Jump to content

REVEJAKTA 2012/2013


jmonsen

Recommended Posts

Hei! lite fart på åtet her nå.

 

Er det brunsten som gjør det?

 

har bestilt noe reveurin fra statene, håper det gjør susen..

 

På åtet er det gris, fisk elg og rådyr, så maten burde det ikke stå på:)

 

Brunsten er vel ikke i gang før på etterjulsvinteren. Du kan oppleve "tørke" på åteplassen til tider.

Mange faktorer spiller inn. Det kan ligge fallvilt i området som reven heller oppsøker. Det kan være

lite snø og greit med smågnagere. Det kan være andre åtejegere med "tryggere" åteplass. Eller

lite rev. m.m.

 

Smør deg med tålmodighet. :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

quote]

 

Rev og kråke funker fint som åte. Men som en erfaren åtejeger sa til meg,at skyt aldri fugl på selve åtet,da vil fugelen sky åta. Og det er ofte fuglaktivitet som trekker til seg rev og jerv.

 

skyter du ikke kråker på åta,driver du ikke viltpleie....mener det best å la være å ha åte,hvis man hjelper 50 kråker å overleve vinteren,for å skyte bare 5-10 rev.....

Link to comment
Share on other sites

Fant mye spor etter snøfallet som i løpet av natten. Nesten litt for mye. Slapp to hunder og satset på at de klarte å finne ut av kaoset. Det ble fort los på den ene og det dro avgårde i et fint tempo. Reven ble observert flere ganger og det ble mange "nesten-sjanser", men det ville seg ikke helt. Til slutt begynte reven å ture på et lite område, i ei tette på nedsiden av en grusvei. Plutselig smeller det og reven konstanteres død. Skytteren Geir hadde hørt reven på lang avstand da den peste fært. Rev nr 30 !! All grunn til å feire nå :smile:

 

Nå ser det ut til at snøen har lagt seg for gått også. Godt å slippe sørpa og barmark :smile:

 

Her er reven avbildet:

normal_SDC13678.JPG

Link to comment
Share on other sites

quote]

 

Rev og kråke funker fint som åte. Men som en erfaren åtejeger sa til meg,at skyt aldri fugl på selve åtet,da vil fugelen sky åta. Og det er ofte fuglaktivitet som trekker til seg rev og jerv.

 

skyter du ikke kråker på åta,driver du ikke viltpleie....mener det best å la være å ha åte,hvis man hjelper 50 kråker å overleve vinteren,for å skyte bare 5-10 rev.....

 

 

Det får være opp til hver enkelt å avgjøre. Jeg fokuserer på å få jerven og rev på åtet,og da har jeg erfart at har du stor fuglaktivitet på åta,kommer rovdyra også på åta raskere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ikke kråkefugl på mitt reveåte iallefall. Vil ikke anbefale noen det heller, med mindre du har lite åte. Kråkefugl klarer seg også fint igjennom vinteren, så du sparer neppe noen kråkeliv ved å fore dem. Foring av kråkefugl på våren har også en positiv effekt på småviltbestanden.

Link to comment
Share on other sites

jo mer mat om våren,jo flere kråkunger vil klare seg...hvis foreldrene til disse hadde vært skutt om vinteren,ville det vært 0 kråker i stedet for 6-8 ekstra.....

 

det med at reven ikke kommer på åte hvis det ikke er fuglaktivitet er bare tull....reven lukter åte under 2 meter med snø på lang avstand.....skaut over 30 kråker på reveåtet i fjor,og 32 rev....er høvelig fornøyd,siden jeg da har luket ut 2 værstinger i eggerøving,i stedet for å gi værstingen (kråka) enkle kår......

Link to comment
Share on other sites

jo mer mat om våren,jo flere kråkunger vil klare seg...hvis foreldrene til disse hadde vært skutt om vinteren,ville det vært 0 kråker i stedet for 6-8 ekstra.....

 

det med at reven ikke kommer på åte hvis det ikke er fuglaktivitet er bare tull....reven lukter åte under 2 meter med snø på lang avstand.....skaut over 30 kråker på reveåtet i fjor,og 32 rev....er høvelig fornøyd,siden jeg da har luket ut 2 værstinger i eggerøving,i stedet for å gi værstingen (kråka) enkle kår......

 

Vel vel,da har vi ulike erfaringer da... Jeg skyter en og annen kråke og ravn når jeg er på lokkejakt,så noen mindre av de blir det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ikke kråkefugl på mitt reveåte iallefall. Vil ikke anbefale noen det heller, med mindre du har lite åte. Kråkefugl klarer seg også fint igjennom vinteren, så du sparer neppe noen kråkeliv ved å fore dem. Foring av kråkefugl på våren har også en positiv effekt på småviltbestanden.

 

Vil vel heller tro de berger livet ved at de blir foret :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mye kråkefugl på diverse åter.

På noen steder er fuglen vekk neste morgen.

Andre steder er både kråke og rev fraværende i lange tider etter en felling.

Fasitt svar er det ikke på dette spørsmålet.

Jeg har lagt ut skutt kråkefugl som åte , skutt andre steder. Og reven er rask å hente de.

Link to comment
Share on other sites

Er du en god skytter og vil ta vare på skinnet ville jeg gått for helmantel. Om du bedriver skadedyr utrydding og ikke bryr deg om pelsen så bruk blyspiss/hurtig ekspanderende kuler, det samme gjelder om du er en helt vanlig skytter. Jeg personlig synes ikkeno særlig om helmantel til et slikt dyr da man ofte risikerer skadeskyting om man ikke treffer vitale deler...

Link to comment
Share on other sites

Har blitt diskutert noen ganger dette, men det er en gjengs mening at helmantel på rev er lite humant, og du øker risikoen for skadeskyting dramatisk! Jeg ville ikke brukt noe annet enn hurtigekspanderende, som f.eks v-max. Skal du ta vare på skinnet bør du benytte et hurtigere og finere kaliber, som .222, .223 el. og lette hurtigekspanderende kuler. Da eksempelvis 35gr v-max, da du ikke vil få gjennomskyting med denne. Denne "eksploderer" inni reven, og gir ønsket effekt.

 

Har selv skutt noen rev med 35gr v-max og aldri fått gjennomskyting. Man kan dog høre surkling og elendighet inni reven når man flytter på den, så det er tydelig at skadene innombords er store. :D

Link to comment
Share on other sites

liker best å bruke v-max 55 grainsen....her skytes det i opp til liten storm,og fra 0-250 meters hold på gode dager,så jeg synes det er greit å ha litt tyngde bak kula....men gris,det blir det.å hare er det ikke noe lurt å bruke den på...testet det for 3 uker siden :)

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg min 2dre rev på åta , som består av slakteavfall fra hjort + alt annet av matrester og fiske innvoller. Har og skutt 2 kråker der, dem første forsvant raskt, og da kom kråkene tibake, den andre blei liggendes, så jeg heiv den lenger vekk, men kråkene er forsatt skeptiske. Lite rev å se, men det blir sikkert bedre med snø og kuldegrader. Lurer på om noen har erfaring med lokking når man sitter i åte gluggen?

Link to comment
Share on other sites

Tok en skabbrev på åte kl.17.10 idag. Skulle bare ut å ta en røyk etter maten lommelykt er alltid med på trappa når jeg tar en sigg. Fikk se det glinsa i øyer oppå der. Inn etter børsa og sniek meg opp mot uthuset som lampa er skrudd fast på. Men ingen rev å se. Gikk ned igjen satte børsa innafor døra å tente på røyken igjen lyste med lykta og da var f@#$skapen der igjen. Henta børsa igjen men denne gang stakk den ikke så da ble det smell. Ca.30m.17hmr gamepoint. Gjennomskutt hannrev veide 7,4kg ferdig grilla hadde skabb over hofta og halerota.

14n1a1x.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hare er det ikke noe lurt å bruke den på...testet det for 3 uker siden :)

 

Gjorde samme i fjord selv. Skjøt en hare med 50gr v-max. Trodde jeg hadde ladet med lapua fmj, men hadde visst sneket seg en v-max inn der. Så det ble en stk vrengt polvott! Bare å la ligge med andre ord. :roll:

Link to comment
Share on other sites

prøvde et hodeskudd,men ble litt lavt,så kula gikk inn på skrått,flådde ut ryggfileten,og det ene låret.men ett lår er nå en munnfull...folk der ute er glad for hver hare som blir tadd....ser på det som skadedyrjakt...haren er et stort problem på naboøya......

Link to comment
Share on other sites

Blir litt OT, men er det på Flakstad? Kommer nordover rett etter jul, og da er det harejakt som står på tapeten, og da i Nusfjord. Men syns bestanden der har tapt seg de to siste årene. Jeg mistenkte harepest, da det gikk fra himmel til omtrent null på en sesong. Fant og noen døde harer i marka.

Link to comment
Share on other sites

Har vært stille på åtet her. Det meste ligger nedgravd, så kråkefugler bruker ikke tid på åteplassen. I går kjørte jeg nedpå 60 kg spissbukk som var kassert. I dag var det godt liv på åtet. Både skjor, kråker og måse. Satser på et revebesøk innen få dager om kråkene får fred til å lage leven. Spissbukken ble delt i to og ligger udekket til.

Link to comment
Share on other sites

Flaks og uflaks fordeler seg sånn ca jevnt 50/50 sies det.

Det stemte for meg i går natt....det med flaksen altså.

Var ute etter mikkel rev. Er bra jaktforhold her nå, men et lite lag nysnø på bakken og bort i mot fullmåne. Gir bra kontrast lett å oppdage revefanten mot hvit nysnø.

Det snødde forholdsvis tett....tung våt nysnø og jeg ble ganske så kliss klass etter et par timers postering.

 

Nok om det, rigget meg til med alt utstyret. Blir mer og mer utstyr synes jeg :mrgreen:

Tok et sveip med håndkikkerten.....ingen rev.....ikke noen stor bombe og heller ikke noen stor overraskelse.

Ventet et par minutter og ny spaning. Det var'n. Revekontakt etter 5 minutters glysing er ikke noe man opplever veldig ofte. Så med en gang at det var en rev, ute på jakt etter noe etenes å fylle opp tarmen med.

En rev på matsøk har et helt særeget gangelag. Slentrende, usystematisk, men likevel målrettet liksom og her var det ingen tvil.

 

Det er litt lurt å være helt sikker på en virkelig skyter på en rev.

Har hørt om både Gordon Settere, St Bernhards, Jämthund, Katter og ståltrådvinner som har gått på en smell i den tro at det har vært rev.

Har erfart det selv også. Panga på noe jeg trodde var mår på åte for en del år siden. Stor var overraskelsen, da katta på nabo gården lå igjen.

Så det gjelder å titte to ganger og skyte en gang.

 

Nuvel tilbake tilbake til denne revejakta.

Greia var å finne reven i siktet. Brukte litt for mye tid på det, men endelig var'n i siktet.

Etter litt frem og tilbake stoppet den opp, men med anus i min retning. Normalt bør skuddet holdes tilbake i slike situasjoner. Lite treffområde og ikke sikkert kula når vitalt treffområde, litt avhengig av kulevekt og kaliber selvfølgelig. I dette tilfelle var det cal 223 og 55 grs VMAX, så her hadde jeg marginene på min side....vurderte jeg det til.

På 110 meters hold, med annlegg både foran og bak var det umulig å bomme på denne reven. Poff....smakk.... og mikkeline, for de viste seg å vær ei revefrøken satte opp rakett fart, med halen rett opp. Etter 10 meter var det tverrstopp og game over. Helt ufattelig at den greide 10 meters spurt. Skuddet gikk inn dønn i innertieren om dere forstår og ut i front. Det er 0,5 meter med rev.

 

Satt et pat timer til, for om mulig å pange en rev til, men niks mer rev seg og jeg ble litt mer kliss klass.

 

Snipp snapp snute, så var denne revehistoren over......og rev nr 10 for sesongen var et faktum.

Link to comment
Share on other sites

https://www.dropbox.com/s/3i5npt1eyv8yuwe/20121128_220147.jpg

 

Lokket i ca 15 miutter og så kom denne springende i full fart langs jordekanten på motsatt side av der jeg satt. Ble sånn ca 60 meters hold med 17hmr. Den datt rett ned uten noe sprell. Dette er min første rev etter å ha prøvd mange ganger tidligere uten hell. Kanskje jeg listet meg litt mer stille ut på posten denne gangen :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...