så fikk vi se rev nr 4 for natta,den var også på for langt hold men fikk lokka den inn med NJFF appen. :smile:

 

Og med det ble en ny revejeger født :lol::lol: Kjempemoro både for far & sønn.

(16.07.2012 kl 02.39 )

2a8qcjo.jpg

 

Natt til 17.07.2012 tenkte vi oss ut igjen men det var så dårlig vær at vi ble inne. Men iløpet av natta måtte jeg opp å late vanne :lol: å da ser jeg en rev rett utenfor huset ,henter børsa å nytt revefall.

(17.07.2012 kl 03.24)

1z972t.jpg

 

Begge revene skutt med CZ 452 Varmint .22 wmr

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke gjort noen feil.

Jeg og Xxaxx satt i sida på et jorde med vinden mot oss og lokka med musepip og fugleskrik. Det skjedde lite før etter 10-15 minutter da jeg hørte det tassa bak meg i det høye gresset som skilte dette jordet fra et annet lite et.

Jeg dro hagla forsiktig frem og pekte den mot den retninga reven ville komme ut av "hekken" fra.

Joda, det kom et dyr. EI KATTE! Jeg hadde fingeren langs avtrekkeren usikra, katta hadde flaks :mrgreen:

 

Bare meg som har lokka inn snodige ting? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har fått første turen ut i kveld. Gikk egentlig mest med på å snakke med kjentmann, som viste meg et par hogstfelt (ene med jakttårn :mrgreen: ) og fikk meg rovvilt-kort for hele området.

 

Så nå er alt klappet og klart for ny tur i morgen. Prøvde å lokke litt i dag, uten respons. Lokket med musepip og red river bandit (fuglelyder).

Link to comment
Share on other sites

Hei alle revejegere! Mitt navn er Daniel, er i fra Lillehammer og jeg har vært stoka på revejakta i år. vært ute i 3 kvelder i skogen retning nordseter uten resultat. natt til 16 lå jeg og en kompis i sniperstilling på en liten høyde å så utover lende med njff lokkeapp koplet til eksternhøytaler. Sku hente litt kaffe i sekken bak meg etter noen timer med lokking, da sto mikkel 5m bak å så på oss, rakk ikke gjøre en dritt før han var borte. de 2 siste kveldene har jeg ikke sett noe som helst.

 

 

er åteplass et ''must''?

brukt litt forskjellig hareskrik, musepip. er det dumt å blande for mye lyder? hva er et bra intervall?

er en åpen oversiktlig plass i skogen generelt en egnet plass? eller må man ''vite'' hvor det vanker rev?

Kjører full camo

 

takker for tips!

Link to comment
Share on other sites

Ikke ligg på samme flekken lenger en max 20 min.

Start lokkingen med noe rolig, mus/fugl for deretter gå over til hare på tampen viss det ikke dukker opp noe.

blås et minutt og se i 2 min.

 

Denne metoden bruker jeg iallefall å skyter en 5-10 "sommerrev". Finnes sikkert mange andre metoder som fungerer, men ta og skumles tråden. Her står det mye bra:)

Link to comment
Share on other sites

Var en tur i Kongsvinger-traktene i kveld. Lokket på 4 pass, men ble ingenting dessverre :/

 

Ganske sikker på at jeg fikk inn en rev på musepip, men RETT bak meg, i skogen. Var i allefall NOE der, som løp vekk i det jeg snudde meg. :lol:

 

Sitter her å lurer på å kjøre meg en tur til Drøbak-traktene, så snart det lysner..! Sove kan man gjøre om dagen..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...