Jump to content

REVEJAKTA 2012/2013


jmonsen

Recommended Posts

Hvis er revehi er i bruk på denne tiden av året, vil det vel være helt klare tegn på at her er det mye aktivitet? Vil reven kunne flytte rundt på flere hi? Rusler fort tiden en del rundt i skogen, og har funnet flere potensielle hi, men ingen som ser særlig bebodd ut. Men finner revebæsj her og der, og i våt ny-tint mose ser jeg av og til spor som mye mulig må være av rev, men foreløpig ingen hi..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Synes det ser ut som den halter på venstre frambein?

 

Jeg så det jeg også da jeg så filmen i ettertid, men jeg reagerte ikke på det da jeg så den. Den kom forbi en gang til, men da begynte det å mørkne og jeg gadd ikke å lokke mer i tilfelle jeg skulle skremme vekk evt gris i området.

 

Ps: skøyt gris på smyg senere på natta

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal prøve meg litt i helga. Jeg har lite erfaring med revejakt, men skal prøve litt med lokk og en bulvan jeg har kjøpt. Jeg er heldig og har en grunneier jeg leier jakt av, som også driver oppdrett av gjess. Han gir meg kr.500 i avslag i prisen for høstens jakt for hver rev jeg kan klare å skyte. Og siden disse spiser gjessene hans er dette lovlig skadefelling slik han har forklart meg det. Må nesten gjøre en innsats...

Link to comment
Share on other sites

II. Felling av viltarter som gjør skade

 

A. Hettemåke, fiskemåke, gråmåke, svartbak, bydue, ringdue, svarttrost, gråtrost, måltrost, rødvingetrost, skjære, kråke, ravn, gråspurv, hare, rødrev, røyskatt, mink, mår og grevling, kan felles uten særskilt tillatelse hele året av eier/bruker/rettighetshaver eller den han bemyndiger når disse gjør skade av vesentlig økonomisk betydning på en eller flere av følgende verdier: Hus, hage, åker, plante- eller frøkultur, aktivt drevne egg- og dunvær, pelsdyrfarm, fjørfeoppdrett eller viltoppdrett.

 

Så er spørsmålet hva er vesentlig økonomisk betydning...

Link to comment
Share on other sites

Jøss!

Hva slags mandat har den kommunale viltforvalteren/miljøvernlederen for å kunne ta en slik beslutning?

Tipper Siri Martinsen/dyrevernorganisasjonene kommer på banen her, for dette er vel å dra strikken litt langt....?

Link to comment
Share on other sites

hey, en grunneier her har spurt om jeg kunne skyte noe rev til han, han har skadefellingstilatelse på 4stk.

så jeg lurer på om det er noe hensikt å bruke lokk så tidlig på året? er en saubonde som har spurt, så det går en god del lam osv rundt på eiendomen

 

vis ja: Har appen til jegerogfisk, er det nok å bruke lyden som kommer ut av telefonen, eller har dere med ekstra høytallere?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en gjenganger på kamera i vår. ser pjuskete ut i pelsen. Har den skabb? syntes det er særs lite pels i halerota på den. Litt vondt å se siden jeg ikke får lastet opp større bilde. men på pcen så er det ikke hår helt innerst på hale rota

 

normal_PICT0007_%28Large%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

Gjer da noke om ein lokker etter rev nå en gang eller to før jakta? vil den slutte å reagere på lyden fra fløyta mi da eller har ikkje da noke å sei? Skulle gjerne prøvd to lokkefløyter før jakta, men vil ikkje gjere det vis reven kan slutte å reagere på¨lokken.

Link to comment
Share on other sites

sander-lh - Par tips, ellers står det masse viss du bruker søkefeltet.

 

Åte: For gjerne gjennom hele året, så blir reven tryggere, og får "faste" rutiner.

Grav en grop eller fler der hvor man jakter, fyll den med korn, og halm over.

Skal prøves ut i år her hvertfall.

Og åtelyset står på par timer om natta, så blir de mindre skeptiske til dette når glugga ska bemannes.

Eneste lokken som har funka på åtejakta her er musepip. Hareskrike hadde motsatt effekt.

Bruk gjerne lyddemper på rifla.

Husk for all del sikker bakgrunn og rikosjettfare med rifle..

 

Lokk: Bruker litt tid på lokktrening nå, og ikke første jaktdag.

Musepip og fugleskrik tidlig på ungrev.

Bruker ikke hareskrik før seinere i jakta, da jeg har skremt ungrev med den.

 

Kjøp deg par jaktfilmer med revejakt, så tenker jeg det klør i fingern :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan anbefale elektronisk revelokk? Har sett sykt med rev etter at jakta slutta, så her skal jakta intensiveres fra og med 15 Juli :)

vet ikke hvilken men en kompis av meg bruker elektronisk revelokk (latmannslokk). han skyter en del rev i året for den.

men jeg holder meg til fløyte enda da jeg syns jeg får til slik nogenlunde de lyda jeg skal ha med fløyta

 

Har bestilt foxpro spitfire og mojo critter fra Usa, er på vei hjem til meg nå :) Bestilte fra cabelas.com, kjøpte med en 2 fot for sittende skyting samtidig, ble rett i overkant av 2000 kr inkl.frakt. (Kommer vel noen hundre kr i moms/toll i tillegg) Fant noen til salgs her til lands, for den nette sum av 2099 kr bare for lokken.....

 

Kjempespent på hvordan det vil fungere, har sett en del på youtube, og det ser jo rimelig bra ut! :) Kråkelokken skal være veldig effektiv den også!

Link to comment
Share on other sites

Dumt spm for noen kanskje, men hun jeg har fikk ha åte hos i vinter, driver med sauedyrking, og det er tonnevis med rev der, og hun har nå funnet ut at det er et hi som må bort

 

Men hverken hun eller jeg vet hvordan man går frem for og få dette til lovlig, er det viltnemda som deler ut tillatelse? Eller er det grunneiers rett til og ta noe som spiser lammene hennes?

 

VIKTIG! jeg vil kun ha svar av de som VET, og ikke hørte noe mens de spiste pølse med han rare på essoen på hjørnet..

Link to comment
Share on other sites

II. Felling av viltarter som gjør skade

 

A. Hettemåke, fiskemåke, gråmåke, svartbak, bydue, ringdue, svarttrost, gråtrost, måltrost, rødvingetrost, skjære, kråke, ravn, gråspurv, hare, rødrev, røyskatt, mink, mår og grevling, kan felles uten særskilt tillatelse hele året av eier/bruker/rettighetshaver eller den han bemyndiger når disse gjør skade av vesentlig økonomisk betydning på en eller flere av følgende verdier: Hus, hage, åker, plante- eller frøkultur, aktivt drevne egg- og dunvær, pelsdyrfarm, fjørfeoppdrett eller viltoppdrett.

 

da er hun nok godt innenfor dette regelverket....å det å kunne ta ut revehvalpene i tillegg er jo bare en bonus hvis man går inn på det humanet vi hele tiden streber etter å overkomme.....

Link to comment
Share on other sites

Feil v-max, sauenæringa er ikke med i den lista- og det skal søkes kommunen for å ta ut rødrev som gjør skade på sau/lam. Har selv hatt ei runde med dette her i vår- og trodde som deg at det var bare å ta ut rev når den tok lam- men nei.

 

Det du ramser opp er punkt A, du burde også tatt med punkt B og tilleggsteksten under.

 

Her er det:

B. Kommunen kan gi tillatelse til felling av følgende viltarter når disse gjør skade: Storskarv, toppskarv, gråhegre, grågås, kanadagås, ærfugl, siland, laksand, tjeld, krykkje, grønnspett, svartspett, flaggspett, kjøttmeis, kaie, kornkråke, stær, pilfink, bokfink, bjørkefink, grønnfink, dompap, gulspurv, viltlevende kanin og ekorn.

 

Kommunen kan også gi tillatelse til felling av arter nevnt under pkt. A, ved andre skadetilfeller enn de som framgår av bestemmelsen.

 

Kommunen kan tillate hijakt på rødrev dersom denne forårsaker vesentlig skade på beitende bufe.

 

Hele forskriften her:

http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-19970901-1000.html

Link to comment
Share on other sites

Hadde det bare vært 15. juli.

Var å fikk tak i noe laksefor (pellets) og strødde ut en neve med det på den tiltenkte åteplassen.

Har nå hatt rev der 2 kvelder på rad. :D

Må nok fortsette å fore så den tar turen forbi flere ganger, og muligens skyte noen med kamera mens man venter på jaktstarten.

Link to comment
Share on other sites

Har kommet ei på åta nå. er der jevnlig nå faste tider og er der i lange tid. Regner emd hun har unger i nærheten. Håper de dukker opp på bilde snart slik at de vil holde seg i nærheten til den 15.

På bilde 2 så ser en at hun har flyttet på hele åte 3 meter til venstre. og hun står på det. Den veien hun kikker der så er det kun 50 meter bort til sauene og lammene.

 

normal_PICT0003_%28Medium%29.JPG

normal_PICT0005_%28Medium%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ser at en del folk bruker vmax på reven, men jeg har lyst til å ha litt igjen av pelsen og ikke sprenge den.

Hva slags prosjektil er det rette valget da? Lader selv, så er åpen for det meste. Men i år skal jeg ha igjen litt av det jeg skyter :)

 

kaliber .308

Link to comment
Share on other sites

I .308 er det nok helmantel som bevarer pelsen best, men det er litt delte meninger her på kammeret om reven dør fort nok. En slik diskusjon finner du nok her inne.

 

Hvis du vil ha en kule som ekspanderer kraftig inni reven uten å komme ut igjen, er jeg redd du må over på et annet kaliber. En 30 grains Berger Varmintkule i en .223-rifle er av mange ansett som perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert mange som har brukt mye rart :) men jeg er nok imot det med helmantel, jeg vil ha noe som eksp.

Skal nok klare å lage meg en svakt ladet kule av ett eller annet slag, litt tung kule med lav hastighet, så eksp den nok treigt nok håper jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor mye man kan få for et reveskinn, men tror ikke det er noe luxeriøs bigesjeft. Er veldig mye jobb med skinnet før det kan sendes inn.

Så om du bor på en plass der det er bra skuddpremie på reven, skal du være fornøyd med det..........å tenk hvor lett det blir å finne kuler da. Trenger ikke tenke en tanke på om dem kommer ut, eller om du deler reven på langs :wink:

Eneste du bør tenke på da er å ikke skyte bort høyre framfot....

Link to comment
Share on other sites

Har kommet ei på åta nå. er der jevnlig nå faste tider og er der i lange tid. Regner emd hun har unger i nærheten. Håper de dukker opp på bilde snart slik at de vil holde seg i nærheten til den 15.

På bilde 2 så ser en at hun har flyttet på hele åte 3 meter til venstre. og hun står på det. Den veien hun kikker der så er det kun 50 meter bort til sauene og lammene.

 

normal_PICT0003_%28Medium%29.JPG

normal_PICT0005_%28Medium%29.JPG

 

 

er det mørkt om natta der sør nå???

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Veit ikke om dette er den rette plassen å stille spørsmålet, men jeg å en jakt kammerat har fått lov å jakte rev i eit område som ligger langt inni en dal, har noen jorder der. Men det er mest vestlands li i område der vi har fått lov å jakte!!

 

Noen som har tips anbefalinger for hvordan vi bør videre planlegge/forberede til jakt start.

 

Burde vi satse på lokking eller åte?

 

Har ikke erfaringer med lokking, men har skutt rev på åte andre steder tidligere!!

 

Takker for alle tips

Link to comment
Share on other sites

E vanskelig å svare på hvilket vær mikkel er ute i.

Men er det nok med mat "slik som det er på den tiden når jakten begynner" så ligger han nok trygt å tørt inne om det blåser å stri regner. Gjør det ikke det, så er han nok ute å lusker .

På vinteren kan nok sulten tvinge han ut selv om været ikke er det beste. Mikkel er egentlig litt lik en vanlig hund......om det er sol å fint vær, så ligger han gjerne rett ut på en hau eller stein å soler seg. Blir det for varmt, trekker han inn i skyggen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...