Jump to content

En tråd for Kipplaufbrukere


8x75RS

Recommended Posts

Du har sikkert en plan for det, men jeg liker å bedde alle flater der stål møter tre. Så pusser jeg lett over beddingen i etterkant, for å sikre at rekylkreftene tas opp på flaten i bakkant. Så slipper en at rekylkraften prøver å splitte stokken. Pussingen er såpass lett at en ikke klarer å se det når våpenet er montert sammen. 

Link to comment
Share on other sites

Hadde en slik på R93, syntes trådkorset ble brutalt tjukt på rådyra.

 

Har en Zeiss Diavari 5-15×42 med Zplex om noen er interessert. Personlig synes jeg denne kikkerten er oppskrytt, kommet frem til at jeg foretrekker større objektiv og jevnt over "bedre bilde". 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (1 minutt siden):

Nei, det kan det ikke.

 

Man kan altså ikke få bedre synsfelt ved å gå opp i objektiv altså, gitt at alle andre mål ved siktet holdes likt? Bestemmes det kun av okularet?
Hva er forklaringen på ønsket om større objektiv da? Kun med tanke på bedre skumringsegenskaper? 

Link to comment
Share on other sites

Kiwi skrev (1 minutt siden):

Kun med tanke på bedre skumringsegenskaper? 

ja

 

Og høyere vekt. og høyere montasje.

 

 

Om ikke designet av kikkertsiktet er dårlig (noe dorulleffekt på laveste forstørrelse er), så er det diameteren til okularet sammen med øyeavstanden som bestemmer synsfeltet.

 

Normalt i dagslys er det øyets pupille som begrenser hvor mye lys som kommer inn i øyet, så i godt lys har du f.eks bare 3 mm pupille, og man da bruker bare 30 mm av objektivet, på 10x, uansett om objektivet er 42 eller 50 mm. (3 mm x 10)

 

Men om man har større objektiv enn  de 30 mm, trenger man ikke bruke de midterste 30 mm, med andre ord siktet er ikke så følsomt for øyeplassering.

 

Men bildet blir alltid best om man plasserer  øyet midt i utgangspupillen, og bruker den midterste delen.

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (17 timer siden):

Men større objektiv, gir ikke bedre bilde.

 

 

Du har helt rett, jeg formulerte meg klønete. 

 

Et godt bilde over et større spenn av værforhold var det jeg mente. F.eks begynnende skumring med litt dis på hogstflata eller overskyet, litt snødrev og helt "flatt" lys i omgivelsene. Altså at en 50mm "holder bildet" litt lenger enn en 40mm.

 

Usikker på om jeg formulerte meg så mye bedre på andre gangs forsøk. 🙈

 

 

 

Edited by Roe
Link to comment
Share on other sites

Kikkerten, i denne forstørrelseskategorien, med størst synsfelt er Pecar 4-10X45.

Den har 4,9m synsfelt på 10X på 100m.

Dette er en av årsakene til at denne kikkerten var populær til løpende viltmål konkurranseskyting, og at den ble valgt som kikkert til politiets skarpskytterrifler i Storbritania i en periode.

Det skadet heller ikke på populariteten at man kunne tegne sine egne retikler, og få dem i posten etter 8 - 10 uker, for så å installere dem selv.

Hvis man kommer over en slik må man være oppmerksom på at en god del av dem er fast parallaksejustert på 50m for løpende villsvin.

Disse kikkertene er en kuriositet idag, men det er ingen som slår dem på synsfelt.

 

DSC_0145.jpg

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, det var kort øyeavstand på disse. 

Akkurat hvor kort husker jeg ikke. 

Skjøt mye grovkaliber på "langhold" med customretikler, men fikk aldri "nærkontakt" med kikkerten.

Nå skal det sies at brukergruppen jeg kjente, som brukte disse, var svært erfarne og tok hensyn til øyeavstanden.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Roe skrev (4 timer siden):

Du har helt rett, jeg formulerte meg klønete. 

 

Et godt bilde over et større spenn av værforhold var det jeg mente. F.eks begynnende skumring med litt dis på hogstflata eller overskyet, litt snødrev og helt "flatt" lys i omgivelsene. Altså at en 50mm "holder bildet" litt lenger enn en 40mm.

 

Usikker på om jeg formulerte meg så mye bedre på andre gangs forsøk. 🙈

 

 

Litt bedre.

 

Så lenge dine egne pupiller ikke er større en 4,2 mm så hjelper det ikke å ha en 2,5-10 med mer enn 42 mm objektiv (stilt på 10x). Uansett om hva som gjør at det er vanskelig å se målet. Så midt på dagen vil ikke verken dis, tåke eller snødrev få deg til å få så store pupiller.

 

Kun når det begynner å bli mørkt, og dine egne pupiller åpner seg mer enn 4,2 mm hjelper det med større objektiv. Om dere lurer på hvor store pupillene er ute i dagslys, så ta med ett speil.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/28/2023 at 1:09 PM, Roe said:

Takker, der satt den! Derav min 50mm preferanse.

Når montasjen likevel er så høy som den er, og vektforskjellen mellom en 42` og en 50` er ca 40 gram- er det vel like greit å velge en 50mm om en velger en Zeiss av gammel og god årgang? Med #4 er den uten tvil mitt førstevalg til kippen` 😉

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Simpel måte å lage en kipplauf på. Ta en masseprodusert over under baskyle, og sett på et pipesett med bare ett løp:

 

https://www.fair.it/en/products/hunting-shotguns/rifles/k-500/

 

Siden de har laget "oppbevaringsrom" for ekstra patron, håper jeg de aldri glemmer å ta ut det nedre tennstempelet.

 

k500_box1_m.jpg

Edited by amatør
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (20 minutter siden):

 

Det har jeg sett kun på nye produkter, aldri på brukte.

 

Sett det på gamle britiske våpen ved et par anledninger. Er det for billig blir folk skeptiske også... Det er ikke alltid man får ting til skambud heller. 

Link to comment
Share on other sites

Litt koseskyting med og uten termisk. Målet for dagen var å teste treffpunktforandring når jeg tar av/på termisk clip-on enheten.

 

Det nederste bildet viser to skudd, der enheten har blitt tatt av, skrudd av/på og montert igjen mellom skuddene. Avstand 150m. 

 

20231111_134042.jpg

20231111_130724.jpg

20231111_133007.jpg

Edited by gapahuk
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kjøper man 1500 skudd blir jo ikke totalpakka så ille hvis man kompletterer med ei omkamret K95 6,5mm Blaserpipe så sant man vil ha noe utenom det vanlige.

6,5x68R ser i hvertfall ut som "Formel 1". Og det er jo litt moro :-)

Har man ei K95 6,5x55 pipe som har gått endel skudd, og har slitt overgangskonus, forsvinner mesteparten av dette ved å kamre om til 6,5x68R. Man kan da sikkert skremme ut 800-1000 skudd til av pipa. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Screenshot_20231114-160316_Chrome.jpg.d6a228b4d1a584e2a5da7086d49c869f.jpg

Noen har handla allerede?

 

Hvor repeterbart er takedown systemet K95? Jeg kommer frem til "veldig".

Dagens redigeringøkt viser 3mm forskjell @118m før/etter Kroatia, "liten" @442m (to skudd på bildet)

 

Rifla har altså reist i Blaser A koffert mellom skudda...

K95zerosjekk.jpg.98808ebf3bb82b9b148bb24035481974.jpg

 

Jeg har fått laget en liten fastnøkkel/ kraftforsterker som gjør det enklere å dra til montasjen (lang siktelinje, mer kraft)

20231108_124726.jpg.40a5e6aa4837b8dccb28d38fa597ee86.jpg

Edited by Roe
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (19 timer siden):

Har man ei K95 6,5x55 pipe som har gått endel skudd, og har slitt overgangskonus, forsvinner mesteparten av dette ved å kamre om til 6,5x68R.

 

Kan man kamre om Blaser-piper?

 

Jeg spurte Rafdal om de kunne kamre om ei K95 6.5x55 pipe til noe mer spennende, men ble sterkt frarådet å forsøke siden stålet var for hardt og risikoen for å ødelegge pipa overhengende...

Kunne godt tenkt meg ei 223-pipe i Kippen, men ikke 222. Litt dårlig utvalg i patroner til K95

 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (20 timer siden):

Det dumme er at man må ha våpenkort. 
 

7,50 pr hylse som sikkert kan presses om til noe annet, er levelig pris. 


Eller så må man låne våpen og bruke utlånserklæring.

Jeg vurderte å gjøre det da min lokale XXL hadde over hundre skudd S&B(?) .300 win mag til 5 kroner skuddet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...