Jump to content

Avgift på Våpen


villreinjegeren

Recommended Posts

  • Replies 204
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

....nå viser det seg vel at fotballstøvler medfører store økonomiske samfunns-utgifter hvert eneste år, med lyskespark, leggspark, og det som værre er. Her burde det for lenge siden vært innført en "Knottavgift", for å dekke opp for noen av de enorme utgiftene helsevesnet har.....at ingen har tenkt på det er meg en gåte..

Link to comment
Share on other sites

Bukke; hehe.. tenk hvilken knottavgidt bedrift idrettslag måtte gis ;)

 

 

Avgift på våpen er tull. Man betaler skatt for å finansiere drift av b.l.a politiet.

Når man først har betalt for en søknad, er det helt klart politiets drift man da betaler for ved en årlig avgift i tillegg.

 

Indirekte betaler man for at beltet skal kunne strammes flere hakk..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen årlig avgift for å eie våpen, er jo latterlig. Hvorfor skal en gruppe som bedriver en hobby betale en avgift for dette?? Nei, nå må de tenke seg om - det blir jo som å innføre årlig avgift på på alt av utstyr man trenger for å bedrive en hobby - det være seg tennis, fotball, ishocky, fotografering mm. Det betales gebyr/avgift for å skaffe seg våpen, så kommer medlemskap i en eller flere klubber ol., så er det jegeravgift - og på toppen av det hele så betales det mva. på alt dette. OG for ikke å glemme - de andre utgiftene for å drive med hobbyen. Det er mye avgifter i landet her, men at det skal sentreres mot en bestemt gruppe er på grensen til diskriminering..... Det viser egentlig bare hvor oppegående folk er i tankegangen som står bak slike idéer/forslag....

Link to comment
Share on other sites

Vel, nå har vi sett hva Breivik fikk til med et lovlig ervervet våpen. Ulovlig moddet ja, men lovlig ervervet. Det er vel ikke så sjokkerende at dette temaet kommer opp.

Stort Nasjonalt register samkjørt med legejournaler er hva vi bør ha.

Skulle da johan huttiheita fra Gokk gå berserk så kan politiet på 3 min få ut ut en del viktig innformasjon om hva som kan vente dem.

At vi skal betale dette gildet finner jeg merkelig, men......jeg syntes nå eiendomsskatt er noe mer dritt. Skatt på det jeg har bygd og betalt selv

Link to comment
Share on other sites

Hovedpoenget må være at våpenregisteret, som avgiften er ment å skulle dekke, ikke vil oppfylle den allmennpreventive funksjonen det er tiltenkt. Da faller mye av argumentasjonen for å opprette registeret bort, og dermed grunnlaget for avgiften, slik at man står igjen med en "hodeskatt" som ikke er annet enn en inntektskilde til statskassen. Slike skatter er med på å redusere tilliten og respekten som skatte- og avgiftssystemet for øvrig er avhengig av for å fungere.

Link to comment
Share on other sites

Avgiften er ment å dekke utgiftene til opretting, forbedring og drift av et nasjonalt våpenregister.

Det er nok noe som er både påkrevd, og som vil komme.Det er vel også urimelig at utgiften for dette skal pålegges de som ikke skyter eller jakter, dvs over skatteseddelem. Klart, vi har et såpass lavt skattetrykk i Norge, at det neppe vil by på et problem men fortsatt urimelig. Viderer er det jo neppe så voldsom tmye det er snakk om i løpet av året.

 

Det essensielle er selvsagt at de midlene som samles inn, faktisk brukes til noe som er hensiktsmessig og det som er intensjonen. Dagens register fungerer ikke. Det er svært mange våpen i omløp som man ikke vet hvor er, spesielt i forhodl til døsdbo og kryssjekkinger. SÅ det kan det jo være greit å få ryddet opp i.

 

Men her må organiasjonene kjenne sin besøkstid og komme med saklige motargumenter og ikke minst, alternative løsningsforslag som ikke gjør at behovet for avgifter blir så høyt.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper ikke helt den at det er urimelig for de som ikke har våpen, å måtte betale for utgifter knyttet til våpenregister.

 

Det er ikke slik at man nødvendigvis drar nytte av alle skatter og avgifter man betaler inn. F.eks. vi har alle betalt for ett kulturbygg i Bjørvika uten at de fleste av oss kommer til å sette en fot hverken oppå eller inni. Man må se fellesskapet under ett.. i såmåte, m.t.p alle som har våpen her til lands, er det slett ikke urimelig at felleskapet i form av vanlig skatt dekker inn de utgifter knyttet til nytt register, drift og kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo interessant at det er "svært mange våpen man ikke vet hvor er" samtidig som det, såvidt jeg har forstått, er svært få lovlig ervervede våpen som blir brukt i kriminelle forhold. Hva skjer da med argumentasjonen for at man "må" ha et register over lovlig ervervede våpen? Kritikkverdige saksbehandlings- og arkivrutiner i politiet er saken uvedkommende. Registeret vil heller ikke ha noen "terroreffekt" - hver terrorist trenger vel bare ett (eller kanskje to) våpen, og slik jeg forstår antydningene om størrelsen på gebyret skulle vel det bli en overkommelig sum, all den stund man neppe trenger å betale avgiften mer enn en gang. For jegere og konkurranseskyttere med flere våpen som de beholder i flere tiår vil nok gebyret være langt mer plagsomt.

 

I denne sammenhengen er det forsåvidt fristende å hevde at også argumentene for behovsprøving henger i en tynn tråd, da man må kunne anta at våpen i et ikke ubetydelig antall tilfeller er blitt overført til personer som ikke har et behov innen jakt eller konkurranse uten at landet derved har blitt kastet ut i en bølge av anarkistisk vold. Men det blir vel OT ;)

 

Å tro at størrelsen på avgiften skal ha sammenheng med politiets utgifter til å opprette og drive registeret er meget optimistisk, i alle fall over en tidsperiode som strekker seg over mer enn ett budsjettår etter opprettelsen.

Link to comment
Share on other sites

er mer enn nok avgifter i dette landet som det er!!

og hvor mye er liksom "greit" å betale i avgift pr våpen da?? 200-300-500kr pr år?

si du har 10 våpen da. og avgiften settes til 500pr våpen..

er det greit å måtte betale 5000kr i året for å ha disse?? over en 10års periode vil det bli 50 000kr. er det en GREI pris å betale?? ikke i mine øyne hvertfall

Link to comment
Share on other sites

Klart, vi har et såpass lavt skattetrykk i Norge, at det neppe vil by på et problem men fortsatt urimelig.

 

 

Jeg har sett dette bli hevdet tidligere uten at jeg har sett noen dokumentasjon på dette. Da vil jeg gjerne at du dokumenterer at skattetrykket i Norge er så lavt, med følgende forbehold:

 

* Alle avgifter i dette landet skal regnes sammen med skattene, bilavgifter, bompenger, alkoholavgifter, dokumentavgift, MVA, arveavgift, eiendomsskatt, formueskatt +++

* Det er ikke interessant for meg hvor mye det totale skattetrykket er i % av BNP. Det som er av interesse er hvor mange prosent av pengene mine jeg får beholde etter skatter og avgifter.

 

Jeg tror man skal være rimelig hjernevasket for å hevde at det totale skattetrykket er lavt i Norge, men værsågod, dokumenter det og jeg skal i såfall bli gledelig overrasket.

Link to comment
Share on other sites

Det essensielle er selvsagt at de midlene som samles inn, faktisk brukes til noe som er hensiktsmessig og det som er intensjonen. Dagens register fungerer ikke. Det er svært mange våpen i omløp som man ikke vet hvor er, spesielt i forhodl til døsdbo og kryssjekkinger. SÅ det kan det jo være greit å få ryddet opp i..

 

 

Mener du at det våpeneiere som skal ta kostnaden med å rydde opp i politiets snart 100årige (de første reisterene hos politi og lensmenn kom vel rundt 1920?) rot med våpenregisteret?

 

Det ble det jeg husker bevillget nokså store summer til en slik opprydding rundt årtusenskiftet; tro hva disse er brukt til?

Link to comment
Share on other sites

...Det er vel også urimelig at utgiften for dette skal pålegges de som ikke skyter eller jakter, dvs over skatteseddelem...

 

Hvorfor er det urimelig? Det er ikke vi som har våpen som har bedt om dette. De som maser mest om dette er vel stort sett de som ikke har våpen selv. Og hvis de vil ha et system som de føler seg sikrere med, så får de betale for det selv.

Link to comment
Share on other sites

Politiet har vel vist att dem ikke klarer hantere ett våpenregister, se hvor bra det har gått med det nye systemet de siste b10-12 årene.. Vad med og legge det noe annet sted? Finnes det noen annen myndighet som er egnet for denne jobben? I Sverige diskuteres det på grasrotnivå om ikke Länsstyrelsen burde holde i alle våpensöknader og våpenregisteret.

 

I prinsipp er det greit att våpeneiere betaler kostnadene, problemet er vel bare det att våpenavgifter fort blir som med veiavgiften eller med omregistreringsavgiften på biler.. I Sveriger koster det ca 50.-/år i en registeravgift. Men som vanlig kommer norske politikere og sette en forholdsvis höy avgift så öke på den kraftig med tiden og skylle på dyre kostnader for drift når registeret nok en gang blir hantert på en klönete og inkompetent måte..

Så slenger dem på samme type avgifter som på NRK lisensen og Årsavgiften på bil hvis man betaler for sent, tileggsavgifter som ellers ikke er lovlige for vanlige bedrifter att ta ut..

 

Ervervstilatelsen koster i dag såpass, att den burde dekke opp våpnets registerkostnad i 5-10år.

Link to comment
Share on other sites

Klart, vi har et såpass lavt skattetrykk i Norge, at det neppe vil by på et problem men fortsatt urimelig.

 

 

Om en sammenligner med andre OECD-land (riktignok i 2007 men noen voldsomme endringer har neppe skjedd.) er det 3 land som har høyere skattetrykk enn Norge.

http://www.oecd.org/document/47/0,3343, ... 27,00.html

 

Skattlegging, inkludert arbeidsgiveravgift, av lønn; der ligger Norge et stykke ned på listen iflg en rapport fra KPMG (ca 51%og 36.plass).

 

 

Hva skattetrykket har med våpenregisteret (utover at det vil bli svinedyrt for de som skal betale, altså våpeneiere..), si det?

Link to comment
Share on other sites

Av prinsipp mener jeg det er riktig at de som påfører staten en utgift bør betale for den. Den tanken vil være helt umulig å gjennomføre innen mange områder men drift av et våpenregister ser jeg ikke som urimelig. Vi betaler for jegerregistret i dag.

Er "nytt " våpenregister vil sikkert innebære registrering av alle hagler osv. Får vi da 1mill våpen i Norge og 100mill i drift så vil det være 100kr i avgift for hvert våpen. For meg vil det utgjøre en del penger. Surt :trist: Blir vel å vurdere å kutte ut pistolskyting og medlemskap der :trist:

Blir avgiften innført med registrering av hagler tror jeg det vil komme mange gode kjøp på markedet.

Surt, surt, surt, men i bunn og grunn retferdig.

Link to comment
Share on other sites

"Skattetrykk" anser jeg mest som ett politisk verktøy. Kan vinkles i begge retninger, alt etter om man tar med det fulle og hele bildet eller ei.

 

Drift av ett våpenregister vil vel regnes som en offentlig utgift, dermed uansett ikke gå inn i regnskapet for skattetrykk. Noe som gjør begrepet enda litt mer fjernt i denne sammenhengen.

Link to comment
Share on other sites

Våpenregisteret er en vits. Veit om folk som har blitt kontaktet av kriminelle som har kjøpt info fra polititjenestemenn som selger opplysninger.

Blandt annet en sammler som ble tilbudt en større sum for et våpen som ingen andre enn han og politiet visste at han hadde. I rein nyssgjerrighet fisket han for å få vite hvor infoen kom fra og da var det våpenregisteret som var kilden :roll:

Å innføre "årsavgift" på våpen med forklaringen at det koster så mye å drifte dette registeret er også bare tull. går avgiftene på bil til å betale for utgiftene staten har med bil? :lol:

Link to comment
Share on other sites

avgift på våpen e det dummeste eg har hørt noen gang. tenker da at det er ikke mange unge jegere som har andre ting dei og må bruke penger på, kan betale heleveien. eg får bare vondt av å tenke på hvordan norge sniger til seg penger. vis det noen gang kommer avgift så bør den vere grise billig.

 

er rett før eg tenker på å flytte til USA

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke mange som i fult alvor mener at våpen skal være i fritt salg?? Skal man ha en kontroll med våpen trenger man ansatte som behandler søknader og drifter datasystemer. Sånt koster. Er det riktig at de 4,5mill nordmenn som ikke har våpen skal bære utgiftene for dette?

Link to comment
Share on other sites

120 årsverk var vel antydet fra utvalget for å drifte dette registeret, flere har regnet og kommet fram til at det betyr 84 milioner pr år i driftskostnader (jeg synes det høres lavt ut-mener at det har vært nevnt at en statlig arbeidsplass i snitt koster 1milion/år?).

 

Skal en da ha full finansering av driften ved årsavgift pr våpen og en million våpen-ja da blir det vel 84kr/år/våpen. Hva alle disse menneskene skal drive med aner ikke jeg, det er ihvertfall ikke nok omsetning av skytevåpen i Norge til å holde 120mennesker i arbeid.

 

At representanter fra skytterorganisasjonene kan sette signaturen sin på et slikt forslag er for meg uforståelig, nå kommer det sikkert en annen bruker her og forklarer hvor mye de (utvalget) har slitt og strevet og hvor dumme de som ikke skjønner osv er....

 

 

edit-rette en pinlig regnefeil :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke mange som i fult alvor mener at våpen skal være i fritt salg?? Skal man ha en kontroll med våpen trenger man ansatte som behandler søknader og drifter datasystemer. Sånt koster. Er det riktig at de 4,5mill nordmenn som ikke har våpen skal bære utgiftene for dette?

 

Hvis man setter ned skatten, kan jeg kanskje være enig med deg

Link to comment
Share on other sites

Det er tråder som denne som virkelig får meg til å lure på om det er verdt bidra til arbeidet med våpenlovgingen...

Det blir så dumt, med helt ville skremmsels anslag, oppdiktede teorier om hvorfor og ren klageasng over hvor utrolig grusomt det er i Norge. For all del, masse som kan bli bedre, og / eller anderledes... men argumetasjone til så mange henger ikke på greip. Og det, rammer desvere meg som skytter.

 

Nå driver jeg riktig nok og sleger unna en del, men jeg og min famile vil defintivt være noen som blir sittende med "svarteper" om det blir avgift pr våpen. Men det har blitt regnet ut og debatert i andre tråder her. 80 milioner kroner i året, delt på ca 500 000 våpeneiere er og blir ca 160kr pr snute.

Er det her vi skal ta kampen? Hvordan bør vi fokusere? Kan vi bidra til at pengen blir brukt på en måte som gavner oss, i stedet for å regulere ting som ikke trengs regulering?

 

Jeg beklager forøvrig at jeg stadig vekk glemmer at jeg bor i et av verdens værste land... kan det ha noe med at jeg har bodd i en del andre å gjøre?

Link to comment
Share on other sites

En ting som er greit å huske på er at "staten", det er oss. At staten "påføres utgifter" er litt misvisende å si, da staten bare er en måte å organisere fellesskapets interesser på. Dersom man skulle kreve egenfinansiering av alt som ikke alle, eller endog flertallet, driver med eller nyttiggjør seg på en eller annen måte, blir det ikke mye igjen.

 

For å illustrere: Det har jo en del ganger vært fremme forslag bl.a. om at personer med usunn livsstil skal betale eventuell behandling for livsstilsykdommer som kreft eller hjerte- og karsykdommer selv, men det har blitt sablet ned hver gang, og de enorme utgiftene fellesskapet påføres av for eksempel røyking blir dekket over skatteseddelen (og i noen grad tobakks- og alkoholavgiftene, skal det innrømmes, men disse avgiftene er ikke øremerket til noe spesielt formål).

 

Da blir det underlig å hevde at en gruppe som gjennom sin aktivitet tilfører samfunnet en nettogevinst (skatteinntekter ved nysalg av våpen og relaterte artikler, bekledning m.m., samfunnsnyttig arbeid i skytter- og jegerlag osv. osv.) skal betale en ukjent sum for et unødvendig register som etter alt å dømme ikke vil gi merkbart positive utslag for noen, unntatt muligvis de politikerne som sanker stemmer blant motstandere av sivilt våpeneie.

 

Det er ikke snakk om at våpen skal være i fritt salg (hva nå det skal bety, det er vel bare i stammeområdene mellom Afghanistan og Pakistan at salget er helt fritt), det er ikke nevnt over i det hele tatt. Imidlertid er det såvidt jeg forstår slik at de registrene det norske forslaget bygger på har vist seg å ha tilnærmet null effekt etter intensjonen, samtidig som man til tross for den påstått dårlige oversikten man har over våpeneie i Norge i dag ikke synes å gjenspeile seg i våpenkriminaliteten her til lands.

 

For å gjenta mitt poeng: Ja, det er rimelig at de 4.5 millioner nordmenn som ikke har våpen skal belastes kostnadene med et system som de ønsker å innføre. I alle fall de av dem som er skattepliktige ;)

 

Jeg syns ikke det er urimelig å protestere på innføring av et dyrt system som ikke kan forventes å ha noen effekt. Jeg syns for øvrig Norge er et kjekt land å bo i, men jeg ser at det er mange som vil endre samfunnet radikalt, på den måten at mindre og mindre skal finansieres på "fellesen" og mer og mer blir "brukerfinansiering" ,i form av egenandeler og avgifter av diverse slag.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke mange som i fult alvor mener at våpen skal være i fritt salg?? Skal man ha en kontroll med våpen trenger man ansatte som behandler søknader og drifter datasystemer. Sånt koster. Er det riktig at de 4,5mill nordmenn som ikke har våpen skal bære utgiftene for dette?

 

Teller Canada som mange?

Link to comment
Share on other sites

Med det samme vi har en liten terapi time for å få ut frustrasjonen..

 

Tenk følgende scenario;

Ola Rundlurt betaler våpengebyr og kjøper seg en rifle til X kr inkl MVA. Deretter betaler han sin årlige jegeravgift og våpenavgift inntil han vandrer hen på de evige jaktmarker. Arvtagerene får ikke ervervet riflen p.g.a ett strengt regelverk, som igjen har ført til ett svært redusert bruktmarked. Pengene de får inn ved salg belastes så arveavgift.

 

puhh.. godt å få det ut:)

Link to comment
Share on other sites

Så du mener at min nederlandske kone ikke skal gå rundt med sin Galayx Tab? Eller kanksje arbeidsinntektene hennes burde beskattes ekstra siden hun er så frekk ha en dings?

Skrev ikke foresten du nettopp noe om at du vill bli innvandrer?

 

Kanskje på tide å lære seg hva ordet "innvandrer" betyr?

Link to comment
Share on other sites

Posten om innvandring snek seg inn rett over min uten at jeg la merke til den.

 

Når jeg skrev det med å få ut frustrasjon, var det ikke myntet på den. Just for the record.

 

For å gå tilbake til diskusjonen..

Hassel;

Er vel ingen som har hevdet at Norge er verdens verste land å bo i.

Levestandard blir for meg en HELT annen debatt. Jeg har arbeidet i flere av verdes fattigste land der ingen turister ferdes, så jeg vet godt hvor heldige vi er her til lands. Men man kan ikke til stadighet se seg fornøyd rundt hvor fint man har det, men i stedet se på det som ikke er så bra.

 

Registeret må betales for, men dette med jakt og skyting er såppas kulturelt forankret at samfunnet i sin helhet bør betale for det. Militært sett tror jeg også Norge er tjent med at Ola og Kari er någenlunde kjent med våpen, ref. den gamle DFS tanken som nok ikke er så politisk korrekt i dag.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her brukes en (utbrukte) hersketeknikk hvor alle som ikke er enige med h*n framstilles som folk som ikke skjønner noe som helst. Ikke noe særlig overrasket...

 

 

Hadde vært veldig greit om Hassel hadde fortalt oss hva han mener er rimelig å betale pr år (for hvert våpen eller pr våpeneier) for dette registeret!?

Link to comment
Share on other sites

ser at nå er det noen som reagerte på hva eg skreiv. å det skal ikke gjennta seg,:) men dette kan dere heller sende et pm te meg vis det er noe galt jeg sier. sånn at dette ikke blir en krangle tråd.

 

så beklager vis eg såret noen. :?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så nå er alle som ikke er enige med deg rassister pga innlegget fra en dust?

 

Nei, det finnes andre duster enn rasister også, men de har ofte ignoranse og dumskap til felles.

 

(Jeg liker ikke å bruke ordet rasist, da det så ofte blir misbrukt, men her var det greit.)

 

Det hassel uffer seg over, er at folk trekker tall ut av arslet, og presenterer de som fakta. Samt ekstrapolerer framtidige tall uten grunnlag.

 

Vi er f.eks enige i at staten melker bilavgifter, drivstoffavgifter osv, men det er galskap å automatisk tro at våpenavgift vil følge samme tema, rett og slett fordi det ikke er noe penger å hente, samt at hele grunnlaget for avgiften er å dekke en spesifikk kostnad, ikke å finansiere andre av statens utlegg.

Men det er svært vanskelig å rolig diskutere fakta når den ene siden av bordet allerede har gjort opp en mening om at staten (vi) er ond, og dermed tolker alt i verste mening og trekker ville konklusjoner.

 

Om man overlater registeret til brønnøysund, så har jeg vanskelig for å tro at det er nødvendig med 120 årsverk, og utgiften burde bli helt innenfor hva som er godkjent.

Om de kronene bekymrer deg, syns jeg du skal verve flere skyttere, så vi kan fordele kostnaden på flere :)

Link to comment
Share on other sites

Her brukes en (utbrukte) hersketeknikk hvor alle som ikke er enige med h*n framstilles som folk som ikke skjønner noe som helst. Ikke noe særlig overrasket...

 

 

Hadde vært veldig greit om Hassel hadde fortalt oss hva han mener er rimelig å betale pr år (for hvert våpen eller pr våpeneier) for dette registeret!?

 

Skrev jeg ikke dette nettopp i et innlegge? sånn rundt 160-200 kr pr år? (altså pr snute, ikke pr jern :overrasket: )

I utgangspunktet Så ønsker jeg jo ikke avgiften, men den er en del av forslaget., og dermed en del av realiteten. Jeg mener jo i og for seg at innenfor en rimelighet som skissert, så er det andre saker i lovforslaget, både de som er der og de som mangler man bør jobbe for å få endret.

 

Som jeg skrev før den nedsnødde apekatten av en ignorant slimbag av tilfedig samensatte karbon molekyler skitnet til internettet med verkespyet av dumskapens overledninger...

 

80 milioner kroner i året, delt på ca 500 000 våpeneiere er og blir ca 160kr pr snute.

Er det her vi skal ta kampen? Hvordan bør vi fokusere? Kan vi bidra til at pengen blir brukt på en måte som gavner oss, i stedet for å regulere ting som ikke trengs regulering?

Link to comment
Share on other sites

Beklager, det fikk jeg ikke med meg.

 

 

Om man overlater registeret til brønnøysund, så har jeg vanskelig for å tro at det er nødvendig med 120 årsverk, og utgiften burde bli helt innenfor hva som er godkjent.

 

Driver i skrivende stund å graver i hva driften i Brønnøysund koster, leter etter tall for Jeger-registeret.

Økonomisk bekymring har jeg ikke for egen del, jeg har råd å betale den avgiften de måtte finne på, og om du tror det er det bekymringen dreier seg om er du på villspor.

Link to comment
Share on other sites

Vi er f.eks enige i at staten melker bilavgifter, drivstoffavgifter osv, men det er galskap å automatisk tro at våpenavgift vil følge samme tema

Jeg må nok si meg uenig i at det er "galskap", selv om avgiften blir øremerket er det ingen teoretisk grense for hva et slikt register kan koste i utvikling og drift (Altinn, anyone?).

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye penger betales det i året for ervervslisenser? Dvs hvor mye betaler vi idag for og få og holde våpnene våre i våpenregisteret?

Var vel skrevet sånn at ett nytt register ikke skulle före til noe merkostnader enn i dag, ikke att det skule vare selvfinansiert? Eller husker jeg feil?

 

Det er jo faktisk sånn att vi allerede i dag betaler for registeret som er i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...