Jump to content

En tråd for Kipplaufbrukere


8x75RS

Recommended Posts

Hvorfor ikke bare kjøpe en Bergara brekksak? Hmmm, original fortre fra Blaser til Blaser to-fot. Hvor lenge lå vi vente på det mon tro? Blir vel ikke før K24 kommer🤑

Link to comment
Share on other sites

Har sett den videoen. De har en lang serie gode filmer om karbon. Horneten har fått et pistolgrep som skal skinnes med carbon.

 

Kip'en er som du sier verktøy, men skinning er ikke aktuelt. 

Men det er heller ikke aktuelt å legge et titalls tusen i en stokk som ikke passer. Så det er ikke store forskjellen på grepet jeg filte til idag.

 

Her er fra filinga av kolberyggen.

FB_IMG_1654455789374.jpg.aebc50f3eb7e3d0cd6b84b93e64a08d9.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Da jeg fikla litt med de samme tinga, brukte jeg et såkalt gunsmith adapter til en Spartan Javelin tofot. Den passa ikke helt, og måtte files ned litt etter montering. Den satt godt og fungerte som den skulle. Angående stokk som passer, brukte jeg også litt tid på det. Jeg synes grepet på svinerygg stokkene er bedre. De er litt fyldigere og litt brattere. Det er ikke så lett å se, men man kjenner det når man bruker de. Jeg bruker i dag kun rette stokker, da jeg har fått laget en stokk. Den er litt fyldigere en originalen, og litt lenger. Det at den er litt lengre, gjør at  jeg får stokken litt høyere opp også.(litt dårlig forklart). På bildet er original stokken nederst.Resized_20220317_165736_7754.jpg.d257be9020aea007fdc603898bcafd77.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pen stokk! Rene linjer og "moderne" snitt.

 

Det er vel omtrent de linjene jeg ender opp med på min også. Lenger så jeg får den skikkelig inn i skulderen, høyere rygg for kikkert og rekyl, ingen kinnstøtte som gir sideveis press, brattere grep så jeg får alle fingrene på med likt trykk, litt mer plass til tommelfingerballen og bittelitt mer palmswell.

 

Er det lov å spørre om hvem og hvor mye? Ta det gjerne på PM om der er mer komfortabelt.

Link to comment
Share on other sites

Her tror jeg tilpasning er ferdig, skal verifisere med testskyting imorgen. Om alt er iorden, så blir dette kopimalen.

 

20220612_153022-01.jpeg.5f51291cc1a71843e8864c20982c7551.jpeg

Det er ikke mye gods dom er lagt på. Akkurat nok til at midt- og ringfinringer får lik styrke på grepet uten at stokken gnager mot arrvevet.

20220612_153037-01.jpeg.ff5d81ccc45d087789623c33f13fa087.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Torf said:

På kipplauf kan vel egentlig stokken, og rekylopptaket, ligge enda høyere slik at kjernelinja ligger et par cm "ned" i rekylkappa. Som en MG34 😊

Det blir seende veldig teit ut om man ikke endrer vinkel på skrue som låser stokken. Tipper bunnlinje er løfta så mye praktisk mulig ifb med ombygging her - som på min, ellers ville det blitt padleåre

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, vannebo said:

ellers ville det blitt padleåre

Hva er galt med padleåre? 
Det finnes fra før ei rifle som kan fungerer som fiskestang;

Da må vel det ultimate være rifle, padleåre og fiskestang🤑

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde en slik 5-15x42. Hadde store forventninger til den, men ble litt skuffet. Reklamen tok meg den gangen - med Gemse i flotte omgivelser..

Den er kilen på fokus, lite stillområde og svak i skumring. I dag finnes det bedre sikter å få tak på, men den gangen var de vel på sitt vis banebrytende.

Jeg sitter igjen med følelsen av at sikter både før og etter den perioden der er bedre. 

Edited by Kiwi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har også en Zeiss Victory (?) 5-15×42 kjøpt til kipplauf. Lett og hendig kikkert, men den forblir på min 22 Hornet. Kulebanekompen stiller i klassen "ræl" når den sammenliknes med dagens kvalitet. Mistenker at noe mangler i ratter, kan ikke huske at de var så bedritne. 

 

Kahles lager vel fortsatt lette kikkerter med 42 og 44 objektiv om vekt er viktig?

Den nye kulebanekompen med funky utseende flipp-lokk fungerer faktisk godt om man vil ha slikt.

 

Personlig synes jeg 6-7-8x veksel blir litt mye og gjerne tungt, tar heller en lettere kikkert. "Alt" kryper jo oppover mot 700-800 gram nå.

Edited by Roe
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk ikke noe "feil" med lette Leupold 1" kikkerter til rein/høyfjellsjakt.

Om noe virker Leupold mer robuste mot vær og vind enn "edelmerkene".

Nye Vx3HD ser også ut til nå å ha fått vesentlig forbedret optikk.

Justeringstårnene på de jeg har hatt har aldri sviktet (unntatt på den dyreste Mk4/16x40..) på kikkerter jeg har brukt jevnlig i 30-40år både i felt og til konkurranseskyting.

 

For de som teller penger kan man stort sett kjøpe redundant oppsett med Leupold kontra et edelsikte.

2 ferdig innskutte kikkerter til rifla på langtur, en på rifla og en i sekken eller i bilen, er aldri feil.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (28 minutter siden):

2 ferdig innskutte kikkerter til rifla på langtur, en på rifla og en i sekken eller i bilen, er aldri feil.

 

Det er ett veldig godt poeng. 

Jeg har tryna godt noen ganger langt innpå heia hvor kikkerten har fått seg en trøkk.

Dersom man herper kikkerten på langtur, er det jo bare å dra hjem igjen- ufattelig surt når man har satt av masse tid og penger. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har landa på noen kikkertvarianter til kipplaufen, med blaserfeste har jeg brukt Redfield 2-7/33 på all jakt innenfor 200m i de siste årene pga vekt, og har også en 3-9/40 Redfield i reserve. I og med at jeg fikk tak i et nytt 300wm-løp, har jeg montert på  en Leupold VX3HD 4,5-14/40 med CDS (tårn) til denne, som er planlagt brukt på fjelljakt på litt lengre hold :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat
Torf skrev (10 timer siden):

For de som teller penger kan man stort sett kjøpe redundant oppsett med Leupold kontra et edelsikte.

2 ferdig innskutte kikkerter til rifla på langtur, en på rifla og en i sekken eller i bilen, er aldri feil.

 

Siden vi er litt off topic, Leupold sin salgssjef nevnte i en nylig podcast (husker dessverre ikke hvilken) at hans personlige favoritt var en liten enkel 3-9x eller 2-7x (husker ikke modell) for daglys. Grunnet konstruksjon var dette THE kikkert med størst lysgjennomgang (få linser) og mekanisk robusthet (enkel konstruksjon). 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jau, 2-7x33 VX-Freedom er genial. Enkel og grei.lett er den au, for de som vil ha alt lettest mulig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Var hos J&F i dag og kjøpte meg en K95 Ultimate i 6,5x55, skal hente den i morgen og da skal det også monteres frontmontert TE Titan demper, det er orginalløp på 60 cm uten åpne sikter som følger med og jeg lurte på om det er lurt å kappe det ned til f.eks 50-52 cm. Er det noen som har noen erfaringer med dette, eventuelt hvorfor man ikke bør gjøre dette?

Jeg har 2x R8 i 6,5x55, en med kappet løp og en med full lengde,og jeg merker ikke noen forskjell i presisjon på disse til mitt bruk som er litt jaktfelt og jakt på "normale" avstander

Link to comment
Share on other sites

tinytim skrev (19 timer siden):

Var hos J&F i dag og kjøpte meg en K95 Ultimate i 6,5x55, skal hente den i morgen og da skal det også monteres frontmontert TE Titan demper, det er orginalløp på 60 cm uten åpne sikter som følger med og jeg lurte på om det er lurt å kappe det ned til f.eks 50-52 cm. Er det noen som har noen erfaringer med dette, eventuelt hvorfor man ikke bør gjøre dette?

Jeg har 2x R8 i 6,5x55, en med kappet løp og en med full lengde,og jeg merker ikke noen forskjell i presisjon på disse til mitt bruk som er litt jaktfelt og jakt på "normale" avstander

Bruker du demper er kapping fint.

Merker ingen tap av effekt i viltet.

Skal du jakte uten demper hjelper de ekstra cm ganske mye på smellen.

 

Har begge deler, uaktuelt å trene uten demper men trives godt med bar pipe på jakt da jeg bruker hørselvern.

Link to comment
Share on other sites

En tur på bana i dag med K95.. utfordrende vind der den varierte fra 3-8m/s .. ShotMarker blinken stod på 405 meter..

 

3 skudd 144mm på 405m er ikke akkurat noe å rope hurra for med en mere dedikert Langhold Rifle.. men en Kipplauf på 2,8kg med rubb og stubb ferdig til å skyte med er ikke sååå lett å skyte de " små samlingene med" spesielt når "støttehjulene" som tofot og baksekk ikke er med å bidrar.. og samlingen er skutt feltmessig med kun venstrehånden som støttes av en trekubbe så blir en egentlig ganske så fornøyd med presisjonen.. "minute of hjort" er det jo..

B8E156CF-A43F-4A45-8A5A-FB5B9BCFB1BF.jpeg.27b423dfbfd4dd05e91d2bc28d74cd53.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Skaubjønn skrev (4 timer siden):

@gordon setter, sikker på at du ikke vil prøve selv? Jeg kan sende deg en liten flaske  red root oil. Så pusser du stokken med fin stålull innsatt med oljen, og polerer den varm med håndbaken etterpå. Hvis ikke det virker tilstrekkelig  må nok gammel finish fjernes, før den beises og så oljes igjen. 

Med fin stålull? blir det ikke riper i stokken da? Stokken er jo nydelig, men ønsker en mørkere farge da.

Link to comment
Share on other sites

@gordon setter, som Amatør skriver går det fint. Stålullen er for å fjerne overflaterinish som kan hindre oljen i å trenge ned i veden. Polering med håndbaken til det blir varmt gjør ytterligere at oljen trekker inn. Fargen i oljen kan nok gi litt mørkere lød og mer spill i treverket. Men om det ikke blir nok må det beis til. Og da må gammel finish bort først. 

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

https://www.landro.no/ccl-traditional-english-gun/108210/ccl-gunstock-finishing-master-set
 

her er alt du trenger. Har brukt det på min K95. Har kjøpt bye tredeler fra Blaser. Første jeg gjør er å fjerne original finish og bruker dette settet på det. Blir kjempefint. Vinterprosjekt.. tar litt tid, vent til jakta er ferdig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her er et helt nytt sett til et Stutzenløp. Ikke fått pipa enda, men opptenningveden har kommet. Dette er ca 8 lag med olje og herder fra CCL settet. Grad 3, livløst og kjedelig, men det kvikna til når det fikk litt kjærlighet. Er sterk motstander av de kjipe greiene blaser smører på trepinnene sine. Ser ut som sukkerlakk eller no

7B2D31FE-F9C7-4519-8CC8-F0348279EC84.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...