Jump to content

Valg av dobbeltrifle


338lars

Recommended Posts

Jeg tror faktisk ikke det er så interessant for noen med litt erfaring å delta i denne diskusjonen. Jeg skal ikke snakke for andre, men for meg er det er lenge siden all synsing og sofakunnskap satte strek for lysten for å delta.
Regnes jeg blandt de som sitter med sin sofakunnskap å synser? Er diskusjonen rundt flaskehalspatroner i dobbeltrifler uinteressant for deg?
Link to comment
Share on other sites

Dette har vært en gedigen krangletråd fra starten av der spesielt en arrogant j....... som avslutter med smileys for å irritere maksimalt er den mest aktive.

På toppen av det hele har han ikke dobbelrifle......

Har selv dobbelrifle, men det frister overhode ikke å delta.

Har lest endel dobbelrifletråder på andre forum, og spesielt amerikanske. Der hersker det en vennskapelig tone hvor folk gratuleres om de har kjøpt seg dobbelrifle. Her får man bare høre hvor dum man er som har kjøpt feil merke, modell, kaliber osv.

Trist utvikling.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk ikke det er så interessant for noen med litt erfaring å delta i denne diskusjonen. Jeg skal ikke snakke for andre, men for meg er det er lenge siden all synsing og sofakunnskap satte strek for lysten for å delta.
Regnes jeg blandt de som sitter med sin sofakunnskap å synser? Er diskusjonen rundt flaskehalspatroner i dobbeltrifler uinteressant for deg?

 

Vi kan jo ta den flaske hals diskusjonen i en annen tråd. jeg tror både du og jeg syntes det er interessant men ikke sikkert alle deler interessen .

Link to comment
Share on other sites

Purdy, jeg kan godt forstå det du skriver om eksklusive britiske dobbeltrifler og følelsen de vekker i en (selv om jeg aldri en gang har tatt i en slik). Klart jeg gjerne skulle hatt en dobbeltrifle til 2 mill om jeg hadde kunnet unne meg det. Jeg har ingen problemer med å støtte en slik kunstform (forstår meg ellers lite på kunst) ;)

 

Bevergnag, jeg skrev tidligere i tråden om det samme i forhold til forumkultur og synes enkelte på dette forumet er merkelig lite høflige og vennelige.

 

Rino, du er nok en smule mer behersket enn meg ser det ut til. Dumt av meg å forsøke å imøtekomme en viss person i denne tråden for til slutt å blir provosert.

 

Amatør, jeg synes det du skriver er interessant men iblant litt for kategorisk. Veldig bra at noen av oss begriper relevant fysikk men (altså ikke meg som jeg vet du forstå).

Link to comment
Share on other sites

Dette har vært en gedigen krangletråd fra starten av der spesielt en arrogant j....... som avslutter med smileys for å irritere maksimalt er den mest aktive.
Hvordan mener du at det skal bli en mindre krangletåd av at du karakteriserer en av deltageren på denne måten? Jeg er ikke enig med deg i at det er Pripyat som har skyld i at tråden ble som den ble.

 

Her får man bare høre hvor dum man er som har kjøpt feil merke, modell, kaliber osv.
Det er rart at noen oppfatter det slik. Selv kan jeg ikke se at noen har blitt fortalt at de er dumme som har kjøpt feil merke etc.

 

Jeg blir egentlig litt provosert av folk som mener man må eie en dobbelrifle for å være meningsberettiget.

 

Amatør, jeg synes det du skriver er interessant men iblant litt for kategorisk.
Kategorisk? Jeg tror jeg har anbefalt minst mulig innsnevring av patronene, ikke kategorisk ingen innsnevring. Det er bare når noen har ment at effekten ikke finnes, jeg har vært kategorisk.
Link to comment
Share on other sites

I denne tråden har det vært en del synsing fra den en og den andre..

 

Jeg har faktiskt eid en dobbeltrifle en gang, sideligger i 9,3x74R de erfaringer denne gå meg var både positive og negative..

 

For å ta det positive først; meget god effekt på vilt (9,3 med 18,5 grams Mega) både elg og rådyr datt som om beina ble feid av banen. dette er jo ikke relater direkte til dobbeltrifla, men dog.

 

God å bære, min veide ca 3,5 kg uten kikkert og bært på skrå over brystet var dette meget komfortabelt (det blir mye bæring)..

 

Pålitelig, ja den smalt hver gang..

 

Presisjon; med hjemmelading gikk den meget bra, forutsatt tidspunky melleom skudd 1 og skudd 2 var likt.

 

Det negative; håpløs ergonomi, for skudd sittende eller liggende er nesten å glemme...den er jo med kikkert montert totalt feilkonstruert for kinnkontakt, noe som for meg er helt avgjørende om jeg skal skyte godt eller ei.

Pistolgrep gir null eller svært liten kontroll over avtrekk.

 

Forrige helg skjøt jeg med en Krieghoff i 470 NE -framtung..? neeei, egentlig ikke i dette kalibret er du glad for at det veier litt, for ellers blir seansen litt ubehagelig.

 

Jeg har også sktt med en Krieghoff dobbeltrifledrilling med særdels korte piper...DET var ikknò stas synes jeg...

 

Våpnet er konstruert (?) kun for stående skyting, hvor ofte det skjer på elgjakt...? vel, jeg liker å sette meg ned med støhold på knea og avgi ETT sikkert skudd. Norsk jakt er ikke sammenlgnbart med Afrikansk jakt hvor det er med både PH, bærer og krisepsykiater..

Jeg solgte min, savner den ikke og kommer ikke til å kjøpe noe ny. Jeg jakter med min kjære sako A IV i .30-338 på storvilt, jeg tror vi runder 20 år sammen i år.

Link to comment
Share on other sites

Takker Flyfisher for et nyttig, informativt, erfaringsbasert og ikke minst lite følelsesladet innspill! ;-) Sier dette i aller beste mening! Dette, samt gode bidrag som Purdey's, er sånt som bidrar til å sette tråden tilbake i riktig bane, synes jeg.

 

Det ville vært nyttig og artig om også andre (eks-) dobbelrifleeiere/-brukere kunne oppsummere på lignende vis.

 

Mvh Охотник

Link to comment
Share on other sites

Så Flyfisher og meg har samme erfaring med dobbeltrifler; til Norsk jakt er det ikke optimalt. Jeg kjenner igjen følelsen av at stokken ikke er designet for kikkertsikte. Sånn er det på drillingen min også, må strekke svanehals for å komme til å få skutt med siktet som er 1.5-6x42. Med kikkertsiktet på forsvinner den herlige ballansen i godt konstruerte brekkvåpen, og det blir et sørgelig kompromiss synes jeg. Løsningen er etter mitt syn å jakte med åpne sikter. Jeg jaktet med min dobling med kikkertsiktet av, og gjør det samme med drillinger. Da flyr børsa til skuldra som en velballansert hagle. Det er utrolig moro å sette opp noen leirduer på 50-60 meters hold (gjerne begynne på 30 meter og så trekke seg bakover) og forsøke å skyte de med åpne sikter, stående. Det er da man ser fordelen ved doblingen/drillingen mener jeg. De går så det griner! Og det gir selvtillit. Jeg skyter mye bedre stående med åpne sikter med et velballansert brekkvåpen enn med ei trad rifle. Og det er en fryd å bære et velballansert våpen uten kikkertsikte. Det er også illustrerende dersom man har tilgang til et sandtak (eller på denne tiden en snøhaug) og legger røde leirduer som blink. Øyeblikkelig tilbakemelding på hvor bommene går... Sittende skyting med åpne sikter går også helt fint. Kikkertsiktet kan jo smekkes på ved behov, posting på åpne flater i skumringen for eksempel, og da har man jo god tid til å krongle seg til å få skutt også.

 

Angående velballansert. Jeg var i London for noen år siden på besøk til Purdey som skrev over her. I tillegg til godt kameratskap og fine kvelder med godt øl og god mat besøkte jeg ham på Purdey og fikk se på våpnene som er lagret der. Siden min vert jobbet på Purdey var vi også på flere av de store børsemakerne i London, og fikk tafse på det de har i samlingen. Snakk om ballanse! En helt utrolig følelse. Ville nok aldri satt kikkertsikte på en slik dobling nei. Som samleobjekt eller til Afrikajakt: helt uovertruffent. Som jaktvåpen til bruk i Norge for en lønnsmottaker som meg; ikke optimalt og helt uoppnåelig. Men fantastisk herlige våpen!!

EDIT: Hvis jeg skulle hatt dobbeltrifle kunne jeg nok godt ha hatt denne… http://egun.de/market/item.php?id=3704977

Link to comment
Share on other sites

Den prisen rett over 3000 euro er jo ikke ille. Der tror jeg man kan få mye dobbeltrifle for pengene ja ;)

 

Jeg kan se problemet med kikkertsikte. Derfor har jeg selv montert Aimpoint Micro (lavt) og har ikke problemer med kinnkontakt. Jeg tror ikke det er lurt å prøve å lage en dobbeltrifle til noe den ikke er designet for (presisjonsvåpen på lengre hold) ved å montere kikkert. Det kan hende folk har gode erfaringer med det uansett. Personlig skyter jeg godt sittende med dobbeltrifle. Skal prøve liggende skyting til helgen, men det er jo heller ikke så relevant på elgjakt. Som hundefører har jeg skutt de fleste elgene stående men...

 

Amatør: Jeg synes påstandene om flaskehals og slitasje har blitt moderert noe underveis, men det kan hende jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Takk til flyfisher og Skaubjønn. Deres innlegg har bidratt til at jeg nærmer meg besluttningen når det gjelder mitt valg, å la være å kjøpe dobbeltrifle.

 

 

 

Amatør: Jeg synes påstandene om flaskehals og slitasje har blitt moderert noe underveis, men det kan hende jeg tar feil.
Du har nok heller begynt å venne deg til tanken. :D
Link to comment
Share on other sites

Får skrive litt om min første dobbeltrifle en Blaser BB97 i 9,3x74R. En dobbeltrifle mange elsker å hate. Sågar flere som har hevda at den greia der er jo ingen dobbeltrifle. Over og under frittliggende piper , oppspenner fysj.

Hvordan var børsa i praktisk bruk ?

Brukte børsa relegelmessig fra 2002 til 2011 da ble den solgt. To grunner til salget .Våpen garderoben ,trengte plass til nytt prosjekt ,samt en vel hissig rekyl. 9,3 x74 R i en lett børse sparker vel bra. Sparket ble verre og verre med åra. Krieghoff drillingen med sine to løpssett tok mer og mer over fra 2005 /2006.

Børsa var lett og hendig litt over 3 kg . Kom rask opp til skuldern ,nesten litt vel fort noen ganger. Balansemessig minnet den meg om min gamle AYA XXV.

Børsa ble brukt på hjort og rådyr . To ganger var den på utenlands på jakt. Bamsejakt i Canada i 2003 og i Afrika i 2004. Antiloper og en Giraff.

Var det noen fordeler med de frittliggende pipene kontra sammen lodda piper med og uten justerbar kile.

Fordelene : Børsa var relativt problem fri ,det var enkelt å få den til å samskyte særdels bra. Med litt trening tok det meg 3-4 dobbelt skudd å skyte inn børsa med en ny kulevekt. Bytte av kikkertsikte var enkelt og krevde kun en enkel justering. På en dobbeltrifle med lodda piper må børsa alltid bestilles ferdig regulert med det kikkertsikte en ønsker å bruke.

Ulempene: Rett og slett skruer. De vil en eller annen gang løsne og det gjorde de.

Øvre løp ligger inne i et annet løp ( Trägerlauf) det er derfor en BB97 ser ut som en rifle hagle. Ved munningen er det justerings skruer og låseskruer.

Disse løsna for meg et par ganger. Første gang etter at vi kom hjem fra Canada. Gevær koffert slengt hit og dit. Moralen ha alle innstillings nøklene og lock tite med på tur.

 

Ønsker man en enkel dobbeltrifle som er grei å regulere. En som er særdeles enkel mht god samskyting uansett kulevekt og kikkert sikte kan en BB97 trygt anbefales . Skulle jeg ha kjøpt en ny ville jeg ha valgt 8x57IRS i stedet for 9,3x74R

 

24qYkS856199-02.jpg

 

Pp7Z7F871170-02.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra en tur på banen. Ikke skudd et knepp enda, 14 skudd, alle innenfor svarten på 100m. Skuddene lå pent ved siden av hverandre bare jeg gjorde jobben min. Ikke noe problem i forhold til høyde på kolben/ aimpoint. Alt ser ut til å klaffe med denne børsa. I godværet skøyt jeg litt i t-skjorte og det er ikke noe problem før etter 10-12 skudd. Nå må jeg bare få på en litt større rekylkappe (øke LOP), noen som vet hvem som gjør det fint?

Link to comment
Share on other sites

Dobbeltrifle er nok optimalisert med åpne sikter ja..men for oss med kort vei til 50 er synet ikke alltid samsvarende med 'haukeblikk' det er vanskelig å fokusere på målet samtidigt at du skal ha kontoll på hva du skyter på...

 

kikkertsikte var for meg en nødvendighet, men det ødela mye av rifla og bruksområdetet.

 

mange refererer til angripende bøffel. Vel, hvor aktuellt tema er dette da..? Eller er det en konstruert situasjon hvor man rettferdiggjør noe som muligens ikke har så mye fornuft over seg. -innkjøp av dobbeltrifle til 85K...

 

jeg har stått i en situasjon med elg i godt driv rett i mot, avga et skudd som var klokkeklar bom og et som satt rett over frambeinet og elgoksen i 300 km/t forsvant over flata, tilbake stod jeg med ei tom dobbeltrifle og bannet høyt for at ikke Sako'n var med.

 

Hvis jeg skulle jaktet farligt vilt, hadde ikke dobbeltrifle vært mitt førstevalg, det hadde nok blitt ei rifle med mer 'firepower' iform av mer ammo tilgjengelig..

 

d

Dobbeltrifler er veldig pent, det er noe spesiellt og tafse på, det er moro å teste litt ladninger osv...jeg har også skutt med en Krieghoff i 7x57r og du skal ha større bipolare lidelser for å kalle dette noe annet enn nusselig...men, det er vel det det er:noe sært, eksklusivt og dyrt...

 

Men svært skjelden fornuftig...

Link to comment
Share on other sites

jeg vil anbefale Rafdal . Han har gjort noen jobber for meg . Sannsynligvis en av de bedre børsemakerne vi har.

Rafdal er i disse dager ferdig med nytt skjefte på min dobbling og resultatet blir veldig bra tor jeg:)

http://www.rafdal-vapen.no/Dobbeltrifle ... ow=7⊂=t" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

For å kommentere litt i forhold til det Flyfisher og Skaubjønn har skrevet, kan jeg også henge meg på og si at jeg jaktmessig ikke ville savnet noe om jeg bare hadd hatt en rifle i 308/30-06 med en Zeiss 2.5-10x50.

 

Men...

 

Når lysten til å prøve ulike våpen, bygge customrifler og eie våpen som i tillegg til jaktmessige egenskaper byr på historisk sus og eierglede har jeg ikke klart å slått meg til ro med det enkle og fornuftige. Kan dobbelriflen gjøre noe annet enn min CG1900 på elgjakt? Nei... Men den er morsommere og minst like god å jakte elg med. Jeg har derfor full forståelse for de som synes det er artig å jakte elg med ei customrifle i .404 eller ei dobbelrifle i .470. Ingen av delene er sikkert det mest praktiske, men du verden hvor artig det sikkert er å jakte med ei skikkelig storviltrifle:=)

 

Dobbelrifla har kanskje litt til felles med en helstokk rifle med tanke på nordisk jakt? Flotte våpen som kan være litt kresen, men hendig og rask i bruk -flotte å se på og laget for entusiaster:)

Link to comment
Share on other sites

....

Når lysten til å prøve ulike våpen, bygge customrifler og eie våpen som i tillegg til jaktmessige egenskaper byr på historisk sus og eierglede har jeg ikke klart å slått meg til ro med det enkle og fornuftige.

...

 

Jeg er helt med på den. Hvor mange ganger har det ekstra hagleløpet på drillingen blitt brukt, egentlig? Ehhhh :oops: det er vel ingenting fornuftig som forsvarer noe annet enn en billig kombi. Bortsett fra eiergleden og følelsen av å jakte med et våpen som er bortimot perfekt ift jaktformen. Slik er det ikke med dobling for min del. Men lekre våpen er det, og dersom jeg skulle jakte anderledes så ville en slik absolutt stått på programmet!

Link to comment
Share on other sites

VC lager flotte våpen........jeg har lyst på en i .577 eller .600 Nitro Express....drømmer om å skyte bøffel og elefant med en av de patronene...

 

Dette er våpen som får mye skryt, bla. på AR.....flere fornøyde kunder, VC er visst veldig lydhøre for sære kunders spes. ønsker..

Link to comment
Share on other sites

jeg har lyst på en i .577 eller .600 Nitro Express....drømmer om å skyte bøffel og elefant med en av de patronene...

 

 

Artige kalibere du nevner der pondoro. Men det er voksent skyv ute å går der.

For meg er begge kalibere litt for kraftige ennå så tunge våpnene jeg har skutt med har vært.

 

Med 577 og 600 NE kreves det uhyggelig mye tilvenning og trening for å beherske et rimelig lett/tungt våpen fult ut.

 

Jeg vet du har erfaring med tung rekyl, men jeg valgte å skrive dette alikevel.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett Rino.......dette er veldig spesielle ting, som strengt tatt ikke er praktisk i Afrika lenger....men du verden så moro det hadde vært å beherske et slikt kaliber.. :mrgreen:

 

Jeg synes DB riflene til VC er veldig interessante......deres .600 veier ca. 16lbs.....altså det de bør veie......mye vekt å bære selvsagt..

Link to comment
Share on other sites

VC er flotte rifler, men det er kanskje litt kjelkete å få skreddersydd inn til Norge? Har hørt amerkianerne er veldig fornøyd, men så har de vel også en veldig dyktig importør med gode kontakter til VC. Om noen av dere skal ta inn en "bespoke" VC post gjerne en tråd om hvordan kommunikasjon med fabrikk har vært - samt totalkostnad. En slik tråd med bilder og det hele hadde vært hyggelig:-)

 

Når det gjelder tilpassning vet jeg både Merkel og Chapuis kan tilby skjefter på mål for en veldig hyggelig pris gjennom norsk importør. Sistnevnte lager nå rifler i 450-400 også:)

Link to comment
Share on other sites

jeg har lyst på en i .577 eller .600 Nitro Express....drømmer om å skyte bøffel og elefant med en av de patronene...

 

 

Artige kalibere du nevner der pondoro. Men det er voksent skyv ute å går der.

For meg er begge kalibere litt for kraftige ennå så tunge våpnene jeg har skutt med har vært.

 

Med 577 og 600 NE kreves det uhyggelig mye tilvenning og trening for å beherske et rimelig lett/tungt våpen fult ut.

 

Jeg vet du har erfaring med tung rekyl, men jeg valgte å skrive dette alikevel.

 

577 NE hadde i alle fall vært i overkant for meg . Selv en 470 NE krever etter min lille erfaring hyppig trening for å levere gode dobbelt skudd. Skulle jeg valgt om igjen ville jeg nok ha valgt en 450/400 NE

Link to comment
Share on other sites

450/400 NE er veldig lik 375 H&H slik jeg har følt det i de våpenene jeg har jaktet og skutt med. Da mener jeg rekylmessig. La meg med en gang si at dette er noe jeg føler og en annen person vil kanskje påstå noe annet.

 

Effekten på vilt sies å være litt bedre, og det vil vel være på grunn av ørlite større dia og tyngde.

Selv kan jeg ikke påstå å ha sett eller merket nevnverdig forskjell på skuddreaksjon på vilt.

 

 

EDIT:

Okhotnik, beklager at jeg ikke svarte direkte på spørsmålet ditt. Jeg har for liten erfaring til å uttale meg ang 9,3X62 og så tunge kuler.

Link to comment
Share on other sites

Mht til debatten om flaskehals hylser lengre opp i tråden har jeg fått svar fra DEVA. Spurte helt spesifikt om Krieghoff Classic

Vielen Dank für Ihren Antwort.

 

Kann ich dann vermuten dass der Verschlussbelastung

in einer Waffe ,zum Beispiel ein Krieghoff Classic mit drei wechsel laufpaaren : .500 NE ¾ , .470NE , .500/416 NE

Identisch ist ,solange dass das Druck in alle drei Patronen Identisch sind.

So dass die Form der Hülse keine rolle spielt so lange Patronboden Areal og Druck Identisch sind.

Gleicher UR –Hülse mit gleicher Durchmesser des Patronenbodens . Ob gleicher Druck , gleicher Verschlussbelastung der Basküle und Laufhaken.

 

 

 

Viele Freundlichen Grüssen------

 

Svaret var kort og konsist.

 

Sie können davon ausgehen, dass die Verschlussbelastung in allen drei Laufpaaren gleich ist, da ja auch die Zündpunktabstände bei Wechselläufen identisch ist - immer unter der Annahme: gleicher Gasdruck in allen Patronenlagern der Laufpaare, gleicher Durchmesser des Hülsenbodens aller zu betrachtenden Patronen! Die Form der Hülse spielt bei dieser Berechnung keine Rolle.

Ein fundamentales Gesetz der Physik sagt aus, dass der Druck in einem geschlossenem Behältnis nach allen Seiten gleichmäßig wirkt.

 

Mit freundlichem Gruß

Ingo Rottenberger

 

 

Jeg har prøvd men denne flaske hals teorien kan jeg fortsatt ikke akseptere

Link to comment
Share on other sites

DEVA ser åpenbart ikke på "løpsskyv fremover" som relevant slitasjefaktor i dobbeltriflen som ble nevnt. Denne gangen ble spørsmålet formulert ganske spesifikt (bedre enn når jeg skrev til dem) og svaret var det samme.

 

Jeg mener nå i alle fall det er nok til å betrygge potensielle kjøpere av dobbeltrifler kamret for flaskehalspatroner med lavt til moderat trykk. Ihvertfall for oss som ikke er skolerte i relevant fysikk og dermed må velge å ha tillit til en autoritet som DEVA. I mitt tilfelle gjør jeg ihvertfall det.

 

Amatørs teori er nok riktig, men det betyr ikke at den gjør seg gjeldende i praksis med aktuelle våpen.

 

Men i forbindelse med dobbeltrifler er jo de fleste av oss synsere (i ulik grad) med begrenset erfaring. Snart skutt 100 skudd med 500/416 og den er tight som ny fremdeles. Vet vel ikke så mye før jeg runder 1000+ skudd med den ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke dere har lest Amatørs innlegg nøye nok.

Det han påpeker er at belastningen på låsemekanismen er større med flaskehalspatron enn med rettvegget patron.

Slitasje er avhengig av flere faktorer enn belastning, både stålets kvalitet og herding (dvs flytgrense) og arealet av de flatene som belastes er like viktig.

Dersom det er en seriøs produsent så er dette beregnet slik at våpenet tåler den økte belastningen uten at kreftene i låsedelene er større enn det de tåler.

Jeg tror ikke at noen trenger være redd for å bruke våpenet sitt om det skulle ha flaskehalspatron.

 

Det er viktig at de som deltar i seriøse diskusjoner faktisk har reell kunnskap, og at de er villig til å lære av diskusjonene, på den måten kan vi oppretholde et høyt faglig nivå på trådene i kammeret. For å få det til er det også nødvendig at de som har kunnskap er villig til å dele med andre, det oppnår en ikke med å skjelle dem ut. Prøv å behandle hverandre med litt mer respekt, (i alle fall til en mister tålmodigheten med en overivrig fjortis som har lest litt i Vi Menn eller annen våpenporno, og derfor er blitt ekspert på alle våpen).

 

Amatørs voksenopplæring er ikke bare viktig for brekkvåpen. Dersom vi trenger en ny tråd med samme argumentasjon kan vi ta for oss Webly revolvere. Hvordan er belastningen i den mekanismen. "Alle" sier at en så svak låsing ikke er god nok for et så kraftig kaliber som .45, men dersom en beregner kreftene som virker i våpenet, så er det mye overtro at webly låsen er svak.

Det største bidraget kommer muligens fra trykket som virker mellom sylinderen og løpets bakplan.

Noen som har synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke sette spørsmålstegn ved kunskapen til hverken amatør eller Per-S, men jeg vil alikevel si noe ang det siste Per-S skrev. Det er helt riktig at debatantene i en slik diskusjon det har vært her bør inneha en viss kunnskap om temaet. Men, når de som ikke har det, og faktisk vedgår dette, tar kontakt med DEVA for assistanse, og legger frem deres svar her og får dette blankt avvist som kunnskapsløshet hos DEVA, ja da må jeg si at jeg undres over arogansen. Jeg er kunnskapsløs om så mangt, blandt annet tysk, så jeg har ikke lest svaret deres, men jeg har forstått ut fra reaksjonen i etterkant av innlegget med deres svar at det ikke var helt i overenskomst med amatør og Per-S sine standpunkter. Jeg har sagt meg mye enig i amatør sine teorier og skisser, men jeg føler det går litt langt når fageliten blir idioterklært på denne måten.

Link to comment
Share on other sites

Idioter finner du overalt, også i ledende bedrifter. Det er ikke nødvendigvis sånn at alle som jobber i DEVA automatisk har evner som overgår eller er jevne med den kompetanse som lå til grunn for at institusjonen har den integriteten den har i dag. Det kan også tenkes at de ikke tolker spørsmålet på riktig måte.

Mye går ofte tapt i oversettelser eller på tvers av språk.

Link to comment
Share on other sites

Ein fundamentales Gesetz der Physik sagt aus, dass der Druck in einem geschlossenem Behältnis nach allen Seiten gleichmäßig wirkt.

 

Hvis jeg forstår tysken riktig, står det at det er en fundamental setning i fysikken som sier at trykket i en lukket beholder virker likt på alle sider.

 

Det er ikke noe feil i det utsagnet. men det er ikke riktig i tilfellet når man avfyrer en patron. Det er ingen lukket beholder, kula blir satt i bevegelse.

 

Trykket virker likt i alle rettninger, men noe av det framoverrettede trykket virker på kula, som ikke er festet til løpet.

 

Alle er vel enige i at:

 

Summen av kreftene på kula ikke er lik null.

 

Summen av kreftene på geværet ikke er lik null.

Link to comment
Share on other sites

Enkel forklaring jeg tror blir riktig. Blås i et sugerør og kjenn på krafta som skal til for å holde det igjen. Ta så sugerøret og knekk det så hullet bare blir 1/2 og blås med samme kraft igjen. Hvor må du bruke mest kraft for å holde igjen røret?

Link to comment
Share on other sites

Per-S

Prøv å behandle hverandre med litt mer respekt, (i alle fall til en mister tålmodigheten med en overivrig fjortis som har lest litt i Vi Menn eller annen våpenporno, og derfor er blitt ekspert på alle våpen).

 

Jeg forstår faktisk ikke hvorfor man skal la vedkommede slenge rundt seg med tøv her inne uten å la seg korrigere... Det får være grenser for hvor mye forurensning man skal finne seg i når man forsøker å diskutere noe på forumet her.

 

Det bør dessuten være et tankekors om til og med talspersonen for DEVA sliter med å forstå problemstillingen (og kanskje til og med fysikken). Dere burde være overbærende med vårt (vanlige folks) problem med å begripe flaskehals-slitasje-teorien om brekkvåpen. Det er tydeligvis i det minste lite selvsagt...

Link to comment
Share on other sites

Dersom vi trenger en ny tråd med samme argumentasjon kan vi ta for oss Webly revolvere. Hvordan er belastningen i den mekanismen. "Alle" sier at en så svak låsing ikke er god nok for et så kraftig kaliber som .45, men dersom en beregner kreftene som virker i våpenet, så er det mye overtro at webly låsen er svak.

Det største bidraget kommer muligens fra trykket som virker mellom sylinderen og løpets bakplan.

Noen som har synspunkter?

 

Når det gjelder revolvere, så er det ikke rare låsingen som skal til hvis en bare beregner kreftene på samme måte som for ei hagle. Men, som du sier, der er også andre krefter i sving på revolvere og noen av disse kan være vanskelige å beregne. En annen sak på såpass gamle revolvere som de tidligste utgavene av Webley er at stålkvaliteten nok kunne være variabel.

 

En klassisk slitasjeproblematikk på revolvere- selv i kalibre med beskjedent trykk- er at sylinderen etter hvert utvikler slark både i lengderetning og i side. Alle revolvere har en viss slakk her, det må de ha for å fungere- og over tid blir slakken værre. Under avfyring vil blant annet gasstrykk mellom løp og sylinderens framkant øve kraft på sylinderen, slik at denne beveger seg i til dels høy hastighet langs den lille distansen som slakken tillater. Andre krefter, som våpenets rekylbevegelse relativt til den "flytende" sylinderen, samt fremadrettet kraft fra tennhetta (som i et kort øyeblikk bygger opp trykk i hettelomma og bakker ut mot støtbunnen), virker framover på sylinderen. I løpet av en avfyring blir sylinderen vekselvis skjøvet fram og tilbake i ramma med varierende kraft, og vil nærmest fungere som en glidehammer som banker mot støtbunnen og løpets bakkant. Denne hammer-effekten er beskjeden så lenge slakken er liten, fordi sylinderen da ikke rekker å aksellerere til nevneverdig hastighet, men jo større slakk jo mere fart får sylinderen relativt til ramma. Dette gjør at et våpen kan holde seg nokså tight lenge, for så å få hurtig økende slitasje når slakken har økt forbi et visst nivå. Spesielt på eldre våpen med tvilsom stålkvalitet og mangelfull herding kan en se at bakkant av sylinderen er tydelig oppstuket av å bankes mot støtbunnen.

 

Forøvrig, og spesifikt for Webley, så synes jeg å huske en artikkel i Våpenjournalen hvor det ble hevdet at vanligste årsak til brekkasje på Webley revolvere var tørrklikking.

Link to comment
Share on other sites

Men i forbindelse med dobbeltrifler er jo de fleste av oss synsere (i ulik grad) med begrenset erfaring. Snart skutt 100 skudd med 500/416 og den er tight som ny fremdeles. Vet vel ikke så mye før jeg runder 1000+ skudd med den

 

 

Jeg har rundet 1000 skudd med min Krieghoff 500/416. Mekanismen er like tight og stram som den var ved det første skuddet.

Uansett teori med flaskehalshylser eller rettveggede hylser og slitasje på mekanismer, så tror jeg at dette er mest, ja teori.

Når skuddet avfyres vil hylsa klebe seg ut i kammerveggen slik at ikke all kraft går bak i hylsebunnen og støter mot låskassen. Er trykket for lite kleber ikke hylsen godt nok og hylsebunnen støter med for stor kraft i låskassen. Det samme skjer også om trykket i hylsa blir for høyt, hylsen kleber ikke godt nok til kammerveggen pga for høyt trykk, og hylsebunnen støter med for stor kraft i låskassen.

 

Derfor er det viktig å bruke ammunisjon med rett trykk. Våpenfabrikanter beregner konstruksjonene sine med tanke på aktuelle kalibre og trykk. Jeg er veldig avslappet når det gjelder faren for slitasje på mekanismer i dobbeltrifler av anerkjente merker, så sant at en bruke riktig ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Det bør dessuten være et tankekors om til og med talspersonen for DEVA sliter med å forstå problemstillingen (og kanskje til og med fysikken). Dere burde være overbærende med vårt (vanlige folks) problem med å begripe flaskehals-slitasje-teorien om brekkvåpen. Det er tydeligvis i det minste lite selvsagt...
Ingen klandrer deg for å ikke forstå dette.

 

Når det gjelder DEVA, er det ikke bare et tankekors. Det er hårreisende.

 

Hvis man ønsker å bekrefte en teori, gjør man et eksperiment. Elementmetode simuleringer er et eksperiment. Eksperimentet bekreftet teorien. Og gir i hvert fall et kvalitativt riktig bilde.

 

Det er ingen som har bestredet at simuleringsresultatene ikke er ulike.

 

I en sluttet beholder, virker trykket som han skriver lik i alle rettninger. Men han glemmer den andre viktige fundamentale egenskapen til en sluttet beholder. Summen av trykkkreftene er lik null. Er summen av alle kreftene null får vi ingen akselerasjon.

 

Det er ingen som har bestredet at man føler rekyl, når man fyrer av en patron.

 

Ergo, kan ikke summen av trykkreftene på våpenet være lik null.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...