Jump to content

En tråd for Kipplaufbrukere


8x75RS

Recommended Posts

Kiwi skrev (11 timer siden):

Den er nok mot grensa, men siden det er åttekantet pipe så veier den 2,65kg, og balansen er grei. 

Blir nok helt greit. Brukte min z8 2,3-56 på k95'en min i elgjakta. fukka snus d! Har og en z3 4-12x50 som skal brukes på reinsjakta pga vekt. veier vel det halve av z8'n min.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg ikke enig i. Våpenet er laget for å avgi ett sikkert skudd, og da bør skytteren vurdere hva som er optimalt for hans eller hennes jaktform. Om man jakter på litt lengre avstander nytter det ikke med et kikkertsikte med 6 eller 7 ganger forstørrelse for mange. Mange bruker også kipplauf i skumring og ønsker da følgelig et kikkertsikte som innehar de egenskapene som trengs under slike forhold. Dette er sikter som normalt sett er ganske store. Reint estetisk kan det godt være at du har rett, men i praksis blir det bare tull. Ihvertfall for meg.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det er delte meninger om demper på K95, men ut fra praktisk bruk så er jeg ikke i tvil, demper er et must; i alle fall fra 7x65r og oppover (min er i 7x65r med en Hausken JD224). En ting er at lyden dempes, rekylen dempes også betydelig. Jeg synes også at balansen blir bedre.

Men det er mulig å få både i pose og sekk; børsemaker Viken i Bagn fjernet de gamle åpne siktene og laget et nytt forsikte som kan skrues av når demperen skal på. Samtidig ble også baksiktet byttet slik at de åpne siktene ble betydelig bedre enn originalt.

Og for å runde av, dette er det absolutt beste jaktvåpenet jeg har både med tanke på praktisk bruk, presisjon og godfølelse!

K95_Forsikte_1.jpg

K95_Forsikte_2.jpg

K95_Baksikte.jpg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Brassica said:

........Men det er mulig å få både i pose og sekk; børsemaker Viken i Bagn fjernet de gamle åpne siktene og laget et nytt forsikte som kan skrues av når demperen skal på....

Fint arbeid og en meget god løsning- både for våpen og hørsel- og at en som regel skyter noe bedre med  demper i ett såpass lett våpen. 🙂

Merkel leverer for øvrig en lignende/bedre(?) løsning på sin nye K5. Den er gjenget fra fabrikk. Om en har frontmontert demper kan en flytte siktet ca 15mm bakover på pipa- og fremdeles beholde siktet på. Bruker en demper som går bakover pipa- fjerner en kjapt siktet med en skrue. 🙂

 

6DA31BF6-EE94-451C-99CC-44190D8D116F.jpeg

658E3491-9FD4-4B8E-B97B-FF7AC0124A2B.jpeg

Edited by asterix
Rettet noen skrivefeil mm.
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestandig vært svak for brytevåpen og da spesielt kipplauf. Ikke prioritert det tidligere, selv om det har vært nære på flere ganger. Var derimot innom den lokale våpensjappa for noen uker siden og der sto en gammel Sauer Tell. Kippen har rett stokk og mangler svinerygg, noe jeg egentlig ikke er særlig begeistret for på kipplauf. Treverket på sin side er ikke akkurat av den høyeste graderingen som er å oppdrive heller. Likevel falt jeg pladask for rifla og klarte ikke dy meg. Vipps (eller faktura), jeg var eier av en kipplauf. Kaliberet er noe obskure 6,5x58R Sauer. Måtte omtrent starte politietterforskning for å skaffe diesett, men det løste seg til slutt og dette er snart på vei fra Tyskland. 

 

Nå gjenstår lading og prøveskyting, som forhåpentligvis blir i løpet av påska en gang. Om presisjonen er ok ønsker jeg å montere kikkertsikte og bruke den på rådyrbukk og bever. Så er det store spørsmålet. Hva slags montasje? Hakemontasje ville uten tvil vært det mest korrekte på en slik gammel dame, men prisen er skyhøy, spesielt om jeg ønsker flere kikkertsikter. Rent praktisk er jeg også mer begeistret for svingmontasje. Hva tenker kammerfolket?

 

Ser bildekvaliteten blir kraftig forringet på forumet, men la gå. De gir i det minste en pekepinn på hvordan rifla ser ut.

_DSC9047.jpg

_DSC9057.jpg

_DSC9118.jpg

_DSC9166.jpg

Edited by BrowningGTI
  • Like 15
Link to comment
Share on other sites

GOS skrev (På 24.3.2023 den 10.41):

Om man jakter på litt lengre avstander nytter det ikke med et kikkertsikte med 6 eller 7 ganger forstørrelse for mange.


Egentlig burde alle teste dette på bane. Skyte liggende med anlegg, én serie med 6x og en annen serie med 12x, for så å se hvor stor forskjell det blir på samlingene. For de fleste blir dette ganske likt. 
 

Dessuten fantes det i det minste før mange kompakte sikter med mer enn 7x maks forstørrelse. 
 

Som nevnt flere ganger i denne tråden, når en Zeiss Victory 2,5-10x42 dukker opp på Finn, så forsvinner de fort. 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, amatør said:

Som nevnt flere ganger i denne tråden, når en Zeiss Victory 2,5-10x42 dukker opp på Finn, så forsvinner de fort. 

Det er ikke mange av de, men det dukker opp en og annen eldre Victory 2,5-10x50. En utrolig kompakt, klar og lett kikkert. Kan være et godt andrevalg om en ikke finner en 42`

 

 

Edited by asterix
Ikke store forskjellen på en 42` og en 50`
Link to comment
Share on other sites

On 3/25/2023 at 12:14 PM, Robinson said:

Lurte på om jeg kunne lure meg inn i denne tråden med denne. 

Ok,Ok..hat and coat please. I'll show myself out...

E203D91F-8D2F-4AB0-BCE4-E195DD6227FC.jpeg.92f2537aae09cd7fcbbe7287ee0400c6.jpeg

Hva er dette for noe?
Så en som lignet veldig på dette på skytebanen i går, men rakk aldri å komme i prat med eieren før han var ferdig og forsvant.

Edited by Bartemannen
trykkleif
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (1 time siden):

 

Chiappa Little Badger, tror jeg.

Roger that. Da all denne usikkerheten kom over oss angående 22 lr halvauto, var det litt usikkert om jeg fikk beholde min 10/22. Så jeg slengte inn en søknad om en ny 22 lr for sikkerhets skyld. Men så kom kontrabeskjeden, vi som hadde disse "gamle" 10/22ene kunne beholde dem likevel. Så satt jeg der med en innvilget kjøpetillatelse på 22 lr. Egentlig hadde jeg tenkt å bruke den på en t-bolt, men den skulle jo delvis finansieres med de 4000 i pantepenger. Og akkurat nå i vår har det vært ille, med utgifter på biler og annet pengesluk. Så jeg tenkte, hva med en dirt cheap 22 lr Chiappa? Jeg så mange morsomme betrakninger om den på Youtube og slo til. Siden jeg hadde en søt liten Leupold 1-4x 20 liggende likevel. Jeg har ikke angret. Billig moro. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Robinson said:

Roger that. Da all denne usikkerheten kom over oss angående 22 lr halvauto, var det litt usikkert om jeg fikk beholde min 10/22. Så jeg slengte inn en søknad om en ny 22 lr for sikkerhets skyld. Men så kom kontrabeskjeden, vi som hadde disse "gamle" 10/22ene kunne beholde dem likevel. Så satt jeg der med en innvilget kjøpetillatelse på 22 lr. Egentlig hadde jeg tenkt å bruke den på en t-bolt, men den skulle jo delvis finansieres med de 4000 i pantepenger. Og akkurat nå i vår har det vært ille, med utgifter på biler og annet pengesluk. Så jeg tenkte, hva med en dirt cheap 22 lr Chiappa? Jeg så mange morsomme betrakninger om den på Youtube og slo til. Siden jeg hadde en søt liten Leupold 1-4x 20 liggende likevel. Jeg har ikke angret. Billig moro. 

Artig. Så ikke dum ut å knekke i sekken på rypejakta.
Hvem selger slikt i Norge og hva ca er pris?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke løsnet ett skudd med den enda, men av rapporter fra andre som har, så virker den lovende. Avtrekket er det beste jeg har kjent på noen rifle noensinne, men siktene var ikke noe for meg. Sikkert ikke for at det er noe galt med dem, men øynene mine liker best optikk nå for tiden. Noen 100 meters børse på ryper blir den nok aldri og presisjon som en god bolt rifle i 22 lr er nok urealistisk å forvente. Men av rapporter fra andre ser jeg at 20 kroners presisjon på 50 meter er innen rekkevidde. Siden løpet er 42 cm tenkte jeg faktisk å kappe vekk de 2 overflødige centimetrene, men etter å ha brukt metermålet på børsa ser jeg at det kan jeg bare glemme. Den er på håret 840mm lang totalt, så det er ingenting å gå på. Å heldempe den er mulig og jeg har lurt på det, men det bryter egentlig med hele konseptet med en enkel billig rifle. Jeg må få sendt noen kuler avgårde med den snarest for å sjekke potensialet. 

 

Jaktdepotet solgte den til meg.

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (På 25.3.2023 den 17.42):


Egentlig burde alle teste dette på bane. Skyte liggende med anlegg, én serie med 6x og en annen serie med 12x, for så å se hvor stor forskjell det blir på samlingene. For de fleste blir dette ganske likt. 
 

Dessuten fantes det i det minste før mange kompakte sikter med mer enn 7x maks forstørrelse. 
 

Som nevnt flere ganger i denne tråden, når en Zeiss Victory 2,5-10x42 dukker opp på Finn, så forsvinner de fort. 


 

Poenget med høyere forstørrelse er om holdet drar ut og/eller man vil titte litt ekstra på oppsatsen før man presser på avtrekkeren.  Altså på jakt etter Gemse og annet alpint vilt har større forstørrelse enn 9-10x en funksjon. 
Man får et siktavvik med feks 6x europeer sammenlignet med feks 18-28x,
men om det har noe å si på alminnelig jakt der målet er å bare ha ihjel dyret? Neppe…. 
 

Alt til sitt bruk. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (11 timer siden):

Det lille jeg har sett av presisjonen på banen med disse har sett elendig ut. Ikke noe å dra med på rypejakt. Er det noen som har erfaringer?

 

Jeg har en Chiappa i .22LR med en Aimpoint Acro-rødpunkt på toppen. Opp til 50m er samlingene faktisk virkelig gode og den går like bra som det jeg har av "ordentlige" salongrifler. Har aldri skutt den på noe lengre hold, dog, mest på grunn av optikken. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg reagerer på er at montasjeringene står veldig tett på en så lang kikkert. Det kan generere unødige vibrasjoner i hele systemet. En enkel test er å sette kikkerten på max forstørrelse, legge rifla i stabilt anlegg, sikte på en klistrelapp på 100m og ta et klikkavtrekk. Når avtrekket tas er det da lett å se om kikkerten vibrerer. Dette fikses ved å bruke en annen montasje hvor framre ring ideelt plasseres på røret ca 5mm fra objektivklokka. I tillegg tåler kikkerten mer ved en slik montering med tanke på belastning på objektivet og "kraftXarm".

Skulle vært interessant å lage en slik video med Kiwis oppsett:

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

Det eneste jeg reagerer på er at montasjeringene står veldig tett på en så lang kikkert. Det kan generere unødige vibrasjoner i hele systemet. En enkel test er å sette kikkerten på max forstørrelse, legge rifla i stabilt anlegg, sikte på en klistrelapp på 100m og ta et klikkavtrekk. Når avtrekket tas er det da lett å se om kikkerten vibrerer. Dette fikses ved å bruke en annen montasje hvor framre ring ideelt plasseres på røret ca 5mm fra objektivklokka. I tillegg tåler kikkerten mer ved en slik montering med tanke på belastning på objektivet og "kraftXarm".

Skulle vært interessant å lage en slik video med Kiwis oppsett:

 

 


 

Her treffer du kjernen av problemstillingen Torf! 
 

Når vi monterte siktet så ble vi raskt enige om at børsemakeren senere på sommeren skulle få slakte og modde R8-montasjen.

Festeanordningen blir satt på en skinne som forlenges forover, noe som i tillegg gjøre det mulig å forsenke det hele 3-4mm. Da blir dette veldig bra, og fremre ring kommer ca midt på fremre mellomrør. Det bør visuelt se ganske bra ut også👌

Edited by Kiwi
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (51 minutter siden):

 

Nei, ideelt er fremre ring rundt objektivet helt fremme. ( vi snakker da om fine brekkvåpen? )

 

Jepp, men dette er en Blaser.

 

Her er bilder av ei lang lav picrail skinne:

image.png.5f78e32f736fa3faf6f2a9e8146e3146.png

image.png.433c0d8d378c4a311cdb7139b2383a52.png

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Målet er å få den endel lavere enn picatinnyskinnen. 
 

Picatinny-skinne på Blaser er litt «så der». Man får ikke ei montasje som er 100% vannrett på toppen. Det vil være en eller annen grad av kanting pga at det er toleranser ift montasjen, og denne har fastpunkt og justering som ikke følger lodd eller vannrett akse… Jeg snakker av erfaring og solgte den. Hele poenget synes jeg med picatinny er å kunne flytte montasjer mellom våpen. Det gikk ikke når skinna satt skeivt på det ene Blaseren…..

Edited by Kiwi
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
GOS skrev (På 26.4.2023 den 14.11):

Gjenstår litt tilpasning av kolbekapper

Der ser ut som kolbekappene er litt for små til å kunne følge linjene til tåa helt ut.

 

Jeg foretrekker å tilpasse inspirert av denne videoen. Men jeg fant ut at man trenger ikke jigg,  jeg bare brukte kapp- og gjæresag til å lage en kloss med to flater slik at tåa og hælen fikk riktig vinkel.

 

 

Edited by amatør
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (1 time siden):

Her er en til. Litt annen pris da

https://www.egun.de/market/item.php?id=18997741

 

Trivielt men..

Hver gang jeg ser noe slik tenker jeg "Hvorfor setter de en Tasco-kikkert på noe slikt" før jeg ser nøye etter.

Kahles må ha stjålet designet til en gammel Tasco eller Bushnell-kikkert for dette ligger brent inn i min prom..

 

Edit:

Kahles:

image.png.e4389c3a17868e76d5c6eb957d1e92c7.png

 

Tasco Titan..:

image.png.48d15bda361c9475d83032795b00c1d6.png

 

Om mulig ser Tascoen mer eksklusiv ut 8)

 

 

Edited by Torf
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...