Jump to content

REVEJAKTA 2012/2013


jmonsen

Recommended Posts

jeg hadde full klaff på åpningsdagen. lokka på kvelden, og begynnte med musepip. hadde sittet i ca 20 min,da jeg gikk over til tynn,forsiktig pip med peewee. denne er god til å etterligne rådyr låt med. både kontakt og angstskrik. jg brykte de lyseste pipene jg greide, sånn som killing som er skadd, eller som er redd. reven kom rett på lyden, og stoppet på ca 60-70m. da var jeg klar med 223´n, og ei 45gr varmint slokket lyset på ett blunk. jg vet alle her er v-max tillhengere, og det er forsåvidt jg og, men kula mi er remington varmint, og den går som en stråle i mitt våpen, og går ikke igjennom. den er også meget billig fra jakt og friluft. kan anbefales. den er så billig, at jg også bruker den til trening. god jakt videre til alle. en takk til tor ola, som har lært meg denne morsomme jaktformen, som gir meg laaang sesong.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jippiii! Kom hjem fra sjøen tirsdag, og etter at jeg hadde kasta inn baggen så tok jeg bilen og skulle på fjelle og sjekke jorder og slått...

 

Så langt kom jeg ikke før bilen tok fyr.. Fikk "dessverre?" sløkt det med engang, men det var nå en stopper på revejakta en stund for jeg finner ingen som har en ekstra bil...

 

2jba93o.jpg

Link to comment
Share on other sites

æsj, det er bare reven som ikke lystrer lokkene mine. Kom akkurat inn fra en par timers økt.

Ikveld fikk jeg både kråke og skogsdue når jeg lokka med crying bird :lol:

Dua kom rett på og så ut som den hadde tenkt og bombe meg men fløy over bare 4-5meter... hehe

Trosten blir dessuten helt gæærn av crying bird.

 

Har funnet en stein ved veien hvor det har kommet omtrent en ny revebæsj oppå hver dag. Siste kom engang mellom kl8 idag tidlig og kl17 så tydelig at den er på ferde på dagtid også.

De skiter oppå steiner for å markere revir? Er det noe med at det er store hanner som gjør dette eller gjør alle det?

Link to comment
Share on other sites

Vanvittig med hjortevilt du har i området da :D

Sjekk de to youtubefilmene jeg la ut på bloggen, der hører du hvordan jeg lokker med killingskrik, og det har fungert meget bra for meg hvertfall :)

 

 

 

Er det red river foxen du bruker som killing lyd på slutten av den ene? setter tenna ned i membranen litt langt ut og blåser småsvakt?

Link to comment
Share on other sites

Endelig ble det rev på meg og..

 

Var et gladsyn som slo meg når jeg så bonden på nabogården slo graset! Satt meg ut ved slåtten samma kvelden, full av forhåpninger. Ikke tegn til rev :|

 

Satt meg ut morgenen etter, rundt 03.30 tida. Så ikke snurten av rev da heller, kan ikke være mye rev her nei tenkte jeg.

 

Idag, så jeg ved en tilfeldighet at bonden lagde høyballer på samme jorde. Jeg tenkte jeg får ta turen idag, en siste gang. Rekker ikke å komme bort engang før jeg ser reven spasere på jorde. Det er langt hold, men jeg legger meg ned, tar et dypt pust og fyrer av.

 

Ser med en gang at dette ikke var det beste skuddet. Reven sjangler inn i kornåkeren ved siden av og forsvinner. Heldigvis slipper jeg med skrekken og finner den halvdød inni åkeren, og nattakula går. Jaggu kom reven så sent etter slåtten. Aldri moro med skadeskyting, men det skjer, dessverre :(

Link to comment
Share on other sites

Fjernet ufyselig bilde som ikke bidrar til annet enn å støte ikke-jegere. Det er greit å legge ut bilder av skutt vilt, men det finnes grenser for hvor "voldsomme" bilder kan bør, og skal, legge ut.

- Ei tohi varjata, moderator.

 

Tror denne døde i smellen ?

52 grs Sierra Match King med take off på ca 1120m/s

Link to comment
Share on other sites

Ble ei tispehvalp på meg i dag morges, kom på syko tweetern og fikk vinden av meg tror jeg , kom små ivrig og nyskjerrig først før den plutselig ombestemte seg og tusla motsatt retning. Fikk en sjangse og en nosler BT i halsen på 150m slukket lyset greit.

Bilde0027.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tok min første rev for noen dager siden. Ekstra moro at det var første viltet med den nye rifla :)

 

Reven kom forsiktig ut av skogen og skulle til å krysse en smal jordtarm. Rett før den forsvant fikk jeg draget på den. Den 4 kg tunge tispa ble liggende på stedet :D

 

8zep13.jpg

 

Dagen etter fikk jeg en ny sjanse, men reven kom seg unna.

Link to comment
Share on other sites

Er det masse av de svarte revene oppi der du bor?

 

 

ca en av 10 jeg skyter...men det har blitt mindre synes jeg i løpet av di siste 10 årene,så mulig statistikken er en av 20 nå....mye forskjellige fargevarianter,men den røde er nok hovedtyngden....

Link to comment
Share on other sites

Sesongens andre forsøk på lokking i kveld. Veldig svak vind i ryggen, ikke helt fornøyd da jeg ønsket meg noe mer vind. Begynte med musepipe-fløyte, uten resultat. Fortsatte en stund med Weisskirchen fugleskrikfløyte. Fortsatt stille. Ventet ei stund og diskuterte med myggen om jeg skulle dra hjem. Bestemte meg for noen flere forsøk med fugleskrikfløyta, før avreise hjemover. Når en minst forventer det, oppdager jeg en rev på vei rett i mot meg. Jeg sitter i en liten skråning med høyt gress, og retter 6,5'n mot han. Har han i kikkertsiktet fra ca 100 til 40 meter, og undrer litt på at han kan være så målrettet mot lyden fra fløyta. Skuddet gikk av da han stoppet på ca. 40 meter, og undertegnedes første lokkerev var et faktum. Har tidligere lokket inn rev en 3-4 ganger uten skuddsjanser, så derfor var jeg godt fornøyd med å lykkes med lokkingen. Trodde det var en en liten reveunge, da jeg har lest at de er lettes å lokke inn med slike fløyter på ettersommeren. Hannreven var 8,5 kg, og den tyngste jeg har tatt, og neppe fra årets kull.

 

Konklusjon: Jeg har tro på fugleskrikfløyta på denne tiden av året, viktig med vinden i ryggen og vær tålmodig.

 

God jakt videre til alle sammen, sesongen har nettopp startet.

 

normal_290712.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

huff,når jeg ser den crying bird fløyta,så tenker jeg bortkasta penger....gav min til barna...den store fløyta med den stusselige lyden....

 

Er ikke helt fornøyd med den selv. Får bruke pengene på noe annet neste gang...

helt enig. briker den ikke, etter mange forsøk, men dette er ikke den eneste fløuta. har ikke fått drag på mad quaker heller, eller hva den nå heter. kjøpt på winge. kjøpt mange musepip, som jeg heller ikke har lokka inn noen på.

Link to comment
Share on other sites

Ble to rev i kveld. ny slått eng og oddsen var god, Den ene reven kom på min høyre side ca 40 meter, den andre så jeg langt unna og målte den til 246 meter, Klemte på og den datt rett ned. litt høyt skudd. I år har jeg kuttet ut V-max og bruker nå kun A-max. Mye billigere kule og detter like fort. Kaliber 6,5

 

7 rev felt siden 15 Juli. veldig fornøyd med det.

 

Bilder på bloggen

Link to comment
Share on other sites

Faen!!!

 

Fikk i natt inn årets første rev.. Denne skjøt jeg på 150 meters hold med 50gr v-max i 223. Reven satt på en stein, vendt rett mot meg. Da skuddet gikk gjorde reven et byks og landet på siden av steinen. Da jeg gikk mot steinen (bare noen få skritt) hoppet reven opp og løp opp i lia. Den la seg ned 1-2 ganger på sin ferd, men til slutt klarte jeg ikke se hvor den løp, pga mye vegetasjon.

 

Klarte ikke se at den haltet eller noe som helst når den løp, men det at den la seg ned tyder vel på at den i allefall var truffet? Samme med det bykset den gjorde, det ville den vel ikke gjort ved bom?

 

Jeg tok meg en runde oppi lia, og på skuddplass. Fant ikke en bloddråpe, ei heller noe rev. Dro hjem å henta bikkja og gikk en ny tur i lia for å se, uten resultat. Skal sies at han ikke er noe sporhund, men han ville helt klart markert om han luktet rev i nærheten.

 

Nei dette var utrolig ergerlig. Min første skadeskyting er vel trolig et faktum da. Helvette! Håper bare ikke han ligger å lider et sted nå...

Link to comment
Share on other sites

den har sikkert gådd i hi....satt du i ramsvika?når for du ut,og hva lokket du med :)

 

Ja spørs det.. Faen.. :(

 

Ja var nedi Ramsvika.. Jeg og brodern dro ut i 0130-tiden og jeg lokket med peewee-fløyta.. Den kom inn på fuglelyder.

 

Hva er det du lokker med mest, og hvilke lyder? Og når er "prime time" her på øya? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...