Jump to content

En tråd for Kipplaufbrukere


8x75RS

Recommended Posts

Roe skrev (7 timer siden):

Høres veldig rett ut. Jeg bruker V0 tap 3 msec per 1 cm pipe som tommelfingerregel. Dette vil jo være litt off på veldig lange og veldig korte piper. Men det viktigste er at du ikke taper "hastighet av praktisk betydning" på normale pipekapp.

Nøyaktig. Her må hensynet til et kort og letthåndterlig våpen veies mot hastighetstap. Jet tenker å kappe 6 cm. 24 ms i hastighetstap er ingen ting i min verden. Jeg har skutt mye vilt med kuler av ulik type og kaliber i hastighet rundt 800 ms. Har inntrykk av at det er sweet spot, for å si det på nynorsk. Om 120 grains monolittisk kule har utgangshastighet på 874 eller 850 ms tror jeg ikke betyr noe. 

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (20 timer siden):

Nøyaktig. Her må hensynet til et kort og letthåndterlig våpen veies mot hastighetstap. Jet tenker å kappe 6 cm. 24 ms i hastighetstap er ingen ting i min verden. Jeg har skutt mye vilt med kuler av ulik type og kaliber i hastighet rundt 800 ms. Har inntrykk av at det er sweet spot, for å si det på nynorsk. Om 120 grains monolittisk kule har utgangshastighet på 874 eller 850 ms tror jeg ikke betyr noe. 

Ja etter å ha skutt Grendel og sett effekten av denne (123gr i 750 msek) så finnes jeg ikke redd for lav V0. Unntaket er kobberkuler hvor jeg vil ha god hastighet

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Skaubjønn skrev (På 5.9.2023 den 7.20):

Lite utvalg i ammo i 6,5x57R. Kjøpte 100 rws hyls. Klar for lading 😊

Får man ikke tak i 6,5x57R hylser, går det greit å presse om 8x57IRS hylser, da de har samme mor. Har kjøpt billig på egun, presset, glødet, og frest. Disse var Geco, produsert av RWS. Har noen hundre, så varer en evighet :winke1:

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Her er mitt seneste kipplaufeventyr. Bærer rifla på samme måte som Vannebo, veldig smidig løsning som ikke låser deg til spesielle ryggsekker. Jeg bestilte min hos Slik Sling, de sendte pronto og uten noen som helst form for strul https://www.creativeoutdoorsmt.com/products/slik-sling-rifle-sling

 

Viktigste i denne filmen er kanskje rekylimpulsen ved fellingen. Denne rekylen er vel det jeg opplever som største forbedringen etter at Myhr Våpenservice ( børsemakeren hos Hagemo) snekret på stokken, trådkorset faller naturlig tilbake på viltet.

 

 

Edited by Roe
Navn på børsemaker
  • Like 10
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Byttet ut den pene k95 Attaché og kjøpte denne. Ble sånn totalt sett at siktet ble med i byttet. Z6i 1,7-10x42. Kappet løpet 10 cm, totallengde lik originalt. Nydelig balanse. Kan bruke de åpne siktene med demperen på 😊

6,5x57r, 120 grains Blade. 48grains MRP gir fin presisjon og 827ms. Fornøyd, men mulig jeg forsøker URP også. 

IMG_5712.jpeg

IMG_5713.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 12
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Litt offtopic, men Magasinet selger en tilsvarende hengekøye kalt Haven Tent. Kjøpte en slik til fruen, men oser av billig Kinakvalitet på sømarbeidet så ytterst skeptisk til holdbarheten. Etterpåklok skulle jeg nok heller ha valgt Amok, kompisen min er superfornøyd.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Amok er veldig god å sove i. Latterlig enkle og geniale løsninger på alt av justeringer og sånt. Den koster…. Jeg brukte en xxl køye til noen hundrelapper i åpninga av laksefisket i fjor. Vanskelig å beskrive hvor ukomfortabelt det var. Handler sikkert om at jeg veier over 0.1 tonn. Kvalitet koster. Jeg er superfornøyd med min Amok. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Da er ny demper i hus og 6,5x57R pipa er kappet "sånn passe" for å matche lovlig grense/ikke skape strul med tofot/ gjøre vektøkning så liten som mulig.

20230928_132714-01.jpeg.513815d11020b13ecc9affa3e131260d.jpeg

Jeg hadde jo et ønske om å skyte kip uten demper, men jeg ser at dette rett og slett er for egoistisk. Både hunder og rekylimpuls lider for at rifla skal være "pen".

Nye Atec Optima 40

20230928_132546-01.jpeg.f1360f3c185bde33a8e26361f3209c44.jpeg

Vekt komplett

20230928_132821-01.jpeg.c0c665e7b747388d24175cfa63644a50.jpeg

20230928_132853-01.jpeg.bee0a544ee9145776431bb6b50d4c92b.jpeg20230928_133043-01.jpeg.df5c3c32c6bfca18dd97c73b6f19d24d.jpeg

Skal melde tilbake hva ny V0 blir, tipper 825

Edited by Roe
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Standard pipe -9 cm, kan måle senere. Det blir en stund til kronografering, elgjakt medfører at skytebanen er stengt en stund. Men skal melde ved anledning, tviler på at resultatet blir så mye annerledes enn andre 6.5mm, ca 3 msek pr 1 cm som tommelfingerregel???

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg kappet min 6,5x57r fra 60 til 50cm. Lader 120 grains Blade til 822ms. Nydelig terminalballistikk i den ene rådyrbukken jeg har skutt med denne kula. 
Bruker Freyr &Devik demper. Kan jakte uten hørselvern så den demper nok. 10cm frontmontert demper på 149 gram. Helt genialt til kip synes jeg. 

Edited by Skaubjønn
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg prestert å fylle min K95 mekanisme med gjørmevann og ruste det som ruste kan.

20231012_224459-01.jpeg.011c7c6f067486cc5b53b847d2899ecb.jpeg

 

Her har jeg jobbet meg over åpent lende og inn i en blindgate. Å krype høyre eller løfte hodet over gresset her vil være å kaste korta for ca 150 hjort som jeg har foran meg. Tok en selfie mens jeg tenkte, bestemte meg for å bli litt bløt.

20231011_124052-01.jpeg.d50c1f6cfa9de787b08af8fbaa8923fa.jpeg

20231011_124218.jpg.269e162f15b1d0d897c494a1c3b439b2.jpg

 

Litt bløt ble til veldig bløt. Stille panikk da jeg oppdaget at gresset på andre siden var et flytende teppe og jeg var på vei ned i åpent gjørmevann. Venstre arm falt igjennom og traff ingenting under, resten av kroppen er i ferd meg å gjøre en Titanic manøver. Fikk kastet rifle og kikkert opp på lynghaugen og fikk inn noen svømmetak.

 

Myrvann nesten opp til armhulene og noen svært kalde hundremeter etter dette. Får omsider lirket rifla på plass, kanskje 100 dyr foran meg og 50 til venstre. Noen er "danger close" så tør ikke lirke frem håndkikkert lenger.

20231011_143729-01.jpeg.2603f5212fc56adbdd41257b43b83243.jpeg

 

"Hold my beer" fasen er over og følelsen av komplett "job satisfaction" har festet seg. Venter på rent skudd, har oppdaget at de fleste dyra hviler. For de få som følger med så er jeg så innmari langt innafor perimeteret deres og i tillegg plassert i en del av terrenget det ikke finnes noe å feste øyet på.

 

Har vel ålet/krabbet et sted nærmere 600 meter?

20231011_143605-01.jpeg.f39cab1aa2b40643e8b4075b3f2356bc.jpeg

 

Fritt skuddfelt, 6,5x55 med 123gr Amax smalt og the monarch of the glen tok ikke et eneste skritt videre. Det gikk så kjapt at resten av dyra dro ikke av gårde, de spratt bare opp pg fortsatte etterhvert beiting. Tilslutt ble jeg så kald at jeg MÅTTE reise meg.

 

Fikk ikke lov til å filme her, var en liten vekker å kjenne på hvor mye jeg trivdes med å bare være tilstede i jakten og heller fokusere på smygeri.

20231011_151133.jpg.688999d6e0cc896e029ed8c80ab9c365.jpg

 

Må bare si at K95 har gjort meg til en mer tilstedeværende jeger for å skrive litt høytravende fjas. Har ikke en rask backup slm R8 gir meg, så alt må gjøres rett med K95. Riflen har rett og slett gjort jegerlivet mitt rikere.

 

Edited by Roe
  • Like 23
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

Hjelp!

Hvordan fjerner jeg rust fra "plata som går inn i låseblokka" og de skarpe vinklene inni låseblokka? Har gnukket det jeg klarer nå, fortsatt litt igjen...

 

Knotete å komme til og vil ikke ødelegge...

20231014_133506.jpg.bcdbb6513be11f94acc3571fbef2a855.jpg

20231014_133622.jpg.d53d524b7bf4f19d64791d2cf82c6f5d.jpg

 

Mekanismen har nå tydelig "grit" etter gjørmebadet, kjenner det spesielt godt på oppspenneren. Hva er fremgansmåten for å fjerne dette smårusket?

20231014_133531.jpg.3955db69c3e7203364562f9a2385539b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Angående rusk og småting i selve mekanismen, tror jeg at en bør ta delene hver for seg å få vasket eller skyllt de i olje eller lignende. Å begynne å demontere dette uten kunnskap kan muligens by på noen utfordringer. Petter Korsell kan være mannen å ringe til i dette tilfellet. Det samme gjelder vel egentlig for låsehaken  i bunnen på baskylen. Av folk som er i nærheten, kan du jo ta en telefon til Arnfinn Svartvatn i Finneidfjord, for å høre hva han mener. Dette er jo også en gyllen mulighet til å lære seg hvordan mekanismen er satt sammen, selv om situasjonen er litt utenfor normalt vedlikehold av våpenet. Uansett,  jeg synes det er kjempekult at du bruker kippen for alt den er verdt og jeg setter stor pris på filmsnutter og reisebrev👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Roe skrev (7 timer siden):

Hvordan fjerner jeg rust fra "plata som går inn i låseblokka

Litt Autosol på en q-tip? 

 

Roe skrev (7 timer siden):

Mekanismen har nå tydelig "grit" etter gjørmebadet, kjenner det spesielt godt på oppspenneren. Hva er fremgansmåten for å fjerne dette smårusket?

Ville spandert en flaske bremserens fra Biltema. Sprayet/spylt godt inn i alle kriker, og kroker, og latt det renne av. Etter tørk, ville jeg (mine preferanser :winke1:) gitt mekanismen en dusj FlunaTec, og tørket av. Tipper du neppe har kjent oppspenneren like glatt noensinne dersom alt møkka er ute ;)

 

Edit: Du kan jo egentlig ta med deg hele baskylen i dusjen :)

Da jeg "behandlet" min med Flunatec, så varmet jeg opp baskylen i stekeovnen på 50-60 grader ish, før jeg sprayet. Det trekker inn i porer, og blir superglatt. 

Edited by Ruger #1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville vært forsiktig med bremserens på et våpen. K95 har vel plast i avtrekkermekanismen. Baskyle i alu og ellers plast. 
Får man bremserens inni pipa er vel heller ikke det en høydare… 

 

Solvent ville jeg brukt. Så en tynn olje og en blåst trykkluft (på boks) for å få vekk overskuddet av olje. 

Link to comment
Share on other sites

Kiwi skrev (1 time siden):


Får man bremserens inni pipa er vel heller ikke det en høydare… 

Nå er vel ikke pipa del av denne renselsen, men drar man gjennom med annet remedie, og tørpusser etterpå, kan jeg ikke se hvilken stor skade det skal forårsake? 

M67 skrev (1 time siden):

Jeg har brukt bremserens til puss i lange perioder. Det løser mye rart som andre ting ikke løser..

Samme her. Har heller ikke merket at det har påvirket plastdeler. Lar det heller ikke sitte lenge. Plast kommer vel også i mange varianter. Tåler det solventer, tåler det vel også flyktig bremserens ? 

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill. Siden vi er midt i jaktsesongen blir strakstiltaket å legge mekanismen i oppvarmet diesel, børste med tannbørste nedi denne kassen for deretter blåse rent med trykkluft og så smøre med Flunatec//teflonolje.

 

Jeg har blitt forklart at dette burde duge ut jaktsesongen uten å måtte strippe mekanismen.

Link to comment
Share on other sites

Kiwi skrev (På 14.10.2023 den 22.04):

Tror jeg ville vært forsiktig med bremserens på et våpen. K95 har vel plast i avtrekkermekanismen. Baskyle i alu og ellers plast. 
Får man bremserens inni pipa er vel heller ikke det en høydare… 

 

Solvent ville jeg brukt. Så en tynn olje og en blåst trykkluft (på boks) for å få vekk overskuddet av olje. 

Har bare gode erfaringer med bremserens på plast, det man aldri må bruke er sitrus på plast.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg også snakket litt med Petter Korsell og demontert låseblokka. Jeg endte opp med dette:

Skylling og tannbørsting i VARMT vann.

Blåsepistol

Tørking/oppvarming.

Ballistol, dvs sprayolje som ikke ødelegger treverket.

Blåsepistol

Tynn olje på alle pinner/hengsler/skruer etc

Tørr teflonolje på oppspenner/ avtrekksdings.

 

Ble veldig rent og fint. Skulle jeg gjort på nytt ville jeg brukt åndedrettsvern, ble i overkant mye oljetåke med blåsinga.

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Roe skrev (45 minutter siden):

Da fikk jeg også snakket litt med Petter Korsell og demontert låseblokka. Jeg endte opp med dette:

Skylling og tannbørsting i VARMT vann.

Blåsepistol

Tørking/oppvarming.

Ballistol, dvs sprayolje som ikke ødelegger treverket.

Blåsepistol

Tynn olje på alle pinner/hengsler/skruer etc

Tørr teflonolje på oppspenner/ avtrekksdings.

 

Ble veldig rent og fint. Skulle jeg gjort på nytt ville jeg brukt åndedrettsvern, ble i overkant mye oljetåke med blåsinga.

 


Smart å blåse rent med luft! 
Vil anbefale fett og ikke olje på hengslebolt etc.

En passelig liten malerpensel er fin å spraye olje på for påføring av olje på overflater. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Etter en god runde med spyling i vasken med varmt vann ville jeg nå bare vaska og børsta med rikelig mengde VD40. Så blåst reint med trykkluft, for så å smøre det opp igjen med passende midler. Hva skal vitsen være med elektro eller bremserens? Det skal vel ikke avfettes for lakkering eller noe annet som krever helt ren overflate. VD40 vasker overraskende godt og fortrenger fukt. 
 

Ballistol er fint for tre og bra for stål som skal lagres, men det er ikke noe særlig å ha på et våpen som skal være i bruk. Det «binder» vann, blir seigt over tid og stivt i kulde, også lukter det intenst og mye. Etter mange år som hobbysmed har jeg helt fått stygga på lukta.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (8 timer siden):

Gjør det samme jobben som bremserens?

 

Nesten.

 

Det er omtrent som renset bensin på sprayboks, mens bremserens er det samme med litt aceton blandet i.

 

Om man lurer på hva slike kjemikalier inneholder, les helsedatablad. Der er produsenten mer eller mindre nødt til å oppgi hva produktet inneholder. Bare blandingsforholdet er upresist beskrevet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det noen bestemte fett som er mer egnet?

Har denne som jeg bruker på dempergjengene/ Alock adapteret.

969930570_0.jpg.a8a9d86b6ce76472a9e726fa7d6c6098.jpg

Med lett olje på pinner mente jeg egentlig alle tappene som holder mekanismen sammen

20231017_083201.jpg.bcb318cf5fa39c77f28b64e88b5075ac.jpg

 

Olje og voks har beskyttet stokken overraskende bra. Skal definitivt bruke noe uker på dette med nystokken.

20231014_133845.jpg.5c56aa64673feb450eb42f696924a2e3.jpg20231014_133857.jpg.1e15169af8ef9a07c1143db59dce3ab9.jpg

Har også sprekt kolbehalsen, så blir vel også å bedde nystokken 

 

20231014_134007.jpg

 

Denne T nøkkelen har forøvrig gjort livet lettere. Null stress å få kolben av/på nå...

20231017_103724.jpg.2d6e74c812a7d5fd5d647f541929ee85.jpg

Edited by Roe
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da var K95 satt sammen. Flaten baskyle/treverkner nå fuget med gjengepasta. Snakket med en britisk børsemaker som stort sett gjør London Best Guns og han fortalte at de som en del av årlig vedlikehold smører White Tallow mellom stål/treverk for å holde skit ute. 

 

Jeg fikk white tallow til å bli gjengepasta. Mistenker at de har litt bedre tilpasning enn på min. Anyway, dette skal bare holde resten av jaktsesongen.

20231017_133303.jpg

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (1 time siden):

Jeg får det til å bli talg.

Det gjorde jeg også. Så jeg fikk en link til dette produktet. Det skal visstnok stivne/bli tørt og la seg børste bort uten skade på metall eller treverk.Screenshot_20231017-144656_Chrome.jpg.676a70e441802bb29d77f08fb5fb9c7e.jpg

Edited by Roe
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...