Jump to content

REVEJAKTA 2012/2013


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Slakteavfall etter mine hjorter blei lagt ut, og da var reven der kvelden etter kl19.45 og fant seg en godbit, før jeg var på plass,kom igjen senere men da var det for mørkt. Rigga til med lys og fylte på med avskjer etter partering +8 skjærer og ei kråke, men ingen rev at skue!!!! :(:(

Link to comment
Share on other sites

Kan noen svare meg på følgende: Jeg har sjangs til å jakte rev i morgen på dagtid på en åker som treskes i dag og i morgen. Jeg har god erfaring med slikt på kveldstid. Har da skutt rev som nesten løper rundt skurtreskeren, men lurer på om det er vits å jakte på formiddagen?

 

Tar meg ikke fri fra jobben dersom det er meningsløst å jakte ....

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det blir for mye fikling med mobiltelefonen når en skal bruke den for å lokke så jeg kom opp med en annen løsning. Etter litt triksing fant jeg tak i mp3 filene som NJFF`s app benytter på android og fikk lastet disse over på pc. Jeg brukte så et audioredigeringprogram som kan editere mp3 og laget bl.a noen filer med passe lang ventetid mellom lokkene slik at en kan sette "sangen" på replay på en mp3 spiller. Har også laget noen kombinasjonsfiler der jeg bruker både ravnelokk og hareskrik på samme spor. Lastet filene over på en gammel mp3 spiller og dro på clas ohlson hvor jeg kjøpte en snerten liten Philips høyttaler til 230 kr.

 

29nc9oy.jpg

 

Dro ut rundt 1800 for å teste oppsettet.

Resultatet:

 

24oylar.jpg

Link to comment
Share on other sites

Driver og ser på børser til rev/ rådyr og faller på .308 eller 30-06.

 

Ser på en del bruktbørser på nett og i butikk og ser stadig at det er pop med lyddemper. Hvorfor ?

Det er da vel lite sub sonic ammo i såpass grovt kaliber , så er poenget at du skal være "lydløs" eller er det andre fordeler (annet enn at det ser tøft ut da) ?

Link to comment
Share on other sites

Ok, da var det altså andre grunner i tillegg til å dempe smellet litt.

 

Har blitt tilbudt en gammel BRNO 30-06 i butikk, denne er uten demper. Må man kappe løpet for å sette på demper eller kan man bare gjenge og la løpet beholde lengden ? Den børsa, fra 1966, har både diopter og skur samt fjærbelastet, avtagbart korn som kanskje kunne vært moro og beholdt, hvis det i det hele tatt blir den børsa da. Det finnes noen alternativer der ute.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har en formening om hvilken lokkelyd på njff som fungerer best på rev.prøvde kaninskrik like før jeg forlot glugga en morgen.fikk nesten kattugla inn i glugga så tydelig at den var interessert iallefall.
Lurer på det samme :| har det egentilg noe å si hva slags høytalere som er bra vurderer music angel?
Link to comment
Share on other sites

Hallo

 

Ville styrt laaaangt unna en BRNO i kaliber 30-06 hvis planen er å ha lyddemper. Grunnen er at denne børsa/kaliberet trenger hele løpslengden for å brenne alt kruttet i den relativt store hylsen. Det er ikke sikkert du får den til å fungere skikkelig hvis du kapper den.

 

Gå for en brukt Sako, Tikka eller noe i den duren i kaliber 308W. Mye bedre kaliber hvis en vil kappe løpet og MYYYYYYE bedre børse.

Link to comment
Share on other sites

Hallo

 

Ville styrt laaaangt unna en BRNO i kaliber 30-06 hvis planen er å ha lyddemper. Grunnen er at denne børsa/kaliberet trenger hele løpslengden for å brenne alt kruttet i den relativt store hylsen. Det er ikke sikkert du får den til å fungere skikkelig hvis du kapper den.

 

Gå for en brukt Sako, Tikka eller noe i den duren i kaliber 308W. Mye bedre kaliber hvis en vil kappe løpet og MYYYYYYE bedre børse.

Ja se det, den som spør får svar. Har vel egentlig avskrevet den BRNO'en etter å tatt et kjapt søkt etter brukte børser, men takk for opplysningen. Det er ting jeg ikke hadde tatt med i beregningen.

Link to comment
Share on other sites

Revejeger1, hvordan fikk du tak i lydene fra NJFF appen som mp3? Kjører lignende opplegg som deg og kunne hatt god nytte av de. Grattis med reven!

 

For å få tak i mp3-filene trenger du bare å velge at du skal ha den aktuelle lokkelyden som ringetone på telefonen. Det blir da lagret en mp3 fil med den aktuelle lyden på din telefon, alt du trenger å gjøre er å "finne" den i mappestrukturen på telefonen. Siden jeg har kjøpt NJFF`s app går jeg ut fra at copyrighten ikke brytes når jeg benytter mp3-filene til eget bruk.

Link to comment
Share on other sites

fikk en artig "film" på Plot watchern her en dag:-)

 

la ut et par bæreposer med epler i skogen for å filme/fore hjort. Der kom det jammen 2 rever og forsynte seg godt av eplene i 15 minutter og tok seg en tur for å så komme tilbake å få litt mer. jeg tenker at det var årets kull men de ser store ut. visste jo at rev spiser frukt og sånnt. har også tidligere på samme plass sett at eplene forsvinner uten at det er spor etter hjort men da fikk måren skylda.

 

så et enkelt alternativ til kjøttåtene:-)

 

skal se om jeg klarer å få tatt ut et par bilder, tror ikke jeg får til å kopiere filmen

Link to comment
Share on other sites

Her er ei utfordring til Grunneierlag og grunneiere som ønsker mer revejakt: Vær aktive og sett ut enkel, isolert jaktbu eller torvgamme for åtejakt! Mange som kunne tenkt seg å jakte rev, kvier seg for å spørre grunneiere og lar det heller være.

Men der grunneierlaget og enkeltgrunneiere viser at de faktisk ønsker at man skyter rev på deres eiendom, vil mange mer enn gjerne ta inn i ei enkel jaktbu for åtejakt med en brisk, en liten vedovn, og et sted ved veien hvor bilen kan parkeres trygt.

Til åte kan en benytte blokkfrossen hundemat blandet med oppmalt dyrelever, pølser o.l. som lukter snadder, noe jegerne selv kan ordne med bare de uttrykkelig blir sagt at de er velkomne til det.

Link to comment
Share on other sites

Har så smått begynt med åtejakt etter rev. I løpet av september har jeg lagt ut både fisk og kjøtt, samt stokkender. Har sett at det har gått en 5-6 dager før mikkel har turt å borti, for hver nye plass jeg har prøvd. Den siste plassen var like bak hytta, ikke mer enn 20m. Har tatt ut glasset i vinduet i vedboden å sittet der et par kvelder, samt i grålysninga idag.

 

Nå er jo dette en relativt stor åpning da, og veldig kort hold.. FOR kort?

Jeg burde kanskje flytte åtet ut til, si 50+m?

 

Tips til å kamuflere åpningen da? Gardiner?

 

Til slutt: hvordan er det med kunstig lys? Er det lov å montere på en stolpe eller i et tre? :)

Link to comment
Share on other sites

Har så smått begynt med åtejakt etter rev. I løpet av september har jeg lagt ut både fisk og kjøtt, samt stokkender. Har sett at det har gått en 5-6 dager før mikkel har turt å borti, for hver nye plass jeg har prøvd. Den siste plassen var like bak hytta, ikke mer enn 20m. Har tatt ut glasset i vinduet i vedboden å sittet der et par kvelder, samt i grålysninga idag.

 

Nå er jo dette en relativt stor åpning da, og veldig kort hold.. FOR kort?

Jeg burde kanskje flytte åtet ut til, si 50+m?

 

Tips til å kamuflere åpningen da? Gardiner?

 

Til slutt: hvordan er det med kunstig lys? Er det lov å montere på en stolpe eller i et tre? :)

 

Kunstig lys må være fastmontert på bygning, men bygning kan være så mangt

Link to comment
Share on other sites

Da var min første rev noen sinne skutt... en hannrev :mrgreen::mrgreen: Stolt som en hane som det heter.. Etter svært mange tidlige morgener og sene kvelder kom endelig reven vandrende forbi mens jeg satt og ventet med riflen min og pang så falt den på ca 60 meter. :D:D:D

 

Er det noen av der ute som evt vet hvor man kan få stoppet ut en rev og evt hva noe slikt koster.

 

Takker på forhånd for hjelpen!

 

(som dere sikkert skjønner jeg er ganske så fersk som revejeger)

Link to comment
Share on other sites

Grattis med første rev!

Er steike morro. Tok selv en liten revefrøken på 6,2 kg i kveld. Rapport om den kommer i morgen.

 

Jeg ser av infoen din at du holder til i Østfold. Jeg tok et raskt googlesøk og fikk opp et treff på taksidermist Østfold. Det skulle vel være en god start for info. Kan sikkert ta et kammergoogle på hvilken taksidermist som er flink og eventuelle som ikke er så begavet.

Altså google: taksidermist Østfold

Link to comment
Share on other sites

Tok selv en liten revefrøken på 6,2 kg i kveld. Rapport om den kommer i morgen.

 

Og her kommer rapport.

Dro ut til samme sted som jeg har skutt to rever før. Samme post. Hadde med en kamerat som aldri har vært på noen form for jakt før. Da jeg ringte og spuret om han ville være med brukte han sånn ca 0,1 sek på å svare at JA det ville han gjerne.

For å vise han området kjørte vi til enden av veien som går gjennom området først. Pekte og tegna og forklarte. Da vi skal til å snu bilen blir vi var to rådyr på et jorde. Jeg gir han kikkerten, flytter litt på bilen så han skal få sett bedre. Det viser seg at det er fire stk som går og beiter. Ser ut som to geiter med killinger. God start!

Vi kjører ned og parkerer ikke langt fra posten vi skal bruke. Går ut av bilen og sjekker de delene av jordet vi kan, gjør klar utstyret og rusler frem mot posten. Vi må gå litt eksponert og litt skjult. Peker og forklarer mens vi går frem. Vi ser tre nye rådyr som rolig går og gresser i samme området som jeg så rev og rådyr for ca 3 uker siden. Kommer på post ca 1900. Er enda godt lys, men vi ser at det vil ikke vare lenge før skumringen er på plass. Jeg gir spotteren min observarsjonssektor og det går ikke lenge før vi ser to nye rådyr som ligger og tygger drøv midt ute på jordet på ca 400 meter klarer ikke helt å skille om dette er geit og killing, men mye tyder på det. 9 rådyr sett på under 30 min. Kult!

Da vi har kontrollert hele synsfeltet med kikkert og lyset begynner å demre starter jeg å lokke. Bruker Europrishundeleketrøndermusa slik som sist. Korte smatt ca 3-4 smatt, så pause. Kjører korte pauser og 3-4 smatt i lokken. Bruker samme teknikk som jeg så fungerte på reven jeg skjøt her for 3 uker siden. Kameraten min bruker øya/kikkert, jeg bruker øya og siktet. Ser etter bevegelser. Vi har en sektor på mer enn 200 grader, og jordet går langt utover midt på. Vi har delt observarsjonssektoren med god overlapp på midten. Etter 5-10 minutters lokking blir jeg var en bevegelse et lite stykke ut på jordet ca 115 meter fra oss. Den er på vei over jordet med hele breisiden til oss. Rev! Jeg regner med den kommer etter lokkelydene, mener liksom på vei mot vinden, fra oss. Dette er omtrent midt i vårt delte observarsjonsfelt og jeg ser i sidesynet at kameraten min bruker kikkerten i et annet område. Jeg dulter i han, samtidig som jeg flytter børsa. Har jeg sagt før at jeg synes Stoney Point tofoten er genial? Ja det har jeg visst :) Siket er på 12 X, min første innskytelse er å prøve å observere reven litt, for å se hva den vil gjøre, men det faktum at den står med hele siden til, kikker litt mot oss, at vi sitter noe utsatt til. Gjør at jeg ikke lokker mer, venter bare de få sekundene til jeg tror kameraten min har fått låst kikkerten på reven. Setter korset i bogen og Pang! Det kommer aldri en bevegelse fra tispa. Inn enen bogen ut andre. Nosler Accubond 165 grains som sist. Stor utgangshull. Er nok dattera til den jeg skjøt for 3 uker siden. Fin i pelsen, 6,2 kg, målt på min nye digitale bagasjevekt, kjøpt på Biltema bare en time før smellet.

I ettertid kunne jeg selvfølgelig ønsket at jeg hadde brukt litt lenger tid fra jeg så reven til jeg skjøt. Men det er vel ikke noe som er mer irriterende enn å skusle vekk gode skuddsjanser fordi en skulle bare osv...

Uansett. Han kameraten min, som aldri hadde vært på jakt før kunne dra hjem og oppsummere at han hadde sett 9 stk rådyr og vært med på revefall etter vellykket lokking. Grei start det synes jeg :)

 

Så litt bilder:

 

img7647kopi.th.jpg

 

img7644kopi.th.jpg

 

img7645kopi.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

577162_4058535814748_1548773331_n.jpg

 

fikk en fin sølvrev i natt.... :) ikke helt full vinterpels men ikke lenge før ....den der url koden var ikke i feltet på bildet,så det ligger på galleriet.

Fikset bilde jmonsen

 

Gøy! Hvor tok du denne? Så hele 3 slik da jeg var i Lofoten, men jeg støtter din erfaring med at disse er hakket mer sky.. Veldig vanskelig å komme innpå dem.

Link to comment
Share on other sites

Har tre store groper med nedgravd slakteavfall. I tillegg har jeg to store kasser full som skal graves ned i morgen. Fikk tilbud om en påkjørt spissbukk i går, men avslo. Tar heller en påkjørt hjort/rådyr etter jul.

 

Nedpå åteplassen har det vært aktivitet. Skal sette på lys og montere revevarslere snart. Sette på en god kikkert på Vixen-rifla og fintune innskyting. Tror det kan bli en brukbar sesong.

Link to comment
Share on other sites

gledes Stort til åtejakta! må vell vente en måned + ennå til snøen legger seg, å det er da jakta starter for min del, plognadene sluker alt åtelyset som det er nå..

Årets første rev for min del ble skutt i forrige uke på skogsfugeljakt, det var en gammel hannrev, manglet fult av tenner, og de som var igjen var brune, nedslitte og hullete. Lurer på hvor mange skogsfugelreir han hadde røvet i løpet av sin tid. finnes det noe forskning på hvor mange reir èn rev kan gå over og ødelegge hver vår :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...