Jump to content

Valg av dobbeltrifle


338lars

Recommended Posts

Rigby lagde flotte dobbeltrifler. Men at han på 1800 tallet satt på mer kompetanse i anvendt fysikk og vurdering av trykk og belastning av våpen enn DEVA som nå i 2000 tallet har ansvar for trykktesting og godkjenning av våpen/ammunisjon er det vel grunn til å tvile litt på...
Når representanten til DEVA ikke har forstått at det ikke er snakk om en sluttet beholder, er det ingen grunn til å tvile på det.
Link to comment
Share on other sites

Men uansett, er det relevant dersom brekkvåpen kamret for slike patroner uten problemer sluker tusenvis av dem? Det var jo en annen som hadde skutt 1000+ 500/416 i sin Krighoff uten tegn på slitasje tidligre i tråden.

 

Spesielt når det er svært få av disse våpnene (grovkalibrede) som skytes så mye? Det blir på det meste et teoretisk problem som de fleste av oss ikke bryr oss så mye om. Og absolutt ingen grunn til å fraråde folk å kjøpe moderne dobbeltrifler kamret for flaskehalspatroner... Men dette har vi jo allerede diskutert opp og ned. Klarte ikke å motstå fristelsen til å kommentere denne gangen og.

Link to comment
Share on other sites

Dette diskuteres fordi det er våpenteknisk interessant. Det er tidligere skrevet klart og utvetydig at alle moderne konstruksjoner tåler å skytes med, den diskusjonen er vi forlengst ferdig med.

Det som diskuteres er graden av belastning de ulike konstruksjoner og kalibre utsettes for.

 

Dette er faglig kunnskap og forståelse, og er ikke bare for dobbelrifler. Det er like viktig for å forstå hvorfor en colt 1851 mod er sterk nok, eller hvorfor Webly revolverne er mer enn kraftig nok så lenge de bruker rettveggete hylser. Kansje forstår også noen flere hvorfor S&W revolvere med flaskehylse ikke var noen god ide.

Link to comment
Share on other sites

Men uansett, er det relevant dersom brekkvåpen kamret for slike patroner uten problemer sluker tusenvis av dem? Det var jo en annen som hadde skutt 1000+ 500/416 i sin Krighoff uten tegn på slitasje tidligre i tråden.

 

Spesielt når det er svært få av disse våpnene (grovkalibrede) som skytes så mye? Det blir på det meste et teoretisk problem som de fleste av oss ikke bryr oss så mye om. Og absolutt ingen grunn til å fraråde folk å kjøpe moderne dobbeltrifler kamret for flaskehalspatroner... Men dette har vi jo allerede diskutert opp og ned. Klarte ikke å motstå fristelsen til å kommentere denne gangen og.

 

Jeg har en Krieghoff i 416/500, også en Heym i 3006. Begge geværene har jeg skutt pluss 1000 skudd med. Det er på ingen måte noen tegn til slitasje på noen av geværene. De er fortsatt like tighte i låsen som da de var nye, og det skulle bare mangle.

 

Foregående diskusjon angående rettveggede kontra flaskehalshylser er etter min mening svært teoretisk, og uten praktisk betydning for hva ønsker og velge av kaliber i sin dobbeltrifle. Konstruktørene/ingeniørene i anerkjente våpenprodusenter har sannsynligvis en kompetanse som overstiger de fleste her på forumet, og er nok kapable til å utvikle dobbeltrifler som tåler kalibre av forskjellige typer.

Derfor tror jeg ikke at en skal være redd for å velge et hvilket som helst kaliber til dobbeltriflen. Materialvalg og konstruksjon er høyst sannsynlig mer en god nok.

 

Ikke for å avspore eller for å fornærme noen. Men når jeg har lest denne debatten som har foregått om dette emnet, kom jeg til å tenke på en liknende diskusjon jeg kom bort i for noen år siden.

Det var med noen ungdommer som var interesserte i biler. De hadde da Audi og BMW. Som mange ungdomme likte de å mekke på bilene, og det store var å "senke" bilene. Spørsmålet mitt var da om hvorfor de gjorde dette, og svaret var at kjøreegenskapene ble sååå mye bedre. Det hadde selvfølgelig ingenting med at bilene så tøffere ut.

Da rådet jeg disse mekanikerne til å ta kontakt med både Audi og BMW of fortelle hva de hadde funnet ut om bilkonstruksjoner. Sannsynligvis ville de da som belønning få velge seg en ny valgfri bil fra de forskjellige bilfabrikantene som takk for hjelpe.

 

For å komme tilbake til emnet og avslutte. Er det en dobbeltrifle du ønsker deg som er produsert av anerkjente fabrikker, velg det kaliberet du selv ønsker. Det går helt sikkert bra!

Link to comment
Share on other sites

Konstruktørene/ingeniørene i anerkjente våpenprodusenter har sannsynligvis en kompetanse som overstiger de fleste her på forumet, og er nok kapable til å utvikle dobbeltrifler som tåler kalibre av forskjellige typer.
Det er det som er å forvente, derfor er det utrolig at DEVA lar en representant komme et kunnskapsløst svar.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Eg likte denne veldig godt, men sikkert ein lite hyggeleg pris.

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=38378407" target="_blank" target="_blank

 

Denne rifla lå for en stund siden til 65K.

Prisen er nå fjernet fra annonsen.

Her er det med ammo for over 30K... :shock:

 

Edit: Fant ny annonse på finn: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=39300781

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...