Jump to content

En tråd for Kipplaufbrukere


8x75RS

Recommended Posts

volvobrage skrev (11 minutter siden):

Må berre spørre sida eg ikkje har sånn rifle. Men er det ikkje plagsomt med berre ein patron i kammeret?🤔

Neida, det går helt fint, skutt double på villrein uten problemer. Cluet er forberedelse. Det går ikke så tregt å lade om. 
Drivjakt er eneste jakta jeg ikke bruker den, da bruker jeg dobbeltrifledrilling, samt dobbeltrifle på B5 jakt når jeg får tenkt meg om. 
Man klarer seg faktisk helt fint bare med brekkvåpen på jakt, ja det et helt ideelt faktisk 😁

Edited by Kiwi
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Kiwi said:

Neida, det går helt fint, skutt double på villrein uten problemer. Cluet er forberedelse. Det går ikke så tregt å lade om. 
Drivjakt er eneste jakta jeg ikke bruker den, da bruker jeg dobbeltrifledrilling, samt dobbeltrifle på B5 jakt når jeg får tenkt meg om. 
Man klarer seg faktisk helt fint bare med brekkvåpen på jakt, ja det et helt ideelt faktisk 😁

 

Fett 😎

Link to comment
Share on other sites

Fikk testet min nye K95 for første gang på skytebanen i går og det var nesten en "religiøs opplevelse". Utrolig fin å skyte, ubeskrivelig flott avtrekk og super-presis med både hjemmeladninger og fabrikk (7x57R). Så takk for all inspirasjon i denne tråden!

 

Min største "bekymring" nå er at alle andre jaktrifler kommer til å støve ned i våpenskapet fremover... 😅 

 

PS! Enda ikke vurdert behov for demper på denne. Med unntak av kombien, så bruker jeg alltid demper på rifle, men er neimen ikke like sikker her. Har full 60cm lengde på pipa og ønsker ikke å bygge på noe særlig mer lengde. Spørs om det ikke blir aktive hørselvern på jakt her i stedet for... Får gruble litt på saken.

Innskyting Kipplauf.jpg

Edited by Breiðisjor
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Artig å høre at du er fornøyd!

Det kommer snart en ny generasjon lyddempere, med et lite kapp vil du trolig beholde balansen og ballistiske egenskaper uten at demperen blir sjenerende.

 

Jeg ville opprinnelig ikke ha demper på min K95, men innser at det er såpass mye bedre for omgivelsene og skytingen at det nå blir demper på alle piper.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Breiðisjor skrev (22 timer siden):

Fikk testet min nye K95 for første gang på skytebanen i går og det var nesten en "religiøs opplevelse". Utrolig fin å skyte, ubeskrivelig flott avtrekk og super-presis med både hjemmeladninger og fabrikk (7x57R). Så takk for all inspirasjon i denne tråden!

 

Min største "bekymring" nå er at alle andre jaktrifler kommer til å støve ned i våpenskapet fremover... 😅 

 

PS! Enda ikke vurdert behov for demper på denne. Med unntak av kombien, så bruker jeg alltid demper på rifle, men er neimen ikke like sikker her. Har full 60cm lengde på pipa og ønsker ikke å bygge på noe særlig mer lengde. Spørs om det ikke blir aktive hørselvern på jakt her i stedet for... Får gruble litt på saken.

Innskyting Kipplauf.jpg

Gratulerer! Nydelig børse. 
jeg solgte min k95 Stutzen Attaché, fordi den ikke ble brukt. Ved riflejakt ble det til at jeg tok med min R8, fordi den er dempet. Ikke for det, jeg bruker drillingene mine og hørselvern. Men til ren riflejakt vil jeg ha på demper. Derfor plukker jeg opp en standard k95 i 6,5x 57r en av dagene. Langt fra så pen som den jeg solgte. Men denne kan dempes, og vil bli brukt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (1 time siden):

Gratulerer! Nydelig børse. 
jeg solgte min k95 Stutzen Attaché, fordi den ikke ble brukt. Ved riflejakt ble det til at jeg tok med min R8, fordi den er dempet. Ikke for det, jeg bruker drillingene mine og hørselvern. Men til ren riflejakt vil jeg ha på demper. Derfor plukker jeg opp en standard k95 i 6,5x 57r en av dagene. Langt fra så pen som den jeg solgte. Men denne kan dempes, og vil bli brukt. 

 

Gode betraktninger, @SkaubjønnRifla er allerede gjenget, så er det er absolutt et alternativ å slenge på en liten nett, trendy 3D-printet titandemper e.l. Og det er selvsagt også mulig å kappe litt av pipa for å få ned totallengden, selv om jeg håpet å unngå det. Sannsynligvis blir det nok demper her på sikt..

Link to comment
Share on other sites

Roe skrev (21 timer siden):

Artig å høre at du er fornøyd!

Det kommer snart en ny generasjon lyddempere, med et lite kapp vil du trolig beholde balansen og ballistiske egenskaper uten at demperen blir sjenerende.

 

Jeg ville opprinnelig ikke ha demper på min K95, men innser at det er såpass mye bedre for omgivelsene og skytingen at det nå blir demper på alle piper.

Hvor mye ville du ha kappet? Min nye k95 har 60cm løp. Skal ha på en lett Freyr & Devik på den

Link to comment
Share on other sites

Nydelig kip og "akkurat passe" for real bruk 😅

 

Jeg har ikke sett på detaljene ennå. Bruker Optima 45 på 6,5x55 nå og bar pipe på 6,5x57R, begge disse pipene måler 58-60cm fra ende til ende.

Men jeg registrerer at både jeg og verden rundt (hundene spesielt) reagerer på skyting uten demper, ved filming gjennom Triggercam ser jeg jo at rekylen oppfører seg vesentlig forskjellig. Med demper ser jeg nesten alltid kuleslaget, uten så ser jeg bare utraset. Så nå er det bestemt at begge piper skal dempes.

 

Detaljene har jeg ikke ennå. Et sidespor: Jeg så en K95 brukt av en tysk klatrestoljeger, den var snerten og laget for å gå i en vanlig ryggsekk. Pga bebyggelse er det nå et klatrestolprosjekt der hvor de jakter svært nærme bebyggelse men 10-20m opp i trærne for å se ned i undervegetasjon, komme over lukt og få skarp vinkel. Så jeg vurderer faktisk å kappe en pipe så kort som det lar seg gjøre mtp Neopod og rett og slett se hvordan dette blir. 

 

På R93/R8 pipene mine pleide jeg å kappe ned til 50cm, dette utgjorde ca 150 gram pipe og dermed økte vekta bare 150-200 gram med demper. Atec kommer med en snerten sak snart, så skal se om jeg klarer å "nulle" demperen vekt og balansemessig.

 

Her har du en kalkulator som gir deg en ide hvor mye pipe som må kappes for å oppnå vekt https://www.steelexpress.co.uk/steel-weight-calculator.html

 

Edited by Roe
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

I praksis nesten som x55. Brukte Norma N19 og N15 i x55 med blykuler, med Barnes 120 TTSX og Vit N560 gikk himla godt med forholdsvis kort patronlengde (matchpresisjon) og krutt oppunder publisert max. La meg først veldig konservativt med x57R, men har nå tilnærmet samme V0. Har ladet opp noen blykuler med N560 til samme V0, men ikke testet presisjon ennå. Har heller ikke skutt hylsene nok i x57R til å si noe om slitasje på hylser. Skal se om jeg finner noen bilder senere.

Edited by Roe
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bildedump i tilfeldig rekkefølge. Bildetekst over, etter beste evne.

Alt er K95

 

Lapua fabrikkammo

20230621_134844-01.jpeg.29f25ea9889fa8c47dd3824937fdd8e2.jpeg

 

Treffpunktforskjell 123 amax/ 120 TTSX. Husker ikke hva hvilken som er hva

20221204_104211-01.jpeg.4420ce498b6233b6fce1415fc417b83e.jpeg

 

V0 fabrikkammo

20220603_074201-01.jpeg.95621eb52fb2c18e0b0c747df4b43132.jpeg

 

120 ttsx nær max

20210521_101339.jpg.530ac749befc449e4a33fe55d2eadcae.jpg

 

120ttsx slappere

20210521_101113.jpg.81516a6d2ef12ff83f3dfe3c5ed26c44.jpg

 

ttsx ladningen med 123gr Amax. Krutt Vit N560

20230815_162912.jpg.00dfc2483045b9c55d87e51223eef5a6.jpg

 

Ttsx ladningen

20230627_174010.jpg.c028acea16c07c471bf692badcacf8c3.jpg

 

6,5x57r med N15

20230627_174019.jpg.aad60df7f9d92d218be35ca5f6e13455.jpg

 6,5x57r m 123 amax

20230114_123601.jpg.2e936938bd38b178b13f71414814deb4.jpg

 

20221202_110036.jpg.890546d05fec4d43368b9fd2c976ef0b.jpg

 

Definitivt 120 ttsx, tror det er X57r

20210521_103930.jpg.e7146336356a07429e6160823e387efd.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Roe skrev (På 31.8.2023 den 12.50):

Klippe:

 

Her har du en kalkulator som gir deg en ide hvor mye pipe som må kappes for å oppnå vekt https://www.steelexpress.co.uk/steel-weight-calculator.html

 

Roe, jeg har kikket litt på denne kalkulatoren. Jeg skal ha på en Freyr & Devik demper som veier snaut 200 gram. Det ser ut til at dersom jeg kapper av 20mm vil det si et vekttap på 320 gram. Men jeg må gjøre noe feil her, for det vil si at 20 cm løp veier 3,3 kg, og det stemmer ikke! 

Løpet er 58mm tykt, innvendig kaliber er 6,5 mm. Det vil si at det er diameter  på 51 mm omtrent. Enig? Hva gjør jeg feil?

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (17 minutter siden):

Roe, jeg har kikket litt på denne kalkulatoren. Jeg skal ha på en Freyr & Devik demper som veier snaut 200 gram. Det ser ut til at dersom jeg kapper av 20mm vil det si et vekttap på 320 gram. Men jeg må gjøre noe feil her, for det vil si at 20 cm løp veier 3,3 kg, og det stemmer ikke! 

Løpet er 58mm tykt, innvendig kaliber er 6,5 mm. Det vil si at det er diameter  på 51 mm omtrent. Enig? Hva gjør jeg feil?

 
Må avslutte cognacen i god tid før mandag Skaubjønn? 
 
Høres ut som rifla benyttes i BR? 
 

Ta dette i to omganger, ved å bruke sylindermål og mål ytre diameter på munning på ny, for 58mm hørtes heftig ut😂Kalkulatoren betegnet kompakt sylinder.  Trekk så fra verdien med diameter 6,5mm pga hullet i sylinderen etterpå i egen utregning?

Link to comment
Share on other sites

Kiwi skrev (1 minutt siden):

 
Må avslutte cognacen i god tid før mandag Skaubjønn? 
 
Høres ut som rifla benyttes i BR? 
 

Ta dette i to omganger, ved å bruke sylindermål og mål ytre diameter på munning på ny, for 58mm hørtes heftig ut😂Kalkulatoren betegnet kompakt sylinder.  Trekk så fra verdien med diameter 6,5mm pga hullet i sylinderen etterpå i egen utregning?

Herregud, her ble det stokking i desimalene... Diameteren er 15,8 mm, ikke 58... Note to self: tenke før man poster... 

Men da viser kalkulatoren at om jeg kapper4 cm blir pipevekta redusert med 200 gram. Våpenet blir uhåndterlig dersom det blir for langt, så jeg tror jeg kapper litt mer enn det. 

 

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ute og går med bikkjene så det blir litt kjapt på tlf, men jeg la inn to kalkulasjoner.
1. 16 mm diameter rundt emne som er 100 mm langt. Det skal veie 160 gram.
2. 7 mm diameter rundt emne som er 100 mm langt. Det skal veie 30 gram.
Da vil kapping av 10 cm av pipa redusere vekta med 130 gram. I og med det ikke benyttes desimaler, så blir det bare omtrentlig. Det bør imidlertid var tilstrekkelig til å få et svar på ca hvor mye du må kappe for å kompensere lyddemperens vekt.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (7 timer siden):

Våpenet blir uhåndterlig dersom det blir for langt, så jeg tror jeg kapper litt mer enn det. 

 

Følger denne tråden med stor interesse, siden jeg står i samme situasjon selv. Altså, bør jeg og evt. hvor mye er "ansvarlig" å kappe av 60cm-løpet på den nye K95'en min i 7x57R for å slenge på en liten demper? Har en frykt for at det kan påvirke den fantastiske presisjonen, men dette er muligens ubegrunnet? Noen som kan avkrefte / bekrefte slike "bekymringer"? Ser at det ligger masse tråder om kapping av løp på kammeret, men var vel ikke helt lett å trekke noen konklusjoner...

Edited by Breiðisjor
Link to comment
Share on other sites

@BreiðisjorLøpet i den K95 Stuten jeg solgte var 50cm. Fantastisk presisjon. Jeg er ikke bekymret for presisjonen når løpet kappes. Men, det er et poeng å ikke miste for mye hastighet. Mitt løp er i 6,5x57R. Jeg har 120 grains monolittiske kuler på vei i posten som jeg tenker å bruke i denne. Det blir en avveining dette.

 

 

@amatør takk. Når jeg legger inn 14mm rør diameter i kalkulatoren finner jeg at 10cm løp veier 144 gram. Det høres lite ut?

 

Jeg skal få flyttet forsikret bakover, og ha på en frontmontert Freyr & Devik 149 (som altså veier 149 gram). Jeg har brukt den på min R8, og synes den demper nok til at jeg kan jakte uten hørselvern. Den er 12 cm lang. 

 

 

 

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan en ikke bare stikke ønsket kappelengde på pipa ned i vann i et målebeger/reagensrør med vann og se hvor mye vann som blir fortrengt av stål?

Så ganger man volum fortrengt vann med egenvekt på stål.

 

Fysikeren Niels Bohr skulle ha en eksamen dagen etter han gikk på fylla.

Oppgaven var: Hvordan måler man høyden på et hus med et barometer.

Bohr fikk godkjent med følgende svar: Man fester et barometer i hyssing og måler lengden på hyssingen når den er strukket fra takmønet til barometeret når bakken..

Edited by Torf
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (3 timer siden):

Jeg er ute og går med bikkjene så det blir litt kjapt på tlf, men jeg la inn to kalkulasjoner.
1. 16 mm diameter rundt emne som er 100 mm langt. Det skal veie 160 gram.
2. 7 mm diameter rundt emne som er 100 mm langt. Det skal veie 30 gram.
Da vil kapping av 10 cm av pipa redusere vekta med 130 gram. I og med det ikke benyttes desimaler, så blir det bare omtrentlig. Det bør imidlertid var tilstrekkelig til å få et svar på ca hvor mye du må kappe for å kompensere lyddemperens vekt.

 

1 meter pipe med desimaler i kalkulatoren:
image.png.907d8e8a8750bf8afab7579621456e04.png - image.png.381e259668fe270b298861345125d44b.png = 1,28kg dvs 12,8gr/cm

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk. Jeg får ikke lagt inn flere reaksjoner i dag, men setter virkelig pris på dette!

6,5 løp fra 60 til 50cm, vet det har vært lagt ut beregninger av hastightetstap mange ganger, men er det noen som har det i pannelappene?

 

Edit, fant det: 

Det var selvfølgelig M67 som har testet dette ut. Han fant 33m/s hastightetstap fra 60 - 50cm løp. Hmmm

 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde kvidd meg litt for å kappe løp i «magnumkalibre» så mye. 6,5x55/57R trenger  litt løpslengde siden de er litt overbore. 
 

8x57 og 308 og dess like er greiere å kappe pipa på. 6,5 er egentlig en litt marginal jaktkaliber, og da kommer de siste 33m/s godt med… 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (2 timer siden):

Tusen takk. Jeg får ikke lagt inn flere reaksjoner i dag, men setter virkelig pris på dette!

6,5 løp fra 60 til 50cm, vet det har vært lagt ut beregninger av hastightetstap mange ganger, men er det noen som har det i pannelappene?

 

Edit, fant det: 

Det var selvfølgelig M67 som har testet dette ut. Han fant 33m/s hastightetstap fra 60 - 50cm løp. Hmmm

 

Høres veldig rett ut. Jeg bruker V0 tap 3 msec per 1 cm pipe som tommelfingerregel. Dette vil jo være litt off på veldig lange og veldig korte piper. Men det viktigste er at du ikke taper "hastighet av praktisk betydning" på normale pipekapp.

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (4 timer siden):

Fysikeren Niels Bohr skulle ha en eksamen dagen etter han gikk på fylla.

Oppgaven var: Hvordan måler man høyden på et hus med et barometer.

Bohr fikk godkjent med følgende svar: Man fester et barometer i hyssing og måler lengden på hyssingen når den er strukket fra takmønet til barometeret når bakken..

 

Hvor sant dette er er jeg usikker på, siden jeg har hørt andre versjoner.

 

Det jeg har hørt, er at Niels Bohr, satt på muntlig eksamen, og drøyde lenge med å svare på spørsmålet over. Da professorene begynte å mase på et svar, så skulle han ha sakt at han ikke greide å velge hvilket av alternativene han skulle velge. Da spurte professorene om han ikke kunne komme med alle: (her finnes ennå flere svar, men jeg tar de jeg synes er morsomst)

 

Han kunne gå opp på taket, for så å slippe barometeret ned, og ta tiden. Da kunne han regne ut høyden.

Eller den løsningen han likte best, var å gå til vaktmesteren å si at om han fortalte hvor høy bygningen var, så skulle han få et barometer.

Så var det at han kunne måle lufttrykket både på bakken og på toppen av bygningen, men den løsningen var for triviell, så han tvilte på at det var den metoden professorene var ute etter.

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...