Jump to content

Er dagens rifler like aktuelle om 100 år?


Aannerud

Recommended Posts

Sitter på jobb og fundert litt over dette.. Mauser M98 har jo hengt med ekstremt lenge og den gjør jo fortsatt jobben! Så da spør jeg(for morroskyld) Hvordan tror dere dette er med dagens rifler? Er de like aktuelle om 100 år?

 

 

Mvh

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når man tenker på samfunnets utvikling de forrige hundre år så er det ikke usannsynlig at sammfunnsutviklingen de neste hundre år vil ta en krokvei eller sju.

 

Det er ikke engang sikkert at det vil eksistere definisjoner som "sivil"og "eie".

 

Definisjonen "våpen" tror jeg vil ganske sikkert eksistere.

At den blir som i dag omtrent synonymt med "en kjemisk reaksjon som driver et fysisk prosjektil"..

 

..men hva vet jeg, jeg driver med IT og har problemer med å se 2 år frem..

Edit: ..men IT det er fragile saker det..

Link to comment
Share on other sites

Definisjonen "våpen" tror jeg vil ganske sikkert eksistere.

At den blir som i dag omtrent synonymt med "en kjemisk reaksjon som driver et fysisk prosjektil"..

 

Eller elektromagnetisk puls som driver et prosjektil :) Eller kanskje Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation design for termination of carbon based life forms!

Link to comment
Share on other sites

Om det skulle komme noen nye oppfinnelser som kan føre til paradigmeskifter i rifleverdenen så er det ikke sikkert at skyttere ønsker det.

 

Blir synd om sporten skulle forsvinne ut av skytesporten. Ser for meg landskytterstevnet anno 2112 bestående av kun robotrifler som skyter kun innertiere uten at mennesker bak stokken. :P

Link to comment
Share on other sites

Vel, i løpet av de siste 114 år har ingen konstruert et bedre boltrifle-system enn Paul Mausers M98.

Mauser-systemet ble utviklet på en tid der menneskehender var billig arbeidskraft, det er det ikke lenger.

Av den grunn er M98 svært kostbart å lage i dag, og utviklingen har vel heller gått i retning av å utvikle mekanismer

som primært er billigere å produsere. Svært få i dag er villige til å spandere 20.000 - 25.000 bare på låskassa..

Så om Paul Mausers system er best om 100 år også? Hvem vet, ingen har kommet opp med noe bedre ihvertfall...enda.

Link to comment
Share on other sites

Tull og tøys. Du sier at Mauser er det beste som om det var et faktum. Det er nok av Mausere å ta av! Jeg ga bort min gamle mauser her på kammeret, kan lett få kjøpt en ny for tusing dersom jeg vil det. Så hvorfor selges det da andre våpen enn Mausere? Vel, fordi det er en utrangert konstruksjon. Det er mitt synspunkt. Du har selvfølgelig rett til å mene noe annet, men det gjør det ikke til en sannhet.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket system er det du anser som overlegent M98 systemet? Det at det finnes 5 millioner slarkete millitærmausere som er hevet sammen er ikke noe argument for at konstruksjonen er utdatert.

Det selges andre våpen fordi M98-låskassen er dyr å lage.

¨

Mindre børsemakere som Holland & Holland, Westley Richards, Watson Brothers, W J Jeffery mfl benytter seg utelukkende av M98. Ville de ikke brukt et bedre system om dette fantes?

Link to comment
Share on other sites

Der er flere som har forbedret detaljer på den. F.eks. har Ruger M77MkII ejektoren montert skrått opp fra bunnen av kassen slik at ikke låseklakken blir gjennomskåret. Alpha Arms hadde en kasse som var mer eller mindre en M98 med tre låseklakker fremme og 60 grader hevarmsløft, det vil jeg også si var en forbedring selv om firmaet ikke klarte seg.

Oppsummert: Ingenting er så godt konstruert at det ikke kan forbedres, det er bare et tidsspørsmål før noen finner ut hvordan :wink:

Link to comment
Share on other sites

eksklusive børsemakere

fordi eksklusive børsemakere først og fremst leverer eksklusivitet, ikke funksjon og presisjon. De som leverer de mest funksjonelle og presise våpenen bruker ALDRI M98. Slike låskasse er vanligvis enten basert på Rem 700, men med Sako utdrager og boltstopper, eller de er frittstående design, da oftest med 3 (eller multipler av 3) låsklakker.

Stokkene på eksklusive børser er igrunnen en god anviser for det jeg sier - vakkert nøttetre er nettopp det - vakkert. Karbonfiber, epoksy, glass og aluminium er langt mere funksjonelt og bedre egnet til å lage riflestokker av om en ser bort ifra det estetiske.

 

Utviklingen av de funskjonelle børsene vil nok fortsette i 100år, men noen vesentlige forbdringer på prinsippene er vel vanskelige å få til? Skal vi gjette at alt blir lettere?

 

Karbonstokker, titankasser (karbonkasser), karbonspunne løp?, Lettere kikkertsikter med mer zoom og synsfelt, evt. med funksjoner som avstands- og laserbasert vindmåler, autmatisk innlegging av korreksjoner - forsterket visning av trace?

Rifler der de tellende delene er de som veier noe, og resten er lett, stivt og sterkt?

Kanskje nye kombinerte lyd og rekyldempere, som er mere effektive enn i dag?

 

Kruttene vil fortsette å forbedres, så vi får muligens nye mer høytytende kalibere, eller de gamle blir bedre, slik de har blitt de siste 100år, mere Vo med kortere løp, og mindre krutt? Kanskje ser vi wolfram introduseres i riflekuler som en måte å øke BC, eller kikkertsiktene får laser-designatorer som kula "ri" inn i målet på - det fins!

 

Sannsynligvis vil riflene være låsbare, og ha avtrekkere som kun aktiveres enten ved å først være låst opp, eller de vil kreve at skytteren bærer en transponder som aktiverer avtrekkeren. Vi kan bare håpe at myndighetene ikke vil overvåke bruken via mobilt bredbånd - når og hvor mye skyter du på? og hva skyter du på?... Kanskje får siktene bildegjenkjennings-systemer som forbyr våpnen å avfyre mot menneskelignede mål, eller GPS som forbyr de å avfyre utenfor godkjente skytebaner og i terreng der eieren har jaktrett?

 

Overprisede replikaer av M98 vil det alltid være, akkurat som vi har replika svartkruttvåpen idag, og gammeldagse buer. Montro hvordan en compoundbue ser ut i 2112?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det att M98 er like aktuell i dag er ganske fascinerende! Jeg er veldig gla i mauserene mine! Hadde sikkert kjøpt meg en Blaser R8(som jeg syns er en kjempe rifle) med 4 forskjellige løp om jeg hadde fått det til samme prisen jeg har betalt for mine M98(0,-)

 

Sånn jeg ser der kommer M98 til og være like aktuell så lenge boltrifler blir brukt? Det er konstruksjonen det er snakk om her, er nok ikke noe problem og lage rævva blasere, sauere selv om konstruksjonen er bra!

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

eksklusive børsemakere

fordi eksklusive børsemakere først og fremst leverer eksklusivitet, ikke funksjon og presisjon. De som leverer de mest funksjonelle og presise våpenen bruker ALDRI M98.

 

Synes det blir litt vel arrogant å idioterklære dyre børsemakere på denne måten. Hvis M98 er så fryktelig ufunksjonellt er det litt snodig at PH`er i afrika generellt anser Mauser som det mest pålitelige systemet. Det er riktig at 700-systemet muligens er ( marginalt) mer presist, men Mauser-systemet er mer robust og etterettelig.

Det blir også litt snevert å skjære dyrt treverk og låskasse over en kam. Det ene er estetikk og det kan du få så dyrt du bare vil, det andre er en mekanisk konstruksjon.

Link to comment
Share on other sites

Sånn jeg ser der kommer M98 til og være like aktuell så lenge boltrifler blir brukt? Det er konstruksjonen det er snakk om her, er nok ikke noe problem og lage rævva blasere, sauere selv om konstruksjonen er bra!

 

 

Mvh

Aannerud

 

+1

 

Det at det lages så mange ( billige?) kopier av M98 er vel heller en hyllest til konstruksjonen heller enn noe som bør brukes som argument for at dette er noe utdaterte dritt-greier...

 

Det å bruke en gammal haug av en millitærmauser til 500 kroner som argument for dette synes jeg faller på sin egen urimelighet.

Link to comment
Share on other sites

Litt interessant diskusjon.

 

Jeg kan ikke se at vi i dag har klart å konstruere en ny og bedre mekanisme enn den gamle sylinderlåsen som Mauser laget (han var nok ikke alene da det dukket opp flere lignende konstruksjoner i samme tidsrom).

 

Vi har flyttet på utdragere, og endret vinkler og låseklakker osv. Men vi har fortsatt ikke laget noe som erstatter sylinderlåsen, og som har sikrere funksjonalitet eller er bedre presisjonsmessig, og samtidig er mulig å masseprodusere til en rimelig penge.

 

Så ja jeg tror dagens rifler er like aktuelle om 100 år, på samme måte som vi fortsatt bruker 100 år gamle rifler.

 

Men om 100 år er det nok noen som har "forbedret" Balsern, Tikkan og Remingtonen og klarer å overbevise sine samtidige jegere og skyttere om at nettopp det de har er mye bedre enn de gamle vrakene fra 2012!

Link to comment
Share on other sites

Dette er litt mitt poeng også. Det er sikkert enkeltdetaljer som man isolert sett kan peke på som bedre, men om man skal ha en diskusjon om systemene rent komparativt må man se på totalkonstruksjonene opp mot hverandre.

 

Jeg sliter med å finne en mer avrundet og funksjonell konstruksjon enn M98 om man ser bort i fra prisen.

Link to comment
Share on other sites

Mindre børsemakere som Holland & Holland, Westley Richards, Watson Brothers, W J Jeffery mfl benytter seg utelukkende av M98. Ville de ikke brukt et bedre system om dette fantes?
Nå har jo i hvert fall Holland&Holland også bygget rifler på låskasser fra bl.a. Sauer, Carl Gustaf, og Sako, da... Og både Westley-Richards og Jeffery har bygget på Mannlicher-Schoenauer kasser...

Ingen vil nok påstå at M98 er en dårlig låskasse, men det er umulig å si at en enkelt konstruksjon er den beste. Bruk og personlige preferanser er avgjørende faktorer, og hver skytter har sin favoritt.

Link to comment
Share on other sites

De bygger hva du vil om du spør, og har prøvd mye forskjellig. Samtlige produsenter baserer seg likevel den dag i dag på M98-kassene.

Til benkskyting og rene presisjonsøvelser finnes det sikkert bedre kontruksjoner i dag...

 

Som et allround-system for jakt på alle mulige arter inkludert farlig vilt, der pålitelighet, robusthet og funksjon står i høysetet, virker det som M98 i dag står fjellstøtt som førstepreferanse for de aller fleste jegere i Afrika og andre gudsforlatte plasser. Dette er nok ikke helt uten grunn.

Link to comment
Share on other sites

"Dagens" rifler er trolig smidd om til spiker om 100 år. Eller til skruer om de ikke lenger bruker spiker mer.

 

Våpenet om hundre år vil ha alle de systemene vi idag har i lommene pluss flere integrert i riflen, og i dens sikte/display.

Kommunikasjon, navigasjon, foto/video, avstandsmåler, datamaskin, skytestopp når kvoten er fyllt, overføringen til sentral med aktivitetslogg, støyreduskjon, pålogging-autentisering av jeger/skytter, aktiv shutdown, remote control, monitorering av jegers helsetilstand, område deteksjon for å unngå risiko etc..

 

Messingpatroner er slutt, bare kulen forlater våpenet intakt, alt annent forbrennes til 0.

Link to comment
Share on other sites

Men vil jaktopplevelsen bli noe bedre med alt dette?

Det finnes også folk i dag som jakter med rifle og kniv og lite annet, på samme måte som folk har gjort i århundrene før oss. Så det er nok stor sannsynlighet for at det også om 100 år er folk som er like utilitaristiske i sin måte å dyrke sin hobby på. Less is more.

Link to comment
Share on other sites

ja kanskje en litt interessant diskusjon. Men ikke så veldig synes jeg, det er jo tross alt ingen som har klart å se frem i tid. Morsomt å lese hvordan man så for seg fremtiden på 50 tallet. Da var man sikker på at alle kom til å ha svevebiler. Jeg vil ha svevebil! Overvåkningskameraene har kommet, så storebror kan se deg alt han lyster. Men hvor bliver dog svævebilen af?

Link to comment
Share on other sites

Pripyat sitat:

 

Men vil jaktopplevelsen bli noe bedre med alt dette?

Det finnes også folk i dag som jakter med rifle og kniv og lite annet, på samme måte som folk har gjort i århundrene før oss. Så det er nok stor sannsynlighet for at det også om 100 år er folk som er like utilitaristiske i sin måte å dyrke sin hobby på. Less is more.

 

Svar:

Nei,,, hvordan alt dette hypotetiske vil oppleves av jeger/skytter i 2112, og hvordan de da vil tenke og ønske, vet jeg ikke. Ønsker meg ikke dit selv.

 

På folkeskolen i 60'åra kunne jeg ikke forestille meg at smårollingene idag bruker PC på skolen, padder, phones spill og sosiale media for å klare seg i hverdagen.. Ikke blir de så mye smartere heller (?)

 

Men en grønnkledd med slitt bergans sekk, snusleppe og M98 tror jeg ikke finnes lenger i 2112..

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hvor konservative våpeneiere er med redskapene sine tviler jeg på at det vil bli så enormt stor utvikling de neste 100 årene heller. Når man har noe som fungerer så tenker de fleste "If it ain't broken, don't fix it". Selvsagt vil man få utvikling i materialer og ammunisjon, osv., men spørsmålet er hvor stor praktisk betydning det vil få. Mer polymerer, bedre metaller, keramiske materialer, karbonfiber, enklere produsjonsmetoder er vel noen få stikkord. Personlig tror jeg at den største utviklingen vil komme innen siktemidlene.

 

De to store tingene for håndvåpen på 1800 tallet var messingpatronen og røyksvakt krutt. Dette gjorde det blant annet mulig å utvikle selvladende våpen som fungerte på en praktisk måte. Etter kan jeg ikke se de helt store kvantesprangene, kun smådrypp som selvsagt er forbedringer, dog fremdeles ikke revolusjonerende.

 

Man har forsøkt hylseløs ammo, ingen ville ha det. Man har forsøkt elektronisk avtrekk, per i dag er det kun konkurransepistoler som benytter det. Man har forsøkt diverse elektroniske låsemekanismer som de fleste avfeier pga. fare for at våpenet ikke virker når det skal. Man har designet patroner som utvikler så høye hastigheter at de spiser løp som popcorn og de færreste ser nytten av dem osv osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Bruksområde:

[] Jakt på ekstraterrestriale dyr

[] Selvforsvar mot utenomjordiske (Les: Non-Homo Sapiens)

 

Tillegg til våpenloven/forskriften angående ammo

"Våpenet, om drevet av Laser, Ionelaser, Plasma, Mass Driver, kan ikke ha egenskaper som kan penetrere skjoldteknologi som brukes på for.eks romskip"

Link to comment
Share on other sites

Det er godt mulig at det ikke kommer til å dukke opp noen revolusjonerende boltmekanismer, men hvorfor skal vi dra i et sluttstykke for hvert avfyrte skudd?

Kanskje fremtiden er halvautorifler med hylseløs ammunisjon. Er det noe poeng i å drive med metallhylser om 100 år? Selv om det ikke har blitt noen suksess enda betyr det ikke at idéen er død.

Link to comment
Share on other sites

...

Hvilket system er det du anser som overlegent M98 systemet?

...

 

Jeg burde kanskje ha svart på dette siden jeg svarte på innlegget ditt over. Imidlertid synes jeg at diskusjoner om Mauserens fortreffelighet eller ikke er like spennende som å se maling tørke... eller å diskutere om Blaser mekanismen er gull eller bæsj. Har diskutert dette ørti ganger allerede på salige Sluttstykket sin tid, så jeg beklager at jeg satte det i gang, jeg gidder rett og slett ikke. Sorry!

Link to comment
Share on other sites

Det viser seg at Blaser og andre såkalte moderne rifler ligger i samme prisklasse som dyre våpen basert på Mauser98/Winchester M70.Det er skjefte+litt annet ekstrautstyr som avgjør om summen passerer 50000.-De moderne produserte har en mer kosnadsbesparende produksjon. Det betyr ikke at de overgår f.eks Dakota i presisjon.Hvor mange rifler i dag har kryssmating?Ja! Du kan skifte pipe!!!Veldig GØY!Det som kreves av arbeider for å få en rifle med Mauser/Winchester systemet til å fungere ligger i en helt annen divisjon.Her ser du presisjonen (3 skudd på 100m)til Dakota 97 Hunter LRH i kal 300RUM,etter noe arbeider som er standard uansett våpen! Vi støtter det gode handtverket og kjøper feks. Dakota.

 

3skudd9mm.jpg

Dakota97300RUM.jpg

 

Har tydeligvis havnet i feil tråd,håpet dette var Blasertråden! Vi lærer etter hvert!

SORRY,SORRY,SORRY :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er godt mulig at det ikke kommer til å dukke opp noen revolusjonerende boltmekanismer, men hvorfor skal vi dra i et sluttstykke for hvert avfyrte skudd?

Kanskje fremtiden er halvautorifler med hylseløs ammunisjon. Er det noe poeng i å drive med metallhylser om 100 år? Selv om det ikke har blitt noen suksess enda betyr det ikke at idéen er død.

 

H&K prøvde seg jo med G11. Jeg tror ammunisjonen ble for dyr eller noe sånt noe til at den var praktisk nok. 60-tallet de prøvde dette?

 

G11'en ser jo sabla tøff ut og passer inn i en SciFi film, men realistisk sett ser jeg forran meg en form for Rail gun (Elektromagneter og små prosjektiler). Har sett en slik en i virkeligheten bli avfyrt i virkeligheten og laget meg en (ikke fullt så farlig da :P) ved å bruke et PVC rør og en industrimagnet samt noen spiker. Sistnevnte var jo ikke helt slik jeg trodde den ville bli da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hadde kanskje satt en liten brems på hjemmeladinga og? Må si jeg er gla i ikke ska bedrive jakt om 100 år om noen av disse framtids utsiktene blir realitet:p kanskje elgen har begynnt og bli litt mer hissig og.. Skummelt å når det nummer en slu okse snikende vakfra der du sitter på post med Laser rifla di:p

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Hadde kanskje satt en liten brems på hjemmeladinga og?

 

neida, ikke helt, det er alltids behov for tweaking.

Det må da sikkert finnes noen vinkler, hastigheter og rotasjoner som kan programmeres.

Eller, rett og slett overklokke rifla :mrgreen:

Må si jeg er gla i ikke ska bedrive jakt om 100 år om noen av disse framtids utsiktene blir realitet:p kanskje elgen har begynnt og bli litt mer hissig og.. Skummelt å når det nummer en slu okse snikende vakfra der du sitter på post med Laser rifla di:p

 

Mener å ha lest et sted at det vil ta 125 000 år før elgen lærer trafikkreglene,

men den kan sikkert lære åbli mannevond mye fortere enn det.

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvilket ga meg en mulighet til å få skviset enda en av mine sci-fi favoritter inn i denne tråden:

 

En smule OT, men jeg hadde gjensyn med den der på kino forrige helg. Spesiell framvisning med utdelte lekepistoler for å skyte på Wesley Snipes og pyro på scenen foran lerrettet så man kunne føle varmen fra eksplosjonene.

 

Og selvsagt masse snacks og nok mikrobrygg til å drukne en flodhest ...

Link to comment
Share on other sites

Aktuelle for et museum sikkert, men politikerene har nok satt en stopper for privateide våpen tenker jeg...

 

Landskytterstevnet går via simulator og utøverne kan sitte hjemme.

Skiskytterne spiller via Playstation 15.

All jakt foregår med eget viltoppsyn og er sterkt regulert og alt kjøtt blir destruert.

Link to comment
Share on other sites

Kontrollert mating kommer til å holde seg veldig godt. Når noen etter 100+ år velger å bygge langholdsrigg på en HV mauser så kommer det samme problemet til å eksistere om nye 100 år.

Dette er ren Darwinisme. den går bare fryktelig seint!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...